درمان فراموشی با تقویت حافظه در نوجوانی

شاید به نظر شما این سؤال کمی عجیب باشد اما آیا تاکنون به مغزتان به قدر کافی توجه کرده‌اید! آیا زیرکی و قدرت فوق‌العاده آن در بعضی از مواقع شما را متوقف کرده است! شما برای تقویت قدرت مغز خود مجبور نیستید میلیونر باشید یا سرمایه‌گذاری‌های گران قیمت انجام دهید بلکه با آموزش مداوم مغزتان و کمی زمان گذاشتن برای آن می‌توانید شاهد بهبود هوش و افزایش ظرفیتش باشید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا درمان فراموشی با تقویت حافظه در نوجوانی را به‌طور کامل با یکدیگر بررسی کنیم.

اگر پاسخ شما هم مانند اکثر مردم منفی است باید بدانید که مغز شما برایتان اضافه کاری می‌کند و شما خیلی کم به آن فکر می‌کنید. این ماهیچه غول پیکر تمام بدن شما را کنترل می‌کند. بسیاری از ما به‌ندرت فکر می‌کنیم که باید روی آموزش مغزمان هم سرمایه گذاری کنیم.

دانشمندان بعد از تحقیقات بسیار زیاد به این نتیجه رسیدند که اگر فردی در یک زمینه باهوش نیست، می‌تواند با آموزش مغزش آن را تغییر دهد پس یکی از راه‌های درمان فراموشی «تقویت حافظه» است.

 دلایل فراموشی در نوجوانان

نوجوانان غالباً وظایف متعددی مانند انجام تکالیف مدرسه، دانشگاه، فعالیت‌های فوق برنامه، کارهای خانه و البته زندگی اجتماعی خود را بر عهده دارند. این امر باعث می‌شود تا آن‌ها گاهی اوقات هنگام انجام وظایف و تکالیف خود دچار فراموشی شوند! این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

  • الگوهای خواب: نوجوانان معمولاً به ۸ تا ۱۰ ساعت خواب در شب احتیاج دارند. این امر علاوه بر اینکه در رشد آن‌ها تأثیر گذار است روی تمرکز و توانایی به خاطر سپردنشان هم تأثیر می‌گذارد.
  • هورمون‌ها: با افزایش هورمون‌های جدید مغز و احساساتی که اغلب کنترل آن‌ها دشوار است بیش از حد تحریک می‌شوند. با رشد مداوم مغز در دوران نوجوانی این پیشرفت بر عملکرد قسمت‌های مختلف مغز از جمله قشر پیشانی تأثیر می‌گذارد. تمرکز، برنامه ریزی، حافظه و کنترل رفتارهای اجتماعی می‌توانند به دلیل رشد در مغز اتفاق بیفتد یا از دست برود. در دوران نوجوانی به دلیل تکامل مداوم مغز، فراموشی یک امر اجتناب ناپذیر است.
  • انجام چند کار مختلف: دستورالعمل‌ها و فعالیت‌های زیاد در یک روز می‌تواند نوجوان را تحت تأثیر قرار دهد تا جایی که کارهایی که باید انجام شود را به‌طور کلی فراموش کند.
  • شرایط سلامتی: گاهی اوقات نوجوان شما از وضعیتی که بر مغز او تأثیر می‌گذارد مانند مشکل تیروئید یا افسردگی رنج می‌برد. اگر فکر می‌کنید نوجوانتان بیش از حد طبیعی چیزهایی را فراموش می‌کند بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید تا بتوانید روند فراموشی او را کنترل کنید.
مطالعه کنید  پادکست برای یادگیری زبان انگلیسی
  •  

نکاتی مهم در رابطه با درمان فراموشی با تقویت حافظه

اگر احساس می‌کنید اخیراً نمی‌توانید موضوعات مختلف را برای زمان زیادی در حافظه‌تان نگه دارید، قرارهایی که می‌گذارید را فراموش می‌کنید یا وسایلتان را پیدا نمی‌کنید نگران نشوید، راهکارهای زیر به شما کمک می‌کنند تا با این مشکل مقابله کنید.

  • علت فراموشی را پیدا کنید

قبل از هر چیز بهتر است علت فراموشی را پیدا کنید. این کار باعث می‌شود تا راه حل بهتری را برای مشکلتان انتخاب کنید. عوامل مختلفی مانند افسردگی، فشار روانی، استرس، اضطراب، سوءتغذیه یا عدم تأمین مواد غذایی لازم در بدن می‌تواند باعث ضعف حافظه شود.

  • موضوعات را به یکدیگر ربط دهید

زمانی که یک موضوع را فراموش می‌کنید به دنبال مواردی بگردید که به آن موضوع ربط دارد به‌عنوان مثال هنگامی که نام یک بازیگر را فراموش می‌کنید بازی‌ها و فیلم‌های مختلف او را به یاد آورید. این کار به شما کمک می‌کند تا با یک جرقه کوچک آن چیزی که فراموش کرده‌اید را به یاد آورید.

  • ویژگی‌های افراد مختلف را در ذهنتان مرور کنید

هنگامی که با یک فرد جدید آشنا می‌شوید برای اینکه او را به ذهن بسپارید سعی کنید یک تصویر ذهنی خاص و فراموش نشدنی از نام او بسازید. این کار باعث می‌شود بخشی از مغز که هیپوکامپ نام دارد با بخش جلویی مغز همکاری کند و این اطلاعات جدید در حافظه طولانی مدتتان ذخیره شود.

  • درمان فراموشی با تقویت حافظه و ساخت یک داستان خلاقانه

یک تکنیک جالب برای یادآوری راحت‌تر لیست کارهای روزانه ساخت یک داستان خیالی با کارهایی است که باید انجام دهید. استفاده از انرژی‌های ذهنی در این قالب باعث می‌شود تا بازیابی اطلاعات راحت‌تر شود. هر چقدر این کار خلاقانه‌تر باشد یادآوری آن راحت می‌شود. به داستان زیر دقت کنید:

مطالعه کنید  سریع ترین راه های موفقیت در کنکور

فردا باید لباس‌هایتان را از خشک‌شویی بگیرید و در راه تمبر و تخم‌مرغ بخرید. این کارها را می‌توانید با این داستان در ذهنتان بسپارید: یک تخم مرغ که روی آن تمبر زده شده لیز می‌خورد و روی لباس شما می‌افتاد پس باید حتماً لباستان را به خشک‌شویی ببرید تا به‌خوبی تمیز شود. با پرورش روش تقویت حافظه دیداری می توانید بر فراموشی خود غلبه کنید.

  •  از حافظه خود کمک بگیرید

درمان فراموشی با تقویت حافظه اتفاق می‌افتد. سعی کنید در طول روز به نوع پوشش دوست یا اعضای خانواده‌تان دقت کنید و لباس‌های آن‌ها را به‌خوبی در ذهن بسپارید سپس قبل از خواب تلاش کنید تا چهار مورد از چیزهایی که به ذهن سپرده‌اید را به یاد آورید.

  •  بازی‌های کنید

بازی‌های معمایی مانند جدول‌های متقاطع یا سودوکو می‌توانند به درمان فراموشی و تقویت حافظه و همچنین به تقویت حافظه بزرگسالان نیز کمک کنند. بر اساس تحقیقات انجام شده تمرکز، انعطاف پذیری و توانایی انجام کار در موقعیت‌های جدید بیشتر می‌شود. این تکنیک باعث می‌شود تا حافظه شما تقویت شود.

  • کارهای خود را در یک لیست یادداشت کنید

نوشتن کارهایی که باید انجام دهید به شما کمک می‌کند تا هر روز بدون فراموشی آن‌ها را انجام دهید. سعی کنید هر شب قبل از خواب لیست کارهای خود را بنویسید و آن را جایی بگذارید که در دسترستان باشد.

کلام آخر

علاوه بر راهکارهایی که در این مقاله برای درمان فراموشی با تقویت حافظه بررسی کردیم شما می‌توانید با انجام روش‌های جایگزین برای کارهایی که باید انجام دهید هم به درمان فراموشی خود کمک کنید؛ به‌عنوان مثال ساعت مچی خود را روی دست دیگرتان ببندید یا با دست دیگرتان مسواک بزنید.

مطالعه کنید  آموزش استرس کلمات در زبان انگلیسی

اگر به دنبال شرکت در کلاس‌های تقویت حافظه کودکان هستید اما زمان کافی برای حضور در آن‌ها را ندارید، می‌توانید با خرید آنلاین پکیج‌های آموزشی خیلی راحت در منزلتان به تقویت مغز و حافظه خود کمک کنید. «پکیج دانلودی سری برنامه‌ی تتافیزیک» در مدت زمان کوتاهی به شما کمک می‌کند تا با امواج مغزی خود آشنا شوید و با تنظیم و تقویت آن‌ها خیلی سریع‌تر به اهداف و خواسته‌هایتان برسید.

شما چه نظری دارید؟


  1. شیرین عقیلی گفت:

    من با انجام این کارا تونستم حافظمو تقویت کنم
    واقعا کار سازه

  2. مهدی کحالی گفت:

    توضیحاتتون مفید و خوبه ممنون

  3. نیکی گفت:

    خلی عالی بود