آموزش روش تندخوانی برای کنکور

تند-خوانی-برای-کنکور

کنکور یکی از مهم‌ترین آزمون‌ها در سراسر دنیا است که دانش‌آموزان برای شرکت در آن از ماه‌ها یا سال‌ها قبل شروع به مطالعه می‌کنند. در این دوران فشار زیادی روی دانش آموزان برای کسب رتبه بالاتر وجود دارد زیرا یک رتبه خوب می‌تواند منجر به قبولی در یک دانشگاه برتر شود. با توجه به اینکه تنوع دروس زیاد است و دانش‌آموزان باید اطلاعات زیادی را با تکرار و مرور مداوم به ذهن بسپارند پس نحوه یادگیری و مطالعه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. تند خوانی برای کنکور یک تکنیک رایج است که نه تنها فشار را از روی دانش‌آموزان برمی‌دارد بلکه در موقعیت‌های مختلفی کاربرد دارد. اگر تا به حال چیزی درباره این تکنیک نشنیده‌اید یا نحوه استفاده از آن را یاد نگرفته‌اید در ادامه با ما همراه باشید.

 

حداقل یک بار در طول زندگی‌تان تکنیک های تند خوانی برای کنکور را امتحان کنید!

فهرست محتوا

دانش آموزان برای شرکت در کنکور باید دانش خوبی از ریاضی، ادبیات، علوم، زبان انگلیسی، تاریخ، جامعه شناسی و … داشته باشند. هنگامی که شما تکنیک‌های تندخوانی را یاد می‌گیرید، می‌توانید در زمان کم‌تر متون بیشتری را مطالعه کنید و آن‌ها را راحت‌تر به ذهن بسپارید. تند خوانی برای کنکور هم کاربرد دارد و به شما اجازه می‌دهد تا سؤالات را سریع‌تر بخوانید و پاسخ درست را انتخاب کنید. ۳ روش صحیح تندخوانی برای کنکور به شرح زیر است:

 

 روش اشاره گر یا the pointer

روش اشاره گر که گاهی اوقات به آن راهنمای متا یا راهنمایی با دست گفته می‌شود به این صورت است که فرد در هنگام مطالعه یک کاغذ یا کارت را زیر هر خط نگه می‌دارد.

 

تندخوانی و کنکور با روش پیش نمایش یا Scanning

روش-های-تندخوانی-برای-کنکور

این روش شامل حرکت سریع چشمان به سمت پایین صفحه اغلب در مرکز و شناسایی عبارات و کلمات خاص در حین حرکت است. جملات کلیدی که معمولاً ایده‌های برجسته، کلمات، اعداد یا اسامی هستند معمولاً در اول جمله هر پاراگراف می‌آیند و شناسایی آن‌ها کمک می‌کند تا دید محیطی شما گسترش پیدا کند. در این روش شما تک‌تک کلمات را نمی‌خوانید اما چشمانتان ایده‌های مهم را درک می‌کنند.

 

 آموزش تندخوانی برای کنکور با روش The Tracker-and-Pacer

در این روش شما یک خودکار بر می‌دارید و آن را زیر هر سطری که می‌خوانید می‌کشید. در طول انجام این کار چشم شما باید بالای نوک قلم حرکت کند. این روش به افزایش سرعتتان در هر خط کمک می‌کند و تمرکزتان را بهبود می‌بخشد. سعی کنید روی هر خط بیشتر از یک ثانیه وقت تلف نکنید و به سرعت به صفحه بعدی بروید. احتمالاً در روزهای اول اطلاعات کمی را حفظ کنید اما به‌تدریج مغزتان یاد می‌گیرد علاوه بر افزایش سرعت مطالعه مفاهیمی که می‌خواند را بیشتر درک کند.

مطالعه کنید  نماز شب

 

قوانین مدرن درباره افزایش سرعت مطالعه را بشناسید

راه-های-تندخوانی-برای-کنکور

به هنر سریع خواندن، درک چیزهایی که لازم است و نادیده گرفتن چیزهایی که مهم نیستند «کوتاه نویسی» می‌گویند. یادگیری این هنر برای دانش‌آموزان کنکوری لازم است. در این بخش تکنیک‌هایی را بررسی می‌کنیم که کمک می‌کنند سرعت مطالعه‌تان را چندین برابر کنید.

روی «کلمه به کلمه خواندن» تجدید نظر کنید

از دوران کودکی به ما یاد داده‌اند به تک‌تک کلماتی که می‌خوانیم توجه کنیم، این عادت اشتباه نیست اما برای افرادی که به دنبال روش های تندخوانی برای کنکور هستند توصیه نمی‌شود؛ زیرا آن‌ها باید تمرکزشان را روی مفاهیم بگذارند تا در زمان صرفه جویی کنند و مطالعه کارآمدتری داشته باشند. بهترین راه «یادداشت برداری» است. این کار باعث می‌شود تا هر زمان به مشکل خوردید سریعاً به نوشته‌هایتان رجوع کنید. مغز ما قادر است کلمات زیادی را در خودش جای دهد و آن‌ها را معنی کند اما وقتی با کلمات پراکنده و بی‌اهمیت پر می‌شود، فرآیند پردازش را کندتر می‌کند! بنابراین هنگام مطالعه از کلمات نا مربوطه و بی‌اهمیت بگذرید.

تمرکزتان را روی «نکات کلیدی» بگذارید

یکی از موضوعات مهم در آموزش تندخوانی ویژه کنکور «شناسایی و تمرکز بر نکات یا مفاهیم کلیدی» است. این کار کمک می‌کند تا فقط بخش‌هایی را بخوانید که نیاز دارید و تقریباً ۴۰٪ از زمانتان را کاهش دهید.

 

 بلند خواندن

حتماً برای شما هم پیش آمده چیزی را بلندبلند بخوانید! این عادت که از کودکی به ما آموزش داده شده است مزایای زیادی دارد. هنگامی که کلمات را به زبان می‌آوریم و آن‌ها را می‌شنویم بهتر درک می‌کنیم اما مهارت خواندن تحت تأثیر قرار می‌گیرد! این روش باعث می‌شود تا کلمات را با سرعتی که می‌توانیم، بخوانیم. ما فکر می‌کنیم این تکنیک سرعت مطالعه را افزایش می‌دهد در صورتی که اینگونه نیست و حتی به حفظ مطالبی که خوانده‌ایم هم کمکی نمی‌کند. اگر به دنبال راه های تندخوانی برای کنکور هستید توصیه می‌کنیم این عادت را ترک کنید.

 

اولویت مطالعه را به «اول و آخر جملات» بدهید

شیوه-تندخوانی-برای-کنکور

هنگام مطالعه ابتدای سطر اول و آخر پاراگراف را بخوانید. با مطالعه این دو خط از حجم اطلاعاتی که استخراج می‌کنید شگفت زده می‌شوید. بهتر است مطالعه کل پاراگراف را به زمانی موکول کنید که مفهوم را درک نکرده‌اید یا برایتان واضح نبوده است؛ در غیر این صورت ۷۰٪ متن با خواندن سطر اول و آخر قابل درک خواهد بود.

از خواندن چیزهایی که می‌دانید صرف نظر کنید

اگر در حین آمادگی برای کنکور به موضوعاتی برخورد کردید که از قبل می‌دانستید از آن بگذرید؛ زیرا مطالعه متن یا اطلاعاتی که از قبل می‌دانید باعث درک بیشترتان نمی‌شود، زمان ارزشمندتان را هدر می‌دهد و حتی باعث گیجی شما می‌شود.

 

 زمان صحیح «توقف» در خواندن را پیدا کنید

یک موضوع مهم در شیوه تندخوانی برای کنکور متوقف کردن به موقع خواندن است. شما باید مرز بین سریع خواندن و مدیریت زمان را درک کنید و در صورتی که مفهوم یا سطری را متوجه نشدید دست نگه دارید و آن را دوباره بخوانید. اگر چیزی که می‌خوانید را متوجه نشوید پس خواندن فایده‌ای ندارد.

 

 “رگرسیون” را ریشه کن کنید

تکنیک-های-تندخوانی-برای-کنکور

بیشتر ما عادت کرده‌ایم یک سطر را بارها و بارها بخوانیم و معمولاً این کار را ناخواسته انجام می‌دهیم! این کار باعث افزایش زمان مطالعه می‌شود پس بهتر است آن را همین حالا متوقف کنید. اگر هنگام خواندن جمله‌ای معنی آن را متوجه نشدید، می‌توانید آن را یک بار دیگر بخوانید اما بیشتر از دو بار این کار را تکرار نکنید تا حواستان پرت نشود و ردیابی مطالبی که خوانده‌اید را از دست ندهید. برای مقابله با این عادت یک کارت داشته باشید و هنگام خواندن کتاب آن را با دستتان نگه دارید. این کار یک روش تندخوانی برای کنکور است که تمرکزتان را بیشتر می‌کند و نتایج خوبی را به دنبال دارد.

مطالعه کنید  تقویت مهارت اسپیکینگ در کودکان

 

 کتابی که می‌خواهید، بخوانید را در زاویه «۳۰ درجه» نگه دارید

کتاب‌های درسی را در زاویه ۳۰ درجه با چشمانتان نگه دارید و ترجیحاً آن را به‌صورت صاف روی میز نگذارید یا به شکل خوابیده چیزی را نخوانید. عده‌ای از محققان معتقدند وقتی کتابی را روی سطحی به‌صورت صاف می‌گذارید شبکیه چشم آسیب می‌بیند و خیلی زود خسته می‌شود! اگر می‌خواهید مطلبی را در صفحه نمایش کامپیوتر مطالعه کنید حتماً این زاویه را در نظر بگیرید.

 

هنگام مطالعه سرتان را از چپ به راست حرکت دهید

شواهد علمی وجود دارد که نشان می‌دهد حرکت سر به جلو و عقب در حین مطالعه به تثبیت تصاویر روی شبکیه چشم کمک می‌کند. حرکت سر در حین مطالعه مانع از خواندن تک‌تک کلمات می‌شود و شما را روی عبارات متمرکزتر می‌کند. وکسلر معتقد است این تمرین به تنهایی سرعت شما را از ۲۰۰ به ۲۵۰۰ کلمه در دقیقه افزایش می‌دهد.

 

ناحیه «fovea» را بشناسید

چشم انسان دارای گودی کوچکی به نام fovea است. در این ناحیه دید انسان در واضح‌ترین حالت ممکن قرار می‌گیرد. هنگامی که یک جمله را به قطعات سه یا چهار کلمه‌ای تقسیم می‌کنید چشم شما مرکز را به وضوح می‌بیند اما همچنان می‌تواند کلمات اطراف را تشخیص دهد. یک لحظه به این موضوع فکر کنید که اگر به جای خواندن هر کلمه یک جمله را در ۳ یا ۴ تکه بخوانید چقدر سرعت مطالعه‌تان افزایش پیدا می‌کند!

 

قبل از مطالعه ۶۰ ثانیه چشمانتان را ورزش دهید

آموزش-تندخوانی-برای-کنکور

یک تکنیک تندخوانی برای کنکور گرم کردن چشم قبل از مطالعه است. این کار بینایی شما را بیشتر، دید محیطی را فعال‌تر و سرعت یادگیری را افزایش می‌دهد. انجام این کار به‌صورت روزانه از خستگی عضلانی چشم جلوگیری می‌کند پیشنهاد ما به شما این است که:

  •  بر یک نقطه روی دیوار که در فاصله ده فوتی قرار دارد تمرکز کنید و سرتان را ثابت نگه دارید.
  •  در حالی که دست راستتان را در سطح چشم دراز کرده‌اید یک نماد بی‌نهایت یا همان 8 انگلیسی را ترسیم کنید. این کار را ۳ یا ۴ بار انجام دهید و هر بار با چشمانتان آن را دنبال کنید.
  •  دست‌هایتان را عوض کنید و مجدداً این کار را انجام دهید تا به‌طور مؤثری هر دو طرف مغزتان بیدار شود.

 برای مباحثی که باید بخوانید «برنامه‌ریزی» داشته باشید

هنگام کنکور شما با کتاب‌های مختلفی سر و کار دارید پس مطالب زیادی را باید بخوانید و نباید زمانتان را هدر دهید. برای سریع خواندن باید بدانید که دقیقاً به دنبال چه چیزی هستید. این کار کمک می‌کند تا چیزهایی که لازم است را به درستی مطالعه کنید. ابتدا موضوعاتی را انتخاب کنید که درکشان راحت‌تر است، این کار کمک می‌کند تا در زمان کم‌تر مطالب بیشتری را بخوانید.

 

 از حواس پرتی خودداری کنیدپ

روش-صحیح-تندخوانی-برای-کنکور

هنگام مطالعه یک محیط آرام را برای خودتان انتخاب کنید تا مطالعه کارآمدتری داشته باشید، در زمانتان صرفه جویی کنید و عواملی که منجر به حواس پرتی می‌شوند را حذف کنید. هنگام مطالعه به رادیو گوش ندهید، با موبایل کار نکنید، تلویزیون را روشن نکنید و اجازه ندهید هیچ فکر آزاردهنده‌ای ذهنتان را به خودش مشغول کند در این صورت می‌توانید سریع‌تر بخوانید.

مطالعه کنید  نحوه آموزش زبان انگلیسی به نوزادان

 از اپلیکیشن‌ها کمک بگیرید

تندخوانی روشی مؤثر برای قبولی در کنکور است به شرطی که آن را به درستی یاد بگیریم. اپلیکیشن‌های مختلفی طراحی شده‌اند که به شما در یادگیری این مهارت کمک می‌کنند. از محبوب‌ترین‌های برنامه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  RocketReader: این نرم افزار تمام ابزارها و ویژگی‌های ضروری که برای تندخوانی احتیاج دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد و مجهز به تکنیک‌های یادگیری پیشرفته است. RocketReader کمک می‌کند تا عادت‌های بد مطالعه مانند پرش به عقب یا زیر آواز زدن را ترک کنید. کتابخانه مجهز و امکان دسترسی چند کاربر از مهم‌ترین مزایای این اپلیکیشن است اما قیمت آن نسبتاً گران می‌باشد و فاقد تست‌های سرعت خواندن است.
  •  REV IT UP Reading: این نرم افزار با آموزش‌های مختلف نحوه یادگیری تندخوانی و درک مطلب را به کاربران آموزش می‌دهد. REV IT UP Reading قابلیت یادگیری آنلاین و آفلاین دارد.
  •  Iris Reading: این نرم افزار برای کسانی که دغدغه یادگیری تندخوان برای کنکور را دارند و می‌خواهند سرعت خواندن، تقویت حافظه و تمرکزشان را افزایش دهند مناسب است. Iris Reading فضای مناسبی را برای دانش‌آموزان و دانشجویان دارد، کلاس‌های حضوری و آموزش آنلاین زبان انگلیسی ارائه می‌دهد و اهداف مختلفی را در زمینه یادگیری دنبال می‌کند. از معایب آن هم می‌توان به اینترنت ضعیفش اشاره کرد.

 

 به خودتان ایمان داشته باشید

تندخوانی-و-کنکور

ذهن بسیار قدرتمندتر از چیزی است که فکر می‌کنید و هنگامی که باور داشته باشید، می‌تواند کاری را انجام دهد قطعاً چنین اتفاقی رخ می‌دهد. همیشه مثبت صحبت کنید و به برنامه‌ریزی‌هایتان اعتماد داشته باشید. تکرار جملات تأکیدی مثبت در ۲۱ روز و به مدت ۳۰ ثانیه به‌طور معجزه آسایی زندگی‌تان را دگرگون می‌کند. ۲ پیشنهاد برای شما داریم:

  •  با خودتان تکرار کنید من باورها، ادراکات و قضاوت‌های گذشته‌ام را رها می‌کنم. اکنون خیلی راحت و به سرعت یاد می‌گیرم و به یاد می‌آورم.
  •  هر روز سریع‌تر و سریع‌تر یاد می‌گیرم و بهتر و بهتر می‌شوم.

کلام آخر

یادگیری تندخوانی برای کنکور نه تنها سرعت مطالعه شما را افزایش می‌دهد بلکه امکان جذب سریع‌تر اطلاعات / درک کلی / آگاهی شما در زمینه‌های مختلف / یاد آوری اطلاعات و تجسم در حین خواندن را افزایش می‌دهد، کمک می‌کند تا عادت بد مطالعه‌تان را ترک کنید، به‌طور مؤثرتری درس بخوانید، تمرکزتان را بیشتر کنید، سریع‌تر تصمیم بگیرید، در زمانتان صرفه‌جویی کنید، فرصت‌های شغلی مختلفی را برای خودتان ایجاد کنید و به‌طور کل آینده‌تان را بسازید.

 

سؤالات پرتکرار در رابطه با تند خوانی برای کنکور

های تندخوانی برای کنکور به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

تکنیک‌های تندخوانی به ۳ روش اشاره گر، پیش نمایش و The Tracker-and-Pacer تقسیم می‌شوند.

کدام اپلیکیشن‌ها برای افزایش سرعت مطالعه مناسب هستند؟

پیشنهاد ما به افرادی که به می‌خواهند تندخوانی برای کنکور یا هر آزمون دیگری را یاد بگیرند اپلیکیشن‌های RocketReader، REV IT UP Reading و Iris Reading است.

برای مطالعه بهتر باید چه عادتی را به زندگی‌مان اضافه کنیم؟

اگر دغدغه یادگیری تندخوانی برای کنکور را دارید و می‌خواهید به‌طور مؤثرتری مطالعه کنید پیشنهاد می‌کنیم به جای کلمه به کلمه خواندن روی عبارات تمرکز کنید، نکات کلیدی متن را پیدا کنید، با صدای بلند نخوانید، از خواندن چیزهایی که یاد دارید صرف نظر کنید، به اول و آخر جملات توجه کنید، یک سطر را چند بار نخوانید، برای خودتان برنامه‌ریزی داشته باشید، کتاب را در زاویه ۳۰ درجه از صورتتان نگه دارید، سرتان را هنگام مطالعه تکان دهید، چشمانتان را ورزش دهید، عواملی که باعث حواس پرتی‌تان می‌شوند را حذف کنید و به خودتان باور داشته باشید.