چگونه هر چیزی را یاد بگیریم و از آن لذت ببریم؟

چگونه هر چیزی را یاد بگیریم و از آن لذت ببریم؟

چگونه هر چیزی را یاد بگیریم و از آن لذت ببریم؟

در مواجهه با همه مشکلات و کارهایی که روزانه باید انجام دهید، شما یک انتخاب دارید. ما در اینکه از یادگیری خود؛ لذت ببریم یا نه حق انتخاب داریم. آیا شما رکود را انتخاب خواهید کرد یا رشد را؟ مقاله چگونه هر چیزی را یاد بگیریم و از آن لذت ببریم؟ برای کسانی است که دومی را انتخاب می کنند و شامل ترکیبی از همه کتاب ها و مقالاتی است که در مورد یادگیری خوانده ام. به این امید که بتوانید آن را در زندگی شخصی و حرفه ای خود به کار بگیرید.

این مقاله به سه بخش اصلی تقسیم می شود:

  • ارتقاء جعبه ابزار یادگیری
  • تله های یادگیری مشترک
  • مراحل یادگیری موثر

ارتقای جعبه ابزار یادگیری :

جعبه ابزار یادگیری خود را ارتقا دهید؛ در زیر تعدادی استراتژی وجود دارد که در صورت عمل کردن به آن ها، می تواند تأثیر زیادی در توانایی شما در یادگیری و حفظ اطلاعات بگذارد. آنها در رابطه با یکدیگر بهترین استفاده را دارند.

یه یاد آوردن:

این استراتژی درباره سؤال کردن در مورد موضوعاتی است که شما یاد گرفته اید؛ که رایج ترین آن ها استفاده از فلش کارت هاست. یک مطالعه اختلاف 46% را نشان می دهد بین دانش آموزانی که از یادگیری فعال به عنوان یک استراتژی یادگیری استفاده می کردند و یک گروه کنترل که از روش یادگیری منفعل استفاده می کردند. همزمان با اینکه شما به یاد می آورید؛ استفاده از تکرار مطالب در فواصل زمانی مشخص است. 

بهترین زمان برای تکرار مطالب:

  • 1 روز بعد،
  • 3 روز بعد،
  • 10 روز بعد،
  • 1 ماه بعد
  • و 4 ماه بعد است.

روش قطعه قطعه کردن:

در این تکنیک تمامی اطلاعات به صورت ریزتر درآمده و آن ها را تکه تکه می کنیم مثلا می توانیم نام هایی که طولای هستند؛ آن ها را به صورت مختصر بیان کنیم و یا می توان آن ها را تصویر سازی کرد و با یک تصویر خنده دار آن ها را به خاطر سپرد.

به هم آمیختن:

می توان یادگیری خود را با موضوعات و رویکردهای دیگر در هم آمیخت. یکی از تحقیقات نشان می دهد که تمرینات بلوکه شده در مورد یک مشکل، باعث شده است دانش آموزان نتوانند تفاوت بین مشکلات را نشان دهند و نشان داده که در هم آمیختگی منجر به نتایج بهتری شده است.

مثال:

برای روشن تر شدن موضوع آن را با یک مثال بیان می کنم؛ مثلا برای یادگیری یک موضوعی که به آن علاقه مندید- قطعات ماشین- می توان از منایع مختلفی چون اخبار و تلویزیون و فضاهای مجازی و کتاب های درسی و دانشگاهی حتی رمان ها و کتاب های علمی هم استفاده کرد. تا آن موضوع را بهتر فهمید. اما گاها لازم نیست برای فهم یک موضوع حتما همان موضوع را بررسی کنید. بلکه می توانید از موضوعات غیر مرتبط هم بهره برد و منابع آن ها را هم خواند. مثلا برای پیدا کردن خواص دارویی مواد می توان از شیمی و زیست بهره برد.

تمرین هدفمند:

این نوع تمرین به منظور متمرکز شدن اهداف برای رشد توانایی های فردی است.

معلم ایده آل:

یک معلم خوب به شما خواهد گفت که چه فرقی هست بین شکست دائمی و شکستی که گاها پیش می آید. پس برای داشتن یک معلم خوب موارد زیرا در نظر بگیرید:

  • چنین معلمی کسی است که می تواند شما را در مورد پیشرفت های تان به روز نگه دارد.
  • تمرین های عملی ارائه می دهد.
  • به شما خواهد گفت که باید به کدام جنبه های یادگیری توجه کنید.
  • به پیشرفت بازنمایی ذهنی شما کمک می کند.
  • در مورد خطاهای شما بازخورد ارائه دهد.
  • به شما الگویی می دهد تا بتوانید به درستی عمل کنید.

آزمون های پویا: 

همانطور که در حال یادگیری هستید بسیار مهم است که به شما بازخورد هم داده شود؛ تا ببینید چقدر یاد می گیرید و گیر و گرفت شما در کجاست؟ ساده ترین کار می تواند پرسش از خود با استفاده از فلش کارت باشد. یکی دیگر از این راه های می تواند توضیح دادن یک مفهوم برای دوست و یا همکلاسی تان باشد؛ که می توانید کاملا به اشکالات خود پی ببرید. 

استفاده از تکنیک Pomodoro: 

در این تکینیک که بسیار هم کمک کننده می باشد؛ شما یک تایمر را به مدت 25 دقیقا تنظیم می کنید و سپس روی یک موضوع خاص تمرکز می کنید و وقتی زمان سنج قطع شد؛ به مدت 5 تا 10 دقیقه استراحت کنید و دوباره شروع کنید. 

مقالاتی که ممکن است برای شما مفید باشد:

2 راز مگو درباره یادگیری سریع تر

تله های یادگیری مشترک :

تله اعتبار:

این تله به این باور بر می گردد که ما خیلی ساده یک نفر را تایید می کنیم و می گوییم فرد درستی است تنها به دلیل وضعیت و پرستیژ او. به عنوان یک یادگیرنده ی فعال باید ذهن بازی داشته باشیم و همیشه ایده ها و نظرات مختلفی را با هم بررسی و به چالش بکشیم. این کار باعث می شود تا الگوهای ذهنی مختلفی در شما شکل بگیرد و بتوانید آن را پیش ببرید و در واقع یادگیری های خود را از فردی که به شما آموزش می دهد به چالش بکشید و درباره آن ها سؤال کنید. 

تعصب درباره تایید کردن:

تنها به دنبال این است که همه چیز را تایید کند و به هیچ چیزی اعتراض نداشته باشد. اگر شما با تمام مواردی که یاد می گیرید موافقیت کنید؛ دیگر چیزی برای مخالفت پیدا نمی کنید تا بتوانید به به چالش بکشید و با هم ترکیب کنید تا بتوانید یک ایده جدید از آن ها بسازید. 

یکی از موانع ما برای دیدن راه حل های جدید و یا درک دانش جدید به این دلیل است که ما در داخل مشکل هستیم. بهتر است مدتی بیرون از گود به مسئله نگاه کنیم و به خود استراحت دهیم. مثلا یک دوش آب گرم و یا یک پیاده روی می تواند به شما در یادگیری بهتر و مفهومی ترکمک کند. 

توهم تسلط:

یادگیری امر پیچیده ای است و مغز شما این را درک می کند. به عنوان مثال شما ممکن است در مورد انتگرال های محاسباتی چیزهایی بخوانید و مغز شما فکر می کند آن ها درک کرده است؛ اما در یک آزمون قادر به پاسخ گویی به سؤالات نیستید.

این کار سریع ترین راه است تا شما را از توهم یادگیری بیرون آورد؛ یعنی دادن نوعی بازخورد برای بررسی درک شما. راه دیگر بیرون آمدن از این توهم توضیح داد هر آنچه یاد گرفته اید برای فردی باهوش تر از خودتان است. 

چند وظیفه ای بودن: 

تغییر حالت مداوم بین افکار مختلف و کارهای روزمره. در زمان یادگیری لازم است که کاملا بر روی مطالبی که در حال یادگیری هستید متمرکز باشید. وقتی اجازه دهیم افکار ما با اعلان ها و یک سری مزاحمت ها پرت شود؛ جمع کردن حواس کار دشواری خواهد بود. 

گام هایی برای یادگیری:

قبل از بازگو کردن این مراحل، لازم است تا شما تمامی منابع و کارهایی را که باید در طول یادیگری با خود داشته باشید و انجام دهید را همراه خود داشته باشید. شما که نمی خواهید در حین یادگیری وقت خود را سر جمع و جور کردن مطالب تلف کنید؛ پس بهتر است مطالب آموزشی خود را آماده کنید. 

ابتدا حال و هوای خود را بررسی کنید:

آیا شما خواب آلوده، آشفته و یا نارحت هستید؟ اگر چنین است قبل از شروع به یادگیری حال خود را تغییر دهید. می توانید این کار را با نوشیدن یک فنجان قهوه یا پیاده روی و یا چرت زدن رفع کنید. 

قبل از شروع به یادگیری مطالب جدید سعی کنید هر آنچه را که از قبل در مورد آن موضوع خاص می دانستید فراموش کنید و در واقع دانسته های خود را کنار بگذارید و با دید و تفسیر جدید به سمت یادگیری تجارب و مطالب جدید بروید. 

در حین یادگیری یک یادگیرنده فعال باقی بمانید:

  • به این معنی که مدام سؤال بپرسید و هوشیار باشید و تمامی یادگیری های خود را به تجارب قبلی خود پیوند دهید و آن ها را به چالش بکشید. 
  • وقتی که آموزشتان در هر قسمت به پایان رسید می تواند خودآزمایی کنید و به این صورت بازخورد سریع به خود بدهید. 
  • با یادگیری یک مطلب آن را به شخص دیگری هم آموزش دهید. این کار، یادگیری را برای شما عمیق تر می سازد. 

 

کلام آخر :

برای یادگیری بهتر، آن یادگیری های جدید را وارد زندگی روزمره خود کنید و از آن استفاده کنید؛ یا آن را با پروژه های دیگر خود ترکیب کرده و از آن برای خلاقیت بیشتر بهره ببرید. این کار یادگیری را در ذهن شما به یک نقشه ی ذهنی تبدیل می کند و برای همیشه آن را ماندگار می سازد.

مطالعه کنید  نحوه ی یادگیری زبان با آهنگ

شما چه نظری دارید؟