سلامتی حافظه تان را با یادگیری زبان دوم حفظ کنید!

بر اساس تحقیقات و مطالعات جدید یادگیری زبان دوم ممکن است به بهبود عملکرد مغز بدون توجه به زمان شروع کمک کند. محققان معتقدند بزرگسالانی که به دو یا چند زبان مسلط هستند احتمالاً تمرکز بهتری نسبت به افراد یک زبانه دارند، هوش عمومی آن‌ها بالاتر است، در برنامه ریزی _ تصمیم گیری و اولویت‌بندی بهتر عمل می‌کنند، در آزمون‌های استاندارد ریاضی _ ریدینگ و لغات نمره بهتری کسب می‌کنند.

از قرار گرفتن در معرض تبلیغات بازاریابی خودداری می‌کنند، درک بیشتری نسبت به اطرافشان دارند، دیدگاه دیگران را درک می‌کنند، برای رسیدن به اهداف بلند مدت رضایت فوری را به تعویق می‌اندازند، توجه بهتری دارند، مهارت به خاطر سپردن _ حافظه به‌ویژه حافظه کاری بهتری دارند، آن‌ها از مهارت شنیداری خوبی برخوردارند، انعطاف ذهنی آن‌ها بالا است و افراد خلاق‌تری هستند. قصد داریم در این مقاله فواید یادگیری زبان دوم و یادگیری زبان انگلیسی برای تقویت حافظه را به‌طور علمی و دقیق بررسی کنیم پس همراه ما باشید.

 

هنگام یادگیری زبان دوم چه اتفاقی برای مغز رخ می‌دهد

یادگیری زبان دوم نواحی خاصی از مغز را از نظر عملکرد و اندازه افزایش می‌دهد. ناحیه بروکا یکی از این نواحی است که در نیمکره چپ می‌باشد و در تولید زبان نقش دارد. هنگامی که یک کودک از سنین کم دو زبان را یاد می‌گیرد هر دو زبان در یک منطقه پردازش می‌شوند در حالی که وقتی بزرگسالان یک زبان جدید یاد می‌گیرند منطقه جداگانه‌ای نزدیک به زبان اول در مغز آن‌ها ایجاد می‌شود.

بعضی از بزرگسالان نسبت به سایرین زبان انگلیسی را سریع‌تر می‌آموزند این امر به دلیل تفاوت‌هایی است که در نواحی از مغز آن‌ها وجود دارد. یادگیری زبان علاوه بر اینکه باعث تقویت توانایی‌های شناختی فرد می‌شود از زوال عقلی که با افزایش سن رخ می‌دهد هم جلوگیری می‌کند.

به‌طور کلی با یادگیری یک زبان جدید، مغز دچار تغییرات زیر می‌شود:

رسیدن به شناخت

هنگامی که شما فرایند یادگیری را متوقف می‌کنید ارتباطات عصبی ضعیف می‌شوند و این امر باعث بروز فراموشی و زوال عقل می‌شود. یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از زوال عقل «یادگیری یک زبان جدید» است. بر اساس تحقیقات انجام شده یادگیری زبان‌های خارجی می‌توانند همانند یک رویکرد غیر دارویی باشند که علاوه بر تقویت توانایی‌های شناختی از جمعیت سالمند هم محافظت می‌کنند.

این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که شما به فرایند یادگیری ادامه دهید. همه مردم می‌توانند در هر سنی ارتباطات عصبی جدید ایجاد کنند. هنگامی که یادگیری زبان انگلیسی را شروع می‌کنید در حقیقت مجبور می‌شوید تا به شیوه متفاوتی فکر کنید. این زبان نه تنها عزت نفستان را بیشتر می‌کند بلکه فرصت‌های اجتماعی پیش روی شما را هم افزایش می‌دهد.

 

چند وظیفگی رخ می‌دهد

یادگیری زبان دوم به افراد اجازه می‌دهد تا خیلی راحت بین تکالیف و مسئولیت‌های مختلفشان جابه‌جا شوند. اینجا به جایی با حداکثر کنترل و حداقل استرس اتفاق می‌افتد. یادگیری این مهارت باعث افزایش توانایی شما برای پرش از یک کار ذهنی به یک کار ذهنی دیگر می‌شود.

 

مهارت تصمیم گیری بهبود می‌یابد

بواز کیسار معتقد است که یادگیری زبان‌های خارجی فرد را مجبور می‌کند تا به جای تکیه بر شهود در تصمیم گیری‌هایش بیشتر فکر کند. اکثر مردم از فراموشی و ضعف حافظه بیزار هستند پس یادگیری این مهارت فرصت خوبی برای تقویت تمرکز و حافظه می‌باشد. یادگیری یک زبان جدید شما را تبدیل به یک متفکر انتقادی بسیار خوب می‌کند.

مطالعه کنید  چطور به انگلیسی آدرس دهیم ؟

 

خلاقیت رها می‌شود

بررسی‌های انجام شده در زمینه چند زبانگی نشان می‌دهند که ارتباط قوی میان تسلط، اصالت و انعطاف پذیری خلاق وجود دارد. یادگیری زبان دوم باعث می‌شود تا هنگام صحبت کردن از اصطلاحات بسیار خوبی استفاده کنید به عبارت دیگر اکثر انسان‌ها در سال‌های اولیه زندگی با سرعت بالایی از لغات متنوع و بسیار خوب در مکالماتشان استفاده می‌کنند و این مهارت با بالا رفتن سن سنجیده‌تر می‌شود؛ این در حالی است که یادگیری زبان جدید شما را از قید و بند عادت‌ها رها می‌کند و باعث می‌شود تا در حوزه‌های مختلف زندگی‌تان خلاقانه‌تر عمل کنید.

 

توجه افزایش می‌یابد

یکی از مشکلاتی که اغلب مردم از آن رنج می‌برند «کمبود توجه» است. وقتی کلمه یا عبارتی را می‌شنویم مغز تلاش می‌کند تا عبارت کامل را حدس بزند در حقیقت ما دائماً در حال حدس زدن واقعیت‌ها هستیم. یادگیری زبان دوم باعث می‌شود تا مغز برای پیمایش میان دو زبانی که به آن تسلط دارد بیشتر تلاش کند و به‌تدریج توجه، تمرکز و کنترل اجرایی‌اش بیشتر شود.

 

مزایای یادگیری زبان دوم برای تقویت حافظه را بشناسید

یادگیری یک زبان جدید مزایای ثابت شده‌ای برای حافظه، هوش و تمرکز دارد. درک زبان یکی از سخت‌ترین کارهایی است که مغز انجام می‌دهد. پیچیدگی‌های یک زبان جدید، فرایند یادگیری متفاوتی را می‌طلبد. این فرایند می‌تواند مغز را به‌خوبی تمرین دهد و یک ورزش بسیار خوب برای او باشد.

جالب است که بدانید در زمان‌های گذشته مردم معتقد بودند بزرگ کردن کودکان در یک خانه دو زبانه مانع از رشد فکری آن‌ها می‌شود زیرا این اتفاق مغز آن‌ها را گیج می‌کند و حتی باعث بروز بیماری‌هایی مانند اسکیزوفرنی می‌شود!

در حالی که امروزه این دیدگاه کاملاً عوض شده و محققان زیادی مزایای یادگیری زبان دوم را اثبات کرده‌اند. محققان معتقد هستند که این کار یکی از کاربردی‌ترین و مؤثرترین راه‌ها برای تیز نگه داشتن ذهن، محافظت از مغز و افزایش هوش است.

از دیگر مزایای یادگیری این مهارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

توانایی برقراری ارتباط به زبان جدید

مهم‌ترین کاری که زبان آموزان انجام می‌دهند برقراری ارتباط با زبان جدید است. آن‌ها از این مهارت برای ایجاد ارتباط با طیف وسیع‌تری از جمعیت جهان استفاده می‌کنند.

 

 افزایش انعطاف پذیری ذهن

زبان انگلیسی مسیرهای ذهنی جدیدی را باز می‌کند و به فرد اجازه می‌دهد تا از راه‌های متفاوتی فکر کند. یادگیری این مهارت یک نوع ورزش برای مغز است که آن را چابک‌تر و انعطاف پذیر تر نگه می‌دارد.

 

تغییر در انجام فعالیت‌ها

تا چند سال گذشته معتقد بودند که تغییر در عملکرد مغز فقط زمانی رخ می‌دهد که دانش‌آموزان به سطح بالایی از توانایی‌های زبانی در یک زبان جدید دست یابند در حالی که تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این تغییر ممکن است در مراحل اولیه یادگیری هم رخ دهد.

 

عملکرد بهتر

یادگیری زبان دوم باعث افزایش ظرفیت حافظه می‌شود. این اتفاق در حافظه کوتاه مدت با قدرت بیشتری رخ می‌دهند.

 

افزایش توانایی حل مسئله

یادگیری این مهارت باعث افزایش توانایی حل مسئله در زمینه‌های مختلفی مانند شکل گیری مفهوم، تفکر انتزاعی، فرمول‌بندی فرضیه، تقویت ظرفیت برای شناسایی خلاقیت و حل مشکلات می‌شود. فرد می‌تواند با فیلتر کردن اطلاعات اضافی و عواملی که منجر به حواس پرتی می‌شود تمرکز بهتری روی یک کار داشته باشد؛ همچنین توانایی انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان را پیدا کند.

مطالعه کنید  سریع ترین راه های موفقیت در کنکور

 

جلوگیری از بدتر شدن عملکرد مغز در طول زمان

بر اساس مطالعات انجام شده افرادی که به دو یا چند زبان مسلط هستند حدود ۲ الی ۴ سال دیرتر به مشکلات شناختی مرتبط با سن مانند زوال عقل مبتلا می‌شوند.

 

درک بیشتر

فراگیری زبان با ایجاد درک بیشتر در مورد نحوه عملکرد و استفاده از آن همراه است. بر اساس مطالعات انجام شده افرادی که دو یا چند زبان می‌دانند، می‌توانند موقعیت‌های اجتماعی را بهتر درک و تفسیر کنند. آن‌ها در محیط‌های اجتماعی عملکرد بهتری را از خودشان نشان می‌دهند.

 

افزایش توانایی در سواد دیجیتال

افرادی که شروع به یادگیری زبان دوم می‌کنند به طرز قابل توجهی به روز هستند. این افراد دائماً تلاش می‌کنند تا خودشان را با واقعیت‌ها و اتفاقات جدید تطبیق دهند.

 

تا چه زمانی فرصت یادگیری زبان دوم را داریم

آیا شما هم تا به حال با افرادی که به چند زبان مختلف مانند انگلیسی، آلمانی، روسی، ترکی، پرتغالی، فرانسوی یا اسپانیایی تسلط دارند و می‌توانند به‌سرعت از یک زبان به زبان دیگر صحبت کنند برخورد کرده‌اید!

حتماً با خودتان گفته‌اید که مغز آن‌ها به شکل متفاوتی سیم کشی شده که می‌توانند این کارها را انجام دهند اما باید بدانید که همان‌طور که بدن فیزیکی ما تقویت می‌شود حافظه بلند مدت و کوتاه مدتمان هم ظرفیت رشد و تقویت را دارد. در ادامه سه ترفند ساده را با یکدیگر بررسی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا هنگام یادگیری زبان انگلیسی در خانه فضای بیشتری را در مغزتان به وجود آورید و مطالب را خیلی بهتر از قبل حفظ کنید.

 

ورزش کنید

اگر در حال حاضر به‌طور مداوم ورزش می‌کنید پس در موقعیت خوبی هستید. ورزش فقط برای بدن خوب نیست بلکه باعث عملکرد بهتر مغز هم می‌شود. برخی از فعالیت‌های بدنی مانند رقص به تمرکز زیادی احتیاج دارند و به‌تدریج باعث افزایش ظرفیت یادگیری می‌شوند.

بر اساس مطالعات انجام شده برخی از تمرینات باعث افزایش سایز هیپوکامپ می‌شوند. این ناحیه از مغز نقش زیادی در شکل گیری خاطرات و یادگیری مطالب جدید دارد. وقتی در حال یادگیری زبان دوم هستید در واقع می‌خواهید این ناحیه از مغز را تحریک کنید تا مباحث جدید را بهتر حفظ کند پس ورزش میان بر بسیار خوبی است.

برای ورزش کردن قرار نیست کار عجیب و غریبی انجام دهید بلکه هر فعالیتی که باعث عرق کردن شما شود مفید است به‌عنوان مثال انجام کارهای خانه، جارو کردن یا پیاده روی سریع گزینه‌های ساده و امکان پذیری هستند. هنگامی که ورزش کردن را شروع کردید بعد از گذشت مدتی می‌توانید فراتر بروید و در حین ورزش زبان انگلیسی را تمرین کنید.

به‌عنوان مثال کمی موسیقی یا پادکست آموزشی گوش کنید، در حین تمرین ویدیوهای آموزشی را تماشا کنید یا در حین ورزش نام وسایلی که از آن‌ها استفاده می‌کنید _ تمریناتی که انجام می‌دهید یا حتی شمارش حرکاتتان را به زبان انگلیسی تکرار کنید.

 

غذای مغز بخورید

غذا فقط برای تناسب اندام و دریافت انرژی نیست بلکه مواد مغذی موجود در آن برای عملکرد و رشد مغز ما ضروری است. برخی از مواد مغذی حیاتی مانند سلنیوم (صدف _ تن ماهی _ جو دوسر)، آنتوسیانین (انواع توت‌ها _ انگور _ بادمجان _ سیب _ چغندر قرمز _ پیاز قرمز)، اسیدفولیک (کلم بروکلی _ آووکادو _ سبزی‌های برگ‌دار تیره _عدس _ لوبیا _ مرکبات)، اسیدهای چرب امگا ۳ (ماهی قزل آلا _ گردو _ سبزیجات برگ تیره _ کدو حلوایی _ گل کلم) یا ویتامین E (آجیل _ گردو _ بادام هندی _ تخمه آفتابگردان) نقش زیادی در بهبود عملکرد مغز دارند. وقتی که به‌طور منظم از این غذاها مصرف می‌کنید حافظه شما تقویت می‌شود. برای تقویت حافظه با یادگیری زبان دوم زمانی که در حال تهیه این غذاهای خوشمزه هستید، می‌توانید لیست مواد غذایی مد نظرتان را به انگلیسی بنویسید یا دستور تهیه غذاها را به این زبان مطالعه کنید.

مطالعه کنید  اصطلاحات ریاضی به زبان انگلیسی که دانستنشان بدردتان می‌خورد!!

 

یک قصر حافظه بسازید

قصر حافظه از نظر فنی نوع دیگری از دستگاه‌های یادگیری است که به خاطرات فضایی ما می‌پردازد و به توضیح بیشتری نیاز دارد. یکی از مؤثرترین و مفیدترین ابزارهایی که می‌توان هنگام یادگیری زبان دوم از آن استفاده کرد همین ابزار است. برای شروع ساختن کاخ خودتان باید تصویری از یک محیط آشنا مانند مدرسه، محل کار یا خانه خودتان بکشید سپس باید یک پلان طبقه ایجاد کنید.

اگر می‌خواهید از یک منطقه کوچک شروع کنید، می‌توانید یک اتاق یک نفره را تصور کنید اما اگر دوست دارید خودتان را به چالش بکشید می‌توانید کل خانه، آپارتمان یا هر مکانی که به وضوح در ذهنتان است را تصور کنید. این کار به شما مکان‌های بیشتری برای قرار دادن خاطراتتان می‌دهد. نقشه شما می‌تواند ذهنی باشد یا روی کاغذ ترسیم شود.

در این نقشه باید مسیرهای مشخصی از هر اتاق به اتاق دیگر وجود داشته باشد تا بتوانید آزادانه از یک اتاق به اتاق دیگر بروید. مطمئن شوید که کاخ شما به‌گونه‌ای ترسیم شده که می‌توانید از ابتدا تا انتهای آن به‌راحتی قدم بزنید. بعد از انجام این کار باید واحدهای ذخیره سازی و ایستگاه‌های شماره گذاری شده را شناسایی کنید.

این محل‌ها دقیقاً مکان‌هایی هستند که کلمات و اطلاعاتی که می‌خواهید به ذهن بسپارید را در آن‌ها قرار می‌دهید. ایستگاه‌ها باید به‌طور دقیق به خاطر سپرده شوند. اکنون فرآیند ذخیره سازی شروع می‌شود. شما می‌توانید لغات مختلف و تلفظ آن‌ها را در جاهای مختلفی که ترسیم کرده‌اید تصور کنید. اگر تعداد لغاتتان بیشتر شد می‌توانید یک قصر دیگر بسازید و این فرایند را مجدداً تکرار کنید.

 

کلام آخر

یادگیری زبان دوم فرصت مناسبی برای تقویت حافظه است. این مهارت شما را با یک زبان و فرهنگ جدید آشنا می‌کند، باعث تصمیم گیری بهتر شما می‌شود، اعتماد به نفستان را تقویت می‌کند، مهارت‌های ارتباطی شما را بهبود می‌بخشد، باعث دسترسی شما به منابع معتبر علمی می‌شود، کمک می‌کند تا جهان را از نگاه دیگری ببینید، باعث عمیق‌تر شدن ارتباطتان با فرهنگ‌های دیگر می‌شود، زمینه ارتقای شغلی را فراهم می‌کند و یک فرصت خوب برای تغذیه و تقویت مغز است. تمام این کار ها در مجموعه در آموزش زبان  و یادگیری آن به شما کمک خواهد کرد.

 

سؤالات متداول در رابطه با یادگیری زبان دوم

یادگیری زبان دوم چه تأثیری بر مغز انسان دارد؟

• باعث رسیدن به شناخت می‌شود و از زوال عقل جلوگیری می‌کند. • به فرد اجازه می‌دهد تا به‌خوبی چند وظیفه مختلف را انجام دهد. • مهارت تصمیم گیری را ارتقا می‌دهد. • باعث افزایش خلاقیت می‌شود. • توجه را بیشتر و بهتر می‌کند.

یادگیری زبان دوم چه مزایایی دارد؟

• توانایی فرد برای برقراری ارتباطات جدید را افزایش می‌دهد. • باعث انعطاف پذیری ذهنی می‌شود. • عملکرد شخص را بهبود می‌بخشد. • به فرد اجازه می‌دهد تا خیلی سریع از یک وظیفه به وظیفه دیگر برود. • باعث افزایش توانایی حل مسئله می‌شود. • از بدتر شدن عملکرد مغز جلوگیری می‌کند. • باعث درک بیشتر می‌شود. • به فرد کمک می‌کند تا دائماً خودش را به روز نگه دارد.

آیا برای یادگیری زبان دوم زمان مشخصی وجود دارد؟

خیر، شما می‌توانید در هر سنی که هستید یادگیری این مهارت را شروع کنید. برای اینکه زبان انگلیسی را راحت‌تر بیاموزید، می‌توانید از ورزش _ تغذیه مناسب و تکنیک قصر حافظه کمک بگیرید.