روش های خودآموز مکالمه انگلیسی

معمولاً اکثر افراد هنگامی که تنها هستند هیچ مشکلی در Reading و Writing یا Listening زبان انگلیسی ندارند اما وقتی صحبت از Speaking می‌شود، نمی‌دانند چه کار باید انجام دهند! برای پیشرفت در زبان انگلیسی نوشتن، خواندن و گوش دادن به‌تنهایی کافی نیست و افراد باید مهارت صحبت کردن را هم یاد داشته باشند. مشکلی که وجود دارد این است که همه ما یک دوست یا معلم انگلیسی برای صحبت کردن نداریم پس بحث خودآموز مکالمه انگلیسی مطرح می‌شود. صحبت کردن با خود کار عجیبی نیست و هر چقدر بیشتر این کار را انجام دهید سرگرم کننده تر و طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. در این مقاله با ما همراه باشید تا استراتژی‌های مختلف تمرین انگلیسی به‌تنهایی را با یکدیگر بررسی کنیم.

خودآموز مکالمه زبان انگلیسی

نحوه صحبت کردن به زبان انگلیسی با اعتماد به نفس بالا برای افرادی که می‌خواهند از این زبان استفاده کنند اهمیت زیادی دارد. تمرین‌هایی که به شما کمک می‌کنند تا به‌تنهایی مهارت مکالمه خود را ارتقا دهید به شرح زیر هستند. این تمرینات به شما در تقویت حافظه نیز کمک می کند.

1. به‌جای نوشتن ایده‌های خود آن‌ها را دیکته کنید

اگر به‌اندازه کافی مکالمات، عبارات و واژگان مختلفی را حفظ کرده‌اید باید افکار خود را روی کاغذ بیاورید اما به‌جای اینکه آن‌ها را با دست بنویسید از تکنیک دیکته کردن استفاده کنید؛ یعنی از یک فرد یا برنامه کامپیوتری کمک بگیرید تا کلمات شما را بنویسند. در بحث خود آموز مکالمه انگلیسی و آموزش زبان انگلیسی این کار یک روش عالی برای تقویت مهارت گفتاری است زیرا شما را مجبور می‌کند تا آهسته و واضح صحبت کنید.

2. از اینترنت کمک بگیرید

با یک جست و جوی ساده در اینترنت وب سایت‌های مختلفی را می‌بینید که زبان انگلیسی را با روش‌ها و تکنیک‌های مختلف آموزش می‌دهند. پکیج آمپول مکالمه انگلیسی و ۱۰۰۰ لغت مرتضی جاوید به شما کمک می‌کند تا بیشتر از ۴۰۰ قالب کاربردی مکالمه را یاد بگیرید. در این پکیج آموزش زبان انگلیسی شما ۱۰۰۰ لغت انگلیسی را می‌آموزید. فرقی نمی‌کند که شما در سطح مبتدی هستید یا پیشرفته همه افراد از جمله کنکوری‌ها می‌توانند مهارت خود را با این پکیج آموزشی ارتقا دهند. این پکیج معادل ۱۰ ترم در ۱۰ روز است.

3. شعر حفظ کنید

اگر به حفظ آهنگ‌های خارجی علاقه ندارید بهتر است یک شعر حفظ کنید. اشعار قدرتمند و احساسی هستند و می‌توانند روی احساسات شما هنگام یادگیری زبان انگلیسی تأثیر بگذارند. اشعار شما را با لغات بیشتری آشنا می‌کنند و به دلیل ریتم و قافیه خاصشان بهتر در ذهن می‌مانند. هنگام شروع چند بار شعر را با صدای بلند بخوانید و دور کلماتی که تلفظشان را نمی‌دانید خط بکشید. حفظ شعر برای اکثر مردم ترسناک است اما شاعرانی مانند روپی کائور یا امیلی دیکنستون اشعار کوتاه و زیبایی دارند که حفظ آن‌ها بسیار آسان است.

مطالعه کنید  عادات زندگی مدرن و تاثیر آن بر آلزایمر

پیشنهاد:

Practice Makes Perfect: English Conversations و Talk English: The Secret to Speak English like a Native in 6 Months for Busy People هم بهترین کتاب خودآموز مکالمه زبان انگلیسی است. برای مطالعه بیشتر می‌توانید از این کتاب‌ها استفاده کنید.

4. یک سخنرانی یا مونولوگ معروف را حفظ کنید

اگر به دنبال خودآموز مکالمه انگلیسی هستید اما نمی‌دانید درباره چه چیزی صحبت کنید حفظ یک سخنرانی یا مونولوگ معروف برای شروع بسیار خوب است. این کار علاوه بر اینکه مهارت شنیدن و درک تلفظ واژگان مختلف را در شما تقویت می‌کند، یک متن خوب را به شما برای صحبت کردن آموزش می‌دهد. ابتدا یک متن حدوداً ۵۰۰ کلمه‌ای را انتخاب کنید، دور عبارات یا واژگانی که نمی‌شناسید را خط بکشید و معنی دقیق آن‌ها را پیدا کنید؛ درک دقیق جملات به حفظ راحت‌تر آن‌ها کمک می‌کند.

5. با خودتان بحث کنید

آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که به چه چیزهایی فکر می‌کنید؟ چه نظری درباره زندگی دارید؟ یا چه کارهایی را باید انجام دهید؟ سعی کنید این سبک از سؤالات را هر روز از خودتان بپرسید و پاسخ‌های خود را ضبط کنید زیرا این مکالمه باعث تقویت مهارت Speaking شما می‌شود.

6.  از خودتان فیلم بگیرید

شاید این ایده برای همه مناسب نباشد اما افرادی که دوست دارند، می‌توانند از خودشان فیلم بگیرند و آن را با دوستانشان به اشتراک بگذارند.

7. نقل‌قول‌های مورد علاقه خود را حفظ کرده و با صدای بلند تکرار کنید

اگر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارید حتماً با نقل قول‌های مختلف انگلیسی روبه‌رو شده‌اید. شما می‌توانید بخشی از زمانتان که مشغول گشتن در شبکه‌های اجتماعی هستید را به حفظ نقل قول‌ها اختصاص دهید. این جملات علاوه بر اینکه مهارت Speaking شما را تقویت می‌کنند باعث می‌شوند تا هنگام صحبت در جمع به‌جای استفاده از عبارات و جملات عامیانه از عبارات زیباتر و بهتر استفاده کنید.

8. از یک شیء بی‌جان کمک بگیرید

شاید این تکنیک به نظر شما کمی عجیب باشد! منظور ما این است که اگر برای شما صحبت کردن با خودتان کار دشواری است از یک شیء بی‌جان کمک بگیرید و با او در خصوص موضوعاتی که دوست دارید صحبت کنید. هنگام صحبت کردن اگر متوجه اشتباهاتتان شدید آن‌ها را یادداشت و اصلاح کرده و مجدداً این کار را تکرار کنید. این روش علی رغم عجیب بودن نقش مؤثری در تقویت مهارت Speaking دارد.

9. حداقل یک بار در ماه پیشرفت خود را ارزیابی کنید

اگر دوست دارید خود آموز مکالمه انگلیسی شما نتیجه‌بخش باشد ماهانه یک بار اهدافتان را بررسی کنید. در یک دفترچه یادداشت یا گوشی موبایل خود اهدافتان را بنویسید و یک روز مشخص در ماه را به بررسی آن‌ها اختصاص دهید. این کار باعث می‌شود تا بیشتر احساس مسئولیت کنید و بازدهی خود را افزایش دهید.

10. به صورت تک نفره یا گروهی بازی کنید

یادگیری زبان از طریق بازی فقط برای کودکان نیست بلکه بزرگسالان هم می‌توانند این کار را انجام دهند. وقتی مغز شما زبان را در قالب سرگرمی یاد می‌گیرد واژگان و نکات گرامری جدید را راحت‌تر حفظ می‌کند.

مطالعه کنید  آموزش تقویت حافظه با موسیقی

 

11. هر روز با گوگل یک کلمه جدید را به‌صورت رایگان یاد بگیرید

آیا می‌دانستید گوگل چنین قابلیتی دارد! این ویژگی در پایان ماه اکتبر راه‌اندازی شد. همه کاربرانی که به گوشی اندروید یا آیفون دسترسی دارند، می‌توانند به‌صورت رایگان از این ویژگی گوگل استفاده کنند. اگر شما هم یکی از میلیاردها نفری هستید که هر روز برای جستجوی اطلاعات به گوگل مراجعه می‌کنید پس حتماً یکی از صدها میلیون نفری هستید که به دنبال بهبود دایره لغاتتان می‌گردید.

اخیراً گوگل یک قابلیت جالب خود را به کاربران معرفی کرد. او اعلام کرد به کاربران اجازه می‌دهد هر روز یک کلمات جدید انگلیسی یاد بگیرند. نحوه انجام کار به‌صورت زیر است:

گوگل را باز کنید و عبارت define + [word] را تایپ کنید.

تعریف (به زبان انگلیسی) و یک زنگ کوچک در سمت راستش را خواهید دید.

روی زنگ ضربه بزنید تا برای دریافت اعلان‌های روزانه، واژه‌های جدید همراه با تعاریفشان ثبت‌نام کنید.

در حال حاضر این ابزار فقط به زبان انگلیسی در دسترس است و تعاریف هم به زبان انگلیسی هستند اما قطعاً به زودی زبان‌های دیگر هم به آن اضافه می‌شود. فراموش نکنید هرچقدر یادگیری لغات به تنهایی جالب باشد باز هم وقتی آن‌ها را در بستر متن یاد می‌گیرید شانس یادآوری در آینده را برای خودتان بیشتر می‌کنید.

 

12. شبکه‌های اجتماعی را به یک ابزار رایگان برای تمرین زبان انگلیسی تبدیل کنید

شبکه‌های-اجتماعی-را-به-یک-ابزار-رایگان-برای-تمرین-زبان-انگلیسی-تبدیل-کنید

کاربران اینترنت به‌طور میانگین بیشتر از دو ساعت در روز را صرف گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. سؤالی که همیشه به وجود می‌آید این است که آیا این کار اتلاف وقت است یا نه! بدون شک اگر شما بتوانید این بازه زمانی را صرف مطالعه آنلاین زبان انگلیسی کنید به هیچ عنوان اتلاف وقت نیست.

تصاویر یا ویدیوهایی که در این شبکه‌ها بارگذاری می‌شوند درک محتوا را آسان می‌کنند، یادگیری واژگان را راحت‌تر می‌کنند و تمرین خوبی برای listening هستند. شبکه‌های اجتماعی بهترین خودآموز مکالمه زبان انگلیسی هستند به شرطی که طبق استانداردهای زیر از آن‌ها استفاده شود.

 

13. مطالب انگلیسی را دنبال کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که صفحات و حساب‌های کاربری که به زبان انگلیسی هستند یا این زبان را آموزش می‌دهند دنبال کنید. با این کار مجبور می‌شوید هر وقت شبکه‌های اجتماعی را باز می‌کنید با زبان انگلیسی مواجه شوید. دقت کنید دنبال کننده افرادی باشید که مؤثر هستند به‌عنوان مثال وقتی پست‌هایشان را می‌بینید با میل و رغبت آن‌ها را بخوانید و ری اکشن نشان دهید.

 

14. صفحاتی که واقعاً به آن‌ها علاقه دارید را انتخاب کنید

منظور ما این است که اگر به والیبال علاقه دارید صفحات مربوط به والیبال یا اخبار انگلیسی مربوط به آن را دنبال کنید، اگر به اخبار علمی یا اتفاقات روز دنیا علاقه دارید حساب‌هایی را دنبال کنید که این اتفاقات را به زبان انگلیسی پوشش می‌دهند. حتی افراد مشهور، بازیگران یا خواننده‌های مورد علاقه‌تان را دنبال کنید تا هر زمان ویدئوهای آن‌ها را می‌بینید مهارت listening خود را به چالش بکشید.

 

15. صفحاتی را بخوانید که خیلی طولانی و دشوار نیستند

حتماً برای شما هم پیش آمده در شبکه‌های اجتماعی با پست‌هایی مواجه شوید که بیش از حد طولانی هستند! در این جور مواقع معمولاً ترجیح می‌دهیم که آن‌ها را نخوانیم یا خواندن را به روزهای بعد موکول کنیم. اگر قصد دارید از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان خودآموز مکالمه زبان استفاده کنید پس حتماً به این موضوع توجه داشته باشید.

مطالعه کنید  144 جلسه آموزش رایگان

سعی کنید صفحاتی را دنبال کنید که اندازه متن آن متناسب با شما است. پست پیشنهادی ما برای زبان آموزان مبتدی یک عبارت یا جمله طولانی و برای زبان آموزان پیشرفته یک پاراگراف طولانی است. گاهی اوقات پست‌ها با واژگان یا اصطلاحات عامیانه منتشر می‌شوند. شاید درک این زبان برای شما دشوار باشد اما شبکه‌های اجتماعی بهترین فرصتی هستند که شما را با زبان غیررسمی آشنا کنند زیرا در کتاب‌های درسی به این موضوع اشاره زیادی نمی‌شود.

 

16. تمرینات شرح تصویر را انجام دهید

تصاویر یک تکنیک عالی برای بهبود دایره لغات هستند. اغلب شبکه‌های اجتماعی امکان انتشار تصویر را دارند در نتیجه می‌توانند تمرین رایگان و خوبی برای شما باشند؛ به‌عنوان مثال عکس‌هایی که می‌بینید را برای خودتان توصیف کنید، واکنش نشان دهید و هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد را درباره آن‌ها بگویید.

این کار را می‌توانید با دوستتان انجام دهید یا آن را در کلاس درس با سایر بچه‌ها امتحان کنید. اگر به دنبال تکنیک‌های خودآموز مکالمه انگلیسی می‌گردید، می‌توانید هر روز در تایم‌های آزاد خود پست‌هایی که به نظرتان جالب است را برای دوست و معلمتان ارسال کنید و با او تبادل نظر داشته باشید.

 

17. به زبان انگلیسی پست بگذارید

کار دیگری که می‌توانید برای به چالش کشیدن خودتان انجام دهید پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی است. با این کار سه مهارت اصلی زبان انگلیسی اعم از reading، listening و writing را به‌طور هم‌زمان تمرین می‌کنید. برای پست گذاشتن باید خلاقیت و انگیزه خود را به کار بگیرید به‌عنوان مثال هشتک گذاری کنید، پرسش و پاسخ راه بیندازید و با مخاطبان خود تعامل داشته باشید.

رسانه‌های اجتماعی نه تنها بهترین خودآموز مکالمه زبان هستند بلکه می‌توانند تأثیر زیادی در پیشرفت شما داشته باشند؛ زیرا به شما اجازه می‌دهند در قالب متن، عکس، ویدئو یا صوت مهارت خودتان را ارزیابی کنید.

 

18. از همین امروز شروع کنید

بیشتر زبان آموزان برای تمرین مکالمه روزمره زبان انگلیسی تعلل می‌کنند و به دنبال راه فرار می‌گردند اما وقتی آموزش با علاقه ترکیب می‌شود دیگر راه فراری وجود ندارد. در حال حاضر از کودک گرفته تا افراد بزرگسال و مسن با شبکه‌های اجتماعی درگیر هستند پس بهترین فرصت برای یادگیری زبان انگلیسی همین امروز است.

کلام آخر 

اگر هنگام شروع یادگیری مکالمه انگلیسی پیشرفت زیادی نداشتید ناامید نشوید، این امر بسیار طبیعی است. شما باید صبور باشید و با تمرین و ممارست این مهارت را یاد بگیرید. ابتدا از کارهای کوچک مانند حفظ یک جمله کوتاه یا یک شعر آسان شروع کنید و به‌تدریج این کار را پیچیده‌تر کنید. مشورت با اساتید مجرب در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند تا بر تردید و ترس‌هایتان غلبه کنید و اعتماد به نفستان را افزایش دهید. بدون شک همه نمی‌توانند در جمع پرحرف و برون‌گرا باشند پس اگر خجالتی هستید ایرادی ندارد فقط تمرکز خود را روی خودآموز مکالمه انگلیسی بگذارید تا در محیط کار، دانشگاه یا هر موقعیت دیگری که مدنظرتان است دچار مشکل نشوید. انجام تک تک این روز ها به شما در آموزش زبان انگلیسی سریع کمک شایانی خواهد کرد.