بهترین زمان برای یادگیری زبان در کودکان

“بزرگسالان در یادگیری زبان دوم زیاد خوب عمل نمی کنند.” این یک عقیده رایجی است. همیشه این جمله را در جواب این سؤال که چرا بزرگسالان به خوبی زبان دوم را یاد نمی گیرند را همیشه می شنویم. اما بهترین زمان برای یادگیری زبان در کودکان چه سنی است؟ 

مقدمه:

همیشه بزرگسالان کارهای روزانه و داشتن فرزندان را بهانه یاد نگرفتن زبان انگلیسی می گردند. اما یه چیز جالب این است که خیلی از آن ها، خود را به طور ناخودآگاه در زبان غوطه ور می کنند و یا وقتی که به یک سفر خارجی می روند؛ خود را مجبور می کنند جسته و گریخته به زبان انگلیسی حرف زدند. شما همیشه در دوران کودکی خود یک چیزی مثل ویندوز در مغز شما است که اگر به موقع از ان برای یادگیری زبان دوم بهره نبرید برای همیشه آن را از دست خواهید داد.

اما سؤال مهم این است چرا ما معتقدیم که کودکان بهتر از بزرگسالان می توانند زبان دوم را یاد بگیرند.

فرضیه دوره بحرانی:

جواب این سؤال که چرا کودکان در یادگیری زبان بهتر از بزرگسالان عمل می کنند در یک سری از تحقیقات زبان شناسی شواهدی به دست آمده است که به طور قطع پاسخ این سؤال را می دهد. در زیست شناسی رسد یک دوره به نام دوره بحرانی بلوغ وجود دارد که در این سن فرد به محرک های خاصی تمایل پیدا می کند. همنی امر را اگر در مورد پرندگان در نظر بگیریم می بینیم که اگر بین 10 تا 50 روز اول زندگی خود اگر در معرض آواز خوانی بزرگسال خود قرار نگیرند هرگز نخواهند توانست به طور معمول آواز خواندن را یاد بگیرند. پس باید به دوره بحرانی یادگیری فرزندان خود نیز توجه کنیم.

در زبان شناسی هم این ایده شکل گرفت که برای یادگیری زبان یک دوره بحرانی در هر فردی وجود دارد. یکی از این موارد واقعی و عینی مربوط به زنی است به اسم جنی که تا سن 13 سالگی در انزوا به سر برد و بعد از آن بیرون آمد و تحت تعلیم قرار گرفت و هر چند صداها و کلماتی را تولید می کرد اما هیچ گاه به طور کامل نتوانست به طور عادی حرف بزند. پس باید دوره بحرانی برای یادگیری زبان مادری را نیز مورد توجه قرار دهید.

دوره بحرانی برای یادگیری زبان دوم چه زمانی است؟

گرچه متخصصان در مورد یادگیری زبان اول و دوره بحرانی آن بسیار اتفاق نظر دارند اما برای یادگیری زبان دم این توافق آراء وجود ندارد. اما در مورد اینکه کودکان زبان دوم را بهتر و به مراتب سریعتر از بزرگسالان می آموزند هیچ شکی نیست. هر چه دیرتر این یادگیری صورت پذیرد؛ یادگیری آن سخت تر خواهد شد. 

دوره بحرانی چگونه به یادگیری زبان دوم کمک می کند؟

صحبت کردن از یک دوره بحرانی برای یادگیری زبان دوم کمی عجیب غریب است.ساختار عصبی و دستوری برای ایجاد زبان ها در مغز ایجاد شده است. این نوع نگرانی های دوره بحران براساس تحقیقاتی که در سال 2017 انجام شده است، درباره ی یادگیری زبان اول است و درباره زبان دوم صدق نمی کند. این امر بدان معناست که اگر در دور بحرانی زبان اول و یا مادری خود را یاد گرفتیده اید؛ یعنی عصب های مربوط به شکل گیری زبان در مغز شما وجود دارد و به همین دلیل می توانید به راحتی زبان دوم را هم یاد بگیرید. اما این امر را هم د نظر داشته باشید که هر چه زودتر یاد بگیرید بهتر است.

مقایسه آموزش زبان انگلیسی به کودکان و بزرگسالان:

کودکان بیشتر از بزگسالان تمایل به یادگیری زبان انگلیسی دارند؛

بزرگسالان بیشتر دوست دارند که در کلاس های آکادمیک برای یادگیری زبان شرکت کنند اما کودکان تماما از روش غوطه وری استفاده  می کنند و خود را با یادگیری زبان انگلیسی در خانه احاطه می کنند.

کودکان اصلا میزان یادگیری خود را در زبان نمی سنجند. همان طور که ما در دوران کودکی یادگیری زبان اول خود را با دیگران مقایسه نکردیم.

ما در اینجا برای شما پیشنهادی برای آموزش زبان داریم که می توانید به این لینک سری بزنید و توانایی خود را هم در مکالمه و هم در درک مطلب و هم در لغت چندین برابر کنید.                                   

                                                               کلیک کنید:

👇

 پکیج آموزش قالب های مکالمه

  و لغت در کمتر از یک ماه

 

مطالعه کنید  8 راه بی نظیر برای افزایش تمرکز در مطالعه

اما تمامی این تحقیقات به چه معناست؟

بهترین زمان برای یادگیری زبان انگلیسی در کودکان

بهترین زمان برای یادگیری زبان انگلیسی در کودکان

حقیقت این است که تاثیر سن بر روی یادگیری زبان دوم و سؤالات مرتبط با آن یک سؤال باز و بدون جواب در زبان شناسی است. وقتی محققان آزمایشاتی را انحام دادند تا ببینند که آیا بزرگسالان می توانند زبان بومی را مانند خود بومی ها یاد بگیرند؟

افراد معمولی که می خواهند زبان دوم را یاد بگیرند در واقع می خواهند مانند یک فرد بومی حرف بزنند. بلکه تنها برای کارهای ضروری و مسافرت و اینگونه کارها آن را لازم دارند. بنابراین نباید افراد بزرگسال از اینکه مانند کودکان نمی توانند خوب صحبت کنند. ناراحت شوند و انتظار زیادی از خود نداشته باشند زیرا آن ها کودک نیستند.

 چرا باید زبان را از سنین پایین تر شروع کرد؟ اگر این سؤال چند سال پیش می پرسیدند حتما برای همه ما عجیب بود که کودکی که خود هنوز به زبان مادری خود مسلط نیست. چگونه می تواند به زبان دومی حرف بزند؟

چگونه می توان به زبان دوم حرف زد؟

 مطالعات دانشگاه هاروارد تأیید می کند که در صورت یادگیری زبان دوم در سنین پایین، خلاقیت، مهارت های تفکر انتقادی و انعطاف پذیری ذهن به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. اعتقاد بر این است که سالهای پیش دبستانی ، به ویژه سه سال اول زندگی ، یک دوره حیاتی در زندگی کودک است. این در شرایطی است که پایه های نگرش، تفکر و یادگیری، در بین دیگران و در ارتباط با دیگران بنا نهاده می شود.

بیشتر بخوانید : بهترین کلاس زبان انگلیسی

روش های اصلی یادگیری انسان چه روش هایی هستند؟

استفاده از این توانایی بسیار تأکید می شود زیرا همیشه طبق تحقیقات ، یادگیری زبان دوم به همان راحتی یادگیری زبان اول است. به نظر کار بسیار سختی می رسد. اما، در واقع، اینطور نیست. مغز انسان چیز جالبی است. از لحظه به دنیا آمدن ، ما با شش روش اصلی یاد می گیریم، توسط:

  • منظره
  • مزه
  • بو
  • صدا
  • لمس كردن
  • انجام دادن

براساس اطلاعاتی که در چند سال اول خود به دست می آوریم، همه چیزهایی که یاد گرفته ایم بعدا در زندگی رشد می کند. تحقیقات نشان داده است كه 50٪ توانایی ما برای یادگیری در 4 سالگی و 30٪ دیگر در سن 8 سالگی ایجاد می شود. به همین دلیل است كه بچه های سه ساله برای یادگیری زبان دوم تشویق می شوند.

با این حال، این بدان معنا نیست که 80٪ دانش یا اطلاعات شخص تا 8 سالگی شکل می گیرد. این بدان معنی است که کودکان مسیرهای اصلی یادگیری خود را طی چند سال اول زندگی خود توسعه می دهند.
بسیاز باور نکردنی به نظر می رسد، و کودکان حتی متوجه نیستند که آنها نه یک بلکه سه زبان خارجی را یاد می گیرند! چرا؟

کودکان چگونه سه زبان را یاد می گیرند؟

از آنجا که مطالعات نشان داده است هر چه یادگیرنده جوان تر باشد، بیشتر می توانند تلفظ های لازم را انجام دهد و صداهای جدید را دوباره بسازد. و کودکان در حدود سه یا چهار سالگی می توانند از طریق بازی یاد بگیرند زیرا ذهن آنها هنوز از واقعیت ها و اطلاعات لازم برای ذخیره و ارزیابی دور نشده اند، این اتفاق با بزرگتر شدن اتفاق می افتد.

مطالعه ای که توسط یک مدیر آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی برای زبان و رشد کودک در کالج دارتموت (هانوفر) انجام شده، نشان داده است که بعد از سال های نوجوانی، مغز تغییر می کند و باعث می شود یادگیری زبان دوم برای افراد به دشوارتر شود؛ البته این بدان معنا نیست که آنها نمی توانند زبان دوم را بیاموزند. هر چند آنها مانند یک کودک نمی توانند این کار را پیش ببرند، زیرا مکانیسم هایی که به یادگیری زبان کمک می کنند همانند3 تا 5 سالگی نیستند.

کلام آخر:

کودکان دو زبانه خیلی زودتر از همسالان خود زبان باز می کنند و توجه و تمرکز بیشتری دارند. کسانی که به طور همزمان زبان مادری خود و زبان دوم را یاد می گیرند بسیار مسلط تر و بهتر از کودکانی که ابتدا زبان مادری را یاد می گیرند و سپس زبان دوم را.

موردی که در اینجا وجود دارد این است که وقتی کودک در خانواده ی دو زبانه قراز می گیرد؛ در ابتدا چند زبان را با هم ممکن است پس و پیش به کار ببرد و والدین در این نقظه نباید انتظار زیادی از کودکان خود داشته باشند و اجازه دهند چون کودک به مرور بهتر و بهتر می شود.

 

مطالعه کنید  چگونه لغت انگلیسی را به فرزند خود بیاموزیم

 

شما چه نظری دارید؟