10 راهکار بی نظیر برای تقویت خلاقیت

این یک تصور غلط است که می گویند ما یا خلاق هستیم یا نیستیم. راهکارهای زیادی وجود دارد که شما با تمرین کردن آن ها می توانید میزان مهارت و خلاقیت خود را در یک حوزه افزایش دهید؛ در این مقاله ما برای شما 10 راهکار بی نظیر برای تقویت خلاقیت ارائه می دهیم که به شما کمک می کند به مرور زمان در هر سنی که هستید خلاقیت خود را شکوفا کنید.

وقتی که به خلاقیت فکر می کنیم؛ بیشتر از اینکه به معلمان و مربیان و مکانیک و حسابداران- که در کارشان نیاز مبرم به خلاقیت دارند- فکر کنیم به هنرمندان و موسیقی دانان فکر می کنند و این یعنی ما چیزی از خلاقیت نداریم.

یک فرد حسابدار به نظر می رسد باید یک فرد حرفه ای بدون خلاقیت باشد و کارش را طبق معمول انجام دهد اما گاهی اوقات می بینیم همین افراد بودجه های منحصر به فرد و گاهی محاسبات بسیار پیچیده ای را به شما ارائه می دهند. حال که خلاقیت تا این حد مهم است این 10 راهکار بی نظیر برای تقویت خلاقیت شامل چه چیزهایی است؟

فرقی نمی کند که بخواهیم مهمانی برپا کنیم؛ یا بخواهیم یک ایده پیچیدن کادو را ارائه دهیم؛ یا در کسب و کار خود مجبور به استفاده از یک برنامه هوشمند باشیم و یا … . در هر صورت خلاق بودن یکی از توانایی های هسته ای هر انسانی در مواجهه شدن با مشکلات زندگی است. 

برای شروع لازم نیست عالی باشید؛ اما برای اینکه عالی باشید باید شروع کنید. 

برای اینکه خلاقیت داشته باشید قضاوت نکنید:

چیزی که من به آن عقیده دارم و همیشه به دیگران توصیه می کنم این است که وقتی در حال انجام کاری هستید آن را قضاوت نکنید؛ تنها با آن کار همراه شوید و انجامش دهید. همیشه قضاوت ها مانع از خلاقیت می شود.

مقالاتی که ممکن است برای شما مفید باشد:

نقش خلاقیت در موفقیت

روش هایی برای تقویت نیمکره راست مغر

اگر شما از دیگران بخواهید شعر بگویند، داستان بنویسند، تصویری را نقاشی کنند؛ یک ایده کسب و کار ارائه دهند و یا با لگو چیزی بسازند؛ همیشه پاسخ آن ها این است که ” من اصلا بلد نیستم”  و یا ” کلا چیزی به اسم خلاقیت در من وجود ندارد”.

مشکلی که در این حرف ها وجود دارد این است که ما قبل از اینکه شروع به کاری کنیم؛ آن را از خود دور می کنیم. نکته ی اصلی این است که خود را قضاوت نکنیم و اجازه دهیم قسمت های ناخوادآگاهمان دست به کار شوند. وقتی چیزی در درون شما می گوید که تو توانایی نقاشی کشیدن نداری؛ نقاشی کشیدن را شروع کنید میبینید که این صدا خاموش می شود. 

گاهی ما خود را در چنان استاندارد بالایی قرار می دهیم و به حدی کمال گرا هستیم که خود را محدود می کنیم. بهتر است به جای اینکه روی انجام بهترین کار تمرکز کنیم؛ تنها آن کار را شروع کنیم به مرور بهتر خواهد شد.

برای تقویت خلاقیت اول کمیت بعد کیفیت:

به جای اینکه بر روی کیفیت خروجی تمرکز کنید باید بر روی کمیت تمرکز کنید. تمرین های کمّی برای خلاقیت بسیار عالی هستند؛ زیرا به ما می آموزند که خلاقیت در رابطه با بیان و ابراز وجود است نه نتیجه.

ما به طور غریزی خودمان ایده های خود را هنگام ایجاد آنها، فیلتر می کنیم. قانون کمیت بعد کیفیت ما را قادر می سازد تا به همه ایده ها اجازه ابراز وجود دهیم؛ حتی ایده های بد.

اگر در جلسات و یا کلاس های بارش مغزی شرکت کرده باشید، معمولا کسی که آن جا مربی و یا گرداننده جلسه است می گوید که “هیچ ایده ی بدی وجود ندارد.” هدف آنها این است که تمامی ایده ها روی کاغذ نوشته شود؛ زیرا می توان در صورت اشکال داشتن بعداً آن ها را تغییر داد.
یکی از تمرینات کمّیت مورد علاقه من چالش 30 دایره است. در این چالش، شما باید در عرض 5 دقیقه تعداد 30 دایره را پر کنید.ببنیند در 5 دقیقه چند تا از این حلقه ها را می توانید پر کنید.

 

30 دایره تقویت خلاقیت

30 دایره تقویت خلاقیت

هدف این نیست که نقش های شگفت انگیزی بکشیم – قبل از تمام شدن زمان، همه دایره ها را پر کنید. این امر باعث می شود تا در مورد توانایی های هنری خود کمتر نگران باشید و چالش شما این باشد که بیشترین دایره را در مدت زمان کوتاهی پر کنید.

به ورودی ها توجهی نداشته باشید:

د ر دنیای مدرن ما لحظه ای از زندگی ما بدون سرگرمی نمی گذرد و همیشه چیزی برای سرگرم کردن ما وجود دارد. هر لحظه ای که حوصله ی ما سر می رود حتما چیزی برای سرگرمی وجود دارد؛ مثل تلفن، ایستاگرام، تلویزیون، فیلم و بازی های کامپیوتری و …

استفاده از تکنولوژی و دستگاه های مختلف در حد اعتدال می تواند بسیار مفید باشد اما گاهی غرق شدن در آن ها و تلف کردن وقت خود برای آن ها می تواند زیاد جالب نباشد و خلاقیت ما را به خطر اندازد.

بازی Scrabble  توسط یک فرد بیکار و کسل به نام آلفرد موشر ساخته شد. بی حوصلگی و خستگی یک موتور حرکت برای موشر شد تا بازی را اختراع کند. او می گفت من خیلی بی حوصله بودم و هیچ کاری هم برای انجام دادن نداشتم. شغلی هم نداشتم پس به فکر این افتادم تا یک بازی اختراع کنم.

بی حوصلگی می تواند آنچه را که شما به آن نیاز داشته اید را به شما بدهد. بزرگ شدن در یک روستای دورافتاده که هیچ گونه وسیله سرگرمی مانند اینترنت و تلویزیون پیدا نمی شود می تواند شما را خلاق کند البته اگر چشم بصیرت داشته باشید و به همه چیز خوب نگاه کنید. گاهی چنین لحظات کسل کننده ای می توانند یک جرقه در ذهن ما باشند.

مطالعه:

وقتی ما مطالعه می کنیم؛  در حال گشت و گذار در داخل ذهن یک فرد دیگر هستیم. ما با خواندن کلمات و جملات می توانیم به ذهن و فکر آن ها و هر آنچه که در آن می گذرد پی ببریم. وقتی این کار را انجام می دهیم؛ می توانیم از منظر جدید چیزهایی را ببینیم و بینش های ارزشمندی کسب کنیم. که می تواند منجر به ایده های عالی شود!

خواندن و استفاده از اطلاعات ارزشمند، می تواند به مغز ما کمک کند تا اتصالات جدیدی را ایجاد کرده و افق های جدیدی را به روی ما بگشاید.؛ که در کل باعث افزایش خلاقیت ما خواهد شد.

کارهای متفاوت انجام دهید:

دقیقا مانند خواندن، هر چقدر که من اطلاعات جدیدتری داشته باشم و مهارت های جدیدی را یاد بگیریم بهتر و سریع تر می توانم در ذهن خود ارتباط بین چیزهای بی ربط به هم، ایجاد کنم. قرار نیست حتما یک ورزشکار حرفه ای یا یک نقاش فوق العاده باشید.

تنها کافی است آن ها را تجربه کنید؛ هر تجربه ای درک بهتری از جهان به ما می دهد و می تواند الهام بخش ما برای ترسیم ایده های بهتر در آینده باشد. من همه را تشویق می کنم چیزهای جدید را امتحان کنند؛ زیرا ما هرگز نمی دانیم الهام بعدی ما از کجا نشأت خواهد گرفت.

هر روز خلاق بودن را تمرین کنید:

داشتن یک تمرین خلاقیت روزانه مانند نقاشی، نوشتن، پیاده روی و فکر کردن، ساختن چیزهای متنوع با لگوها، بازی Minecraft و غیره باعث تقویت بخشی از ایجاد ایده و خلاقیت جذاب می شود.

“تمرین هر هنری، مهم نیست چقدر خوب یا بد، راهی برای رشد روح شماست. پس این کار را انجام دهید. “.

در دوره ی دبیرستان، معلم انگلیسی مجبورمان  می کرد هر شنبه در ابتدای کلاس، 5 دقیقه تمرین نوشتن انجام دهیم. هدف این بود که 5 دقیقه بدون توقف بنویسیم.

معلم می گفت: “من به آنچه می نویسید اهمیتی نمی دهم، اگر می خواهید ABC را به مدت 5 دقیقه بنویسید – فقط بنویسید” این تمرین خلاق به ما این امکان را داد تا ما به نتیجه فکر نکینم – هدف فقط نوشتن بود.

در طول این تمرینات، ایده هایی را در خودم کشف کردم که تا آن زمان نمی دانستم که وجود دارند. در این تمرینات بود که فهمیدم برای اینکه خلاق باشم و یا ایده ای را ارائه دهم نیاز به یک شوک مغزی نیست؛ بلکه تنها کاری که کردم این بود که ارتباطات جدید را کشف کردم و ناشناخته ایی را شناختم که قبلا از وجود آن ها بی خبر بودم.

با داشتن چنین تمریناتی به صورت روزانه ما می توانیم عضلات مغز خود را مثل عضلات دست ها تقویت کنیم تا جایی که هر زمان ایده های جدید تری به مغزمان خطور کند.

الهام گیرنده باشید:

برای شروع خوب است که از ایده های دیگران استفاده کنید و به آن ها نگاهی بیاندازید و حتی اگر گاهی هم در اوایل کپی برداری هم کردید نگران نباشید؛ کم کم و به مرور زمان خلاقیت ها شکوفا می شوند.

یک دفترچه داشته باشید:

وقتی ایده ها به ذهنتان خطور می کند بعد از چند دقیقه ممکن است آن را فراموش کنید؛ پس بهتر است همیشه یک دفترچه با خود داشته باشید در همان لحظه ایده ی خود را یادداشت کنید.

زمان بدهید: 

وقتی که ما نشسته ایم و در حال فکر کردن به ایده ای برای ساختن محتوا در اینستا و وب سایت خود هستیم؛ ممکن است خیلی زود دلسرد شویم زیرا از ایده ی خود هیچ واکنش و هیچ دست آوردی را نداشته ایم و یا حتی گاهی ممکن است ساعت ها فکر کنیم اما ایده ای به ذهنمان نرسد. باید به خود زمان دهید.

 انتظار نداشته باشید که ایده ها از آسمان برای شما ببارند باید تمرین کنید. بهترین کار این است که فقط شروع کنید و اجازه دهید ایده ها به ذهن شما خطور کنند و جلوی آن ها را نگیرید و آن ها را قضاوت نکنید. وقتی به ایده ها اجازه ورود به ذهن تان می دهید آن ها کم کم ظاهر می شوند؛ پی به آن ها رمان بدهید و عجله نکنید. 

صبور باشید:

در راستای فکر کردن و تمرین کردن مداوم باید به ذهن و مغز خود هم اجازه پیشرفت بدهیم؛ هیچ کسی با درست کردن یک وعده غذایی انتظار ندارد که سر آشپز شود؛ پس تنها با یک ایده و یا یک روز تمرین و فکر کردن منتظر معجزه نباشید. صبور باشید و تمرین کنید.

مطالعه کنید  اصطلاحات ریاضی به زبان انگلیسی که دانستنشان بدردتان می‌خورد!!

شما چه نظری دارید؟