بهترین دارو برای تقویت حافظه چیست؟

قرص‌های تقویت حافظه اصطلاحی هستند که توسط افراد برای توصیف محصولات و مکمل‌های غذایی که حافظه را تقویت می‌کنند استفاده می‌شود. تولید کنندگان این محصولات را در فروشگاه‌ها یا به‌صورت آنلاین می‌فروشند و ادعا می‌کنند آن‌ها می‌توانند عملکرد شناختی و قدرت حافظه را افزایش دهند. این داروها که اصطلاحاً به آن‌ها «داروهای هوشمند یا نوتروپیک» گفته می‌شود نورون‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی در سطح سلولی مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهند. برخی از این داروها توسط پزشک تجویز می‌شوند اما برخی دیگر بدون نسخه هم قابل تهیه هستند. نکته قابل توجه در مصرف این داروها این است که اکثراً به درد بخور نیستند و تأثیر موقتی دارند. با این حال اگر به دنبال شناخت بهترین قرص برای تقویت حافظه هستید در ادامه با ما همراه باشید.

 

چه دارویی برای تقویت حافظه خوب است؟

امروزه آگاهی زیاد مردم درباره زوال شناختی، آلزایمر و خطرات آن باعث شده تا تولیدکنندگان به دنبال محصولاتی باشند که بر حافظه و سلامت مغز تأثیر می‌گذارند. این قرص‌ها که بی‌اثر، ناامن و بی‌کیفیت هستند همچنان در حال تحقیق و بررسی می‌باشند. ایمنی و اثربخشی برخی از آن‌ها توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده بررسی می‌شود اما مکمل‌ها معمولاً ارزیابی نمی‌شوند؛ به همین علت مصرفشان خطرات بیشتری دارد. در این قسمت لیست کاملی از بهترین دارو برای تقویت حافظه و یادگیری را بررسی می‌کنیم.

 

1.بهترین دارو و قرص برای تقویت حافظه چیست؟

کافئین

اگرچه می‌توان کافئین را از طریق مکمل‌ها دریافت کرد اما نیازی به این کار نیست و شما می‌توانید با مصرف شکلات تلخ، قهوه یا چای مقادیری از آن را دریافت کنید. استفاده از این ترکیب باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی و مغز می‌شود و شما بعد از مدتی احساس هوشیاری بیشتر و خستگی کم‌تری می‌کنید. کافئین انرژی زا است و عملکرد کلی مغز و حافظه را بهبود می‌بخشد به شرطی که به‌طور صحیح مصرف شود: زیرا مصرف بیش از حدش باعث مشکلات خواب، حالت تهوع و اضطراب می‌شود.

 

جینکو بیلوبا

پزشکان قرن‌های زیادی است که برگ‌های جینکو بیلوبا را برای بهبود گردش خون توصیه می‌کنند. آن‌ها معتقدند که این گیاه یکی از دارو های تقویه حافظه و یک محافظ عصبی بسیار خوب است و می‌تواند به زوال عقل کمک کند. با این حال محدودیت مطالعات در این زمینه باعث شد تا نتیجه گیری قطعی در زمینه مصرف جینکو بیلوبا وجود نداشته باشد.

 

رسوراترول

رسوراترول قویترین دارو برای تقویت حافظه و یک آنتی‌اکسیدان خوب است که به شکل طبیعی در پوست میوه‌های قرمز و بنفش مانند ذغال اخته، تمشک یا انگور وجود دارد حتی در بادام زمینی و شکلات هم یافت می‌شود. این ترکیب می‌تواند از زوال هیپوکامپ جلوگیری کند. مطالعات حیوانی نشان می‌دهند رستوراترول باعث بهبود عملکرد مغز و حافظه می‌شود اما مطالعات انسانی علی رغم تأثیرات مثبتی که نشان داده‌اند هنوز به‌طور حتمی این موضوع را تأیید نمی‌کنند.

 

کراتین

کراتین ماده دیگری است که در متابولیسم انرژی نقش مهمی را ایفا می‌کند و به‌طور طبیعی در بدن یافت می‌شود. این ماده در مغز کم‌تر و در ماهیچه‌ها بیشتر وجود دارد و در مواد غذایی مانند تخم مرغ، ماهی و گوشت پیدا می‌شود. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که گوشت نمی‌خورند پس می‌توانید برای بهبود حافظه و مهارت‌های تفکری‌تان از مکمل‌های کراتین استفاده کنید.

 

فسفاتیدیل سرین

آیا داروی برای تقویت حافظه است؟ فسفاتیدیل سرین دارای ترکیبی به نام فسفولیپید است. این ماده در مغز انسان وجود دارد. تحقیقات حاکی از آن هستند که خوردن روزانه سه وعده فسفاتیدیل سرین به مقدار ۱۰۰ میلی گرم می‌تواند به کاهش عملکرد مغز در صورت افزایش سن کمک کند. اگر فرد سالمی هستید در صورت تأیید پزشک می‌توانید روزانه تا ۴۰۰ میلی گرم هم مصرف کنید.

مطالعه کنید  بهترین فنون تند خوانی

 

استیل ال کارنیتین

بهترین قرص برای تقویت حافظه چیست؟ استیل آل کارنیتین که به‌طور طبیعی در بدن تولید می‌شود یک اسید آمینه است که نقش مهمی در تولید انرژی دارد. بر اساس ادعاهای گفته شده مصرف این مکمل می‌تواند به افزایش هوشیاری و بهبود حافظه کمک کند. لازم به ذکر است در حال حاضر هیچ تحقیقی وجود ندارد که اثر استفاده از استیل ال کارنیتین را در افراد سالمی که از عملکرد پایین مغز رنج نمی‌برند اثبات کند.

 

رودیولا روزیا

معمولاً در طب چینی رودیولا روزیا جزء دارو های گیاهی برای تقویت حافظه است. این مکمل مشتق شده از گیاه Rhodiola rosea می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که Rhodiola rosea به بهبود عملکرد مغز، بهبود پردازش ذهنی و کاهش خستگی کمک می‌کند اما تحقیقات همچنان ادامه دارند.

 

آلفا جی پی سی

آلفا جی پی سی کمک می‌کند تا غشای سلولی سالم تشکیل شود و سطوح انتقال دهنده‌های عصبی مانند گاما آمینوبوتیریک اسید، دوپامین و سروتونین افزایش پیدا کند.

 

S-Adenosyl Methionine

این ترکیب هم به‌صورت طبیعی در بدن ما وجود دارد و معمولاً برای ساخت و تجزیه ترکیبات مهمی مانند هورمون‌ها، چربی‌ها یا پروتئین‌ها به‌طور کل در واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌شود. شاید برای تقویت اثر برخی از داروهای ضد افسردگی از S-Adenosyl Methionine استفاده شود.

 

Bacopa Monnieri

اگر می‌پرسید برای تقویت حافظه چه دارویی بخوریم باید بدانید Bacopa Monnieri دارویی است که از گیاهی به همین نام تهیه می‌شود و در طب سنتی برای بهبود عملکرد مغز توصیه می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که افراد سالم و مسنی که از کاهش عملکرد مغز رنج می‌برند با مصرف این ترکیب می‌توانند به بهبود حافظه و مهارت‌های تفکری‌شان کمک کنند. توصیه می‌شود مصرف Bacopa Monnieri روزانه و به مقدار ۳۰۰ میلی گرم باشد. برای فهمیدن نتیجه دارو باید حدوداً ۴ تا ۶ هفته منتظر بمانید.

 

2.بهترین مولتی ویتامین برای تقویت حافظه دیداری چیست؟

ویتامین B

اگر به دنبال دارو برای تقویت حافظه کودکان هستید ابتدا مطمئن شوید کمبود ویتامین B نداشته باشند زیرا:

  • ویتامین B1 به بهبود خستگی، حافظه و رفع سردرگمی کمک کند.
  • دانشمندان سال‌های زیادی است که در رابطه با میزان پایین ویتامین B12 و کاهش حافظه تحقیق می‌کنند. افرادی که گیاهخوار هستند، مشکل معده یا روده دارند یا سنشان زیاد می‌شود معمولاً دچار کمبود این ویتامین می‌شوند. اگر به دنبال بهترین دارو برای تقویت حافظه بلند مدت هستید پس مصرف B12 را جدی بگیرید. این ویتامین به‌طور طبیعی در غذاهایی مانند مرغ و ماهی یافت می‌شود اما در صورت شرایط خاص می‌توانید مکمل یا قرص آن را استفاده کنید.
  • کمبود ویتامین B2 باعث مشکلات رفتاری و اختلال در رشد مغز جوانان می‌شود.
  • ویتامین B6 هم به تولید سروتونین و دوپامین که انتقال دهنده‌های عصبی هستند کمک می‌کند.

 

ویتامین E

در تحقیقات انجام شده درباره بهترین دارو برای تقویت حافظه کوتاه مدت مشخص شده ویتامین E می‌تواند به افرادی که آلزایمر خفیف و متوسط دارند کمک کند. صرف‌نظر از شرایط سنی که دارید بهتر است این ویتامین را از طریق غذا، سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم بروکلی، روغن‌های گیاهی، دانه یا آجیل دریافت کنید.

 

ویتامین D

داروی تقویت حافظه چیست؟ درصد نسبتاً بالایی از افرادی که به ناراحتی‌های مغزی و عصبی مبتلا می‌شوند از کمبود ویتامین D رنج می‌برند. این ویتامین در حفظ اعضای بدن به ویژه مغز تأثیر گذار است و در صورتی که میزانش کاهش یابد به سلول‌های مغزی آسیب می‌رساند؛ پس اگر به دنبال داروی تقویت حافظه می‌گردید حتماً مصرف آن را جدی بگیرید.

مطالعه کنید  جملات کاربردی در مصاحبه انگلیسی که باید بدانید به همراه 5 نکته برای موفقیت

 

بهترین غذا و دارو گیاهی برای تقویت حافظه و تمرکز چیست؟

روغن ماهی

مکمل‌های روغن ماهی منبع غنی از دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) هستند. این اسیدهای چرب با بهبود سلامت مغز مرتبط‌اند. DHA نقش بزرگی در حفظ ساختار و عملکرد مغز دارد به عبارت دیگر ۲۵٪ از کل چربی و ۹۰٪ از چربی امگا ۳ موجود در سلول‌های مغز را تشکیل می‌دهند. مصرف مکمل‌های DHA به بهبود حافظه و مهارت‌های تفکر کمک می‌کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده DHA بر خلاف EPA همیشه با بهبود عملکرد مغز ارتباطی ندارد به‌عنوان مثال در افرادی که مبتلا به افسردگی هستند باعث بهبود خلق و خو می‌شود. نتایج به دست آمده از تحقیقات نشان می‌دهند مصرف روغن ماهی به کاهش عملکرد مغز که بر اثر افزایش سن اتفاق افتاده کمک می‌کند. اگر می‌خواهید به‌طور طبیعی این ماده را دریافت کنید بهتر است هفته‌ای دو وعده ماهی چرب بخورید در غیر این صورت اگر می‌پرسید چه قرصی برای تقویت حافظه خوب است مصرف مکمل روغن ماهی را توصیه می‌کنیم.

 

فلاونوئیدها + کاکائو

محققان طی تحقیقات بسیاری که به منظور یافتن داروی تقویت حافظه و تمرکز حواس انجام دادند به این نتیجه رسیدند که مصرف این ترکیبات می‌تواند جریان خون به مغز، توجه و سرعت پردازش را بهبود ببخشد. در حال حاضر شواهد کافی برای این موضوع وجود ندارد و حتی مطالعات آن به‌طور کامل تکمیل نشد! توصیه می‌کنیم کافئین را علی رغم فواید کوتاه‌مدتش در زمینه تمرکز و هوشیاری ذهنی در قالب قرص‌ها یا نوشیدنی‌های انرژی زا استفاده نکنید.

 

جینسینگ

جینسینگ یک داروی گیاهی برای تقویت حافظه است که قرن‌ها در صنعت پزشکی مورد استفاده قرار گرفته و از عصاره آن در قرص‌های افزایش انرژی، تقویت جسمی و تقویت حافظه استفاده شده است. این ترکیب می‌تواند سلول‌های مغزی را تحریک کند و قدرت تمرکز انسان را بهبود ببخشد.

 

آویشن

آویشن ترکیبی به نام آپی ژنین دارد که باعث افزایش نورون‌ها می‌شود. افزایش نورون‌ها باعث ایجاد ارتباط بیشتر میان سلول‌های مغزی و در نتیجه کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شوند. بهتر است به جای مصرف قرص ویتامین برای تقویت حافظه دم کرده این گیاه را میل کنید. آویشن نه تنها باعث افزایش سرعت حافظه و مغز می‌شود بلکه به درمان سرماخوردگی و آسم کمک می‌کند.

 

 زردچوبه

زردچوبه از خانواده زنجبیل است و به دلیل داشتن ترکیبی به نام کورکومین می‌تواند از نقص شناختی جلوگیری و به بهبود یادگیری کمک کند.

 

زعفران

عموم مردم زعفران را به‌عنوان گیاه مفرح و شادی آور می‌شناسند. دم کرده این گیاه از زمان‌های قدیم تا به امروز رواج داشته است. این نوشیدنی که بر روی حافظه اثر می‌گذارد، باعث تحریک سلول‌های عصبی می‌شود و آرامش بخش است.

 

 رزماری

اگر بپرسید بهترین دارو برای تقویت حافظه چیست ما به شما رزماری را معرفی می‌کنیم که با عطر و طعم تندش محرک سلول‌های عصبی است و از این طریق به تقویت حافظه کمک می‌کند. رزماری آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارد که به ترمیم سلول‌های آسیب دیده مغز کمک می‌کنند. بر اساس تحقیقات انجام شده این گیاه برای درمان آلزایمر، افسردگی و میگرن مفید است.

 

سعد کوهی

اکثر افرادی که به کند ذهنی مبتلا می‌شوند به دنبال مکمل دارویی برای تقویت حافظه هستند اما توصیه متخصصان این است که به جای مصرف داروهای شیمیایی از داروهای گیاهی استفاده کنند. مصرف سعد کوهی هر روز صبح تا ۶ هفته طبق نظر پزشک همراه با پودر زعفران و تعداد کمی مویز خشک شده می‌تواند به این موضوع کمک کند.

 

اسطوخودوس

اگر شما دچار فراموشی زودرس شده‌اید، نمی‌توانید اعصابتان را کنترل کنید یا هنگام به ذهن سپردن موضوعات دچار مشکل می‌شوید بهتر است به جای استفاده از قرص برای تقویت حافظه و هوش گیاه اسطوخودوس را مصرف کنید. در طب سنتی گل خشک شده اسطوخودوس همراه با عسل و پودر کندر نقش مؤثری در بهبود حافظه دارد. اگر از طعم این دم‌نوش خوشتان نیامد می‌توانید را امتحان کنید.

مطالعه کنید  ترفندهای مقابله با کرونا

 

 مریم گلی

مریم گلی دارویی برای تقویت حافظه است. آلزایمر به دلیل کاهش انتقال دهنده‌های عصبی مغز رخ می‌دهد و زمانی که مریم گلی مصرف می‌کنید آنزیم‌ها نمی‌توانند منجر به کاهش این انتقال دهنده‌ها شوند در نتیجه حافظه تقویت می‌شود.

 

مویز

مویز به یک نوع کشمش گفته می‌شود که معمولاً داروی تقویت حافظه نوجوانان است. این ماده یک میان وعده غذایی به حساب می‌آید و در احادیث و روایات زیادی به‌عنوان تقویت کننده حافظه معرفی شده است.

 

4. از نگاه امامان و بزرگان مؤثرترین داروی تقویت حافظه چیست؟

داروی تقویت حافظه امام صادق

تنوع داروهای امام صادق زیاد است و زمانی که نام داروی تقویت حافظه به میان می‌آید منظور از «داروی درمان بلغم زدایی» ایشان است. غلبه بلغم نه‌تنها باعث تضعیف قدرت تمرکز و تفکر می‌شود بلکه باعث رنگ پریدگی و سفیدی پوست، احساس سستی در ماهیچه‌ها، نرم شدن ماهیچه‌ها، زیاد بودن ساعت خواب و زیاد شدن بزاق دهان می‌شود. این دارو مزایای زیادی دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان به درمان بی‌حوصلگی و ضعف حافظه اشاره کرد. برای تهیه این دارو باید یک قاشقی مشابه قاشق چای خوری داشته باشید و مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

مواد لازم

  • ۱ پیمان کندر
  • ۱ پیمانه زنیان
  • ۱ پیمان آویشن
  • ۱ پیمانه سیاه‌دانه
  • ۴ پیمانه عسل

ابتدا تمام مواد به جز عسل را آسیاب یا الک کنید (بعد از آسیاب کردن سیاه دانه حواستان باشد که در معرض اکسیژن به قرار نگیرد.) سپس آن‌ها را با عسل به خوبی هم بزنید. پزشکان طب سنتی توصیه می‌کنند که این دارو شب‌ها هنگام خواب به میزان یک فندق مصرف شود البته بهتر است متناسب با سن فردی که می‌خواهد آن را مصرف کند این موضوع را مشورت کنید.

 

معرفی بهترین داروی گیاهی برای تقویت حافظه

داروی تقویت حافظه ابن سینا

این دارو از ترکیبات زیر به دست می‌آید:

  • ۱۰ گرم زعفران
  • ۲۰ گرم فلفل سیاه
  • ۲۰ گرم کن کندر سفید
  • ۵۰ گرم مغز پسته
  • ۱۰۰ گرم مویز
  • ۶۰۰ گرم عسل

 

کلام آخر

امروزه دغدغه ذهنی اکثر مردم این است که چه دارویی برای تقویت حافظه مفید است! در این مقاله داروها و گیاهان مختلفی را با یکدیگر بررسی کردیم اما لازم است بدانید که علاوه بر این موارد ورزش منظم، خواب کافی، تغذیه مناسب، کاهش مصرف شیرینی جات/ شکر و غذاهای چرب، حفظ وزن مناسب و انجام تمرینات ذهنی  و  هم نقش زیادی در بهبود حافظه دارند؛ پس بهتر است به جای اینکه به دنبال داروی تقویت حافظه و تمرکز حواس کودکان همچنین تقویت حافظه با بازی باشید سبک زندگی آن‌ها را عوض کنید.

 

سؤالات متداول در ارتباط با دارو مناسب برای تقویت حافظه 

بهترین دارو برای تقویت حافظه چیست؟

اکثر داروهایی که برای این مشکل توصیه می‌شوند تأثیر موقتی دارند و پزشکان می‌گویند تا حد ممکن از آن‌ها استفاده نکنید با این حال از معروف‌ترین داروهای تقویت کننده می‌توان به جینکو بیلوبا، کافئین، رسوراترول، کراتین، فسفاتیدیل سرین، استیل ال کارنیتین، رودیولا روزیا، آلفا جی پی سی، S-Adenosyl Methionine یا Bacopa Monnieri اشاره کرد.

به نظر شما به جای استفاده از دارو برای تقویت حافظه می‌توانیم از داروی گیاهی استفاده کنیم؟

بله، جینسینگ _ زردچوبه _ زعفران _ رزماری _ آویشن _ سعد کوهی _ مریم گلی _ اسطوخودوس و مویز بهترین ترکیباتی هستند که می‌توانید به جای قرص و دارو از آن‌ها استفاده کنید.

دارو بلغم زدایی امام صادق (ع) برای چه مشکلاتی خوب است؟

معمولاً این دارو برای تقویت حافظه استفاده می‌شود اما شما می‌توانید برای درمان ریزش مو، خلط گلو، بیماری‌های چشمی، سردرد، چین و چروک سطحی پوست، خواب نامنظم یا درمان اشتهای فراوان از آن استفاده کنید.