تقویت حافظه با میوه

غذاهای مختلفی وجود دارند که به سلامت مغز کمک می‌کنند. مغز انسان نیروگاهی است که تک تک اتفاقات زندگی را کنترل می‌کند و مسئولیت هر عمل، تفکر و احساس را بر عهده دارد. مغز با کمک حدود ۱۰۰ میلیارد سلول عصبی سیگنال‌های مختلفی را به مغز منتقل می‌کند و می‌تواند خاطرات، افکار و احساسات را شکل دهد. اگر به خاطر مغز نباشد، نمی‌توانید حتی کلماتی که الآن نوشته‌ایم را بخوانید و هضم کنید؛ به همین خاطر است که سلامت مغز اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از راه‌های حفظ سلامت مغز و تقویت حافظه مصرف میوه جات می‌باشد. خوشبختانه میوه‌های مختلفی وجود دارند که حافظه را تقویت می‌کنند اما احتمالاً در مورد آن‌ها نمی‌دانید پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

تقویت حافظه با مصرف چندین میوه شگفت انگیز

قبل از اینکه میوه‌های مؤثر در تقویت حافظه را با یکدیگر بررسی کنیم بهتر است بدانید که نوشیدنی‌های قندی، کربوهیدرات‌های تصفیه شده، غذاهای سرشار از چربی و غذاهای بسیار فرآوری شده دشمن مغز هستند. این مواد غذایی می‌توانند منجر به اختلال حافظه و یادگیری شوند همچنین خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل را افزایش می‌دهند. بهترین کاری که می‌توانید برای مغز انجام دهید رعایت رژیم غذایی سالم و تازه است. از پرطرفدارترین میوه‌های مؤثر در تقویت حافظه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·        سیب

“مصرف روزانه یک عدد سیب شما را از دکتر دور نگه می‌دارد.” این نقل قول یکی از فواید رایج سیب برای سلامتی است. سیب منبع اصلی کوئرستین است. این آنتی‌اکسیدان از سلول‌های مغزی محافظت می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه کرنل کوئرستین‌ها از سلول‌های مغزی در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد که منجر به انحطاط شناختی می‌شوند محافظت می‌کنند. برای اینکه از این خاصیت سیب بهره‌مند شوید حتماً سیب را به همراه پوستش مصرف کنید. از دیگر مزایای مصرف این میوه می‌توان به کاهش خطر ابتلا به دیابت، محافظت از قلب، محافظت از صدمات معده، سلامت استخوان، مبارزه با آسم، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر ابتلا به سرطان، افزایش دهنده باکتری‌های روده و کاهش وزن اشاره کرد.

مطالعه کنید  تقویت حافظه کوتاه مدت ، باید ها و نباید ها

·        توت فرنگی

توت فرنگی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان، ویتامین، پتاسیم، B9 و منگنز دارد. این میوه غذای مقوی برای تقویت مغز می‌باشد. بر اساس مطالعات اخیر انجام شده در دانشگاه هاروارد مصرف زیاد توت‌ها به‌ویژه توت فرنگی می‌تواند ضعف حافظه در زنان مسن را تا دو سال کاهش دهد. این میوه علاوه بر تقویت حافظه به بهبود سلامت قلب، افزایش آنتی‌اکسیدان خون، تنظیم قند خون، کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب کمک می‌کند؛ همچنین خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

·        زغال اخته

این میوه سرشار از آنتوسیانین، منگنز، کاروتنوئیدها، لوتئین و زاگزانتین است. زغال اخته نقش زیادی در تقویت بینایی دارد و به‌طور بالقوه‌ای سلامت مغز را ارتقاء می‌دهد؛ علاوه بر این خاصیت‌ها دارای خواص ضد میکروبی، ضد سرطان، ضد التهاب و ضد چاقی است.

·        پرتغال

اگر یک پرتقال متوسط میل کنید به‌راحتی می‌توانید دوز روزانه مورد نیاز ویتامین C مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید. بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف پرتقال نقش زیادی در جلوگیری از انحطاط روانی دارد. این میوه بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد و ابتلا به آلزایمر یا زوال شناختی را کاهش می‌دهد. این آنتی‌اکسیدان قوی به مبارزه با رادیکال‌های آزادی که به سلول‌های مغز آسیب می‌رساند، می‌پردازد. فلاونوئیدهای موجود در پرتقال به سالم ماندن سلول‌های مغزی کمک می‌کنند. این میوه پرخاصیت نقش زیادی در کاهش فشارخون، جلوگیری از سنگ کلیه، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کاهش سطح کلسترول خون دارد.

·        گیلاس

گیلاس یکی از میوه‌های محبوب برای تزئین روی کیک است. این میوه خوشمزه سرشار از کربوهیدرات، پروتئین، فیبر و مواد معدنی مانند پتاسیم، مس و منگنز می‌باشد. بر اساس مطالعات انجام شده این میوه خاصیت ضد التهابی دارد و به تقویت حافظه کمک می‌کند. بر اساس یافته‌های به دست آمده اضافه کردن گیلاس به رژیم غذایی می‌تواند باعث پیری سالم شود و از بروز بیماری‌های مرتبط با تحلیل مغز جلوگیری کند. خاصیت ضد سرطانی، حفاظت از قلب، بهبود عملکرد ورزشی، بهبود عضلات، بهبود آرتروز و علائم نقرس، رفع بی‌خوابی و افزایش کیفیت خواب از دیگر مزایای مصرف گیلاس است.

مطالعه کنید  آموزش زبان انگلیسی به کودکان در منزل

·        آووکادو

آووکادو میوه بسیار خوشمزه‌ای است که نمی‌توان از مصرف آن چشم پوشی کرد. این میوه سرشار از مواد مغذی می‌باشد و در مقایسه با دیگر میوه‌ها پروتئین بیشتر و قند کم‌تری دارد. حدود دو سوم کل چربی‌های آووکادو چربی‌های غیراشباع است که چربی‌های سالم محسوب می‌شوند و برای قلب مفید هستند. این چربی‌ها در برخی از آجیل‌ها و روغن زیتون هم یافت می‌شود. آووکادو به بهبود جریان خون و تقویت تمرکز و حافظه کمک می‌کند. این میوه نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های عصبی دارد. از مهم‌ترین خواص آووکادو می‌توان به افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد، سلامت قلب، سلامت بینایی، تسکین علائم آرتریت، جلوگیری از سرطان به‌ویژه سرطان پروستات اشاره کرد.

·        آلو

آلو، زردآلو و هلو به یک خانواده تعلق دارند. این میوه کم کالری و سرشار از مواد مغذی مختلف مانند کلسیم، منیزیم، فولاد و دیگر ویتامین‌ها است. مصرف مقادیر کافی از این میوه به سلامت مغز کمک می‌کند همچنین ایمنی بدن را بالا می‌برد، سطح قند خون را کاهش می‌دهد، از قلب محافظت می‌کند، سلامت استخوان را ارتقا می‌دهد، خاصیت ضد سرطانی و ضد حساسیت دارد.

·        توت

توت‌ها مقادیر زیادی فلاونوئید دارند و می‌توانند قدرت مغز را افزایش دهند. توت سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان است. شاه توت دارای ویتامین A و C می‌باشد همچنین خستگی فکری را رفع می‌کند.

کلام آخر

از دیگر میوه‌های مغذی برای تقویت حافظه و سلامت مغز می‌توان به انار، انگور قرمز، موز، کیوی، انبه، هلو، کرفس، بلوبری، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، کلم بنفش، چغندر، فلفل دلمه، ذرت شیرین، گردو و انجیر اشاره کرد. میزان فیبر، آنتی‌اکسیدان، ویتامین A، ویتامین C و بتاکاروتن در میوه‌ها و سبزیجات مختلف فرق می‌کند. برخی از میوه‌ها و سبزیجات، مواد مغذی بیشتری برای سلامت مغز دارند که برخی از آن‌ها را در این مقاله به‌طور کامل با یکدیگر بررسی کردیم. بر اساس یکی از مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر انواع توت‌ها، سبزیجات برگ دار، شکلات تلخ، قهوه و غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی غذاهای شفابخش مغز هستند. اگر به مطالعه این موضوعات علاقه دارید.

مطالعه کنید  راه های افرایش انگیزش

شما چه نظری دارید؟