بهترین راهکارهای آموزش زبان به کودکان

بهترین راهکارهای آموزش زبان به کودکان

راهکارهایی برای آموزش زبان به کودکان :

بهترین راهکارهای آموزش زبان به کودکان در  این است که ابتدا به دوران کودکی خود برگردید؛ وقتی معلمی در مورد یک موضوع حرف می زد شما تنها به او زل می زدید بدون اینکه بدانید که چه می گوید. کودکان هم همین طور هستند وقتی نمی دانند شما در مورد چه چیزی با آن ها حرف می زنید؛ فقط به شما زل می رنند و خاموش می مانند. اگر به عنوان معلم زبان انگلیسی و یا هر درس دیگری هستید از قیافه های دانش آموزان خود نترسید؛ بلکه کافی است خود را جای آن ها بگذارید و ببینید اگر کسی با شما به زبان دیگری حرف چه احساسی دارید و آیا می توانید با او ارتباط برقرار کنید.

چرا این یادگیری به مبتدیان چالش برانگیزتر است؟

مبتدیان افرادی صفر کیلومتر هستند که خام و ناب سر کلاس شما آمده اند و گاهی در مورد شماره و اعداد و صفت و نام ها چیزی نمی دانند و و حتی نمی دانند به انگلیسی سلام و خداحافظ بگویند. پس نباید از آن ها انتظار داشته باشید حرف های شما و جملات شما را که شامل صفت و قید و فعل و … است را متوجه شوند.

از طرف دیگر برخی مبتدیان هم در کلاس شما وجود دارند که چون قبلا در معرض زبان انگلیسی بوده اند تصور اشتباهی دارند در مورد این که زبان انگلیسی را بلد هستند؛ درست است شاید نقش چند کلمه را در جمله بتوانند تشخیص بدهند و یا بتوانند معنی کلمات را بگویند اما قادر به صحبت کردن با دیگران نیستند و مهارت Speaking  آن ها اصلا خوب نیست.

این وظیفه ی شماست که سطح زبان شاگردان خود را تشخیص دهید و به آن ها بیاموزید که اول روی اصول بیسیک و اولیه کار کنند  تا بتوانند به خوبی پیشرفت کنند. 

در آموزش زبان انگلیسی به کودکان انتخاب منابع مناسب نکته بسیار مهمی است، به همین منظور شما می‌توانید برای آموزش به کودکان از پکیج آموزش زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته استفاده کنید.

زبان را ساده کنید:

راهکارهای آموزش زبان به کودکان

این امر یکی از بهترین راهکارهای آموزش زبان انگلیسی به کودکان است؛ بسیاری از معلمان تازه وارد به اشتباه سعی می کنند با شاگردان خود انگلیسی صحبت کنند و حتی گرامر و دستورالعمل ها را به زبان انگلیسی توضیح می دهند. این امر تنها باعث می شوند تا شاگردان شما را یک آدم فضایی تصور کنند.

در عوض بگویید: کتاب های درسی خود را بیرون آوردید. اوکی؟ برای این کار می توانید از زبان بدن مناسب استفاده کنید تا بتواند درک بهتری به شاگردان بدهد.

از بهترین متد برای یادگیری واژه ها استفاده کنید

اول این ویدئو رو ببینید:

 

مطالعه کنید  آموزش زبان انگلیسی روزهای هفته

بعدش اینجا رو کلیک کنید و با علمی  ترین و به روزترین روش آموزش واژه ها آشنا بشید.

 

همیشه درک شاگردان را چک کنید:

یک اشتباه متداول معلمان تازه کار این است که تصور می کنند که شاگردان گرامر و درس تدریس شده را درک کرده اند. حتما از آن ها بخواهید که در پایان درس شما برای پرسیدن اشکالات و بدفهمی های خود سؤال بپرسند. برخی از شاگردان ممکن است از این که سؤال بپرسند خجالت بکشند و ترجیح دهند سکوت کنند. هنگام تدریس زبان به مبتدیان بهتر است زبان بدن آن ها را بشناسید تا بدانید وقتی می گویند “اوکی” یعنی درس را فهمیده اند یا خیر.

به آن ها زمان زیادی برای تمرین بدهید:

در ارائه دروس مبتدی انتظار نداشته باشید که افراد سریع موارد گفته شده را یاد بگیرند؛ بلکه شما باید مثال های زیادی بزنید درک و بررسی کنید و زمان کافی برای تمرین درس ارائه داده در کلاس را داشته باشید. پس از تدریس خود دانش آموزان را وادار به انجام چند تمرین مرتبط کنید و به آن ها اطمینان دهید که انجام چند مشکل در اول کار هیچ اشکالی ندارد این کار استرس آن ها را کاهش می دهد.

نمایش دهید، نگویید:

یکی از اصول تدریس در کلاس نمایش دادن است؛ نه حرف زدن. دانش آموزان موارد درسی را با مواد بصری و نمایش بهتر و بیشتر یاد می گیرند. مثلا از نمایش و یا از کارت های بازی و تصویری و رنگی برای آموزش موارد استفاده کنید.

 همیشه از تقویت کننده های مثبت استفاده کنید:

راهکارهای آموزش زبان به بچه ها

راهکارهای آموزش زبان به بچه ها

اگر یکی از دانش آموزان چیزی را اشتباه بیان کرد در کلاس فریاد نزنید که اشتباه می کنی و او را نزد بچه های دیگر خجالت زده نکنید زیرا این کار باعث می شود آن دانش آموز برای همیشه از زبان و درس بیزار شود. در عوض سعی کنید جو کلاس را عوض کنید حتی برای کوچکترین پاسخ های او؛ تشویقش کنید. 

مثلا اگر معنای یک کلمه را درست گفت اما تلفظ اشتباهی به کار برد با گفتن آفرین خوب بود و سپس تکرار درست واژه او را هم تشویق کنید و هم متوحه اشتباه کنید و با تکرار واژه می تواند آن را بهتر یاد بگیرد. 

معلم کسل کننده ای نباشید:

یادگیری زبان را مثل کشیدن یک دندان دردناک نکنید؛ در عوض از بازی های زیادی برای تشویق دانش آموزان استفاده کنید و علایق دانش آموزانتان را با یادگیری زبان یکی کنید. البته هیچ چیز بدتر از یک کتاب درسی بدون تصویر و وجود متن های زیاد و پیچیده نیست. 

یکی از بازی هایی که می توان برای یادگیری واژه ها در کلاس اجرا کرد پانتومیم است. به این ترتیب که واژه ی انگلیسی را به یکی از شاگردان نشان داد و اگر معنای آن را دانست؛ پانتومیم آن را اجرا کند و سپس بقیه حدس بزنند که واژه چیست و آن را با صدای بلند و به انگلیسی بیان کنند و  الیته برای حدس زدن کلمه زمان معینی را مشخص کنند. به این ترتیب شاگردان در واقع کلمه را به صورت نمایش و بازی میبینند نه صرفا به صورت یک نوشته در کتاب. 

یکی دیگر از بازی ها که می توان برای یادگیری گرامر در کلاس اجرا کرد بازی نظرسنجی با استفاده از زبان انگلیسی است. به این ترتیب که مثلا از چند نفر از بچه ها می خواهید که از دوستان خود بپرسند :

?who like dogs

?who doesn’t like cake

 یا سؤال هایی از این دست و باید سریع سؤال را با گرامر درست بپرسند و برنده کسی است که بشترین نظر سنجی را انجام داده باشد. 

یک بازی دیگر می تواند این لاشد که مثلا معلم بچه های را در یک دسته بندی قرار می دهد مثلا دسته بندی حیوانات و بعد خودش از واژه ای مثل “dog” شروع می کند و نفر بعدی باید یک حیوان دیگر بگوید و به همین ترتیب اگر یکی نام جدیدی به ذهنش خطور نکرد باید همان حیوانی را که آخر نفر نام برده است را تکرار کند.

یکی دیگر از روش های بازی که برای سنین کودکان تا نوجوانان می توان به کار برد این است که معلم از همه شاگردان بخواهد که سرپا شوند و سپس به صورت کاملا رندوم و تصادفی از یکی از شاگردان سؤالی در رابطه با گرامری که دقیقا در همان لحظه تدریس شده است بپرسد اگر درست جواب داد می تواند بنشیند و سپس همان شاگرد یکی را انتخاب کند و از او بپرسد که قبل از این گرامر چه گرامری را درس دادیم و آن را توضیح دهد و به همین ترتیب در کل کلاس ادامه پیدا کند تا همه شاگردان بتوانند بنشینند. 

بازی سنگ کاغذ قیچی، قطار 

برای این بازی به محبط بزرگی مثل حیط مدرسه نیاز داریم که در آن از بچه های می خواهیم که دو تا قطار تشکیل دهند و سر هر دو قطار وقتی به هم رسیدند یکی واژه ای مثل یک نوع ورزش را بیان کند و سپس قطار روبرو باید با آن واژه یک جمله بسازد؛ اگر نتوانست باید یکی از افرادش را به قطار روبرو بدهد و به همین ترتیب ادامه می یابد تا قطاری که از همه طویل تر است پیدا شود و آن برنده محسوب می شود. 

می بینید می توان بازی های زیادی را برای یادگیرندگان خود به کار ببرید و از آن لذت ببرید و شاگردان را به چالش بکشید و البته یادگیری را نیز برای آن ها بسیار ساده کنید. 

بیشتر بخوانید : بهترین کلاس زبان انگلیسی

شما چه نظری دارید؟