آموزش زبان انگلیسی چند سال طول می‌کشد؟

چقدر طول میکشه انگلیسی یاد بگیریم؟ مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی با توجه به سطح مهارتتان و مدت زمانی که به آن اختصاص می‌دهید فرق می‌کند. اگر شما یک زبان آموز سطح مبتدی هستید برای اینکه به سطح پیشرفته برسید باید بیشتر از ۱۰۰۰ ساعت مطالعه داشته باشید. برای اغلب مردم هزاران ساعت مطالعه در یک مدت زمان کوتاه علی‌رغم جذاب بودن زبان انگلیسی کار نسبتاً دشواری است؛ به همین علت می‌خواهیم در این مقاله این بازه زمانی و عوامل تأثیر گذار روی آن را به‌طور کامل بررسی کنیم. همراه ما باشید.

 

تا به حال فکر کرده‌اید که  یادگیری زبان انگلیسی چقدر طول می کشد؟

بهترین راه برای تخمین اینکه یادگیری زبان چقدر طول می‌کشد این است که ابتدا پاسخ سؤالات زیر را برای خودتان مشخص کنید:

  • سطح فعلی زبان انگلیسی شما چگونه است؟
  • می‌خواهید به چه سطحی برسید؟
  • زبان مادری شما چه زبانی است؟
  • به کدام زبان‌ها تسلط دارید؟
  • آیا در یک کشور انگلیسی زبان زندگی می‌کنید یا خیر!
  • چقدر درس می‌خوانید؟
  • چقدر تمرین دارید؟
  • چقدر در یادگیری زبان مهارت دارید؟

 

جدول زیر می‌تواند به‌طور حدودی مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی را برای شما مشخص کند.

  1. از سطح صفر تا سطح A1: ۹۰ تا ۱۰۰ ساعت

در این سطح زبان آموزان می‌توانند به شکل محدود، کوتاه، با مکث‌های زیاد و خطاهای قابل توجه ارتباط برقرار کنند.

  1. از سطح A1 تا A2: ۱۸۰ تا ۲۰۰ ساعت

در این مرحله فرد می‌تواند در موقعیت‌های کوتاه ارتباط برقرار کند اما همچنان دچار تردید می‌شود و خطاهای بسیار محسوسی دارد.

  1. از سطح A2 تا سطح B1: ۳۵۰ تا ۴۰۰ ساعت

زبان آموزان می‌توانند در این سطح به‌طور قابل توجهی ارتباط برقرار کنند اما یک ارتباط طولانی همچنان برای آن‌ها دشوار است و باعث می‌شود خطاهای قابل توجهی را مرتکب شوند.

  1. از سطح B1 تا سطح B2: ۵۰۰ تا ۶۰۰ ساعت

در این مرحله شما می‌توانید روان‌تر و طولانی‌تر ارتباط برقرار کنید فقط گاهی اوقات در استفاده از بعضی عبارات یا الگوها دچار تردید می‌شوید.

  1. از سطح B2 تا سطح C1: ۷۰۰ تا ۸۰۰ ساعت

در این سطح زبان آموز می‌تواند بدون دردسر و به شکل بسیار روانی با انگلیسی زبانان دیگر ارتباط برقرار کند.

  1. از سطح C1 تا سطح C2: ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ ساعت

زبان آموزانی که به این مرحله می‌رسند، می‌توانند بدون تردید _ به‌طور طبیعی _ بدون درد سر و با تسلط کامل با دیگران ارتباط برقرار کنند و در موقعیت‌های مختلف از زبان انگلیسی کمک بگیرند. دقت داشته باشید که هر فردی با سرعت متفاوتی یاد می‌گیرد به همین علت نمی‌توان به‌طور دقیق فهمید که آموزش زبان انگلیسی چقدر طول می‌کشد!

مطالعه کنید  معرفی بهترین کشورهای انگلیسی زبان برای مهاجرت

 

به نظر شما مدت زمان یادگیری کامل زبان انگلیسی به چه عواملی بستگی دارد؟

دلیل اصلی یادگیری شما برای زبان

هدف اصلی شما از یادگیری زبان انگلیسی چیست؟ پاسخ به این سؤال مدت زمان و میزان تسلط مورد نیازتان به زبان را مشخص می‌کند؛ به‌عنوان مثال اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید شرایط مطالعه شما نسبت به زمانی که می‌خواهید این زبان را برای اهداف تجاری یاد بگیرید کاملاً فرق می‌کند. یادگیری زبان برای انجام کارهای عادی بسیار راحت‌تر است نسبت به زمانی که می‌خواهید آن را برای اهداف تخصصی‌تر بیاموزید.

 

سطحی که در آن هستید و سطحی که می‌خواهید به آن برسید

برای تعیین مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی باید مشخص کنید که سطح فعلی شما چگونه است و چه قدر از زبان انگلیسی می‌دانید سپس سطحی که قصد رسیدن به آن را دارید تعیین کنید. (ابتدای مقاله میزان ساعتی که برای رسیدن به هر سطح لازم است را مشخص کردیم.)

 

مدت زمان برای یادگیری زبان انگلیسی به سن و سالتان ربطی ندارد

بعضی از افراد فکر می‌کنند به دلیل شرایط سنی که دارند، نمی‌توانند شروع به یادگیری زبان کنند و کاملاً ناامید می‌شوند در حالی که بزرگسالان هم می‌توانند با تکرار و تمرین بیشتر مانند کودکان و نوجوانان این مهارت را یاد بگیرند فقط شاید مدت زمان یادگیری آن‌ها طولانی‌تر شود.

 

گوش دادن به زبان انگلیسی

اگر نمی‌توانید با افراد بومی ارتباط برقرار کنید و از بودن در کنار آن‌ها لذت ببرید پس بهتر است تماشای برنامه‌های تلویزیونی را شروع کنید؛ زیرا با سرعت بسیار زیادی دایره لغات شما تقویت می‌شود. تلویزیون می‌تواند شما را در زبان انگلیسی غوطه‌ور کند اما اگر علاقه چندانی به فیلم دیدن ندارید، می‌توانید گوش دادن به پادکست‌های انگلیسی را جایگزین کنید.

 

صبور بودن

یکی از مباحثی که مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی را طولانی می‌کند «تلفظ» است. تلفظ به زمان نسبتاً زیادی احتیاج دارد و قرار نیست بعد از یکی دو جلسه کلاس آموزشی بر آن مسلط شوید. شما به کار خودتان ادامه دهید و مطمئن باشید که به‌تدریج این مورد را یاد می‌گیرید.

 

میزان ساعاتی که صرف مطالعه می‌کنید

برای کاهش مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی باید خودتان را غرق در یادگیری کنید و زمان کم‌تری را به فعالیت‌های دلخواهتان اختصاص دهید. البته اگر این کار را به اجبار انجام دهید قطعاً به نتیجه مطلوبی نمی‌رسید پس با راهکارهای مختلف زبان را یاد بگیرید تا از آموزش لذت ببرید.

 

مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی به میزان ارتباط شما با افراد بومی بستگی دارد

اگر در یک کشور انگلیسی زبان زندگی، کار یا تحصیل می‌کنید پس مجبورید به این زبان صحبت کنید و خیلی سریع بر آن مسلط شوید؛ اما اگر چنین شرایطی ندارید، می‌توانید با حضور در گروه‌های انگلیسی زبان، عضویت در انجمن‌های مختلف یا پیدا کردن یک دوست سرعت یادگیری خودتان را بیشتر از حد معمول کنید.

مطالعه کنید  ساده ترین روش فعال نگه داشتن مغز

 

خواندن مکرر زبان

حتی اگر به‌طور منظم هم به زبان انگلیسی صحبت کنید امکان دارد هنگام نوشتن دچار مشکل شوید؛ به همین علت خواندن کتاب‌های انگلیسی، اخبار یا حضور در رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کنند تا مهارت reading تقویت کنید.

 

 خود شما نقش بزرگی در مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی دارید

و در نهایت تسلط بر این مهارت به خودتان وابسته است. وقتی که هدفتان را مشخص می‌کنید، روش یادگیری خودتان را تعیین می‌کنید، از افراد آگاه کمک می‌گیرید، در کلاس‌های حضوری و مجازی شرکت می‌کنید مدت زمان و کیفیت یادگیری‌تان مشخص می‌شود. تلاش کنید که حتماً زبان را به‌طور عمیق و دقیق یاد بگیرید و از مسائل جدید به‌راحتی نگذرید. موضوعات اولیه و پایه اهمیت زیادی دارند و روند یادگیری شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بعضی از زبان آموزان به‌اشتباه در شروع یادگیری سرعت زیادی دارند و از میانه راه به بعد سرعتشان کم می‌شود در صورتی که روند یادگیری باید مستمر و همیشگی باشد.

 

برای کاهش مدت زمان لازم برای یادگیری زبان انگلیسی چه پیشنهاداتی دارید!

  • با زبان عامیانه کنار بیایید: زبان عامیانه به‌طور ناخودآگاه استفاده می‌شود و هنگامی که دقت می‌کنید متوجهش می‌شوید.
  • از اصطلاحات مختلف استفاده کنید: برخی از اصطلاحات هستند که شاید کلمه به کلمه معنی ندهند اما جز عبارات رایج در صحبت‌های معمولی انگلیسی زبانان هستند. برای یادگیری آن‌ها می‌توانید به سخنرانی‌های بومی گوش دهید. این اصلاحات باعث می‌شوند تا گفتارتان شبیه یک انگلیسی زبان واقعی به نظر برسد.
  • با یک فرد بومی صحبت کنید: مهم‌ترین کاری که به شما کمک می‌کند شبیه یک فرد بومی به نظر برسید «معاشرت با افراد بومی» است. این معاشرت نباید فقط به‌صورت مجازی و چت کردن باشد بلکه باید به‌صورت حضوری هم صحبت کنید. هر چقدر بیشتر این کار را انجام دهید اعتماد به نفستان بیشتر می‌شود.
  • سرعتتان را افزایش دهید: اگر می‌خواهید مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی خودتان را کاهش دهید و طرز بیانتان شبیه یک فرد بومی به نظر برسد پس باید سرعت و وضوح صحبت کردنتان را بهتر کنید. خواندن با صدای بلند، گوش دادن یا نصب نرم افزارهای هوشمند کمک می‌کند تا این مهارت را بهتر یاد بگیرید.

 

برای اینکه بتوانیم مدت زمان یادگیری مکالمه زبان انگلیسی را کاهش دهیم باید چه کار کنیم؟

نکته کلیدی روان صحبت کردن «تمرین مستمر» است. هنوز هم زبان‌آموزان زیادی وجود دارند که تمرکزشان را روی تکمیل تمرینات گرامری گذاشته‌اند و امیدوارند مهارت زبانشان تقویت شود یا حتی زبان آموزانی وجود دارند که ساعت‌های زیادی را صرف فیلم دیدن می‌کنند اما سطح مهارتشان تغییر زیادی ندارد! بهتر است در کنار این کارها صحبت کردن با خودتان یا افراد دیگر را هم جدی بگیرید تا سریع‌تر به زبان مسلط شوید.

 

به نظر شما مدت زمان تسلط روی زبان انگلیسی با مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی متفاوت است!

این دو موضوع با یکدیگر متفاوتند اما نمی‌توان آن‌ها را از یکدیگر جدا کرد. منظور ما از یادگیری زبان در حقیقت یادگیری مهارت‌های زبان انگلیسی بر اساس سطوح استاندارد است. این سطوح به ۶ سطح مختلف از مبتدی تا پیشرفته تقسیم می‌شوند. هنگامی که از سطح مبتدی شروع می‌کنید و به سطح پیشرفته می‌رسید در حقیقت این زبان را بر اساس مهارت‌ها و قواعد مختلف به‌طور کامل یاد گرفته‌اید. تسلط به زبان زمانی اتفاق می‌افتد که بتوانید بدون هرگونه مشکلی مانند یک انگلیسی زبان واقعی با مردم ارتباط برقرار کنید و این اتفاق چیزی فراتر از مهارت speaking است. افراد زیادی هستند که به سطح پیشرفته رسیده‌اند اما گاهی در استفاده از زبان دچار مشکل می‌شوند؛ پس برای اینکه مدت زمان یادگیری خودتان را مشخص کنید ابتدا باید هدفتان از یادگیری را پیدا کنید.

مطالعه کنید  11 راه برای داشتن انگیزه و رسیدن به اهداف

 

3 پیشنهاد ویژه برای اینکه مانند یک انگلیسی زبان بومی صحبت کنید

  • با لهجه‌های مختلف آشنا شوید: در زبان انگلیسی لهجه‌های مختلفی وجود دارد. اکثر زبان آموزان «انگلیسی بریتانیایی» را می‌شناسند اما باید با لهجه‌های دیگر هم آشنا شوند. برای این کار در یوتیوب سرچ کنید و ویدئوهای افراد مختلف را ببینید.
  • تلفظ افراد بومی را تقلید کنید: بعد از اینکه اطلاعات اولیه‌ای درباره لهجه‌های مختلف به دست آوردید باید تلفظ بومی را یاد بگیرید. بهترین راه برای این موضوع تماشا و تقلید از ویدئوهای معتبر انگلیسی است. شما باید حرکات دهان و لب آن‌ها را به‌دقت بررسی کنید و همان کارها را انجام دهید. شاید در ابتدا این کار خسته کننده به نظر برسد حتی گاهی دشوار باشد اما باید آن را یاد بگیرید پس جلوی آینه بایستید و این کار را آنقدر تکرار کنید تا تبدیل به حافظه عضلانی شود.
  • از اصطلاحات خاص انگلیسی استفاده کنید: اصطلاحات عامیانه در جوامع مختلف فرق می‌کنند و یادگیری آن‌ها برای فردی که می‌خواهد مانند یک آمریکایی صحبت کند لازم است.

 

کلام آخر

در این مقاله فهمیدیم که یادگیری زبان انگلیسی چند سال طول می‌کشد. آموختن این زبان مانند زبان مادری کار آسانی نیست و حتی خیلی سخت است اما شما می‌توانید با برنامه ریزی دقیق و استفاده از پکیج‌ آموزشی زبان انگلیسی آن را بهتر از هر فرد دیگری بیاموزید. اساتید این حوزه معتقدند که می‌توان زبان را در مدت کوتاهی یاد گرفت اما شرایط خاصی وجود دارد که باید رعایت شود به‌عنوان مثال تعیین هدف، مطالعه روزانه یا استفاده از یک منبع معتبر اهمیت زیادی دارد.

 

سؤالات متداول در ارتباط با مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی

مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی به چه عواملی بستگی دارد؟

دلیل شما برای یادگیری، سطح فعلی و سطحی که می‌خواهید به آن برسید، مدت زمانی که به مطالعه اختصاص می‌دهید، موسیقی‌هایی که گوش می‌کنید و میزان ارتباطی که با افراد بومی دارید نقش زیادی در سرعت و روند یادگیری شما دارد.

زبان انگلیسی چند سطح دارد؟

این زبان دارای ۶ سطح مختلف C2 – C1 – B2 – B1 – A2 – A1 است. مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی با سطحی که در آن قرار دارید رابطه مستقیمی دارد.

برای کاهش مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی چه کار کنیم؟

اگر با زبان عامیانه آشنا شوید _ اصطلاحات و عبارات خاص این کشور را بشناسید - با یک فرد بومی معاشرت کنید و سرعت یادگیری خودتان را افزایش دهید، می‌توانید در مدت زمان کوتاهی این مهارت را بیاموزید.