آموزش یادگیری زبان انگلیسی از طریق شنیدن

یادگیری زبان انگلیسی از طریق شنیدن

همه ما می‌دانیم که برای یادگیری مکالمه انگلیسی به چهار مهارت گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن نیاز داریم. این مهارت‌ها با هم مرتبط هستند و زبان آموزان باید هر کدام از آن‌ها را به مطلوب‌ترین شکل ممکن یاد بگیرند اما قبل از اینکه صحبت کردن را یاد بگیریم باید چه کاری انجام دهیم! به دوران کودکی خودتان برگردید یا به کودکان اطرافتان نگاه کنید. آن‌ها قبل از صحبت کردن چه چیزی را یاد می‌گیرند! کودکان به‌طور طبیعی از زمانی که نوزاد هستند شروع به گوش دادن می‌کنند و اطرافیان آن‌ها را تشویق می‌کنند تا حرف بزنند؛ در حالی که هیچ انتظاری برای دریافت پاسخ از کودک ندارند. والدین با خودشان فکر نمی‌کنند که آیا کودک کلمات گفته شده را می‌فهمد یا نه و فقط به این روند ادامه می‌دهند؛ در نتیجه کودکان به‌طور خودکار بعد از مدتی زبان را یاد می‌گیرد و به‌تدریج شروع به صحبت می‌کنند. فرایند یادگیری زبان انگلیسی از طریق شنیدن هم شبیه این اتفاق است.

 

چطور با گوش دادن انگلیسی یاد بگیریم

یادگیری زبان انگلیسی با شنیدن

 

هنگامی که می‌خواهید زبان را از طریق شنیدن یاد بگیرید احتمالاً این کار به نظرتان ساده و بی‌معنی است اما به‌تدریج و با تکرار مداوم برای شما معنادار و طبیعی‌تر می‌شود. فکر می‌کنید چرا یادگیری زبان با شنیدن خوب است؟

  • هنگام گوش دادن شما با بخش‌های مختلف زبان انگلیسی مانند واژگان، ساختارهای دستوری، لحن و لهجه آشنا می‌شوید.
  • شما می‌توانید کلمات و عبارات جدید را با شنیدن مکرر یاد بگیرید.
  • با این کار دانش عمومی شما افزایش پیدا می‌کند؛ به‌عنوان مثال هنگامی که به اخبار یا پادکست‌های مختلف گوش می‌دهید اطلاعاتتان در زمینه‌های گوناگون بیشتر می‌شود.
  • شما می‌توانید چیزهایی که می‌شنوید را تقلید کنید و با اعتماد به نفس بیشتری حرف بزنید.
  • گوش دادن یک فرایند سرگرم کننده است به عبارت دیگر هنگامی که به زبان انگلیسی گوش می‌دهید مانند مواقعی که در حال استراحت کردن، ورزش یا آشپزی هستید احساس وقت تلف کردن نمی‌کنید.
  • گوش دادن یک راه عالی برای تربیت توجه شما است.

 

برای یادگیری زبان انگلیسی به کمک گوش کردن چه محیطی را انتخاب کنیم!

چطور با گوش دادن انگلیسی یاد بگیریم

 

یادگیری هر مهارتی به یک محیط مناسب احتیاج دارد و این اصل برای یادگیری زبان انگلیسی از طریق شنیدن هم صدق می‌کند؛ زیرا به توجه صد در صدی شما نیاز دارد. ما به شما ۳ محیط زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

مطالعه کنید  راه های عملی افزایش کارآیی در محل کار

 

1.    محیط مطالعه مستقل

منظور ما محیطی است که شما بتوانید به تنهایی زبان انگلیسی را بخوانید. اگر در محیط‌های شلوغ مانند کلاس درس دائماً حواستان پرت می‌شود پس می‌توانید مکان‌های مختلف و دنجی مانند پارک، خانه یا کافی‌شاپ را برای خواندن زبان انگلیسی انتخاب کنید.

 

2.    محیط یک به یک

منظور از محیط یک به یک کلاس‌هایی هستند که شما با یک شریک مکالمه مانند معلم یا یک دوست گفتگو می‌کنید. این گفتگوی خصوصی می‌تواند باعث یادگیری بهتر شما شود.

 

3.    محیط مشابه کلاس درس

اگر به بحث با معلم یا زبان آموزان دیگر علاقه دارید، می‌توانید با تعدادی از دوستانتان یک گروه را تشکیل دهید و به همراه معلمی که با او احساس راحتی می‌کنید، کلاس‌هایی را در هفته برگزار کنید و در این مدت تمرکزتان را روی یادگیری زبان انگلیسی بگذارید.

 

تکنیک‌های صفر تا صد آموزش زبان انگلیسی از طریق شنیدن

یادگیری زبان انگلیسی با گوش کردن

 

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که ترجیح می‌دهند زبان انگلیسی را با شنیدن مکرر یاد بگیرند پس به شما 8 تکنیک زیر را پیشنهاد می‌کنیم.

 

§       هر روز بخشی از زمانتان را به مطالعه اختصاص دهید

با خودتان صادق باشید و ببینید که چقدر در روز برای مطالعه وقت آزاد دارید. بدون شک در طول ۲۴ ساعت می‌توانید ۱۵ دقیقه را به یادگیری زبان اختصاص دهید. مطالعات علمی اثبات می‌کنند که یادگیری ۱۵ الی ۳۰ دقیقه روزانه نتیجه بهتری نسبت به مطالعه سنگین چند ساعته در یک روز دارد.

 

§       آموزش زبان انگلیسی از طریق آهنگ را امتحان کنید

یک پادکست را بر اساس موضوعی که دوست دارید انتخاب کنید و به مدت یک هفته هر روز به آن گوش دهید. روز اول درک کلمات و عبارات برای شما دشوار است اما به تدریج در روزهای بعد می‌توانید با پیدا کردن معنی کلمات این کار را راحت‌تر کنید و در روزهای پایانی هنگامی که به پادکست گوش می‌دهید آن را به آسانی درک کنید، بخش‌هایی از آن را حفظ کنید و در مواقع مختلف آن را برای خودتان تکرار کنید. وقتی این کار را به صورت منظم انجام می‌دهید متوجه می‌شوید که در روز آخر به‌طور قابل توجهی می‌توانید آن پادکست را متوجه شوید پس یک پادکست دیگر را انتخاب کنید و همین کار را برای آن انجام دهید. پیشنهاد ما به شما پادکست‌های زیر است:

  • Podcasts in English
  • The English We Speak
  • ESL Pod
  • Better at English
  • Voice of America Learning English

 

§       همراه با گوش دادن، بخوانید

برای یادگیری زبان انگلیسی با گوش کردن بهتر است به صورت هم‌زمان از ۲ منبع اطلاعاتی کمک بگیرید به عبارت دیگر هنگامی که به انگلیسی گوش می‌دهید آن را با خودتان تکرار کنید یا هنگامی که فیلم می‌بینید به کلمات گوش دهید و آن‌ها را به زبان آورید؛ این کار روند یادگیری شما را بهبود می‌بخشد.

 

§       به خودتان گوش دهید

صحبت کردن با خودتان در ذهن یا روبه‌روی آینه تمرین خوبی برای آموزش زبان انگلیسی با شنیدن است. شما می‌توانید از خودتان سؤالات مختلفی را بپرسید و در جلد یک شخص دیگر به آن پاسخ دهید یا حتی لهجه‌تان را عوض کنید. این تکنیک جالب تأثیر زیادی در بهبود مهارت شنیداری شما دارد.

مطالعه کنید  اهمیت یادگیری زبان انگلیسی

 

§       سرعت گوش دادنتان را تغییر دهید

یادگیری زبان با شنیدن

 

  • ویدیوی کوتاهی را دانلود کنید و با سرعت معمولی به آن گوش دهید.
  • برای دفعه دوم سرعت پخش فیلم را کم‌تر کنید؛ این کاهش سرعت کمک می‌کند تا کلمات و عبارات را نسبت به دفعه اول بیشتر درک کنید.
  • برای دفعه سوم سرعت را مجدداً کم کنید. در این حالت احتمالاً شنیدن کلمات برای شما دشوار می‌شود اما می‌توانید با دقت بیشتری به صداها گوش کنید.
  • این کار را به صورت برعکس هم انجام دهید یعنی سرعت فیلم را بیشتر کنید و مهارت شنیداری خودتان را به چالش بکشید.

§       لهجه‌های مختلف را بشناسید

اگر در حال یادگیری زبان انگلیسی در خانه با شنیدن هستید و درک لهجه‌های مختلف برای شما دشوار است نگران نشوید این موضوع طبیعی است؛ حتی انگلیسی زبانان بومی هم گاهی در درک لهجه‌ها مشکل دارند. برای یادگیری یک لهجه خاص کافی است تمرین‌های شنیداری خودتان با آن لهجه را ادامه دهید. این کار در طولانی مدت نتیجه بخش است.

§       صدای سفید

منظور از صدای سفید صدایی است که به صورت پیوسته در پس زمینه پخش می‌شود در حالی که شما به انجام کار دیگری مشغول هستید؛ به‌عنوان مثال هنگامی که در حال رانندگی هستید و رادیو را روشن می‌کنید، به گیاهان آب می‌دهید و موسیقی گوش می‌کنید، در حال شستن ظرف‌ها هستید و به پادکست گوش می‌دهید این صداها حکم صدای سفید را دارند.

هنگامی که به صدای سفید گوش می‌دهید در حقیقت گوش دادن غیرفعال را تمرین می‌کنید. حواستان باشد که نباید به صورت عمدی به صدای سفید گوش کنید و روی آن تمرکز کنید. این تکنیک راه خوبی برای یادگیری و تمرین زبان است. شما در کنار انجام کارهای روزانه‌تان یک پادکست، سریال، کتاب صوتی یا موسیقی انگلیسی پخش کنید و بدون توجه به آن کارهایتان را انجام دهید.

§       هنگام خواب هم به گوش دادن ادامه دهید

این احتمال وجود دارد که گوش دادن به زبان انگلیسی هنگام خواب باعث یادگیری و ماندگاری بیشتر شود. اگر می‌خواهید تلفظ خودتان را بهتر کنید، می‌توانید قبل از خواب کمی زبان بخوانید و در طول خواب مجدداً به همان مطالب گوش دهید.

 

نکاتی برای بهبود آموزش زبان انگلیسی با شنیدن در کلاس‌های فردی یا گروهی

یادگیری زبان انگلیسی به کمک گوش کردن

 

اگر برای یادگیری زبان در کلاس حضوری ثبت نام کرده‌اید، می‌توانید برای بهبود مهارت listening کارهای زیر را انجام دهید:

  • صدای معلمتان را ضبط کنید: اگر درک مباحث تدریس شده در کلاس برای شما دشوار است، می‌توانید هر جلسه را ضبط کنید و در خانه مجدداً به آن گوش دهید. این کار کمک می‌کند تا درک همه چیزهایی که در کلاس گفته شده برای شما آسان‌تر شود و با دقت بیشتری به صدای صحبت معلم و همکلاسی‌هایتان گوش دهید.
  • از همکلاسی‌هایتان کمک بگیرید: یادگیری از یک دوست همانند یادگیری از معلم مفید و ارزشمند است. حتماً در کلاستان یک دوست پیدا کنید و با او به فایل‌ها و صداهای مختلف گوش کنید سپس از یکدیگر سؤال بپرسید. این کار کمک می‌کند تا چیزهایی که احتمالاً نمی‌دانید را از دوستتان یاد بگیرید و بالعکس.
مطالعه کنید  اشتباه بزرگی که روابط را خراب می کند

اگر به تنهایی در حال یادگیری زبان هستید، می‌توانید از این راهکارها استفاده کنید:

  • به لحن و تلفظ معلمتان بیشتر دقت کنید: سعی کنید هر بار که با معلم یا شریک انگلیسی‌تان صحبت می‌کنید به لحن و صحبت‌های او به‌دقت گوش کنید حتی این کار را تبدیل به بازی کنید و از فرد مقابلتان بخواهید تا یک کلمه را با احساسات مختلف بیان کند و شما احساسات (عصبانیت، غمگینی، خوشحالی، هیجان زدگی و غیره) را حدس بزنید.
  • با فردی که زبان مادری‌اش انگلیسی نیست صحبت کنید: بهترین روش یادگیری زبان از طریق شنیدن صحبت با فردی است که زبان اول او انگلیسی نیست. این کار اجازه می‌دهد تا تفاوت صدای یک فرد بومی و غیربومی را به‌خوبی متوجه شوید.

 

سخن پایانی

در این مقاله به آموزش زبان انگلیسی از صفر به صورت صوتی پرداختیم. هر فردی افکار، علایق و سبک یادگیری متفاوتی دارد پس برای تقویت مهارت listening شما باید بهترین روش را برای خودتان پیدا کنید. بعضی از افراد در کلاس گروهی بهتر یاد می‌گیرند و برخی دیگر یک محیط مستقل و تنها را ترجیح می‌دهند، برخی از افراد با گوش دادن غیرفعال زبان را بهتر یاد می‌گیرند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند در طول خواب به انگلیسی گوش کنند؛ اما همه می‌توانند از یک پکیج خوب آموزشی استفاده کنند. استاد جاوید با تهیه بهترین پکیج آموزش زبان یادگیری زبان را برای شما آسان کرده است. پس قبل از هر چیز کمی فکر کنید سپس یکی از راه‌هایی که در این مقاله بررسی کردیم را برای خودتان انتخاب کنید.

 

سوالات متداول در رابطه با یادگیری زبان انگلیسی از طریق شنیدن

چرا یادگیری زبان انگلیسی از طریق شنیدن خوب است؟

این کار کمک می‌کند تا درک کاربردهای واژگان/ ساختارهای دستوری/ لهجه و لحن آسان‌تر شود، زبان آموزان کلمات و عبارات جدید را یاد بگیرند و با اعتماد به نفس بیشتری صحبت کنند.

چگونه با شنیدن، زبان انگلیسی را یاد بگیریم؟

برای یادگیری زبان انگلیسی از طریق شنیدن باید گوش دادن غیرفعال را تمرین کنید، هر روز به فایل‌های صوتی مختلف گوش دهید، همراه با گوش دادن بخوانید، با خودتان به زبان انگلیسی حرف بزنید، لهجه‌های مختلف را تمرین کنید و حتی هنگام خواب هم به انگلیسی گوش دهید.

بهترین محیط برای یادگیری زبان انگلیسی از طریق شنیدن چه محیطی است؟

تعیین این موضوع برای هر فردی متفاوت است. بعضی از افراد دوست دارند به تنهایی زبان را تمرین کنند اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند در کلاس‌های گروهی این مهارت را یاد بگیرند. شما می‌توانید بر اساس خصوصیات شخصی خودتان یکی از این دو یا ترکیبی از آن‌ها را انتخاب کنید.