آموزش زبان انگلیسی با تصویر سازی ذهنی

آموزش-زبان-با-تصویر-سازی-ذهنی

 

تقریباً ۶۵٪ از مردم یادگیرنده بصری هستند و احتمالاً شما هم جزء این لیست هستید. یکی از جذاب‌ترین تکنیک‌های یادگیری زبان انگلیسی تصویرسازی ذهنی است. این تکنیک کمک می‌کند تا شما زبان را ساده‌تر یاد بگیرید. برای شروع تست زیر را انجام دهید. آخرین دفعه‌ای که به فروشگاه رفته‌اید را به یاد آورید و سعی کنید تمام جزئیاتش را به خاطر آورید؛ به‌عنوان مثال با خودتان فکر کنید که آیا سبد برداشته‌اید یا نه، چه اقلامی را خریده‌اید، با کسی بوده‌اید یا به تنهایی خرید رفته‌اید، چگونه هزینه کالاها را پرداخت کرده‌اید! این کار فقط چند ثانیه زمان می‌برد حتی برای یادآوری بهتر می‌توانید چشمانتان را ببندید. حالا از خودتان بپرسید که این رویدادها را چگونه به یاد آوردید، آیا آن‌ها به شکل کلمات بودند یا در قالب صداها و تصاویر تداعی شدند. به احتمال زیاد پاسخ شما تصاویر است. برای بررسی دقیق‌تر “چگونگی آموزش زبان انگلیسی با تصویر سازی ذهنی” در ادامه همراه ما باشید.

 

یادگیری زبان انگلیسی با تصویر سازی ذهنی بزرگ‌ترین کمک به بشریت است!

یادگیری-زبان-انگلیسی-با-تصویر-سازی-ذهنی

حتماً برای شما هم پیش آمده لغات زیادی را حفظ کرده باشید اما بعد از گذشت چند روز آن‌ها را به یاد نیاورید! تصویرسازی ذهنی بهترین راه برای آموزش آسان انگلیسی است. منظور از تصویرسازی ذهنی فکر کردن و تجسم یک موضوع خاص در ذهن است. در این روش شما برای هر لغت یک رمز یا سرنخ می‌گذارید تا در آینده آن را سریع‌تر و راحت‌تر به یاد آورید. این فرایند درک مفاهیم پیچیده را آسان‌تر می‌کند.

 

  • آموزش زبان با تصویر سازی ذهنی برای حفظ راحت‌تر واژگان

در نگاه اول شاید فکر کنید پیدا کردن یک تصویر برای یادگیری یک لغت کار بسیار ساده‌ای است اما گاهی اوقات لغات انگلیسی به قدری انتزاعی و پیچیده می‌شوند که نمی‌توان برای آن‌ها تصویر سازی را انجام داد! پیشنهاد ما این است که تکنیک‌های صحیح تصویرسازی را یاد بگیرید تا بتوانید برای هر لغتی این کار را انجام دهید.

مطالعه کنید  4 ترفند عالی برای تند خوانی

 

  • اغراق کنید

هنگام آموزش زبان انگلیسی تصویر سازی ذهنی باید از تصاویر اغراق‌آمیز، دارای ابعاد یا نسبت‌های غیرعادی استفاده کنید؛ به‌عنوان مثال برای یادگیری کلمه Leg مردی را تصور کنید که یک پایش از پای دیگر بسیار بزرگ‌تر است یا برای واژه Nails خانمی را تصور کنید که ناخن‌هایش به قدری بلند هستند که می‌تواند زمین را لمس کند. بدون شک فراموش کردن این تصاویر به راحتی امکان پذیر نیست.

 

  • تکنیک تصویر سازی ذهنی برای یادگیری دستور زبان

یادگیری-دستور-زبان-با-تصویر-سازی-ذهنی

برای یادگیری زبان انگلیسی تصویر سازی ذهنی در بخش گرامر از نمایش گرافیکی استفاده کنید؛ به‌عنوان مثال برای حفظ افعال بی‌قاعده، نموداری را برای خودتان ترسیم کنید و با کمک عبارات ساده و مرتبط آن‌ها را ساده سازی کنید. برای درک راحت‌ترین این موضوع به تصویر زیر نگاه کنید.

 

  • برای یادگیری زبان با تصویر سازی ذهنی از تصاویر متحرک استفاده کنید

جالب است که بدانید توجه انسان با حرکت بیشتر تحریک می‌شود پس سعی کنید از تصاویر متحرک استفاده کنید تا فراموش کردن آن‌ها سخت‌تر شود؛ به‌عنوان مثال برای یادگیری کلمه car یک ماشین در حال حرکت را تصور کنید یا برای به خاطر سپردن کلمه Rock سنگی که در حال غلتیدن است را در ذهنتان مجسم کنید.

 

  • از مفاهیم عاطفی کمک بگیرید

یکی از روش های تصویرسازی ذهنی برای یادگیری انگلیسی استفاده از مفاهیم عاطفی است. احساسات نقش مهمی در حافظه دارد. حتماً تا به حال متوجه شده‌اید که فراموش کردن مکانی که در آن خاطره دارید یا لحظات شاد و غمگینتان بسیار دشوار است پس می‌توانید از همین تکنیک برای یادگیری زبان استفاده کنید.

 

تذکر: فراموش نکنید که هر چقدر تصاویر ذهنی شخصی‌تر باشد یادآوری آن‌ها راحت‌تر است.

 

  • تداعی غیرمعمول داشته باشید

برای حفظ کلمه Book به گربه‌ای فکر کنید که کتاب می‌خواند و آن را با پنجه‌هایش باز نگه داشته است یا برای یادگیری کلمه Glasses همین گربه را تصور کنید در حالی که عینک بزرگی بر چشم دارد.

 

7 ایده جالب برای یادگیری تکنیک‌های تجسم

ایده-برای-یادگیری-تکنیک‌های-تجسم

شاید از خودتان بپرسید چگونه یادگیری زبان با تصویرسازی ذهنی درصد فراموشی را کاهش می‌دهد! وقتی از تجسم استفاده می‌کنید در حقیقت با کمک چشم ذهن چیزی را به تصویر می‌کشید.

در این هنگام مسیرهای عصبی در مغز فعال می‌شوند که انگار شما آن چیز را در زندگی واقعی تجربه کرده‌اید به عبارت دیگر شما ضمیر ناخودآگاه را به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنید که باور می‌کند یک سری از لحظات و اتفاقات را در زندگی آینده تجربه خواهد کرد. تجسم و تصویر سازی نه تنها برای یادگیری زبان بلکه در تمام جنبه‌های زندگی انسان کاربرد دارد فقط باید نکات زیر را رعایت کنید.

مطالعه کنید  آموزش روش تندخوانی برای کنکور

 

  • 1- سعی کنید بیش از حد فکر نکنید

تجسم برای هر فردی متفاوت است، گروهی آن را چالش برانگیز می‌دانند و عده‌ای آن را به راحتی انجام می‌دهند. نکته‌ای که هنگام یادگیری حفظ واژگان انگلیسی با تصویرسازی ذهنی وجود دارد این است که بیش از حد به یک موضوع فکر نکنید؛ به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید یک مربع آبی را در ذهنتان به تصویر بکشید به خودتان نگویید که مربع باید بزرگ باشد یا کوچک / آبی تیره باشد یا روشن در عوض سعی کنید این کار را خیلی ساده و راحت انجام دهید.

 

  • 2- از تمام حواستان استفاده کنید

استفاده-از-تمام-حواس-برای-یادگیری-زبان

هنگام یادگرفتن انگلیسی با تصویرسازی ذهنی از حس بینایی، بویایی، چشایی، لامسه و حتی صداها کمک بگیرید تا تصویرتان حدالامکان واضح و قابل درک باشد. هر چقدر تصویر شما جزئیات بیشتری داشته باشند فرایند یادآوری راحت‌تر می‌شود.

 

  • 3- خودتان را قضاوت نکنید

معمولاً هنگام تجسم ذهن سرگردان می‌شود به‌عنوان مثال ناخودآگاه به فهرست کارهای انجام نشده فکر می‌کند، به پردازش افکار و کارهای بی‌ربط می‌پردازد یا موضوعاتی که قرار است در آینده رخ دهد را پردازش می‌کند! این تفکرات طبیعی و مقطعی هستند پس نباید خودتان را بر اساس آن‌ها قضاوت کنید در عوض تلاش کنید تا ذهنتان را سریعاً روی فرایند تصویر سازی متمرکز کنید.

 

  • 4- تجسم را به‌طور منظم تمرین کنید

هنگامی که با شیوه آموزش زبان انگلیسی با تصویر سازی ذهنی آشنا شدید حتماً تکرار و تمرین را جدی بگیرید و حداقل روزانه ۱۰ دقیقه را به این کار اختصاص دهید.

 

 

  • 5- یادگیری زبان را معنادار کنید

نقشه ذهنی شامل ایجاد تجسم و سازماندهی تعدادی از ایده‌ها حول یک موضوع اصلی است. با توجه به فرایند مغز در زندگی واقعی این احتمال وجود دارد که یک موضوع در طولانی مدت در ذهن ماندگار شود.

یکی از  روش های آموزش زبان انگلیسی با تصویر سازی ذهنی استفاده از مترادف، متضادها و تعاریف مرتبط با یک کلمه است. نکته طلایی در این تکنیک ایجاد یک ارتباط معنادار و منحصر به فرد میان لغت و تصویر انتخابی است.

  • 6- آرامشتان را حفظ کنید

حفظ-ارامش-برای-یادگیری-زبان

هنگام آموزش زبان انگلیسی تصویرسازی ذهنی آرام باشید در این صورت تصورات و احساساتی که می‌خواهید به یاد آورید به‌طور طبیعی ظاهر می‌شوند و شما می‌توانید سرعت تصویر سازی را بالا ببرید و لغات بیشتری را حفظ کنید.

مطالعه کنید  چگونه هر چیزی را یاد بگیریم و از آن لذت ببریم؟

 

  • 7- خلاقیت را با یادگیری ترکیب کنید

آیا به نظر شما هم یادداشت‌برداری هنگام یادگیری زبان انگلیسی خسته کننده است؟ از لحاظ علمی تکنیک یادداشت برداری، کشیدن منحنی و شکلک‌های مختلف علاوه بر اینکه فرایند یادگیری را طولانی می‌کند باعث خسته کننده تر آن می‌شود. خبر خوب این است که با یادگیری زبان انگلیسی تصویرسازی ذهنی شما می‌توانید خلاقیتتان را توسعه دهید و روند آموزش را جذاب‌تر کنید.

ایجاد پیوند میان کلمات و موضوعات مختلف علاوه بر خلاقیت بالا به تمرکز زیادی احتیاج دارد پس حتماً آن را امتحان کنید. جالب است که بدانید تصویرسازی ذهنی مهارت reading را تقویت می‌کند. هنگام انجام این تکنیک مغز تلاش می‌کند تا لغات را در قالب تصاویر رنگی، کلمات کوتاه و جملات ساده به ذهن بسپارد پس با انجام این تکنیک با یک تیر دو نشان می‌زنید.

 

کلام آخر

وقتی برخی از افراد می‌گویند حافظه بدی دارند به توانایی یا ناتوانی‌شان در به خاطر سپردن یک رویداد خاص در زندگی اشاره می‌کنند. به این حافظه اصطلاحاً اپیزودیک می‌گویند. در مقابل حافظه اپیزودیک حافظه معنایی قرار دارد. منظور از حافظه معنایی زمانی است که افراد تلاش می‌کنند تا حقایقی را به ذهن بسپارند (مانند خواندن یک کتاب درسی) به همین منظور از ابزارهای مختلف تقویت حافظه استفاده می‌کنند.

در این مقاله حافظه معنایی را محور قرار دادیم و تلاش کردیم همراه با هم نحوه آموزش زبان انگلیسی در خانه با تصویر سازی ذهنی را یاد بگیریم تا روند یادگیری و یادآوری‌مان را سرعت ببخشیم.

 

سؤالات پرتکرار در رابطه با آموزش زبان انگلیسی با تصویر سازی ذهنی :

1. چطور با تصویرسازی ذهنی انگلیسی یادبگیریم؟

منظور از تصویرسازی ذهنی این است که واژگان و لغات انگلیسی را با کمک تصاویر اغراق آمیز، عاطفی و حتی خنده دار به ذهن بسپارید تا یاد آوری آن‌ها راحت‌تر شود.

2. چگونه کیفیت فرایند تجسم را ارتقا دهیم؟

هنگام تجسم سعی کنید زیاد فکر نکنید، از تمام حواستان استفاده کنید، خودتان را تحت فشار نگذارید، آرامشتان را حفظ کنید، تمرین منظم داشته باشید، از ارتباطات عاطفی کمک بگیرید و از تکنیک‌های خلاقیت استفاده کنید.

3. آیا تصویرسازی ذهنی فقط هنگام یادگیری یک زبان جدید کاربرد دارد؟

خیر شما می‌توانید از این تکنیک برای یادگیری هر مهارتی استفاده کنید.