14 راه افزایش تمرکز در کودکان پیش دبستانی

تمرکز-کودکان-پیش-دبستانی

به‌عنوان یک فرد بزرگسال استفاده از تکنیک‌های مختلف برای بهبود سطح تمرکز کار آسانی است اما تمرکز روی یک کار برای کودکان پیش دبستانی دشوارتر و چالش برانگیز تر است! حواس پرتی در بچه‌ها بیشتر به دلیل شور و نشاط طبیعی و سطح بالای کنجکاوی آن‌ها اتفاق می‌افتد. بزرگ‌ترها می‌توانند خیلی راحت روی مطالعه و کارهای ضروری تمرکز کنند اما بچه‌ها به آموزش، تکرار و تمرین احتیاج دارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا تکنیک‌های علمی و عملی تمرکز در کودکان پیش دبستانی را بررسی کنیم.

 

13 + 1 راه بهبود و افزایش تمرکز در کودکان پیش دبستانی از نگاه متخصصان

راه-افزایش-تمرکز-در-کودکان-پیش-دبستانی

در اینجا چند راه افزایش تمرکز در کودکان پیش دبستانی وجود دارد، هر کدام را که دوست دارید انتخاب کنید.

 

1- محیط آموزشی مساعدی را برای بالا بردن تمرکز کودکان پیش دبستانی فراهم کنید

محیط اطراف گاهی اوقات بزرگ‌ترین عاملی است که منجر به حواس پرتی کودکان می‌شود! یک فضای آموزشی ایده آل باید مرتب و منظم باشد. شما باید بفهمید که چه نوع محیطی تمرکز کودکتان را افزایش می‌دهد به‌عنوان مثال بعضی از بچه‌ها محیط‌های آموزشی ساکت و آرام را دوست دارند اما برخی از آن‌ها در محیط‌های شلوغ تمرکزشان بیشتر می‌شود.

 

2- برای تکمیل اهداف محدودیت زمانی تعیین کنید

یکی از مهم‌ترین راه های افزایش تمرکز در کودکان پیش دبستانی همین مورد است. شما باید حواستان باشد که بچه‌ها برای انجام یک مسئولیت محدودیت زمانی داشته باشند. این کار باعث می‌شود تا فرزندتان یک کار را در زمان مشخصی انجام دهد.

این محدودیت زمانی نباید بیش از حد کوتاه یا طولانی باشد در غیر این صورت باعث ایجاد اضطراب می‌شود. پیشنهاد متخصصان این است که از بچه‌ها بخواهید تا کارها را بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه انجام دهند؛ این بازه زمانی تمرکز آن‌ها را بالا برده و درصد حواس پرتی را کاهش می‌دهد.

مطالعه کنید  10 راهکار بی نظیر ایجاد عزت نفس در کودکان

 

3- لذت را با کار مخلوط کنید

افزایش-تمرکز-در-کار-با-تفریح-در-کودکان

بچه‌های خردسال نمی‌توانند به‌طور هم‌زمان چند کار را انجام دهند. مغز کوچک آن‌ها در این شرایط خیلی سریع خسته می‌شود بنابراین شما باید به آن‌ها زمان کافی برای تفریح و سرگرمی بدهید. با این کار آن‌ها تحت فشار قرار نمی‌گیرند و می‌توانند خیلی راحت‌تر روی تحصیل و کارهای دیگرشان تمرکز کنند.

 

تذکر: شما باید حواستان باشد تا بچه‌ها از انجام هر کاری که به نظرشان خسته کننده یا جذاب نیست خودداری کنند.

 

4- به کودکان وظایف و مسئولیت‌های روزانه بدهید

پیشنهاد ما به والدینی که اغلب نگرانی افزایش تمرکز کودکشان را دارند این است که مسئولیت‌هایی را به‌صورت روزانه به آن‌ها بدهند. فعالیت‌های روزانه تمرکز را تقویت می‌کند به شرطی که با چاشنی خلاقیت باشد؛ به‌عنوان مثال شما می‌توانید بر اساس حروف الفبا کارهایی را برای کودک تعیین کنید و در پایان روز به آن‌ها پاداش دهید.

 

5- وظایف بزرگ را به کارهای کوچک تقسیم کنید

با توجه به اینکه یک کار بزرگ به تمرکز و نظم زیادی احتیاج دارد پس سعی کنید برای افزایش تمرکز کودکان پیش دبستانی کارهای بزرگ را به کارهای کوچک و قابل مدیریت تقسیم کنید؛ در این صورت آن‌ها می‌توانند هنگام انجام تکالیف مهارت‌های جدید را به خوبی یاد بگیرند.

کارهای بزرگ باعث دلهره، استرس و اضطراب زیادی در بچه‌ها می‌شود! آن‌ها معمولاً با اکراه این کارها را انجام می‌دهند در حالی که پروژه‌های کوچک به زمان کم‌تری احتیاج دارد در نتیجه باعث احساس رضایت بیشتری می‌شود.

 

6- بچه‌ها را به استراحت کردن تشویق کنید

افزایش-تمرکز-در-کودکان-با-استراحت

استراحت یکی از شروط اصلی افزایش تمرکز در کودکان پیش دبستانی است. شما باید مطمئن شوید که فرزندتان در طول روزهای هفته تا دیر وقت بیدار نماند و در طول شب به اندازه کافی بخوابد.

استراحت یکی از کارهای ضروری برای سلامت مغز و بدن است. اگر بچه‌ها استراحت کافی نداشته باشند در طول روز دائماً چرت می‌زنند و سطح تمرکزشان کاهش پیدا می‌کند.

 

7- حواس پرتی‌ها را کاهش دهید

به‌عنوان پدر و مادر یا مربی شما مسئولید تا محیطی را ایجاد کنید که کودک بتواند وظایفش را با حداقل حواس پرتی انجام دهد. تا زمانی که بچه‌ها درگیر کارهایی باشند که واقعاً آن‌ها را دوست ندارند، دور نگه داشتن عواملی که منجر به حواس پرتی می‌شوند بسیار دشوار می‌شود. تلویزیون، موسیقی بلند، سر و صدا و تلفن همراه از رایج‌ترین عوامل حواس پرتی در میان کودکان هستند.

 

8- برای انجام کارها روتین مشخصی داشته باشید

از بچه‌ها بخواهید تا هر روز در زمان مشخصی درس‌ها و تکالیفشان را انجام دهند. فعالیت‌های تکراری ناخودآگاه باعث ایجاد عادت می‌شود. تجربه نشان داده است بچه‌هایی که این کار را انجام می‌دهند بدون نیاز به تمرکز بالا از عهده انجام کارها بر می‌آیند حتی تمایل بیشتری برای انجام مسئولیت‌هایشان دارند.

مطالعه کنید  نکاتی برای تقویتlistening

 

9- حتماً فعالیت بدنی را در برنامه‌تان بگنجانید

فعالیت‌های بدنی یکی از تکنیک‌های بالا بردن تمرکز در کودکان پیش‌دبستانی است. با توجه به اینکه بچه‌ها انرژی زیادی دارند و سرشار از شور و شوق و انگیزه هستند در نتیجه باید برای تخلیه انرژی اضافی‌شان برنامه ریزی مشخصی داشته باشند. دویدن یا انجام فعالیت‌های ورزشی احساس کسالت و بی‌قراری در بچه‌ها را کم‌تر می‌کند.

 

10- بین کارها فاصله زمانی ایجاد کنید

هنگامی که فرزندتان در حال انجام یک کار است به او اطلاع دهید که باید کار دیگری را انجام دهد اما بعد از اتمام کار فعلی از او بخواهید تا کمی استراحت کند در غیر این صورت احتمالاً تمایلی به انجام ادامه کارها نداشته باشد.

والدین گاهی اوقات فراموش می‌کنند که یادگیری مداوم آنلاین و آفلاین باعث عدم تمرکز بچه‌ها می‌شود! کودکان خردسال بعد از انجام هر کار به ۵ الی ۲۰ دقیقه استراحت احتیاج دارند. شما می‌توانید در این تایم از آن‌ها بخواهید تا بازی کنند، یک میان وعده سریع بخورند، نقاشی یا رنگ آمیزی کنند حتی یک چرت کوتاه بزنند.

 

11- بازی‌هایی که به تمرکز احتیاج دارند را امتحان کنید

بازی‌های زیادی برای افزایش تمرکز در کودکان پیش دبستانی طراحی شده‌اند که شما می‌توانید به‌صورت رایگان یا پولی از آن‌ها استفاده کنید. این بازی‌ها به شرطی باعث تقویت حافظه کودکان دبستانی و تمرکز می‌شوند که در طولانی مدت انجام شوند. شما می‌توانید بر حسب علاقه فرزندتان بازی‌های فیزیکی را بخرید یا از بازی‌ها و آموزش زبان انگلیسی برای کودکان و آموزش آنلاین زبان انگلیسی استفاده کنید.

 

12- برای استفاده از تلویزیون یا تلفن همراه برنامه داشته باشید

 

برنامه برای استفاده از گوشی تقویت تمرکز در کودکان

تماشای تلویزیون هنگام انجام تکالیف ایده خوبی نیست و تمرکز بچه‌ها را از بین می‌برد پس حتماً قبل از هر چیز نحوه صحیح استفاده از این وسایل را به کودکتان آموزش دهید.

 

13- تمرینات تنفسی را امتحان کنید

اگر مغز اکسیژن کافی دریافت کند، می‌تواند در بهینه‌ترین حالت ممکن عمل کند به همین منظور از بچه‌ها بخواهید تا تنفس صحیح را تمرین و در طول روز آن را انجام دهند. اگر احساس کردید فرزندتان علاقه‌ای به این کار ندارد، می‌توانید خودتان هم با او همراه شوید حتی از موسیقی کمک بگیرید.

 

14- داستان بخوانید

داستان خواندن راه خوبی برای تقویت تمرکز و حافظه در کودکان پیش دبستانی است. شما می‌توانید چند کتاب داستان جالب و متناسب با سن فرزندتان را تهیه کنید و در مواقع استراحت آن‌ها را با صدای بلند بخوانید.

مطالعه کنید  Latina America Fidanzato Tips -- How to Fidanzato in Latin America

این کار علاوه بر اینکه مهارت شنیداری آن‌ها را تقویت می‌کند باعث تقویت تمرکز در کودکان پیش دبستانی می‌شود به شرطی که حتماً در پایان هر داستان از آن‌ها سؤال بپرسید؛ این کار آن‌ها را مجبور می‌کند تا در طول داستان متمرکز بمانند.

 

تذکر: برای اینکه فرزندتان صدای شما را گم نکند حتماً داستان را کلمه به کلمه و آهسته بخوانید.

 

علل عدم تمرکز کودکان پیش دبستانی را بشناسید

علت-عدم-تمرکز-کودکان-پیش-دبستانی

۳ دلیل شایع برای عدم تمرکز در کودکان وجود دارد:

  • کمبود خواب:

کمبود خواب شایع‌ترین دلیل است. کودکان با توجه به سنشان به ۸ تا ۱۰ ساعت خواب در روز احتیاج دارند.

  • استرس‌های خانوادگی:

فشارهای بی‌رویه‌ای که برخی از والدین برای انجام کارها، درس‌ها یا سرگرمی‌ها به کودکان وارد می‌کنند و مشاجراتی که بین خودشان دارند معمولاً باعث بی‌توجهی و حواس پرتی می‌شود.

  • تغذیه نامناسب:

رژیم‌های غذایی سرشار از قند و چربی بر مهارت تمرکز کودکان تأثیر می‌گذارد. تخم مرغ، شیر، نان سبوس دار، گوشت، ماهی و مرغ بهترین خوراکی‌ها برای کودکان هستند.

 

سخن پایانی

عدم توجه، تمرکز و فقدان یک برنامه روتین رایج‌ترین مشکلاتی است که کودکان در مقطع پیش دبستانی یا مدرسه با آن مواجه می‌شوند. شما می‌توانید با گنجاندن فعالیت‌های ساده‌ای در برنامه روزانه آن‌ها این مشکل را حل کنید و سطح تمرکزشان را تا حد زیادی افزایش دهید. حواستان باشد که با قدردانی، تشویق و پاداش انگیزه بچه‌ها را حفظ کنید تا عملکرد بهتری داشته باشند.

 

سؤالات متداول

1. شایع‌ترین علائم عدم تمرکز در کودکان پیش دبستانی چه علائمی هستند؟

کمبود علاقه، حواس پرتی، خیال‌بافی، ناتوانی در سازماندهی کارها، عدم انجام صحیح دستورالعمل‌ها، ناتوانی در نشستن یا حفظ یک رشته افکار از علائم عدم تمرکز در کودکان است!

2. چه کارهایی باعث زیاد کردن دقت کودکان پیش دبستانی می‌شود؟

تکنیک‌های زیادی برای تقویت تمرکز کودکان این سنی وجود دارد که از شایع‌ترین‌های آن می‌توان به ایجاد یک محیط آموزشی اصولی، تقسیم کارهای بزرگ به کارهای کوچک‌تر، کاهش حواس پرتی‌ها، ایجاد محدودیت‌های زمانی، انجام فعالیت‌های بدنی، ساخت یک برنامه روتین و استراحت بین انجام مسئولیت‌ها اشاره کرد.

3. کدام بازی‌ها تمرکز در کودکان پیش دبستانی را به چالش می‌کشد؟

پازل‌های تصویری یا کلمه‌ای، مجسمه بازی، راه رفتن با یک لیوان آب یا کتاب روی سر، گردو شکستم، پرتاب توپ در سبد، راه رفتن با راکت تنیس و توپش، شطرنج، سودوکو یا مکعب روبیک بهترین گزینه هستند.