از تفاوت یادگیری زبان در سنین مختلف چه می دانید؟

تفاوت-یادگیری-زبان-در-سنین-مختلف

یادگیری زبان در سنین مختلف چگونه است؟ آیا سن مطلوبی برای یادگیری زبان دوم وجود دارد؟ همه متفق‌القول هستند که سن یک عامل مهم در یادگیری زبان است اما موضوعی که اهمیت دارد این است که سن تا چه حد حائز اهمیت است! بدون شک عناصر زیادی هستند که می‌توانند بر یادگیری زبان تأثیر بگذارند مانند عوامل بیولوژیکی، هوش، زبان مادری، محیط یادگیری، انگیزه، احساسات و درنهایت سن. در این مقاله می‌خواهیم پاسخ مناسبی را برای سؤالات زیر پیدا کنیم:

  • تفاوت یادگیری زبان انگلیسی در سنین مختلف
  • تحلیل یادگیری زبان در دوره کودکی
  • مزایای یادگیری زودهنگام زبان انگلیسی
  • مزایای یادگیری دیرهنگام زبان انگلیسی

 

یادگیری زبان انگلیسی در سنین مختلف

شما در هر سنی که هستید، می‌توانید زبان انگلیسی را یاد بگیرید با این تفاوت که وقتی بزرگ‌تر می‌شوید به تلاش بیشتری برای یادگیری احتیاج دارید. مغز جزء پیچیده‌ترین اعضای بدن است که وظایفش ساده به نظر می‌رسد اما فرایندی که طی می‌شود بسیار پیچیده است. مهم‌ترین عاملی که باعث سخت‌تر شدن یادگیری زبان انگلیسی در سنین بالا می‌شود این است که مغز با بزرگ شدن دچار تغییرات اساسی می‌شود! دو رویداد بسیار مهم در مغز وجود دارد که توانایی یادگیری را در سنین ۱۲ تا ۲۵ سالگی تحت تأثیر قرار می‌دهد. البته این بازه زمانی در هر فرد متفاوت است اما ۱۲ و ۲۵ سالگی میانگین سنی این تغییرات می‌باشد.

.        ۱۲ سالگی

کودکان مقادیر زیادی NR2B دارند. NR2B زیر واحد مسئول یادگیری است به همین دلیل است که مغز بچه‌ها اسفنجی به نظر می‌رسد. آن‌ها قادر به برداشتن قطعات مختلف اطلاعات هستند. مغز بچه‌ها توانایی بالایی برای ایجاد ارتباطات جدید دارد. آن‌ها در حال کاوش در دنیای اطرافشان هستند و باید صحبت کردن، راه رفتن، آداب معاشرت، انجام کارهای خانه و چیزهای زیادی را یاد بگیرند. سطح NR2A در کودکان بسیار پایین است. این زیر واحدی است که اتصالات را ضعیف می‌کند.

مطالعه کنید  ضرب المثل های مهم انگلیسی درباره دوست

ذهن‌های جوان چیزهای زیادی برای یادگیری دارند بنابراین آن‌ها اطلاعات را دور نمی‌اندازند زیرا می‌توانند در زمینه‌های دیگر از آن‌ها استفاده کنند. بلوغ نحوه عملکرد ذهن را تغییر می‌دهد. در این دوران وقتی کل بدن در حال تغییر است مغز زیر واحدهای NR2A بیشتری می‌سازد و از زیر واحدهای NR2B خلاص می‌شود؛ در نتیجه در حدود 12 سالگی مغز به دنبال اطلاعاتی است که قبلاً به دست آورده و فضای کم‌تری به اطلاعات و اتصالات جدید اختصاص می‌دهد.

.        ۲۵ سالگی

وقتی ۲۵ ساله می‌شوید دومین تغییر عمده در مغز رخ می‌دهد. در این دوران همان‌طور که بزرگ می‌شوید مغزتان مسیرهایی که برای تکمیل وظایف استفاده می‌شود را توسعه می‌دهد. وقتی ۲۵ ساله می‌شوید در حقیقت مغزتان مسیرهای بسیاری را ثبت کرده و مستعد انتخاب ساده‌ترین مسیرها است.

ساده‌ترین مسیر چیزی است که باعث می‌شود یک کار را بارها و بارها انجام دهید. این چیزی است که یادگیری و آموزش زبان انگلیسی از صفر را دشوار می‌کند. وقتی می‌توانید ساده‌ترین مسیر را انتخاب کنید، چرا خودتان را با انجام یک کار متفاوت مثلاً یادگیری زبان انگلیسی به چالش بکشید؟ (پس فرق یادگیری زبان در سنین مختلف در همین جا مشخص می‌شود.)

زیر واحدهای NR2A مسئول مسیرهایی هستند که مغز می‌خواهد همیشه از آن‌ها استفاده کند. در حدود 25 سالگی مغز قوام می‌یابد و دیگر مانند گذشته انعطاف‌پذیر نیست. در این بازه سنی زیر واحدهای NR2B کم‌تری وجود دارند و اغلب استفاده نمی‌شوند همچنین ترک عادت‌ها سخت‌تر می‌شود زیرا مغز می‌خواهد از آن راه‌های ساده‌تر استفاده کند.

وقتی مسیرهای ساده را انتخاب می‌کنید مغز تنبل می‌شود! هنگامی که مغز تنبل شود شما مجبور می‌شوید برای یادگیری اطلاعات و عادات جدید بیشتر تلاش کنید. این فرآیند نشان می‌دهد که یادگیری چیزهای جدید در سنین بالا غیرممکن نیست فقط به تلاش و پشتکار بیشتری احتیاج دارد.

مطالعه کنید  چه زمان فراموشی جدی می شود؟

 

یادگیری زبان در سنین پایین

یادگیری-زبان-در-سنین-پایین

در اوایل دوران کودکی دو زبانه شدن اغلب یک رویداد ناخودآگاه مانند یادگیری راه رفتن یا دوچرخه سواری است اما دلیل این اتفاق چیست؟

  • بر اساس بررسی‌های علمی برخی از جنبه‌های زبانی مانند تلفظ و لحن را می‌توان در دوران کودکی آسان‌تر یاد گرفت زیرا مکانیسم‌های عصبی-عضلانی فقط تا 12 سالگی فعال هستند.
  • بچه‌ها می‌توانند با تقلید کردن تلفظ بدون لهجه را یاد بگیرند. این قابلیت پس از بلوغ به‌طور قابل توجهی از بین می‌رود.
  • عامل دیگری که باید در نظر بگیریم انعطاف پذیری، خودانگیختگی و بردباری کودکان است.
  • همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم بچه‌ها بیشتر از بزرگسالان مایل به برقراری ارتباط با مردم هستند، کنجکاوند و از اشتباه کردن نمی‌ترسند.
  • آن‌ها با استفاده از روش‌های خلاقانه برای برقراری ارتباط، مانند وسایل ارتباطی غیرکلامی و استفاده از واژه‌های مربوط به شعر، به راحتی با مشکلات (مانند از دست دادن واژگان) برخورد می‌کنند.

 

یادگیری زبان در سنین بالا

یادگیری-زبان-در-سنین-بالا

اول از همه مهم است که توضیح دهیم منظور از یادگیری دیرهنگام زبان دوم، یادگیری زبان بعد از بلوغ است. زبان شناسان، روانشناسان و مربیان سال‌هاست که برای پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان در یادگیری زبان بعد از بلوغ به مهارت‌های بومی مانند دست یافت تلاش می‌کنند. برای پاسخ به این سؤال باید عوامل زیر را در نظر بگیریم:

  • اول از همه بزرگسالان (منظور افراد بعد از بلوغ) یک مزیت مهم دارند و آن بلوغ شناختی و تجربه آن‌ها است.
  • آن‌ها می‌توانند از طریق زبان مادری و سایر زبان‌های خارجی راحت‌تر زبان انگلیسی را یاد بگیرند.
  • آن‌ها می‌توانند قوانین دستوری و پدیده‌های نحوی را آسان‌تر به دست آورند.
  • به گفته کلاین دیمروث “یادگیری زبان یک فرآیند انباشته است که به ما امکان می‌دهد دانش از قبل موجود را بسازیم”.
  • نگرش مثبت یا منفی که نسبت به یک زبان خارجی وجود دارد را نباید دست کم گرفت.
  • انگیزه بزرگسالان برای یادگیری یک زبان خارجی هم اهمیت زیادی دارد. وقتی یک فرد بزرگسال تصمیم به یادگیری یک زبان خارجی می‌گیرد حتماً دلیلی پشت آن وجود دارد مانند تحصیلات، اعتبار اجتماعی، حرفه یا ادغام اجتماعی.
مطالعه کنید  تاثیرات مثبت و منفی دو زبانه بودن

 

تحلیل یادگیری زبان انگلیسی در کودکی

باور فعلی جامعه این است که یادگیری و آموزش زبان انگلیسی به کودکان سریع‌تر از بزرگسالان اتفاق می افتد البته تحقیقات و مطالعات علمی هم معمولاً از این باور حمایت می‌کنند.

 

مزایای زیست محیطی کودکان هنگام یادگیری زبان انگلیسی

مزایای-زیست-محیطی-کودکان-هنگام-یادگیری-زبان-انگلیسی

کودکان هنگام یادگیری زبان دارای مزایای محیطی هستند که معمولاً بزرگسالان از آن بی‌بهره‌اند.

  • آن‌ها می‌توانند با غوطه‌ور شدن در محیط‌های چند زبانه این مهارت را یاد بگیرند.
  • آن‌ها به‌طور منفعلانه با زبان انگلیسی در ارتباط‌اند و آن را می‌آموزند به‌عنوان مثال با بازی، گوش دادن به آهنگ یا تماشای برنامه کودک این مهارت را یاد می‌گیرند.
  • بچه‌ها هیچ مسئولیتی در زندگی ندارند پس می‌توانند زمان و انرژی‌شان را روی یادگیری این مهارت بگذارند.
  • وقتی بچه‌ها اشتباه می‌کنند کم‌تر احمقانه به نظر می‌رسد در حالی که وقتی بزرگسالان این کار را انجام می‌دهند به شدت مضطرب می‌شوند.
  • استانداردهایی که برای کودکان وجود دارد کم‌تر از بزرگسالان است.
  • کودکانی که در این سن یادگیری زبان انگلیسی را انتخاب می‌کنند، می‌توانند با فشار کم‌تری آن را یاد بگیرند.
  • بچه‌ها دوست دارند خودشان را در موقعیت‌های جدید قرار دهند و به زبان انگلیسی حرف بزنند در صورتی که تعداد کمی از بزرگسالان وجود دارند که با میل و رغبت این کار را انجام می‌دهند.

 

مزایای شناختی کودکان هنگام یادگیری زبان انگلیسی

به دلیل خاصیت ارتجاعی مغز و شکل گیری سریع عصبی نوزادان و کودکان خردسال می‌توانند با سرعت بیشتری زبان را یاد بگیرند.

 

کلام آخر

بدیهی است که فرآیند آموزش زبان انگلیسی در سنین مختلف مزایا و معایب خاص خودش را دارد با این حال سن یک عامل مهم است اما تنها عامل نیست. همه افراد صرف نظر از سنشان می‌توانند به شکل متفاوتی زبان انگلیسی را یاد بگیرند و شخصیت و استعداد روی این فرایند تأثیر می‌گذارد.