ایا تندخوانی برای کنکور مناسب است؟

تند-خوانی-برای-کنکور

 

آیا شما هم کتاب‌های زیادی دارید که نخوانده‌اید یا با خودتان فکر می‌کنید وقت کافی برای مطالعه آن‌ها را ندارید! آیا آرزو می‌کنید که کاش می‌توانستید سریع‌تر بخوانید؟ دقیقاً در اینجا است که آموزش تندخوانی به شما کمک می‌کند. برای اینکه همه چیز را درباره تندخوانی برای کنکور یا آزمون‌های دیگر بدانید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

آموزش تندخوانی برای کنکور همان چیزی است که به آن احتیاج دارید

به‌طور میانگین یک فرد بزرگسال می‌تواند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه را در دقیقه بخواند. حتماً شگفت زده می‌شوید که بشنوید می‌توان این مقدار را به ۱۵۰۰ کلمه در دقیقه افزایش داد. برای اینکه بفهمید این مهارت چگونه کار می‌کند بهتر است ابتدا چگونگی فرایند خواندن در مغز را بفهمید.

 

  • اولین قدم زمانی است که چشم‌ها به کلمه نگاه می‌کنند. این مرحله حدوداً ۲۵/۰ ثانیه طول می‌کشد و به آن “تثبیت” می‌گویند.
  • در مرحله بعد چشم‌ها به سمت کلمه دیگر حرکت می‌کنند. این مرحله ۱/۰ ثانیه طول می‌کشد و به آن “ساکاد” می‌گویند.
  • معمولاً بعد از اینکه یک جمله را وارد ذهن کردید مغز تلاش می‌کند تا آن عبارت را مرور و معنا کند. این مرحله حدود نیم ثانیه طول می‌کشد.
  • در مجموع افراد به‌طور متوسط ۲۰۰ و ۳۰۰ کلمه را در طول ۱ دقیقه می‌خوانند.

 

هنگامی که درباره روش تند خوانی برای کنکور صحبت می‌کنیم یعنی باید این فرآیند را حداقل ۵ برابر کنید. با توجه به اینکه دوره ساکاد را نمی‌توان بیشتر از این کوتاه کرد پس باید مرحله تثبیت را سریع‌تر کنید. دانشمندان توصیه می‌کنند خوانندگان از زیر آوازی خودداری و ترجیحاً در سکوت مطالعه کنند. به یاد داشته باشید که تندخوانی فقط سرعتتان را افزایش نمی‌دهد بلکه درک شما از متن را هم بهبود می‌بخشد.

مطالعه کنید  درمان فراموشی با تقویت حافظه در نوجوانی

 

مزایای خیره کننده تندخوانی!

مزایای-خیره-کننده-تندخوانی

محققان ثابت کرده‌اند این تکنیک می‌تواند حافظه را بهبود ببخشد. با تندخوانی اطلاعات سریع‌تر و کارآمدتر پردازش می‌شوند؛ همچنین احتمال حواس پرتی کاهش می‌یابد و دانش آموزان یا دانشجویان می‌توانند روی کارشان بهتر تمرکز کنند. با توجه به اینکه مغز یک عضله است پس تکرار و تمرین تند خوانی می‌تواند باعث تقویت حافظه برای درس خواندن و بهبود تفکر منطقی شود.

 

اگر هنوز هم قانع نشده‌اید مزایای زیر را بخوانید:

 

  • با مغز سالم‌تر می‌توانید انتظار چیزهای بهتری را در زندگی داشته باشید مانند عزت نفس.
  • هنگامی که سرعت مطالعه را افزایش می‌دهید، فرصت بیشتری را برای انجام کارهای مورد علاقه‌تان پیدا می‌کنید.
  • هنگامی که در زمان کوتاهی به درک عمیق‌تری نسبت به کتاب‌های پیش روی‌تان می‌رسید اعتماد به نفستان افزایش پیدا می‌کند.
  • یادگیری تکنیک های تند خوانی برای کنکور کمک می‌کند تا استرس کم‌تری را تجربه کنید.
  • تندخوانی کمک می‌کند به‌طور مؤثرتری با مشکلاتتان مواجه شوید.

 

تند خوانی باعث می‌شود تا سبک زندگی آرام و بدون تنشی را تجربه کنید.

 

چگونه برای کنکور تند خوانی کنیم؟

چگونه-برای-کنکور-تند-خوانی-کنیم

برای تسلط برای این مهارت تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به خصوصیات خودتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید:

  • بسط ادراکی

به‌طور کلی یک خواننده در یک زمان بر روی یک کلمه تمرکز می‌کند. در این تکنیک مغز تشویق می‌شود تا تیکه‌ای از کلمات را با هم بخواند. با انجام این تکنیک دید محیطی خواننده افزایش پیدا می‌کند.

نکته اصلی تکنیک بسط ادراکی این است که زمان تثبیت ثابت است اما تعداد کلماتی که چشم روی آن‌ها متمرکز می‌شود افزایش پیدا می‌کند. بسط ادراکی سخت‌ترین تکنیک تند خوانی برای کنکور است و به زمان بیشتری برای یادگیری احتیاج دارد اما می‌تواند سرعت خواندنتان را به گونه‌ای افزایش دهد که حجم بیشتری از اطلاعات را در زمان کم‌تری به خاطر بسپارید.

مطالعه کنید  4 راهکار یادگیری زبان برای مبتدیان

 

  • روش اسکن

یکی از روش های تند خوانی برای کنکور “روش اسکن” است. در این تکنیک چشم خواننده در امتداد یک قسمت از صفحه حرکت می‌کند. این روش شامل تثبیت کلمات کلیدی مانند شکل‌ها، نام‌ها یا سایر اصطلاحات خاص می‌شود. در روش اسکن، زمان ساکاد به حداقل می‌رسد.

 

  • روش اشاره‌گر

ساده‌ترین روش تندخوانی برای کنکور “روش اشاره‌گر” است که محبوبیت بیشتری در میان مردم دارد. در این تکنیک خواننده از انگشت اشاره برای دنبال کردن متن در حین خواندن استفاده می‌کند و همان‌طور که انگشت در حال حرکت است مغز هم با آن حرکت می‌کند.

در این تکنیک چشم‌ها روی انگشت و متن کتاب تمرکز می‌کنند و حواس پرتی به حداقل خودش می‌رسد. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که عادت به عقب نشینی دارند در روش اشاره‌گر باید این عادت را ترک کنید؛ در این حالت حداقل نصف زمانتان ذخیره می‌شود.

 

بهترین برنامه‌های تند خوانی را بشناسید

برنامه‌های-تند-خوانی

اگر به دنبال یادگیری تندخوانی برای کنکور هستید و می‌خواهید به‌طور خودآموز این مهارت را یاد بگیرید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده کنید. در اینجا چند گزینه عالی برای شما داریم:

 

  • Reedy

اگر گوشی اندروید یا لپ تاپ دارید، می‌توانید با نصب این برنامه روی سیستمتان تند خوانی را به رایگان یاد بگیرید. این اپلیکیشن خوانندگان را برای مرور متن‌های مختلف آماده می‌کند و به آن‌ها یاد می‌دهد تا روی کلمات یک متن به خوبی تمرکز کنند. اپلیکیشن Reedy برای یادگیری تندخوانی متون طولانی کافی نیست اما راه خوبی برای شروع این مسیر است.

 

  • ReadMe

برنامه ReadMe برای گوشی‌های اندروید یا ios در دسترس است. شما می‌توانید با انتخاب اندازه فونت، رنگ و طرح دلخواهتان تندخوانی را بیاموزید. ترجیحاً از پاراگراف‌های کوتاه شروع کنید سپس تمرکزتان را روی بخش‌های بزرگ‌تر بگذارید. تنها ایراد ReadMe این است که رایگان نیست.

 

  • Spreeder

Spreeder فرصت خوبی است تا تکنیک های تندخوانی برای کنکور را یاد بگیرید. کاربران می‌توانند با گوشی اندروید، ios یا لپ تاپ از این برنامه استفاده کنند. در روزهای اول سرعت برنامه نسبتاً کم است اما به تدریج افزایش پیدا می‌کند. تفاوت Spreeder با سایر برنامه‌ها در این است که پیشرفت کاربران را ردیابی و زمان و سرعت آن‌ها را ثبت می‌کند.

مطالعه کنید  ترفندهای بی نظیر تندخوانی

 

سخن پایانی

با توجه به مواردی که در این مقاله بررسی کردیم نتیجه می‌گیریم تندخوانی را نمی‌توان یک فریب یا شکست دانست؛ زیرا علم از این موضوع پشتیبانی کرده است و خوانندگان زیادی وجود دارند که ادعا می‌کنند با تکنیک تند خوانی می‌توانند بهتر یاد بگیرند و توانایی درک مطلبشان را افزایش دهند.

تصمیم با شما است که بخواهید به این تکنیک اعتماد کنید یا نه! اگر تصمیم به آموزش تند خوانی برای کنکور و تمرین تقویت حافظه گرفتید، می‌توانید از مباحثی که در این مقاله بررسی کردیم استفاده کنید. ما در یک دنیای پر سرعت زندگی می‌کنیم پس خواندن سریع اطلاعات کمک می‌کند تا سریع‌تر یاد بگیریم و پیشرفت کنیم.

 

سؤالات متداول تندخوانی برای کنکور

1. چه موانعی بر سر راه تندخوانی برای کنکور وجود دارد؟

حواس پرتی، تلفظ کلمات، کلمه کلمه خوانی، برگشت به عقب و کمال‌گرایی بزرگ‌ترین موانع هستند.

بهترین راه حل این است که با خودتان فکر کنید به عقب برگشتن فقط زمانتان را هدر می‌دهد و راهکار خوبی نیست به جای این کار با خودتان بگویید که قرار است بعد از اتمام کتاب دوباره آن را بخوانید پس نیاز نیست هر بار به سطوح قبلی برگردید.

3. برای از بین بردن زیر لب خواندن چه پیشنهادی دارید؟

اگر به دنبال روش تند خوانی برای کنکور هستید اما عادت دارید بلندبلند درس بخوانید پیشنهاد می‌کنیم زبانتان را به سقف دهان بچسبانید و با چشم مطالعه کنید تا به تدریج هیچ صدایی را با دهانتان تولید نکنید و مطالعه کردن در ذهن را یاد بگیرید.