راهکارهای حفظ لغات و واژگان خارجی بدون فراموشی

حتما برای شما هم پیش آمده که یک لیست از لغات خارجی را حفظ می‌کنید و هنگام مرور معانی آن‌ها را به خاطر نمی‌آوریم. یکی از رموز یادگیری لغات بدون فراموشی؛ انکودینگ یا نشانه گذاری است. یعنی ایجاد ارتباط قوی میان لغت و معنی؛ بطوری که کاملا بهم وابسته شوند و در ذهن نقش ببندند. به این روش در انگلیسی شبیه‌سازی نیز گفته می‌شود.

در ویدئوی زیر؛ دکتر مرتضی جاوید به تفضیل به بیان این راهکارها به همراه مثال‌های شنیدنی و جذاب می‌پردازند.

 

دانستن واژگان بخش ضروری از یادگیری یک زبان جدید است زیرا بدون دانستن کلمات یا نحوه توصیف آن‌ها نمی‌توان صحبت کرد. فرض کنید شما تسلط خیلی خوبی بر دستور زبان دارید اما وقتی هیچ کلمه‌ای را ندانید، نمی‌توانید از دستور زبان استفاده کنید. برای گسترش دایره لغاتتان باید صبور باشید، اهداف واقع‌بینانه‌ای تعیین کنید و از استراتژی‌های درست برای یادگیری لغات انگلیسی استفاده کنید. به نظر شما بهترین راه برای حفظ لغات انگلیسی بدون فراموشی چیست؟

 

ترفند حفظ لغات انگلیسی بدون فراموشی

فهرست محتوا

در این بخش برای حفظ واژگان انگلیسی ایده‌هایی وجود دارد که می‌توانید به‌صورت رایگان آن‌ها را امتحان کنید.

1.     به زبان انگلیسی بچسبید

اگر به دنبال بهترین راه حفظ لغات انگلیسی هستید پیشنهاد می‌کنیم بعد از اینکه لغات را یاد گرفتید سعی کنید از تعاریف آن‌ها استفاده کنید تا معنی کلمات را راحت‌تر درک کنید.

2.     به دنبال مترادف‌ها باشید

هنگامی که یاد گرفتید از یک کلمه جدید استفاده کنید باید کلماتی که معنای مشابه دارند را هم یاد بگیرید، به این کلمات اصطلاحاً مترادف گفته می‌شود مانند big / large / huge / enormous / vast. مترادف‌ها راه خوبی برای درک معنای یک کلمه جدید است. برای پیدا کردن مترادف‌ها فرهنگ لغت بهترین گزینه است.

3.     از خانواده کلمات استفاده کنید

هنگامی که کلمات را در گروه‌های با موضوع مشابه قرار می‌دهید می‌توانید آن‌ها را راحت‌تر یاد بگیرید به‌عنوان مثال:

House را در نظر بگیرید:

  • kitchen – fridge, sink, oven – cook, bake, roast
  • sitting room – television, table, sofa – sit, relax, read
  • bedroom – bed, desk, wardrobe – clothes, get dressed

4.     تنظیمات زبان گوشی خود را به انگلیسی تغییر دهید

تنظیمات-زبان-گوشی-خود-را-به-انگلیسی-تغییر-دهید

این تکنیک راه سرگرم کننده برای یادگیری اصطلاحاتی است که ما هر روز با آن‌ها سر و کار داریم. اگر تنظیمات تلفنتان را روی زبان انگلیسی بگذارید، می‌توانید لغات مربوط به فضای مجازی، واژگان مرتبط با فناوری و ارتباطات، آب و هوا، روزهای هفته / ماه‌ها و … را به سادگی یاد بگیرید.

مطالعه کنید  مصاحبه دکتر مرتضی جاوید با شبکه آموزش سیما قسمت دوازدهم

5.     روی علایقتان تمرکز کنید

ظاهراً ما چیزهایی را که دوست داریم خیلی بهتر از چیزهایی که به آن‌ها علاقه نداریم به یاد می‌آوریم بنابراین اگر به دنبال بهترین روش حفظ لغات انگلیسی هستید پیشنهاد می‌کنیم ابتدا واژگانی را یاد بگیرید که مرتبط با موضوعات مورد علاقه‌تان هستند.

به‌عنوان مثال اگر عاشق آهنگ هستید آهنگ‌های انگلیسی را گوش کنید و لغاتی که در آن‌ها به کار می‌رود را یاد بگیرید ، اگر علاقه زیادی به گشتن در شبکه‌های اجتماعی دارید سعی کنید پیج‌هایی را دنبال کنید که محتوای آن‌ها به زبان انگلیسی است ، اگر طرفدار پروپاقرص رئال مادرید یا پرسپولیس هستید اخبار مرتبط با این تیم‌ها را دنبال کنید.

اگر این کار را به‌صورت روزانه انجام دهید علاوه بر اینکه یک سرگرمی لذت بخش پیدا کرده‌اید لغات انگلیسی را به شکل فراموش نشدنی یاد می‌گیرید.

6.     به وسایل اطرافتان برچسب بزنید

یکی دیگر از راه‌های سرگرم کننده و اثبات شده برای یادگیری لغات انگلیسی بدون فراموشی نوشتن واژگان روی کاغذ و چسباندن آن‌ها روی وسایل اتاق خواب یا خانه است. این روش کمک می‌کند تا دائماً کلمات جدید را به خودتان برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه یادآوری کنید.

7.     هر روز چیزی را به زبان انگلیسی بخوانید

هر-روز-چیزی-را-به-زبان-انگلیسی-بخوانید

همه عاشق مطالعه کتاب یا مجله نیستند زیرا مطالعه یک کتاب به زبان انگلیسی کار بسیار چالش برانگیزی است اما پیشنهاد می‌کنیم تا هر روز چند خط از متن مورد علاقه‌تان را به‌صورت فیزیکی یا آنلاین و به زبان انگلیسی مطالعه کنید.

برای این کار مجبور نیستید یک مطلب سخت آکادمیک را انتخاب کنید فقط باید مطالعه کردن به زبان انگلیسی را شروع کنید حتی اگر به قیمت خواندن داستان‌های کوتاه، جوک‌ها، نظرات مختلف درباره اخبار ورزشی یا سیاست، توضیح محصولات یا اشعار انگلیسی باشد. این ترفند به مرور زمان باعث گسترش دایره لغات شما می‌شود.

8.     تمرینات تعاملی و سرگرم کننده را امتحان کنید

علی رغم اینکه تمرین‌های نوشتنی در حفظ لغت انگلیسی بدون فراموشی تأثیرگذارند اما نباید خودتان را به این روش‌ها محدود کنید. شما می‌توانید با تمرینات تعاملی و سرگرم کننده تری هم این مهارت را یاد بگیرید؛ به‌عنوان مثال جدول حل کنید، بازی کلمات را امتحان کنید جمله سازی کنید و جاهای خالی را با کلمات جدید پر کنید.

9.     برای خودتان هدف بگذارید

اگر احساس می‌کنید واقعاً به گسترش دایره لغات احتیاج دارید بهتر است یک هدف روشن و دست یافتنی برای خودتان تعیین کنید و هر روز هفته را برای رسیدن به آن تلاش کنید؛ به‌عنوان مثال می‌توانید تصمیم بگیرید هر هفته ۱۵ کلمه را بر اساس یک موضوع خاص یاد بگیرید، این کلمات را از طریق یک نقشه ذهنی حفظ کنید و در طول هفته آن‌ها را مرور کنید سپس انتهای هفته کلماتی که خوانده‌اید را بررسی کنید و ببینید چند کلمه را به خاطر سپرده‌اید.

10.     حفظ لغات انگلیسی به روش کدینگ

در این تکنیک باید لغات جدید را با لغات آشنای قبلی پیوند دهید به‌عنوان مثال یک عبارت یا کلمه از زبان مادری که نزدیک و هم صدا به لغت انگلیسی مد نظرتان است را پیدا کنید.

11.     ترجمه کنید

برای-حفظ-لغات-انگلیسی-ترجمه-کنید

زبان‌آموزان گاهی اوقات به‌صورت غریزی واژگان انگلیسی را به زبان مادری ترجمه می‌کنند اما این کار باعث می‌شود تا معنی کلمات را سریع‌تر فراموش کنند! بهترین راه برای حفظ کردن لغات انگلیسی بدون فراموشی دیدن آن‌ها در متن است. فرقی نمی‌کند این اتفاق به‌صورت صوتی یا تصویری بیفتد در هر صورت هنگامی که واژگان را در زمینه یاد می‌گیرید، می‌توانید آن‌ها را راحت‌تر به خاطر بسپارید ، تعریفی از آن را بخوانید و یک یا چند کلمه مترادف را برای آن پیدا کنید.

مطالعه کنید  آموزش زبان انگلیسی از طریق کارتون

12.     اولویت بندی کنید

انگلیسی در مقایسه با برخی از زبان‌ها دایره لغات بسیار شگفت انگیزی دارد اما تعداد کلماتی که به‌صورت مرتب استفاده می‌شود نسبتاً محدود است؛ به همین علت می‌توانید با کمی تمرکز و مطالعه درست خیلی راحت واژگان انگلیسی به ویژه واژگانی که در مکالمات روزمره استفاده می‌شوند را یاد بگیرید.

13.     تمرین کنید

تمرین و برنامه ریزی برای حفظ لغات انگلیسی بدون فراموشی ضروری است. هنگامی که یک کلمه را یاد گرفتید بارها و بارها از آن استفاده کنید زیرا فقط با استفاده از کلمات است که آن‌ها در ذهنتان باقی می‌مانند.

پیشنهاد نهایی ما

برای حفظ راحت‌تر لغات انگلیسی “پکیج آموزش زبان انگلیسی آمپول مکالمه انگلیسی و ۱۰۰۰ لغت” را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این پکیج بیشتر از ۴۰۰ قالب کاربردی مکالمه را به همراه ۱۰۰۰ لغت انگلیسی یاد می‌گیرید.

 

 ترفندهای کشف شده و فوق‌العاده آسان برای تسلط بر زبان انگلیسی

در بخش قبلی نحوه حفظ لغات انگلیسی بدون فراموشی را آموختیم حالا می‌خواهیم نکاتی که یادگیری این مهارت را آسان‌تر می‌کند یاد بگیریم و به آموزش آسان انگلیسی بپردازیم.

  • بدون ترس از اشتباه صحبت کنید

قبل از هر کاری باید ترس از اشتباه را کنار بگذارید. منظور از یادگیری کسب دانش از طریق مطالعه و تجربه یا آموزش است. موضوعی که در این تعریف نادیده گرفته می‌شود این است که یادگیری در ابتدایی‌ترین سطح تمرین آزمون و خط است. بنابراین آزادانه صحبت کنید و بدون نگرانی درباره اینکه آیا مرتکب اشتباه می‌شوید یا نه این کار را تکرار کنید.

  • با اصول اولیه آشنا شوید

برای یادگیری زبان انگلیسی از کلمات کلیدی شروع کنید و به تدریج قواعد دستور زبان مانند ضمایر، صفت‌ها یا اسامی ملکی را یاد بگیرید.

  • کنجکاو باشید

روش-سریع-یادگیری-لغات-کنجکاو-باشید

یک راهکار حفظ لغات انگلیسی یا دستور زبان زیر سؤال بردن همه چیز است. برای یادگیری این مهارت باید کنجکاو باشید. زبان انگلیسی سرشار از استثنائات می‌باشد. جالب است که بدانید تعداد زیادی از این استثنائات در هیچ کتاب یا جزوه‌ای وجود ندارد و انگلیسی زبانان بومی به‌صورت ناخودآگاه آن‌ها را رعایت می‌کنند. برای یادگیری این استثنائات نباید به کتاب‌های درسی تکیه کنید بلکه با کمک منابع مختلف و آزمون و خطا باید این موارد را یاد بگیرید.

  • خودتان را در فرهنگ انگلیسی غرق کنید

قرار گرفتن در میان فرهنگ انگلیسی باعث می‌شود تا این مهارت را راحت‌تر و مؤثرتر یاد بگیرید. برای غرق شدن می‌توانید تماشای تئاتر، خواندن کتاب، دیدن فیلم‌ها و سریال، خواندن مقالات و … را تجربه کنید. پیدا کردن افرادی که تسلط بالایی به زبان انگلیسی دارند و زبان بومی آن‌ها انگلیسی است به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر پیشرفت کنید.

  • چیزهایی که یاد می‌گیرید را عملی کنید

حتماً این اصطلاح انگلیسی که می‌گوید “practice makes perfect” / “تمرین کامل می‌کند” را شنیده‌اید. بهترین تکنیک حفظ لغات انگلیسی بدون فراموشی این است که مطالبی که آموخته‌اید را در دنیای واقعی به کار ببرید؛ به‌عنوان مثال لغات مربوط به رفتن به رستوران، نحوه سفارش غذا یا مکالمه با پرسنل را یاد بگیرید و خودتان را در چنین موقعیتی قرار دهید.

  • بخوانید

خواندن-روش-برای-یادگیری-لغات

مغز انسان قدرت غیرقابل توصیفی برای پردازش اطلاعات و درک مطالبی که از قبل در آن قرار داده شده دارد. خواندن روش مؤثری برای کمک به مغز است. اگر می‌خواهید لغات، مکالمات، قواعد دستور زبان و مواردی که تا به حال یاد گرفته‌اید را مرور کنید و مانع از فراموشی آن‌ها شوید یا مطالب جدیدی را یاد بگیرید پیشنهاد می‌کنیم مطالعه زیادی داشته باشید. سعی کنید هر روز دقایقی را به خواندن روزنامه، مجله یا کتاب مورد علاقه‌تان اختصاص دهید و تا جایی که می‌توانید از تصاویر کمک بگیرید تا یاد آوری برای شما راحت‌تر شود.

  • در تماشای تلویزیون افراط کنید

فیلم‌ها یا سریال‌ها گزینه جالب و جذابی برای اتمام یک روز یا هفته خسته کننده هستند. این روش علاوه بر این که سرگرم کننده است، می‌تواند در زمان استراحت هم به شما زبان انگلیسی را یاد دهد.

  • هر روز یک کلمه را به دایره لغاتتان اضافه کنید

سعی کنید هر روز یک کلمه جدید یاد بگیرید و به آن مسلط شوید. (در بخش قبلی روش حفظ لغات انگلیسی بدون فراموشی را به‌طور کامل با یکدیگر بررسی کردیم.)

  • مغزتان را آموزش دهید تا به زبان انگلیسی فکر کند

برای این کار به تمرین زیادی احتیاج دارید زیرا ما عادت کرده‌ایم در اکثر مواقع به زبان مادری فکر کنیم اما می‌توانید با کمی تمرین یا گذاشتن یادداشت به خودتان یادآوری کنید که باید این کار را انجام دهید.

  • صداهای مختلفی را گوش کنید

گوش دادن به ویدئوها، پادکست‌ها و موسیقی‌ها می‌توانند مهارت listening شما را به سرعت تقویت کنند.

  • با صدای بلند حرف بزنید

صحبت کردن با خود باعث تقویت مهارت speaking می‌شود. برای این کار می‌توانید یک موضوع را انتخاب کنید و درباره آن حرف بزنید یا با کمک روزنامه و شبکه‌های اجتماعی موضوعی را برای صحبت کردن انتخاب کنید.

  • تکرار تکرار تکرار

بهترین راه آموزش لغات انگلیسی بدون فراموشی “تکرار کردن” است. روش‌های مختلفی برای آموزش زبان حروف انگلیسی وجود دارد اما هیچ روشی به اندازه تکرار کردن نمی‌تواند اطلاعات ذهنی و مهارت شما را تقویت کند.

  • از یاد گرفتن زبان انگلیسی لذت ببرید

یادگیری نباید یک تجربه کسل کننده از تمرینات یکنواخت باشد و نباید به گونه‌ای انجام شود که شما از آن بترسید. زبان انگلیسی مهارتی است که به زمان زیادی احتیاج دارد به همین علت باید از تک‌تک لحظات آن لذت ببرید.

  • برای خودتان هدف گذاری کنید

هدف گذاری برای اینکه شما را در مسیر یادگیری نگه دارند ضروری است. همین حالا اهدافتان را روی کاغذ بنویسید تا هم انگیزه خود را برای مطالعه بیشتر کنید و هم با چالش‌هایی که در مسیر یادگیری برای شما پیش می‌آید مبارزه کنید.

  • بعد از انجام هر کاری حتماً استراحت کنید

استراحت کردن به مغز اجازه می‌دهد تا کلمات، صداها، گرامر و چیزهای دیگری که خوانده است را ریکاوری کند.

مطالعه کنید  آموزش زبان با بازی

 

کلام آخر

یکی از دغدغه‌های همیشگی زبان آموزان حفظ لغات انگلیسی است! برای اینکه بتوانید راحت صحبت کنید و متوجه صحبت‌های دیگران شوید باید دایره لغات خوبی داشته باشید اما حفظ لغات به تنهایی کافی نیست بلکه به خاطر سپردن آن‌ها و یادآوری درستشان هم اهمیت دارد. در این مقاله راهکارهای راحت و آسانی را با یکدیگر بررسی کردیم که می‌توانید یک یا چند مورد از آن‌ها را انتخاب کنید.

 

سؤالات متداول در رابطه با حفظ لغات انگلیسی بدون فراموشی

1. بهترین راه حفظ لغات انگلیسی بدون فراموشی چیست؟

برای اینکه لغات انگلیسی را فراموش نکنید پیشنهاد می‌کنیم به دنبال مترادف‌ها و کلمات هم خانواده بگردید، روی علایقتان (به زبان انگلیسی) تمرکز کنید، زبان گوشی موبایلتان را به انگلیسی تغییر دهید، مطالب انگلیسی را بخوانید، واژگان را در قالب تمرینات تعاملی و سرگرم کننده یاد بگیرید، برای خودتان هدف گذاری کنید، واژگان را به روش کدینگ یاد بگیرید، ترجمه کنید، اولویت بندی کنید و تکرار و تمرین داشته باشید.

2. برای بهبود تلفظ زبان انگلیسی از چه اپلیکیشن‌های استفاده کنیم؟

اگر به دنبال حفظ لغات انگلیسی بدون فراموشی با یک تلفظ صحیح و اصولی می‌گردید می‌توانید از اپلیکیشن‌های Pronunroid، English Pronunciation، Say It (English Pronunciation)، Sounds (Pronunciation App) یا Learn English Daily استفاده کنید.

3. برای حفظ لغات انگلیسی بدون فراموشی چه پکیجی را پیشنهاد می‌کنید؟

شما چه نظری دارید؟


  1. نیلوفر خسرونیا گفت:

    شما بی نظیری استاد جاوید.خدارو هزاربارشکرمیکنم که کاملا اتفاقی بنر برگزاری سمینار شما رو دیدم و خودم رو به محل سمینار رسوندم و برای اولین بار با شما و شیوه تدریس آشناشدم و با افتخار دردوره آموزشی هم شرکت کردم.و کلی پیشرفت های چشمگیری درزمینه های آموزشی دیگه هم به دست آووردم.