دیگر نگران آموزش زبان انگلیسی به کودکانتان نباشید

علی رغم اینکه همه می‌توانند بدون توجه به سن زبان‌های جدید را یاد بگیرند اما همیشه شنیده‌ایم که کودکان در انجام این کار بهتر هستند!

یادگیری زبان یک عملکرد اساسی مغز است که باعث می‌شود ما جهان خود را درک کنیم. در حقیقت کودکان از طریق فرایندی که دانشمندان به آن «یادگیری ضمنی» می‌گویند مهارت‌های زبانی را می‌آموزند.

کودکان به یادگیری زبان فکر نمی‌کنند بلکه خیلی راحت این کار را انجام می‌دهند و همین مسئله باعث می‌شود امروزه شاهد یادگیری سریع زبان توسط آن‌ها باشیم. یادگیری انگلیسی علاوه بر اینکه برای کودکان سرگرم کننده است آن‌ها را باهوش‌تر می‌کند.

کودکانی که این زبان را می‌آموزند در بزرگسالی می‌توانند همه جای دنیا را درک کنند و درک شوند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا سه تکنیک طلایی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان را با یکدیگر بررسی کنیم.

3 راهکار برای موفقیت در آموزش زبان انگلیسی به کودکان

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کودکان زبان انگلیسی را بهتر از بزرگسالان یاد می‌گیرند وجود ندارد اما قرار گرفتن کودکان در محیط‌های راحت‌تر و داشتن فرصت بیشتر این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا انگلیسی را راحت‌تر یاد بگیرند. راهکارهای زیر به شما کمک می‌کند تا خیلی راحت این زبان را به کودکان آموزش دهید. اگر دوست دارید مقالات بیشتری را در این حوزه مطالعه کنید می‌توانید مقاله «آموزش زبان به کودکان در خانه» را نیز بخوانید.

1. زبان را سرگرم کننده کنید

یکی از عواملی که برای بچه‌ها اهمیت دارد «تفریح» است. اگر از فرزندان خود بعد از برگشت از کودکستان بپرسید که امروز چه چیزی یاد گرفته‌اند احتمالاً می‌گویند که ما چیزی یاد نگرفتیم ما فقط بازی کردیم! این جمله اهمیت تفریح و بازی برای کودکان در کنار آموزش را نشان می‌دهد. برخی از روش‌هایی که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند عبارت‌اند از:

مطالعه کنید  چگونه بر ترس های خود غلبه کنیم

· خلاق باشید

انجام کارهای تکراری علاوه بر اینکه برای شما خسته کننده است دانش‌آموزان را نیز خسته می‌کند پس سعی کنید در برنامه‌های خود خلاقیت داشته باشید؛ به‌عنوان‌مثال به‌طور منظم همه چیز را تغییر دهید، صندلی دانش آموزان را جابجا کنید یا شیوه‌های تدریس مختلف را امتحان کنید. شما می‌توانید هر روز یک برنامه مشخص داشته باشید اما شیوه تمرینات خود را متفاوت کنید؛ به‌عنوان‌مثال دروس را از روی کتاب‌های درسی_رایانه_شبکه‌های اجتماعی_وب سایت‌های آموزشی یا حتی فلش کارت‌ها آموزش دهید، شعرها و داستان‌های مختلفی را برای دانش آموزان خود بخوانید یا از آن‌ها بخواهید تا تمرینات_فعالیت‌ها و بازی‌های خود را به شیوه‌های مختلف انجام دهند. با این کار متوجه می‌شوید که دانش‌آموزان تا چه حد خلاقیت دارند.

· بازی کنید

یک راهکار عالی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان «بازی» است. کودکان بازی را علاوه بر اینکه بر اساس ماهیت رقابتی انجام می‌دهند برای رسیدن به یک هدف خاصی آن را دنبال می‌کنند. وقتی کودکی در بازی برنده می‌شود از کاری که انجام داده و موفقیتی که به آن رسیده احساس لذت می‌کند. در حال حاضر بازی‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید در کلاس خود از آن‌ها استفاده کنید.

· کلاس خود را بیرون ببرید

آیا به‌عنوان یک مدرس تا به حال فکر کرده‌اید کلاس درسی خود را خارج از فضای همیشگی برگزار کنید؟ اگر پاسخ شما به این سؤال منفی است پس حتماً این کار را امتحان کنید؛ زیرا نتایج آن شما را شگفت زده می‌کند. برای این کار می‌توانید از راهکارهای پیشنهادی زیر استفاده کنید:

  • شما می‌توانید دانش‌آموزان را به محوطه مدرسه یا آموزشگاه بفرستید و از آن‌ها بخواهید تا حروف الفبا یا اشکال خاصی را پیدا کنند.
  • شما می‌توانید برای تدریس محتوا یا گرامر سرنخ‌هایی را به دانش آموزان خود بدهید و از آن‌ها بخواهید تا سؤال طرح شده را حل کنند. بعد از پیدا کردن هر سرنخ آن‌ها را به سوی یک سرنخ دیگر راهنمایی کنید تا در نهایت سؤال طرح شده به جواب برسد.
مطالعه کنید  یادگیری زبان از طریق فیلم

· هنر را در کلاس خود بیاورید

همه کودکان ساختن چیزهای هیجان انگیز و رنگارنگ در کلاس درس را دوست دارند. به عقیده پیکاسو “هر کودک یک هنرمند است”. شما می‌توانید از هنر برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان استفاده کنید؛ به‌عنوان‌مثال می‌توانید از زبان آموزان بخواهید تا بر اساس سنت‌های مختلف فرهنگی یک پروژه هنری بسازند و در خصوص آن صحبت کنند.

2. کودکان را وادار به فعالیت کنید

به عقیده دکتر ماریا مونته‌سوری “کودکان خردسال قادر به یادگیری نیستند مگر اینکه آن‌ها نیز قادر به حرکت باشند.” در حقیقت کودکان حرکت را بیشتر از تفریح دوست دارند. اگر شما آموزش را با حرکت ترکیب کنید شاهد یادگیری سریع‌تر کودکان خواهید بود. در روند این آموزش شما حرکات فیزیکی را با آموزش زبان ترکیب می‌کنید و دانش آموزان با یادگیری آن حرکت‌ها، دنبال کردن آن دستورالعمل‌ها، کپی و تکرار آن‌ها مفاهیم زبان را خیلی بهتر یاد می‌گیرند. شما می‌توانید با قرار دادن وسایل مختلف در یک کیسه از دانش آموزان بخواهید تا با حس لامسه خود بدون دیدن داخل کیسه احساسات خود را شرح دهند.

3. هیچ‌گاه روی کودکان فشار نیاورید

یکی از نکاتی که در آموزش زبان انگلیسی به کودکان حتماً باید به آن دقت کنید «عدم فشار آوردن روی کودکان برای یادگیری» است. هیچ‌گاه فراموش نکنید که کودکان برخی از جنبه‌های زبان انگلیسی را خیلی راحت‌تر نسبت به بزرگسالان یاد می‌گیرند. با رعایت موارد زیر می‌توانید از فشار آوردن روی آن‌ها جلوگیری کنید:

  • هنگامی که دانش آموزی از یک کلمه اشتباه استفاده می‌کند یا چیزی را اشتباه می‌گوید بلافاصله درست آن را به او بگویید. مغز انسان متوجه این اشتباه می‌شود و احتمالاً دانش آموز آن اصطلاح درست را دیگر فراموش نمی‌کند.
  • لازم نیست کودکان بلافاصله تمام زبان انگلیسی را یاد بگیرند.
  • گاهی اوقات فقط کافی است کودکان پاسخ‌های درست را بدانند و لازم نیز همیشه در ازای پاسخ‌های خود نمره بگیرند. فراموش نکنید که کودکان شاید نتوانند دستور زبان یا سایر جنبه‌های فنی زبان انگلیسی را یاد بگیرند. این زبان برای آن‌ها جنبه سرگرم کننده دارد و باید بدون فشار زیاد این کار را انجام دهند.
مطالعه کنید  ترمزهای غیبت

یک نکته دیگر

آموزش زبان انگلیسی به کودکان تکنیک‌های خاص خود را دارد به همین علت اگر دوست دارید کودک شما این مهارت را از سنین کم به‌صورت اصولی یاد بگیرد، می‌توانید از پکیج آموزشی استاد مرتضی جاوید به نام «من CAN» استفاده کنید. این پکیج ویژه کودکان است و با روش‌های جذاب و هیجان انگیز لغات و مکالمات مختلف را در قالب اشعار و ویدئوهای اختصاصی به آن‌ها آموزش می‌دهد.

شما چه نظری دارید؟