آیا آموزش زبان انگلیسی در خواب کارائی دارد؟

اگر در حال یادگیری یک زبان جدید هستید اما به نظر شما این کار فرایند کندی است باید بدانید که دانشمندان راهی پیدا کرده‌اند که ممکن است باعث سرعت بخشیدن به این کار شود. بر اساس تحقیقات آن‌ها، این امکان برای مغز وجود دارد که هنگام خواب بین کلمات دو زبان مختلف ارتباط برقرار کند به عبارت دیگر یادگیری سریع زبان انگلیسی در خواب امکان پذیر است. هنگامی که چرت می‌زنیم مغز همچنان فعال است اما نمی‌تواند به طور هم‌زمان کار دیگری مانند آشپزی را انجام دهید در حالی که محققان بر اساس فرضیه یادگیری در خواب معتقد هستند انسان می‌تواند در این زمان اطلاعات جدیدی را یاد بگیرد. در این مقاله همراه ما باشید تا این موضوع را به طور مفصل بررسی کنیم.

 

آیا آموزش زبان انگلیسی در خواب حقیقت دارد

ایده یادگیری زبان انگلیسی در خواب که «هیپنوپدیا» نامیده می‌شود اولین بار در اوایل قرن بیستم مطرح شد اما امروزه این ایده بحث‌برانگیزتر شده است. بر اساس تحقیقات اخیری که در سوئیس انجام شد دانشمندان معتقدند که مهارت‌های زبانی با گوش دادن در خواب تقویت می‌شوند. در این تحقیق از دانش‌آموزان خواستند تا به واژگان جدید یک زبان خارجی گوش دهند، یک گروه هنگامی که کلمات پخش می‌شد به خواب رفتند اما گروه دیگر بیدار ماندند و به آن سخنان گوش دادند؛ شواهد نشان داد گروهی که خوابیده بودند بیشتر از گروه دیگر واژگان را به یاد می‌آوردند.

 

نحوه یادگیری زبان انگلیسی در خواب چگونه است؟

با آرامش مدیتیشن کنید

برای شروع یک روز عالی باید از شب قبل آماده شوید. قدم اول برای یادگیری زبان در خواب «مدیتیشن» است. یکی از مهم‌ترین مزایای مدیتیشن افزایش تمرکز و نظم ذهنی می‌باشد. در حقیقت شما مدیتیشن می‌کنید تا مغزتان از اطلاعات اضافی خالی شود و فضای کافی برای ذخیره اطلاعات جدید را به دست آورد.

 

به ذهنتان کمک کنید تا برای یادگیری زبان آماده شود

ارل نایتینگل معتقد است “هر چیزی که انسان در ضمیر ناخودآگاهش می‌کارد با تکرار روزی به واقعیت تبدیل می‌شود”. هنگامی که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید و مدیتیشن می‌کنید ذهنتان از به هم ریختگی رها می‌شود و به نتیجه بهتری می‌رسد. هر چیزی که انسان در لحظات قبل از خواب انجام می‌دهد تبدیل به یک «حکم» می‌شود. هنگامی که می‌خواهید زبان انگلیسی را به‌خوبی یاد بگیرید باید قبل از خواب دائماً به موضوعات مثبت و انگیزه بخش فکر کنید، اهدافتان را به یاد آورید و شجاعانه مسیر پیش رویتان را تصور کنید.

مطالعه کنید  پادکست برای یادگیری زبان انگلیسی

یکی از راهکارهای کمک کننده «خواندن کتاب‌های الهام بخش به زبان انگلیسی» است. کتابی را پیدا کنید که شما را برای دنبال کردن آرزوها و رؤیاهایتان را تشویق کند به‌عنوان مثال کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید یا هفت عادت افراد مؤثر نمونه‌های محبوبی هستند. هنگامی که در حال خواندن هستید، می‌توانید نقل قول‌های جذاب را برجسته کنید و برای داشتن انگیزه آن‌ها را حفظ کنید. گاهی اوقات چند پاراگراف را با صدای بلند بخوانید تا اطلاعات بهتر در ضمیر ناخودآگاهتان ثبت شوند.

 

هنگامی که در خواب هستید به زبان انگلیسی گوش دهید

آخرین قدم گوش دادن به زبان انگلیسی هنگام چرت زدن و خوابیدن است. در بهترین حالت باید بعد از اینکه مدیتیشن کردید و چند صفحه کتاب خواندید برای خواب شب آماده شوید. هدفونتان را بردارید و شروع به گوش دادن زبان انگلیسی کنید. بهتر است در طول خواب فایل‌هایی که در رابطه با واژگان مختلف یا شیوه صحیح تلفظ هستند را گوش دهید. آهنگ‌های آرامش بخش انگلیسی یا ویدئوهای آموزشی هم گزینه‌های خوبی هستند. اگر باید صبح زود بیدار شوید ترجیحاً ۱۰ شب به رختخواب بروید تا هم فرصت کافی برای گوش دادن به زبان انگلیسی داشته باشید و هم صبح با انرژی بیشتری بیدار شوید.

لازم به ذکر است که این فرآیند سه مرحله‌ای از نظر علمی ثابت نشده اما شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند عادت‌های ساده‌ای مانند مدیتیشن، مطالعه کتاب یا گوش دادن به زبان انگلیسی می‌تواند میزان یادگیری زبان آموزان را افزایش دهد.

 

برای تسلط بیشتر به زبان انگلیسی قبل از خواب چه پیشنهادی دارید

  1. واژگان را به‌صورت تکه‌ای یاد بگیرید: برای حفظ بهتر لغات انگلیسی هر روز ۲۰ کلمه جدید یاد بگیرید و شب‌ها قبل از خواب آن‌ها را مرور کنید، صبح روز بعد بدون شک ۵ مورد از این لغات را به‌راحتی به یاد می‌آورید.
  2. کتاب بخوانید: اکثر تحقیقاتی که درباره آموزش زبان انگلیسی در خواب به طور کاربردی انجام شده‌اند معتقد هستند کتاب خواندن یا گوش دادن به آن نقش زیادی در یادگیری زبان جدید دارد. شما باید روزانه یک کتاب را به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه مطالعه کنید؛ این کار علاوه بر تقویت مهارت speaking، تلفظ شما را بهبود می‌بخشد. اگر گوش دادن به کتاب‌های صوتی را بیشتر دوست دارید مهارت listening شما تقویت می‌شود. فقط این کار را به‌صورت منظم قبل و بعد از خواب انجام دهید.
  3. بنویسید: همان قدر که خواندن و شنیدن زبان انگلیسی اهمیت دارد، نوشتن هم حائز اهمیت است. شما باید صبح‌ها و شب‌ها واژگانی که در طول روز یاد گرفته‌اید تمرین کنید. موضوعی که انتخاب می‌کنید به خودتان بستگی دارد، می‌توانید هر شب درباره یک موضوع مشخص بنویسید یا هر بار یک موضوع جدید را انتخاب کنید. این کار در گذر زمان صحبت کردن شما را سریع‌تر، آزادانه‌تر و مطمئن‌تر می‌کند.
  4. شکرگزاری کنید: یک دفتر انتخاب کنید و آن را به شکرگزاری‌هایتان اختصاص دهید. هر روز برای کارهای مفید و خوبی که انجام داده‌اید یا نعمت‌هایی که دارید شکرگزاری کنید؛ این کار باعث می‌شود تا با احساس بهتری بخوابید و صبح روز بعد را با حس و حال بهتری شروع کنید
مطالعه کنید  تقویت حافظه بر اساس روایات

 

 

آیا برای یادگیری زبان انگلیسی در خواب منبع معتبری را می‌شناسید

Sleep Learning: در این کانال یوتیوب موضوعات آموزشی عمومی مختلفی وجود دارد که جذاب‌ترین آن روش یادگیری زبان انگلیسی در خواب است. بهترین کار این است که کلمات را از طریق گوشی، هدفون یا هندزفری برای خودتان در طول خواب پخش کنید.

Eko Languages: تمرکز اصلی این سایت کمک به مردم برای یادگیری زبان‌های مختلف است. ویدیوهای این سایت مباحث مختلفی مانند واژگان یا تلفظ را بررسی می‌کند اما چند ویدیوی جذاب هم برای آموزش زبان انگلیسی در خواب دارد. این ویدئوها لحن بسیار آرامی دارند به همین علت علاوه بر آموزش زبان به خوابیدن شما کمک می‌کنند. جالب است که بدانید دروس مخصوص یادگیری زبان در خواب این سایت برای زبان‌های فرانسوی، چینی، اسپانیایی، روسی، ایتالیایی، هندی و آلمانی هم موجود است. دقت کنید که این مباحث به‌عنوان یادگیری در خواب عرضه نمی‌شوند بلکه ویدئوهای عادی هستند که واژگان را بررسی می‌کنند اما به دلیل اینکه تمرکز اصلی‌شان روی گوش دادن است شما می‌توانید هنگام خوابیدن از آن‌ها استفاده کنید.

SleepyLanguages: زبان انگلیسی در خواب شاید به تنهایی شما را به این مهارت مسلط نکند اما کمک می‌کند تا بدون اضطراب، فشار یا هرگونه مشکلی به‌تدریج این مهارت را یاد بگیرید. این برنامه راهکارهای مختلفی را برای حفظ لغات در خواب پیشنهاد می‌دهد و صرفاً روی پخش کلمات تمرکز نمی‌کند بلکه شما را تشویق می‌کند تا در طول روز با کمکش واژگان را یاد بگیرید و در طول شب با پخش مجدد آن‌ها فرایند یادگیری خودتان را تقویت کنید. این اپلیکیشن برای زبان‌های چینی، عربی، فرانسوی، آلمانی، ژاپنی، ایتالیایی، روسی، کره‌ای، اسپانیایی یا پرتغالی هم قابل استفاده است.

مطالعه کنید  Oppo F1S A1601 Flash File Without Password Free

Sleep Learning: این نام مشابه مورد اول است اما محتوای کاملاً متفاوتی دارد. در این سایت شما گزینه‌های زیادی را مشاهده می‌کنید که یکی از آن‌ها سی‌دی‌های یادگیری زبان در خواب هستند. این فایل‌ها به‌صورت MP3 هستند و به شما کمک می‌کنند تا در طول یک ماه این زبان را با تکنیک متفاوت‌تری یاد بگیرید. هدف اصلی این برنامه «آموزش لغات رایج زبان انگلیسی» است اما می‌توانید برای یادگیری زبان‌های چینی، عربی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی یا ژاپنی هم از آن استفاده کنید.

شما همچنین می‌توانید برای مطالعه قبل از خواب از محتوای سمعی و بصری پکیج آموزش زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته نیز استفاده کنید.

سخن پایانی

اینکه آیا آموزش زبان انگلیسی در خواب امکان‌پذیر است یا نه هنوز به طور دقیق مشخص نشده اما چیزی که اهمیت دارد کارهایی است که قبل و بعد از خواب انجام می‌دهید. هنگامی که تصمیم می‌گیرید زبان انگلیسی را یاد بگیرید باید از زمانتان به طور عاقلانه‌ای استفاده کنید. بهترین کار این است که قبل از خواب کمی به زبان انگلیسی گوش دهید و هنگامی که احساس خواب آلودگی کردید گوش دادن را متوقف کرده و بخوابید این کار تأثیرات مثبت زیادی دارد.

 

سؤالات متداول در ارتباط با زبان انگلیسی در خواب

نحوه یادگیری زبان انگلیسی در خواب چگونه است؟

در حال حاضر فرآیند مشخص شده و علمی برای این موضوع اثبات نشده با این حال شما می‌توانید قبل از خواب چند دقیقه‌ای را به مدیتیشن اختصاص دهید سپس ذهنتان را برای یادگیری آماده کنید و در نهایت هنگام خواب زبان انگلیسی گوش کنید.

برای یادگیری بهتر زبان انگلیسی در خواب بهتر است چه اقداماتی را از قبل انجام دهیم؟

برای تسلط بیشتر به زبان انگلیسی در این موقعیت ترجیحاً واژگان را به شکل تکه‌ای یاد بگیرید، کتاب بخوانید، بنویسید و شکرگزاری کنید.

کدام وب سایت‌ها فایل‌ها و ویدئوهای یادگیری زبان انگلیسی در خواب را به‌صورت رایگان منتشر می‌کنند؟

Eko Languages و Sleep Learning