پیشگیری از الزایمر با تقویت حافظه

آیا تا به حال لیست مواد غذایی خود را فراموش کرده‌اید، کلید ماشین خود را پیدا نکرده‌اید، نمی‌توانید نام معلم کلاس دوم خود را به یاد آورید! شما تنها نیستید. همه انسان‌ها گاه و بیگاه چیزهایی را فراموش می‌کنند اما از دست دادن حافظه چیزی نیست که نسبت به آن بی‌توجه باشید. علی رغم اینکه هیچ ضمانتی برای جلوگیری از، از دست دادن حافظه یا زوال عقل وجود ندارد اما برخی از فعالیت‌ها ممکن است در این زمینه کمک کننده باشند. در این مقاله قصد داریم بحث پیشگیری از آلزایمر با تقویت حافظه را با یکدیگر بررسی کنیم پس اگر این موضوع دغدغه ذهنی شما هم هست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پیشگیری از الزایمر با تقویت حافظه

10 تمرینی که منجر به پیشگیری از آلزایمر می‌شود

نظریه‌ای وجود دارد که می‌گوید هر چقدر مغز بیشتر به چالش کشیده شود احتمال اینکه در سال‌های بعد دچار اختلالات شناختی مانند زوال عقل شود کاهش می‌یابد. بر اساس این نظریه افرادی که مشاغل پیچیده‌ای دارند و به‌طور منظم فعالیت‌هایی مانند حل جدول را انجام می‌دهند کم‌تر دچار زوال عقل می‌شوند. اگر به دنبال پیشگیری از آلزایمر با تقویت حافظه خود هستید می‌توانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید:

1.     روزانه تایمی را به فعالیت‌های بدنی اختصاص دهید

فعالیت بدنی جریان خون کل بدن از جمله مغز را افزایش می‌دهند. این فرایند می‌تواند به تقویت حافظه کمک کند. وزارت بهداشت برای اکثر بزرگسالان سالم حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت هوازی متوسط مانند پیاده روی سریع یا ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید مانند دویدن را توصیه کرده است. شما باید این فعالیت‌ها را در طول هفته پخش کنید. اگر زمان کافی برای انجام این تمرین‌ها را ندارید سعی کنید روزانه ۱۰ دقیقه پیاده روی داشته باشید.

2.     سازماندهی کنید

اگر یادداشت‌های به هم ریخته یا خانه‌ای نامرتب داشته باشید احتمالاً بخش‌هایی از کار خود را فراموش می‌کنید اما زمانی که وظایف و فعالیت‌هایتان را به‌طور منظم در یک دفترچه یادداشت می‌کنید یا از برنامه‌های الکترونیکی کمک می‌گیرید به تقویت حافظه خود کمک می‌کنید. وقتی شما حواس پرتی‌ها را محدود کنید و کارهای زیادی را به‌طور هم زمان انجام ندهید، می‌توانید تمرکز بیشتری روی کارهایتان داشته باشید حتی آن‌ها را بهتر به یاد آورید. یک راهکار جالب برای پیشگیری از فراموشی و تقویت حافظه «حفظ کردن کارها با یک مفهوم خاص یا آهنگ» است.

مطالعه کنید  تقویت حافظه با بازی

3.     به‌طور منظم معاشرت کنید

پیشگیری از آلزایمر با تقویت حافظه و معاشرت اتفاق می‌افتد. تعامل اجتماعی می‌تواند باعث دفع استرس و افسردگی شود پس به دنبال فرصت‌هایی باشید تا با دوستان و عزیزان خود ملاقات کنید مخصوصاً اگر تنها زندگی می‌کنید.

4.     از نظر ذهنی فعال باشید

فعالیت‌های بدنی به فرم بدن و فعالیت‌های تحریک کننده ذهنی به حفظ مغز کمک می‌کنند. زمانی که شما از نظر ذهنی فعال باشید، بازی‌های فکری انجام دهید، نواختن یک ساز و مهارت جدید را یاد بگیرید باعث تقویت حافظه‌تان می‌شوید.

5.       پازل و جدول حل کنید

پازل-و-جدول-حل-کنید-تا-از-الزایمر-پیشگیری-کنید

اگر به دنبال تحریک و تقویت مغز و جلوگیری از آلزایمر هستید باید توانایی به یاد آوردن خودتان را افزایش دهید. برای این کار پازل و جدول گزینه‌های بسیار خوبی هستند. وقتی جدول حل می‌کنید در واقع بخش‌های مختلف مغز را درگیر می‌کنید و عملکرد سیستم عصبی خود را بهبود می‌بخشید. ترجیحاً پازل‌های بزرگ‌تر و طولانی‌تر را انتخاب کنید تا حافظه بلند مدتتان درگیر شود.

6.     باغبانی کنید

یکی از کارهای لذت بخش برای تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر «باغبانی کردن» است. احتمالاً برای شما هم جالب است که بدانید باغبانی نه تنها خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد بلکه باعث عملکرد بهتر مغز می‌شود. دلیل این اتفاق هنوز کاملاً مشخص نشده اما تحقیقات نشان می‌دهند افراد در حین باغبانی حس و حال بهتری دارند و عملکرد بهتری را از خودشان نشان می‌دهند. عده‌ای از محققان معتقدند وقتی پای برهنه با خاک تماس پیدا می‌کند بارهای استاتیک در بدن کاهش می‌یابد و بارهای طبیعی متعادل می‌شوند. در خاک باکتری‌های زیادی وجود دارد که اکثر آن‌ها متناسب با بدن هستند. هنگامی که پوست در تماس با خاک قرار می‌گیرد به طور خودکار از بیماری‌های زیادی جلوگیری می‌شود.

5.     کتاب بخوانید

محققان به این نتیجه رسیدند که فقط ۵۰ درصد از مردم بعد از دوران تحصیل و دانشگاه مطالعه می‌کنند و از این تعداد فقط ۲۵ درصد یک کتاب را تا انتها می‌خوانند. طبق این آمار فقط ۱۲ درصد از مردم در طول سال یک کتاب را به طور کامل می‌خوانند. پیشنهاد می‌کنیم برای پیشگیری از آلزایمر حتماً مطالعه کنید و حداقل هر ماه یک کتاب جدید بخوانید.

6.     خوب بخوابید

یکی از راه‌های مؤثر در تثبیت خاطرات و تقویت حافظه «خواب خوب» است. خواب کافی را در اولویت کارهایتان قرار دهید. معمولاً ۷ تا ۹ ساعت خواب در طول روز برای بزرگسالان لازم است.

7.     رژیم غذایی سالم داشته باشید

پیشگیری از آلزایمر با تقویت حافظه و رژیم غذایی سالم امکان پذیر می‌باشد. رژیم غذایی خوب می‌تواند علاوه بر مغز به سلامت قلب هم کمک کند پس به مقدار کافی غلات، سبزیجات و میوه مصرف کنید. منابع پروتئینی کم چرب مانند لوبیا، ماهی و طیور انتخاب خوبی برای داشتن یک رژیم غذایی سالم است.

مطالعه کنید  آموزش زبان انگلیسی به روش ساده

8.     بیماری‌های مزمن را مدیریت کنید

برای جلوگیری از آلزایمر، فشارخون بالا، افسردگی، دیابت، کلسترول، کم شنوایی یا چاقی توصیه‌های درمانی پزشکان را جدی بگیرید. هر چقدر بیشتر مراقب خود باشید احتمال ضعف حافظه شما کاهش می‌یابد. در صورتی که پزشک برای شما دارویی را تجویز کرد حتماً آن را به‌طور منظم مصرف کنید زیرا به‌طور مستقیم روی سلامت شما تأثیر می‌گذارد.

9.       ویتامین D مصرف کنید

یکی دیگر از راه های جلوگیری از الزایمر و تقویت حافظه مصرف ویتامین D است. شما می‌توانید در طول روز حداقل ۱۰ دقیقه آفتاب بگیرید یا قرص ویتامین D مصرف کنید.

10.     در اوقات بیکاری با اپلیکیشن‌ها کار کنید

برنامه Lumosity: این برنامه که به تقویت حواس کمک می‌کند. Lumosity روی اکثر گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود. این برنامه رایگان است و شامل مجموعه‌ای از بازی‌های علمی همراه با چالش‌های شناختی است. در این بازی یاد می‌گیرید روی جزئیات کوچک تمرکز کنید.

برنامه CleverMind: این برنامه دقیقاً برای افراد مبتلا به آلزایمر طراحی شده است. CleverMind مجموعه‌ای از بازی‌ها است اما فعالیت‌های دیگری هم برای تقویت مغز و تقویت حافظه در آن گنجانده شده است. CleverMind قسمت‌های مختلفی دارد به‌عنوان مثال می‌توان از آن برای سازماندهی و ثبت عملکردها، داروها، اطلاعات پزشکی و غذایی استفاده کرد.

برنامه Brain Trainer: برای پیشگیری از آلزایمر با تقویت کردن حافظه پیشنهاد می‌کنیم برنامه Brain Trainer را نصب کنید. در این برنامه بازی‌های زبان و ریاضی مانند جدول سودوکو وجود دارند. این بازی‌ها حالت پولی و رایگان دارند. برای پیشگیری از الزایمر و تقویت حافظه فقط کافی است کار با این نرم‌افزار را تبدیل به یک عادات روزانه کنید.

بازی Dakim: این بازی برای تناسب اندام مغز است. در Dakim بیش از 100 تمرین مغزی وجود دارد. این تمرین‌ها روی توجه و دقت متمرکزند. برخی از مطالعات نشان دادند این بازی‌ها برای تقویت مغز مناسب هستند.

جلوگیری از الزایمر با تقویت حافظه

با باورهای نادرست درباره زوال عقل آشنا شوید

  • برخی از افراد به‌اشتباه فکر می‌کنند از دست دادن حافظه یک اتفاق اجتناب ناپذیر در فرایند زوال عقل است در صورتی که اصلاً چنین چیزی وجود ندارد. یکی از نشانه‌های اولیه زوال عقل از دست دادن حافظه است و این اتفاق شایع‌ترین علت زوال عقل می‌باشد.
  • عموم مردم فکر می‌کنند برای بیماری زوال عقل نمی‌توان هیچ کاری انجام داد در صورتی که در حال حاضر داروهایی وجود دارند که می‌توانند به تقویت فعالیت‌های ذهنی شخص کمک کنند.
  • یکی از باورهای نادرست شایع در زمینه زوال عقل این است که اگر کسی در خانواده شما به این بیماری مبتلا شده باشد احتمالاً شما هم به آن مبتلا می‌شوید! این برداشت نادرست است. علی رغم این که ژنتیک در این بیماری نقش زیادی دارد اما درصد اتفاق افتادن آن بسیار پایین است و جای هیچ نگرانی نیست.
  • بعضی از افراد فکر می‌کنند بروز زوال عقل کاملاً اجتناب‌ناپذیر است در صورتی که اگر شما با پزشکان متخصص در این زمینه مشورت کنید، می‌توانید تا حدودی مانع از پیشرفت آن شوید حتی در شرایطی از شیوع آن جلوگیری کنید.
مطالعه کنید  مثلث موفقیت چیست؟

پیشگیری از آلزایمر با تقویت حافظه و طب سنتی

آلزایمر یکی از بیماری‌های مغزی بسیار پیچیده است که معمولاً در دوره میان‌سالی و سالمندی گریبان گیر افراد می‌شود. یکی از راهکارهایی که می‌تواند به شما کمک کند تا از شیوع این بیماری جلوگیری کنید مصرف روزانه مغزهای خام پسته، گردو یا بادام درختی است. مصرف مداوم عطرهای گرم مانند عطر نرگس، یاس یا گلاب می‌تواند نقش زیادی در این زمینه داشته باشد. خوردن خورشت فسنجان با ترکیب مساوی گردو بادام به مدت سه بار در هفته و مصرف ۴۰ عدد مویز به‌صورت روزانه در مقابله با آلزایمر مؤثر است البته دقت داشته باشید که برای استفاده از طب سنتی باید نسبت به وضعیت جسمانی خود کاملاً آگاه باشید.

و در نهایت

پیشنهاد ما به شما استفاده از پکیج‌ها و دوره‌هایی است که به‌طور علمی به شما کمک می‌کنند تا به تقویت حافظه و تمرکزتان کمک کنید. پکیج مغز جاوید به توان بی نهایت محصولی است که علاوه بر پیشگیری از آلزایمر و بیماری‌های ذهنی به شما کمک می‌کند تا قسمت‌های از کار افتاده مغزتان را فعال کنید همچنین در خصوص تکنیک‌های تندخوانی، رموز یادگیری زبان انگلیسی و فنون اصلی مطالعه نوابغ جهان با شما صحبت می‌کند. در این پکیج دیوید توماس مرد حافظه جهان حضور دارد، استفاده از تجارب این استاد می‌تواند نقش زیادی در تقویت حافظه شما داشته باشد.

سوالات متداول

مهم‌ترین تکنیک‌هایی که باعث پیشگیری از آلزایمر می‌شوند کدامند؟

پیشگیری از الزایمر با تقویت حافظه اتفاق می‌افتد اما شما می‌توانید با انجام فعالیت‌های بدنی، سازماندهی بهتر کارهایتان، معاشرت منظم، انجام بازی‌های فکری، خواب خوب، رژیم غذایی سالم و مدیریت بیماری‌های مزمن به پیشگیری از آن کمک کنید.

آیا می‌توان به افرادی که دچار بیماری زوال عقلی شده‌اند کمک کرد؟

عموم مردم به‌اشتباه فکر می‌کنند که نمی‌توان هیچ کاری برای بیماری زوال عقل انجام داد در صورتی که امروزه داروهایی وجود دارد که باعث تقویت فعالیت‌های ذهنی فرد می‌شود.

چگونه با طب سنتی از آلزایمر جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از الزایمر با تقویت حافظه و طب سنتی امکان پذیر است. در طب سنتی گفته شده که مصرف ۴۰ عدد مویز به‌صورت روزانه و خوردن خورشت فسنجان با ترکیب مساوی بادام و گردو می‌تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند.

شما چه نظری دارید؟


  1. مهدی گفت:

    خیلی ممنون
    خیلی مفید و خوبه

  2. سینا گفت:

    با انجام این کارا واقعا میشه الزایمر رو درمان کرد
    واقعا ممنونم ازت استاد

  3. رویا گفت:

    آیا آموزش زبان بر آلزایمر تاثیر گذاره؟

    • خانوم محمدی (کارشناس مشتریان) گفت:

      اموزش هرچیزی برای پیشگیری ازالزایمر مأثره چون ذهن فعالیت میکنه