نیتیو اسپیکر چیست و چطور مثل یک نیتیو اسپیکر صحبت کنیم؟

نیتیو-اسپیکر

نیتیو اسپیکر چیست؟ منظور از نیتیو اسپیکر، زبان مادری است. انگلیسی زبان بومی در واقع شخصی است که زبان مادری او انگلیسی می‌باشد. شاید فکر کنید زبان مادری با ملیت یکسان است اما این‌طور نیست؛ یعنی یک فردی که زبان مادری‌اش انگلیسی است لزوماً ملیت آمریکایی، بریتانیایی یا استرالیایی ندارد. او می‌تواند هر ملیتی داشته باشد اما در یک کشور انگلیسی زبان زندگی کند. زبان مادری زبانی است که به‌طور مستمر با آن در تماسیم و بدون اینکه کار خاصی انجام داده باشیم، آن را یاد گرفتیم. به نظر شما چگونه می‌توان ملیت ایرانی داشت اما مانند یک انگلیسی زبان بومی صحبت کرد؟

چرا باید به دنبال صحبت کردن مثل نیتیو باشیم!

ما فهمیدیم که نیتیو اسپیکر یعنی چه اما لازم است که بدانیم رسیدن به چنین سطحی دشوار است. یک زبان آموز باید چندین و چند سال را صرف یادگیری زبان انگلیسی کند حتی این کار را تا پایان عمر انجام دهد تا بتواند مانند یک فرد بومی صحبت کند. فکر می‌کنید دلیل این همه تلاش و پیگیری چیست؟

  1. وقتی شخصی بتواند به این مرحله برسد، توسط افراد بومی / محلی بهتر درک می‌شود، منظور خودش را راحت‌تر منتقل می‌کند و کم‌تر دچار سوءتفاهم می‌شود. این موضوع برای شخصی که می‌خواهد در میان انگلیسی زبانان زندگی کند بسیار حیاتی است.
  2. وقتی فردی زبان انگلیسی را مانند زبان مادری یاد بگیرد در دانشگاه یا محل کار اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کند. لازمه این اعتماد به نفس، فداکاری زیاد است.
  3. زبان انگلیسی در این سطحی به افراد کمک می‌کند تا مشاغل بهتری به دست آورند. در حقیقت درهای بیشتری به روی آن‌ها باز می‌شود.
مطالعه کنید  چگونه مهارت ریدینگ را تقویت کنیم؟

ترفندهایی که به شما کمک می‌کند انگلیسی را مانند نیتیو اسپیکر یاد بگیرید

راه‌های پیشنهادی ما برای آموزش زبان انگلیسی مانند نیتیو اسپیکر به شرح زیر هستند:

1.  مراقب سرعت صحبت کردن خود باشید

مردم بر اساس سرعت صحبت کردنتان شما را قضاوت می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که بومی زبان هستید یا نه. اگر خیلی آهسته و آرام حرف بزنید یا صحبت خود را در یک جای اشتباه تمام کنید مردم فکر می‌کنند انگلیسی زبان اول شما نیست؛ در نتیجه اگر می‌خواهید آن‌ها را فریب دهید باید مراقب قدم‌هایی که بر می‌دارید، باشید.

2.  انقباضات را یاد بگیرید

انگلیسی زبانان بومی هنگام صحبت کردن از انقباضات استفاده می‌کنند. انقباض مانند دو کلمه shouldn’t به جای should not است. انقباضات به دلیل غیررسمی بودن بیشتر در مکالمات معمولی استفاده می‌شوند؛ پس در اینجا کتاب‌های درسی به شما کمک نمی‌کنند و فیلم‌ها یا سریال‌هایی که برگرفته از دنیای واقعی هستند به کمکتان می‌آیند.

3.  لهجه‌های مختلف را بشناسید

در واقع دشوارترین بخش یادگیری برای رسیدن به زبان نیتیو لایک *شناسایی لهجه‌ها است. با توجه به اینکه شما می‌خواهید مانند چه فرد بومی به نظر برسید لهجه‌تان دچار تغییرات جزئی می‌شود در هر نقطه از ایالات متحده، لهجه متفاوتی وجود دارد به‌عنوان مثال لهجه‌ای که در بریتانیای کبیر وجود دارد در اسکاتلند دیده نمی‌شود.

4.  به دهان فرد مقابل نگاه کنید

وقتی فردی صدایی را به زبان می‌آورد و کلماتی را می‌گوید به معنای واقعی از دهانش استفاده می‌کند؛ پس با مطالعه حرکات دهان می‌توانید توانایی خودتان را در صحبت کردن به زبان انگلیسی مانند یک فرد بومی افزایش دهید. این زبان صداهای مخصوص به خودش را دارد. شما با تماشای فیلم‌ها و کلیپ‌های مختلف، تقلید از آن‌ها و تمرین جلوی آینه می‌توانید سریع‌تر پیشرفت کنید.

مطالعه کنید  آموزش الفبای زبان انگلیسی برای کودکان

5.  از سخنرانان بومی تقلید کنید

از-سخنرانان-بومی-برای-اسپیکر-نتیو-تقلید-کنید

 

از آنجایی که می‌خواهید هنگام صحبت کردن توسط افراد بومی جدی گرفته شوید پس باید نحوه صحیح تلفظ کلمات را یاد بگیرید و سرعت مکالمه‌تان را افزایش دهید. برای این کار بهتر است وقت بیشتری با افراد بومی یا کسانی که تسلط قابل قبولی به زبان انگلیسی دارند، بگذرانید.

 

6. خوب گوش کنید

همه اساتید نیتیو زبان انگلیسی به خوب گوش دادن تأکید می‌کنند. شاید این کار در ابتدا دشوار باشد اما یک فرصت عالی برای یادگیری است.

 

7.  تلفظ را جدی بگیرید

معمولاً آن‌قدر که به افزایش دایره لغات اهمیت می‌دهند به تلفظ صحیح کلمات اهمیت نمی‌دهند؛ در صورتی که این موضوع بر مهارت گفتاری تأثیر بسیار زیادی دارد. شما باید هم‌زمان با یادگیری لغات مختلف نحوه صحیح تلفظ و بیان آن‌ها را یاد بگیرید. برای این موضوع اپلیکیشن‌های مختلفی طراحی شدند که به‌صورت رایگان کمکتان می‌کنند.

 

8.  با اصطلاحات انگلیسی آشنا شوید

اصطلاحات انگلیسی در حقیقت عباراتی هستند که یک معنای کلی دارند و شما نمی‌توانید با مشخص کردن معنی تک‌تک کلمات، مفهوم آن را متوجه شوید. این اصطلاحات در زبان عامیانه و غیررسمی استفاده می‌شود؛ به‌عنوان مثال وقتی در یک جلسه مهم به دوستتان می‌گویید you can’t see the forest for the trees با خودش فکر می‌کند صحبت‌هایش که ربطی به درخت و جنگل نداشت در صورتی که هدف شما از عبارت گفته شده این بود که تو آن‌قدر درگیر جزئیات یک مسئله هستی که نمی‌توانی وضعیت کلی را درک کنی.

بعضی از اصطلاحات فقط مربوط به زبان انگلیسی هستند اما برخی از آن‌ها معادل فارسی دارند. شما می‌توانید یک دفتر کوچک بردارید و از این پس اصطلاحات و عباراتی که به نظرتان جالب و پرکاربرد است را در آن یادداشت کنید؛ سپس در موقعیت‌های مختلف آن‌ها را به کار ببرید و از این موضوع نترسید.

مطالعه کنید  روش‌های صحیح مطالعه

 

9.  در صورت نیاز کمک بگیرید

یادگرفتن لهجه تیتیو لایک و تبدیل شدن به یک نیتیو اسپیکر کار آسانی نیست؛ پس اگر احساس کردید به کمک یا تمرین بیشتر احتیاج دارید حتماً از یک استاد حرفه‌ای کمک بگیرید یا با دوستان و همکلاسی‌هایتان بیشتر وقت بگذرانید. هر چقدر بیشتر در محیط‌های انگلیسی زبان قرار بگیرید این مهارت را سریع‌تر یاد می‌گیرید.

 

سخن پایانی

در این مقاله معنی نیتیو اسپیکر را فهمیدیم و با ترفندهایی که می‌تواند ما را به این مرحله برساند آشنا شدیم. به‌عنوان آخرین و مهم‌ترین نکته در آموزش زبان انگلیسی از صفر، باید به شما بگوییم که تمرین کردن را جدی بگیرید. این کار را به بخشی از برنامه روزانه‌تان تبدیل کنید. برای اینکه مانند یک انگلیسی زبان بومی حرف بزنید باید مکالمات بیشتری داشته باشید پس هم می‌توانید یک شریک زبان پیدا کنید و هم در زمان‌های تنهایی مقابل آینه بایستد و با خودتان حرف بزنید. خودتان را جای سخنران یا خواننده محبوبتان قرار دهید و کارهایی که او انجام می‌دهد را تکرار کنید. با این ترفند می‌فهمید که کجا شبیه به یک بومی زبان هستید و کجا به تمرین بیشتری احتیاج دارید.