ریسک ابتلا به آلزایمر را کاهش دهید

این مقاله در مورد این که چگونه ریسک ابتلا به آلزایمر را کاهش دهید سخن خواهیم گفت و راه کارهایی را به شما ارائه خواهیم داد. هر مطلبی در رابطه با حافظه، بالا بردن قدرت حافظه، جلوگیری و آلزایمر و مطالبی از این دست را در سایت استاد مرتضی جاوید بخوانید و ما را با همراهی تان دلگرم کنید. 

ریسک ابتلا به آلزایمر را کم کنید

ریسک ابتلا به آلزایمر را کم کنید

در مراحل اولیه ابتلا به بیماری آلزایمر، فرد ممکن است از دست دادن حافظه را تجربه کند و باعث شود که در به خاطر سپردن اطلاعات جدید، مشکل داشته باشند. آلزایمر نوعی زوال عقل است و در مراحل اولیه خود منجر به از بین رفتن حافظه می شود که ممکن است شامل فراموش کردن اطلاعات جدید، تاریخ ها یا رویدادهای مهم،عدم توانایی در استفاده از ابزار  و حتی عدم توانایی در شناسایی عزیزان باشد. شما می توانید با استفاده از نشانه های کلامی و بصری و تحریک ذهنی و همچنین با انجام تمرینات روزمره، این موضوع را برطرف کنید. تعامل روزانه با دیگران به رغم ماهیت پیشرونده بیماری، می تواند به بهبود حافظه نیز کمک کند.

با استفاده از نشانه ها و تحریکات ذهنی:

عبارات محرک حافظه را تکرار کنید. یکی از راه های کمک به بهبود حافظه و تیز سالم نگه داشتن آن استفاده روزانه از عبارات محرک حافظه است. می توانید این عبارات را با صدای بلند با خودتان تکرار کنید و یا با دیگرانی که در اطراف شما هستند، آن ها را به اشتراک بگذارید. عبارات محرک حافظه نقش خود را در بهبود حافظه نشان  داده اند.

قرار دادن یک سری یادآوری ها در اطراف منزل تان :

این یادآورها می توانند بر روی کاغذ نوشته شده و شما را همیشه هوشیار نگه دارند و اغلب مانند نشانه عمل می کنند. این نشانه ها را می توانید خودتان و یا کسی که همیشه همراه شما است بنویسد.

کاهش دادن ریسک ابتلا به آلزایمر

کاهش دادن ریسک ابتلا به آلزایمر

افرادی که به آلزایمر مبتلا هستند اغلب یادآوری بسیاری از وظایف و کارهای روزانه برایشان بسیار دشوار است، حتی کارهایی که هر روزه و به طور روتین انجام می داده اند. یکی از از یادآوری هایی که می تواند به شما کمک کند نوشتن کارهای روزانه و گذاشتن آنها در اطراف تان است مثلا آن را روی آینه و یا یخچال نصب کنید. مثلا طرز کار قهوه ساز خود را بر روی دستگاه بنویسید تا بتوانید روزانه با آن کار کنید. 

عکس هایی از افراد مهم زندگی خود را چاپ کرده و در نقاط مختلف خانه خود قرار دهید. شما می توانید با قرار دادن عکس ها و تصاویر عزیزان و بستگان در فضای زندگی خود، حافظه خود را فعال نگه دارید. نشانه های بصری مانند عکس ها واقعاً به حافظه شما کمک می کنند، بهتر است زیر تصاویر نام افراد را هم بنویسید. 

با کلمات بازی کنید:

کم کردن ریسک ابتلا به آلزایمر

بازی های زیادی وجود دارد که می توانید با کلمات بازی کنید. حالا یا خودتان به تنهایی و یا در جمع دوستان و بستگان خود. مثلا بازی جدول کلمات متقاطع و یا اسم و شهرت  یا بازی هایی که چند تا از حروف آنها افتاده و یا چالش های املائی می تواند بسیار سرگرم کننده و مهیج و در عین حال به حافطه شما کمک کند. 

آهنگ های را که قبلا شنیده اید را پخش کنید و سعی کنید ریتم آهنگ، شعر و نام خواننده را به یاد آورید. 

تنظیم برنامه روزمره:

پایین آوردن ریسک ابتلا به آلزایمرتمامی موارد روزانه خود را بنویسید، می توانید این موارد را بر روی یک کاغذ کوچک و یا در گوشی همراه خود بنویسید و آنها را ثبت کنید. این موارد می تواند شامل تمامی قرارهای مهم، نوبت های پزشک که گرفته اید، ساعت دارو ها و … باشد. 

سعی کنید برای خود پیام صوتی بگذارید. به خصوص این کارها را هنگامی انجام دهید که حس می کنید دچار فراموشی زود به زود می شوید. می توانید کارهای مهم روزانه خود را در آن پیام ها بیان کنید. 

مثلا در این پیام ها به خود بگویید: یادت نره ساعت 8 قرصت رو بخوری” یا مثلا یادت نره امروز با فلان دوستت قرار داری . یا پیام هایی از این دست.

وظایف خانه را انجام دهید:کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر

انجام دادن کارهای روتین و روزانه شما، تا حد زیادی کمک می کند که آلزایمر را به تعویق می اندازد.

مدت زمانی را در بیرون از خانه بگذرانید. مثلا در پارک های اطراف منزل خود قدم بزنید و یا به مکان هایی بروید که کاملا با آن آشنایی دارید. 

با دیگران در ارتباط باشید:

کاهش دادن ریسک ابتلا به آلزایمر

در کلاس های ورزشی ثبت نام کنید. تمرینات و ورزش هایی را انجام دهید که به شما انگیزه دهد و مدام شما را از محیط اطرافتان مطلع سازد. ورزش های روزانه یکی از راه های اصلی برای جلوگیری از آلزایمر است. اگر امکان ثبت نام در کلاس های ورزشی را ندارید، می توانید در منزل از سی دی ها و یا کانال های مختلف ورزشی استفاده کنید و تمرین کنید.

سعی کنید به طور مداوم با دوستان و فامیل های خود در ارتباط باشید. اجتماعی بودن و در ارتباط مداوم بودن به شما کمک می کند تا روند آلزایمر را کاهش دهید. مثلا قرار پیاده روی، یا شام در فضای پارک و یا خوردن یک قهوه در یک کافه را با آنان بگذارید. در هر صورت ارتباط خود را با دنیای اطرافتان از دست ندهید. 

در مکالماتی که با دوستان خود دارید، سعی کنید درباره یک موضوع بحث کنید، مثلا سیاسی یا اقتصادی و یا اخبار روز. 

یک گروه اجتماعی تشکیل دهید. مثلا با پزشک خود صحبت کنید و از او بخواهید تا بیماران خود را به شما معرفی کند و یا آنها رفت و آمد کنید. این گروه چون شما را درک می کنند می توانند کاملا حامی شما باشند و دوستان خوبی برای هم باشید. 

 

مطالعه کنید  آموزش زبان انگلیسی به بچه های پیش دبستانی

 

 

شما چه نظری دارید؟