زندگی خود را متحول کنید

زندگی خود را متحول کنید

زندگی خود را متحول کنید

وقتی در بچگی از من می پرسیدند که دوست داری چه کاره شوی؛ می گفتم می خواهم قهرمان باشم. دوست داشتن دیده وم، خلاق باشم، متفاوت باشم. نمیدانستم چرا اما احساس می کردم باید دنیا را تکان دهم. اما هیچ گه به این فکر نمی کردم که یک تکنیک بتواند مسیر زندگی مرا تغییر دهد. کمتر از بیست سال داشتم که با این تکنیک آشنا شدم. 20 تا کلمه نوشته شده بود که بسیار به هم بی ربط بودند؛ زندگی خود را متحول کنید با این روشی که در ادا با آن آشنا خواهید شد. آن لیست کلمات 10 کلمه اول این بودند:

این موارد در زیر لیست می شوند، ان ها را بخوان و بعد سعی کن آن ها را به ترتیب بگویید؛ خود را تست کنید و ببینید چند کلمه یادتان می آید؟

  1.  ساعت
  2.  پنکه
  3.  هویج
  4.  مداد
  5.  جوجه
  6.  کیف
  7.  عروس
  8.  هندوانه
  9. دوربین
  10. صندلی

همین الان صفحه مقاله را تغییر دهید و سعی کنید کلمات را یاد آوری کنید. بله امکان ندارد همه آن ها را آن هم به ترتیب یادمان بیاید. حتی فکرش را هم نمی شود کرد که با یک تکنیک بتوان این همه کلمه را حفظ کرد. اما من یک تکنیک زنجیره سازی را تجربه کردم. ایجاد زنجیره سازی بین کلمات می توانست به خاطر سپاری ان ها را ساده تر کند.

اما این زنجیره سازی به چه معناست؟

اول اینکه باید بدانید بین کلمات یک ارتباط ایجاد کنیم و این ارتباط اکثر اوقات بسیار غیر منطقی است.اولین کلمه ساعت بود بین ساعت و پنکه ارتباط ایجاد می کنیم. مثلا ساعت و پنکه، یک ساعتی که از دورن آن پنکه در می آید. پنکه، هویج، پنکه ای که وقتی می چرخد از داخل ان هویج بیرون می ریزد. هویج و مداد؛ هویج و مداد را با هم مخلوط کرده و از آن سالاد درست می کنیم. 

مداد و جوجه؛ مدادها را جلوی جوجه ها میریزیم تا بخورند. جوجه و کیف؛ جوجه ها با کیف در حال رفتن به مدرسه هستند و پشت آن ها یک کیف است. کیف و عروس، در کیف را باز می کنیم و از داخل آن عروس بیرون می پرد. خیلی جالب است عروس پرید بیرون. عروس و هندوانه؛ عروسی که در حال خوردن هندوانه است. و به جای دامامد به او هنودانه داده اند. 

هندوانه و دوربین، از هندوانه به جای دوربین استفاده می کنند و با ان عکس می گیریم. 

دوربین صندلی: یک دوربینین به بازار امده است که فقط از صندلی ها عکس می گیرد و از هر جا عکس بگیریم می بینیم فقط در داخل عکس ها صندلی وجود دارد. دوربینی که فقط از صندلی ها عکس می گیرد نه چیز دیگری.

حالا سعی کنید کلمات را یادآوری کنید:

 بعد از ساعت چی آمد؟ پنکه، هویج، مداد، جوجه، کیف،عروس،هندوانه،دوربین، صندلی.

 از همین جا بود که به دنیای فکر و حافظه علاقه مند شدم و شروع کردم به تمرین کردن؛ من هر روز تمرین می کردم. تکنیک های بیشتر، مسائل بیشتر و به مرور زمان به اطرافیان خود این روش را یاد دادم. این افراد مثل دقیقا همین الان می توانستند یک لیست را با یک بار یادآ.ری کردن حفظ کنند. و چون حالت زنجیره دارد می توان از وسط گفت؛ از اول به آخر و یا از آخر به اول این کار را انجام داد. 

یکی از تست های بسیار جالب که مربوط به دهن و حافظه است و اکنون میخواهیم با هم انجام دهیم:

 پنج بار بگویید “پنگال”، حالا بگو آش را با چی می خورید؟ همه در جواب این سؤال می گویند چنگال. اما آش را ما با قاشق می خوریم. دلیل این امر این است که افکار قبلی همیشه بر روی افکار بعدی تأثیر می گذارد. در حالت عادی اگر از ما بپرسند آش را با چه چیزی می خورید؟ می گفتیم با قاشق اما چون تفکر قبلی ما پنگال بود به همین خاطر در اینجا جواب سؤال ا چنگال دادیم. 

دلیل عدم پیشرفت ما در خیلی از موارد:

به این دلیل است که تصویر ذهنی ما منفی است. چه چیزی برای پایین آمدن اعتماد به نفس می شود؟ به دلیل مرور شکست هایمان است؛ پس بهتر است تصاویر منفی را کنار بگذاریم و فقط به موفقیت ها فکر کنیم. همین الان چشمانتان را ببندید و یک نفس عمیق بکشید؛ خودت را عالی تصور کنید و جایی را که دوست دارید به همان طریقی که دوست دارید تصور کنید و با خود تکرار کنید ” من عالی هستم، در اوج موفقیت”. 

خلاصه این مسیر را ادامه دادم و با بیش از 200 تکنیک برای تقویت حافظه آشنا شدم و شروع به آموزش آن کردم و اسم آن را “دوپینگ مغز” گذاشتم. ما در این روش حواس پنجگانه، دو نیمکره، محاسبات ذهنی، قدرت تمرکز و تجسم، خلاقیت،همگی به طور همزمان تقویت شده و رشد می کند اما چه کاری باید انجام دهیم تا این توانایی رو به زوال نرود؟ 

برای اینکه توانایی ها و مهارت هایمان افت نکند چه کنیم؟

 قانون 21 روز را به کار ببرید. که اگر کاری را 21 روز انجام دهیم کاملا به صورت اتوماتیک و ناخودآگاه در می آید  و سپس تصمیم گرفتم رکورد حافظه جهان را بشکنم. سال ها پیش با یک نشریه ای با این عنوان مصاحبه گردم ” شاید او روزی مرد حافظه جهان شود” . این رؤیا عجیب در مغز من نفوذ کرد و با خود گفتم باید رکورد حافظه جهان را بشکنم. شروع به تمرنی مکرر به مدت چندین ماه کردم  تا اینکه بالاخره توانستم این رکورد را بشکنم. 

حال بیایید با هم یک تمرین انجام دهیم که مربوط به تمرینات بدنی است و به شما می وتناد کمک کند تا چند کار را با هم همزمان انجام دهید:

یک دست خود را به سینه خود بزنید و یک دست دیگر به صورت رفت و برگشتی بر روی قفسه سینه تا شکم حرکت کند. انجام همزمان این کار بسیار کار دشواری است زیرا مغز انسان به صورت خودآگاه تنها می تواند یک کار را انجام دهد اما به صورت ناخودآگاه صدها کار را می تواند انجام دهد. خب اکنون تنها یکی از این ها را انجام دهید یعنی یا دست را به صورت رفت و برگشتی بر روی شکم و قفسه سینه انجام دهید یا کف دست را به سینه بکوبید. وقتی یکی از این کارها سرعت گرفت و راحت انجام دادید بعدی را هم اضافه کنید. 

جهت  آشنایی با رازهای موفقیت استاد جاوید منتظر مقاله بعدی ما باشید. 

 

مطالعه کنید  10 نکته که باید قبل از مهاجرت به کانادا بدانید

شما چه نظری دارید؟