10 ترفند تقویت هوش در بزرگسالان

تقویت-هوش-در-بزرگسالان-

چه صاحب یک کسب‌وکار کوچک باشید، چه در حال تحصیل باشید یا حتی از دوران بازنشستگی خود لذت ببرید در هر صورت به تمرکز و یک حافظه قدرتمند احتیاج دارید. هرچه تفکر شما دقیق‌تر باشد تصمیم گیری سریع‌تر و آسان‌تری خواهید داشت. برای همه ما پیش آمده که در طول روز احساس عدم تمرکز یا ضعف حافظه کنیم! به نظر شما راه چاره چیست؟ آیا می‌خواهید هوش خود را افزایش دهید؟ما در این مقاله قصد داریم راهکارهایی را برای تقویت هوش در بزرگسالان به شما عزیزان ارائه دهیم.

افزایش هوش یعنی چه؟

برای درک چگونگی افزایش هوش باید درک کنیم که هوش چیست اما حتی کارشناسان هم نمی‌توانند روی یک تعریف واحد توافق کنند. ما می‌توانیم عقل را به‌عنوان عملکرد ذهنی در نظر بگیریم که به ما کمک می‌کند به فشارهای محیطی پاسخ دهیم.

 

چگونه باهوش‌تر شویم؟

آیا می‌خواهید بدانید چگونه باهوش‌تر شوید و به تقویت هوش فضایی بزرگسالان اطرافتان کمک کنید؟ این کار محدود به خواندن کتاب‌های بیشتر یا حل جدول کلمات متقاطع نمی‌شود. در ادامه راهکارهای بیشتری را به شما معرفی می‌کنیم.

 

1. به‌طور منظم ورزش کنید

یک راه تقویت هوش در بزرگسالان “ورزش” است. ورزش منظم به تقویت ذهن و حفظ عملکرد شناختی آن کمک می‌کند. ورزش عملکردهای متابولیکی را که بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد متعادل می‌کند و در عین حال مصرف اکسیژن، ترشح هورمون‌ها و فعالیت انتقال‌دهنده‌های عصبی را افزایش می‌دهد. با گنجاندن فعالیت‌های کششی و هوازی در برنامه روزانه خود به بدنتان برای تقویت هوش و حافظه کمک می‌کنید.

 

2. از یک رژیم غذایی مغذی پیروی کنید

از-یک-رژیم-غذایی-مغذی-پیروی-کنید-برای-تقویت-هوش

رژیم غذایی خود را بر پایه سبزیجات و گوشت ارگانیک قرار دهید. این خوراکی‌ها به ذهن شما انرژی طبیعی می‌رساند. برای شروع چالش 10 روزه انرژی تونی رابینز را امتحان کنید. در این رژیم فقط باید در 10 روز رژیم غذایی، سطح انرژی و دیدگاه کلی خود را اصلاح کنید.

 

3. چربی‌های سالم مصرف کنید

چربی‌های سالم سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای تقویت عملکرد شناختی کلی مغز و قلب مفید هستند. اگر نگران گنجاندن چربی بیشتر در رژیم غذایی خود هستید به جای آن از مکمل‌های امگا 3 استفاده کنید.

مطالعه کنید  فراموشی واژه ها را فراموش کنید

 

4. برای افزایش هوش هیجانی در بزرگسالان نوشیدن چای سبز را امتحان کنید

کسانی که می‌دانند چگونه باهوش‌تر شوند معمولاً عادات مشابهی دارند به‌عنوان مثال هر روز یک نوشیدنی سالم مانند چای سبز می‌خورند. چای سبز خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی دارد که از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند، متابولیسم را تقویت و حافظه کاری را تقویت می‌کند.

 

5.  خواب کافی داشته باشید

برای اینکه یاد بگیرید چگونه باهوش‌تر شوید کمی چشمانتان را ببندید. ارتباط بین خواب و سلامت روان به خوبی اثبات شده است و به تقویت حافظه کوتاه مدت در بزرگسالان کمک می کند. مطالعات نشان می‌دهند خواب هم حافظه رویه‌ای (مهارت‌های حرکتی) و هم حافظه بیانی (توانایی یادآوری حقایق و اطلاعات) را بهبود می‌بخشد. جالب است که بدانید کمبود خواب می‌تواند حافظه کاری (کوتاه مدت) را کاهش دهد. میزان خواب مورد نیاز در افراد متفاوت است اما معمولاً حداقل ۷ ساعت می‌باشد.

 

6. به طرز فکر خود مسلط شوید

درک چگونگی افزایش هوش در نهایت به تسلط بر ذهنیت شما خلاصه می‌شود. اینکه نحوه کنترل تفکرتان را یاد بگیرید یک تمرین عالی برای افزایش قدرت ذهن است. ابزارهای زیادی برای تسلط بر ذهن وجود دارند. با تمرکز بر ذهن و بدن خود می‌توانید واضح‌تر فکر کنید و برنامه ریزی کنید و هر گونه باور محدود کننده‌ای را که مانع شما می‌شود را مشخص کنید.

 

7. در لحظه حال باشید

یک روش تقویت هوش در بزرگسالان “مدیتیشن” است. قطعاً زمانی که به فکر فرو می‌روید یا حواستان پرت می‌شود تمرکز کردن برایتان سخت است. برای افزایش هوش باید مراقب لحظه حال باشید. در سراسر جهان مدیتیشن برای آرام کردن و پاکسازی ذهن استفاده می‌شود.

تحقیقات موسسه ملی بهداشت بر تأثیر مدیتیشن بر بیماری‌های عصبی تاکید می‌کند. این مطالعه تأثیر مدیتیشن را بر حافظه و عملکرد اجرایی کلی در شرکت‌کنندگانی که از بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی رنج می‌برند بررسی کرد.

به‌طورکلی مدیتیشن تأثیر مثبتی بر حافظه، توجه، روانی کلامی و انعطاف‌پذیری شناختی دارد. شما می‌توانید مدیتیشن را به‌صورت روزانه فقط به مدت چند دقیقه انجام دهید.

 

8. به موسیقی گوش دهید

تقویت-هوش-با-گوش-دادن-به-موسیقی

موسیقی یک راه قدرتمند برای باز کردن ذهن، تقویت هوش کلامی در بزرگسالان و به‌طور‌کلی باهوش‌تر شدن است. برای بهره‌مندی از این مزایا مجبور نیستید نواختن یک ساز را هم یاد بگیرید. اکثر مطالعات نشان داده‌اند که موسیقی به دلیل ارتباط عمیق با احساسات و تجربیات برای حافظه مفید است.

 

9. عقل خود را به چالش بکشید

کلید درک چگونگی افزایش هوش “تیز و فعال نگه داشتن ذهن” است. ذهن خود را با پازل‌ها و بازی‌های تحریک کننده که واقعاً شما را به فکر می‌اندازند به چالش بکشید به‌عنوان مثال جدول کلمات متقاطع یا بازی‌های کلمات گزینه‌های خوبی هستند. انجام این بازی‌ها باعث افزایش حافظه کاری و تسریع پردازش ذهنی می‌شود.

  • نواختن یک ساز راه‌های سرگرم کننده‌ای برای افزایش هوش است. این مهارت، بخش‌های مختلف مغز از جمله حافظه / تشخیص الگو / هماهنگی و گوش دادن را درگیر می‌کند. شما با نوازندگی مسیرهای عصبی جدیدی را ایجاد می‌کنید و قدرت مغزتان را افزایش می‌دهید.
مطالعه کنید  بهترین توصیه برای تقویت حافظه در سنین بالا

 

10. یک دفتر خاطرات داشته باشید

عده‌ای از محققان در دانشگاه بال استیت تأثیر روزنامه نگاری بر شناخت ورزشکاران را مورد مطالعه قرار دادند. زمانی که ژورنال نویسی به برنامه درسی تمرینات ورزشی آزمودنی‌ها اضافه شد، توانایی آن‌ها را برای تفکر انتقادی، نوشتن استدلال‌های متمرکز، انعکاس عمیق و بیان احساسات افزایش داد.

  • یکی از راه های تقویت هوش در بزرگسالان استفاده از “پکیج دوپینگ مغز” است. شما می‌توانید از این طریق هم به تقویت حافظ و هم به بهبود مهارت تندخوانی خودتان کمک کنید.

 

خوراکی‌های مخصوص افزایش هوش در بزرگسالی

همانطور که هیچ قرص جادویی برای جلوگیری از زوال شناختی وجود ندارد هیچ غذایی هم به‌طور مطلق نمی‌تواند با افزایش سن تیزی مغز را تضمین کند. متخصصان تغذیه تاکید می‌کنند بهترین کار پیروی از یک الگوی غذایی سالم است که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل باشد.

سعی کنید پروتئین را از منابع گیاهی و ماهی دریافت کنید و چربی‌های سالم مانند روغن زیتون یا کانولا را به جای چربی‌های اشباع انتخاب کنید. تحقیقات نشان می‌دهند بهترین غذاهای مغز همان غذاهایی هستند که از قلب و رگ‌های خونی هم محافظت می‌کنند. پیشنهاد متخصصان خوراکی‌های زیر است:

1. سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ‌دار مانند کلم پیچ، اسفناج و کلم بروکلی سرشار از مواد مغذی مفید برای مغز مانند ویتامین K، لوتئین، فولات و بتا کاروتن هستند. تحقیقات نشان می‌دهند این غذاها ممکن است به کاهش زوال شناختی کمک کنند.

 

2. ماهی چرب

ماهی-چرب-خوراکی-برای-تقویت-هوش

ماهی‌های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. سعی کنید حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید اما در مصرف ماهی آزاد، ماهی کاد و کنسرو تن ماهی بیشتر دقت کنید. اگر ماهی دوست ندارید از پزشک خود در مورد مصرف مکمل امگا 3 سؤال کنید یا منابع امگا 3 زمینی مانند دانه کتان، آووکادو و گردو را انتخاب کنید.

 

3. توت

تحقیقات نشان می‌دهند فلاونوئیدها (رنگدانه‌های گیاهی طبیعی که به توت‌ها رنگ درخشان می‌دهند.) به بهبود حافظه کمک می‌کنند. مطالعه‌ای توسط محققان انجام شد که نشان داد زنانی که هر هفته دو وعده یا بیشتر توت‌فرنگی و زغال اخته مصرف می‌کنند، کاهش حافظه را تا دو سال و نیم به تأخیر می‌اندازند.

مطالعه کنید  چرا آلزایمر می گیریم؟

 

4. چای و قهوه

کافئین موجود در قهوه یا چای صبحگاهی شما ممکن است چیزی بیش از افزایش تمرکز کوتاه مدت باشد. در یک مطالعه‌ای که در سال که در مجله تغذیه منتشر شد، شرکت‌کنندگانی که مصرف کافئین بیشتری داشتند در تست‌های عملکرد ذهنی نمره بهتری کسب کردند.

طبق تحقیقات دیگر کافئین ممکن است به تقویت خاطرات جدید کمک کند. محققان دانشگاه جان هاپکینز از شرکت کنندگان خواستند که مجموعه‌ای از تصاویر را مطالعه کنند و سپس یک قرص کافئین 200 میلی گرمی مصرف کنند. تعداد بیشتری از اعضای گروه توانستند تصاویر را در روز بعد به درستی شناسایی کنند.

 

5. گردو

آجیل‌ها منبع عالی پروتئین و چربی‌های سالم هستند و ممکن است حافظه را بهبود ببخشند. یک مطالعه در سال 2015 در UCLA مصرف بیشتر گردو را با بهبود نمرات آزمون شناختی مرتبط دانست. گردو سرشار از نوعی اسید چرب امگا 3 به نام اسید آلفا لینولنیک (ALA) است. رژیم‌های غذایی غنی از ALA و سایر اسیدهای چرب امگا 3 با کاهش فشار خون و تمیزتر شدن عروق مرتبط هستند. این امر هم برای قلب و هم برای مغز خوب است.

 

کلام آخر

تا چند سال قبل مردم معتقد بودند که هر فردی با میزان هوش مشخصی متولد می‌شود و در طول زندگی تلاش می‌کند تا از همان میزان هوش استفاده کند اما محققان اثبات کردند که هر شخصی می‌تواند با کمک ترفندهای مختلف به تقویت هوش خودش کمک کند.

در این مقاله چندین راهکار تقویت هوش در بزرگسالان را با یکی دیگر بررسی کردیم. شما می‌توانید با استفاده از این راهکارها و مهم‌تر از همه اصلاح برنامه غذایی خود به بهبود حافظه و تمرکزتان کمک کنید.

 

سؤالات متداول در خصوص تقویت هوش در بزرگسالان

روش های تقویت هوش در بزرگسالان چگونه است؟

ورزش کردن، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، مدیتیشن، اصلاح تفکر خود، به چالش کشیدن عقل، گوش دادن به موسیقی و نویسندگی به تقویت هوش کمک می‌کنند.

برای تقویت هوش هیجانی در بزرگسالان از چه خوراکی‌هایی استفاده کنیم؟

سبزیجات برگ سبز، توت‌ها، ماهی‌های چرب، چای و قهوه آجیل‌ها به ویژگی گردو منابع خوبی برای تقویت حافظه هستند.

آیا برای افزایش هوش در بزرگسالان راه میانبری هم وجود دارد؟

اگر می‌خواهید به تسریع فرایند بهبود هوش و حافظه خودتان کمک کنید پیشنهاد می‌کنیم از پکیج دوپینگ مغز استفاده کنید.