تقویت حافظه با بازی

آیا می‌دانستید اختلالات شناختی مربوط به سن می‌تواند در افراد سالم و تحصیل کرده که در رنج سنی ۲۰ تا ۳۰ سالگی هستند هم رخ دهد! با توجه به این موضوع شما باید مغزتان را در هر سنی به چالش بکشید. بازی‌های مغزی علاوه بر اینکه خطر ابتلا به اختلالات شناختی را کاهش می‌دهند باعث گسترش مهارت‌های مختلفی مانند برنامه ریزی، سرعت پردازش، سرعت پاسخگویی، تقویت حافظه و توانایی تصمیم گیری می‌شوند. تقویت حافظه با بازی یکی از مواردی بوده که دانشمندان، روانشناسان و پزشکان سال‌ها روی آن کار کرده‌اند. یکی از پیشرفت‌هایی که اخیراً در این زمینه به وجود آمده نقش بازی‌های ویدئویی در تقویت حافظه است. بر اساس تحقیقات انجام شده بازی‌های حافظه می‌توانند به درک و حفظ بیشتر اطلاعات کمک کنند. در این مقاله قصد داریم موضوعات زیر را به‌دقت بررسی کنیم:

  1. انواع بازی‌های تقویت حافظه
  2. محبوب‌ترین وب سایت‌های جهانی برای تقویت حافظه بزرگسالان و سالمندان
  3. بهترین پیشنهاداتی که به تقویت حافظه کمک می‌کنند
  1.  

معرفی و بررسی 22 بازی جذاب و کاربر پسند برای تقویت حافظه

بازی نه تنها به تقویت حافظه کمک می‌کند بلکه فرصت خوبی برای لذت بردن از اوقات فراغت و معاشرت با دیگران است. بازی‌های حافظه باعث پرورش و هوشیارتر شدن مغز، جلوگیری از بروز بیماری‌های مرتبط با حافظه، بهبود سطح توجه _ استدلال و مهارت خواندن می‌شوند. تقویت حافظه با بازی تنوع بسیار زیادی دارد و شما می‌توانید بر اساس سطح توانایی و رنج سنی‌تان آن‌ها را انتخاب کنید.

1- تقویت حافظه با بازی Lumosity

این برنامه شامل بازی‌های تقویت حافظه برای بزرگسالان و کودکان به‌صورت آنلاین است. برای استفاده از این سرویس باید ابتدا با ایمیل در آن ثبت نام کنید سپس تحصیلات، سن حرفه خودتان را مشخص کنید. هدف اصلی بازی Lumosity «تقویت تدریجی حافظه با افزایش توانایی حل مشکل، تمرکز و توجه به جزئیات» است. بعد از اتمام این بازی می‌توانید نمرات خودتان را با میلیون‌ها بازیکن آنلاین دیگر مقایسه کنید، موقعیتتان را بسنجید، ببینید که چقدر پیشرفت کرده‌اید و تا کجا می‌توانید پیش بروید.

2- تقویت حافظه با بازی فکری Sudoku

سودوکو یک بازی اعتیاد آور است که مبتنی بر اعداد می‌باشد. در این بازی به بازیکن ۹ ماتریس اعداد ۳ در ۳ داده می‌شود و از او می‌خواهند تا فضاهای خالی را با اعداد ۱ تا ۹ تکمیل کند. هر عدد فقط یک بار در هر ماتریس، ستون و سطر ظاهر می‌شود.

3- کلمات متقاطع یا Crosswords

یک پیشنهاد همیشگی برای راز تقویت حافظه با بازی «حل جدول کلمات متقاطع» است. این بازی علاوه بر گسترش دایره لغات به تقویت حافظه از جنبه‌های مختلف، افزایش اعتماد به نفس و بالا بردن سرعت تفکر کمک می‌کند. روش‌های مختلفی برای انجام این بازی به‌صورت آنلاین و آفلاین وجود دارد. اگر به خواندن روزنامه علاقه داشته باشید همیشه یک بازی کلمات متقاطع در آن پیدا می‌کنید.

4- Elevate

این برنامه رایگان که برای دو نسخه اندروید و ios در دسترس است بر خواندن، نوشتن، صحبت کردن و ریاضی تمرکز دارد. شما می‌توانید با این بازی روی هر موضوعی که دوست دارید تمرکز و روند پیشرفتتان را پیگیری کنید.

5- تقویت حافظه کودکان با بازی Memozor

این برنامه در حقیقت مجموعه بازی‌هایی است که بر اساس گروه‌های سنی نوزادان، کودکان، بزرگسالان و سالمندان طبقه‌بندی می‌شود. این پلتفرم دارای بازی‌های حافظه برای دو نفر است و شامل «بازی‌های حافظه با کارت و بازی‌های حافظه موضوعی» می‌شود. بازی‌های Memozor رایگان و نامحدود هستند.

مطالعه کنید  چگونه لیسنینگ خود را قوی کنیم

6- تقویت حافظه با بازی Peak

این بازی به شما کمک می‌کند تا در زمینه‌های مختلف تمرکز، حافظه، حل مسئله، عملکردهای شناختی یا چابکی ذهنی پیشرفت کنید. Peak رایگان است اما برای استفاده از قابلیت‌های بیشتر آن می‌توانید با هزینه کمی اشتراک بخرید. اگر فردی هستید که به رقابت علاقه‌مند است، می‌توانید بعد از بازی نحوه عملکردتان نسبت به کاربران دیگر را بررسی کنید.

 7- Mind games

این بازی یک تمرین خوب برای جنبه‌های مختلف مهارت‌های ذهنی است که شما می‌توانید برای ارتقاء سطحتان تا ۳ بار آن را انجام دهید و در نهایت مجموعه امتیازاتتان را روی نمودار ببینید.

8- تقویت حافظه با بازی Mental Age Test

شما با بازی در این اپلیکیشن سن مغزتان را تعیین می‌کنید. این سن حتماً با سن واقعی شما یکسان نیست و با توجه به میزان کارهایی که از آن کشیده‌اید، می‌تواند جوان‌تر یا پیرتر باشد. تمرکز اصلی این بازی روی «تقویت حافظه کوتاه مدت شخص» است.

9- Exercise your Memory

طراحی این بازی تک نفره و دو نفره است. Exercise your Memory یک بازی کارتی است که در آن کارت‌ها پشت یکدیگر قرار گرفته‌اند و شما باید جفت شکل‌های مشابه را در آن پیدا کنید. با پیدا کردن هر جفت درست یک امتیاز به دست می‌آورید و در صورتی که کارت‌های اشتباهی را انتخاب کنید آن‌ها مجدداً به حالت مجهول برمی‌گردند.

10.تقویت حافظه با بازی NeuroNation

این بازی مهارت‌های گوناگون ذهنی شخص را محک می‌زند و یک تمرین خوب برای تقویت آن‌ها هست. در این پلتفرم می‌توانید روند پیشرفتتان را ببینید و انگیزه بیشتری برای ادامه بازی پیدا کنید.

11.Train Your Brain

این بازی می‌خواهد دقت شما را افزایش دهد به همین علت مجموعه‌ای از مینی گیم‌ها را در اختیارتان می‌گذارد تا روی یک موضوع خاص تمرکز کنید.

12.بازی حافظه Brain Wars

اگر می‌خواهید به‌صورت آنلاین یک بازی ذهنی انجام دهید پیشنهاد ما به شما Brain Wars است. این بازی مجموعه‌ای از چند مینی گیم است که باعث درگیر شدن بخشی از مغزتان می‌شود. در این بازی کاربران گوناگونی از نقاط مختلف دنیا حضور دارند و هر کسی که بیشترین امتیاز را به دست آورد برنده می‌شود به همین علت شدیداً اعتیاد آور است.

13.Math Exercises

برای تقویت حافظه با بازی برنامه Math Exercises خوب است زیرا مهارت ریاضی و منطقی شما را با یکدیگر تقویت می‌کند. در این بازی بازیکنان مختلفی از نقاط مختلف دنیا حضور دارند و با انجام آن ناخودآگاه دقت، حافظه، سرعت، منطق، تمرکز و واکنش‌پذیری‌تان را به چالش می‌کشید.

14.Memorado

این برنامه برای مغز شبیه یک سالن ژیمناستیک است که با ارائه تمرینات مختلف باعث بهبود تمرکز، حافظه و سرعت عملش می‌شود. این پلتفرم بیشتر از ۴۵۰ مرحله دارد که طراحی آن بر اساس بررسی‌های علمی صورت گرفته است.

15.Fit Brains Trainer

مهم‌ترین وجه تمایز این بازی نسبت به برنامه‌های دیگر دشوارتر شدن سطح آن با توجه به درصد پیشرفت شما است. این پلتفرم چندین نوع بازی دارد که به تقویت تمرکز، حافظه و سرعت مغز فرد کمک می‌کند. شما می‌توانید این برنامه را به‌صورت رایگان از گوگل پلی استور یا اپ استور ios دانلود کنید.

16.Clevermind

یکی از بهترین گزینه‌های تقویت حافظه با بازی برای افرادی که از بیماری آلزایمر رنج می‌برند Clevermind است. این بازی روش متفاوتی برای تمرین دادن مغز است و دارای ابزارهای پزشکی، اجتماعی و رژیم غذایی می‌باشد.

17.CogniFit Brain Fitness

این بازی به شکل حرفه‌ای مهارت‌های شناختی و حافظه شما را پرورش می‌دهد و عملکرد کلی‌تان را در طول بازی می‌سنجد.

18.Brain Dots

این بازی فکری یکی از پر چالش‌ترین بازی‌های اندرویدی است که انعطاف پذیری ذهنی و قدرت تفکر منطقی شما را به چالش می‌کشد در این بازی تنها کاری که انجام می‌دهید این است که دو تا توپ را جابه‌جا می‌کنید.

19.تقویت حافظه با بازی مکعب روبیک

مکعب روبیک یک بازی فوق‌العاده برای فعال نگه داشتن مغز به شیوه‌ای مولد است. این بازی باعث افزایش تمرکز، بالا بردن سرعت پردازش افکار، هماهنگی بیشتر چشم و دست و بهبود حافظه کوتاه مدت می‌شود.

مطالعه کنید  در 60 ثانیه حافظه خود را تقویت کنید

20. شطرنج

یکی از قدیمی‌ترین راهکارهای تقویت حافظه با بازی «شطرنج» است. شطرنج تفکر انتقادی و استراتژیک را در گروه‌های سنی مختلف تقویت می‌کند و باعث زیرک شدن بازیکنان مسن و کودکان خردسال می‌شود.

21. بازی تقویت حافظه تصویری با پازل

پازل یک بازی است که می‌تواند روزانه مغز شما را به چالش بکشد. هرچقدر در سال‌های اولیه زندگی‌تان زمان بیشتری را برای به چالش کشیدن مغزتان صرف کنید روند تقویت ذهن و حافظه بیشتر می‌شود؛ زیرا درگیر نگه داشتن مغز می‌تواند باعث ایجاد سلول‌های جدید شود.

22. کارت بازی

ساده‌ترین تکنیک‌های تقویت حافظه با بازی انجام بازی‌هایی است که از قبل با آن‌ها آشنایی داشتید. گاهی اوقات انجام یک بازی جدید باعث سردرگمی بیشتر می‌شود. کارت بازی یک روش عالی برای سنجش توانایی‌های شناختی شخص است و می‌تواند به تقویت ذهن کمک کند.

آشنایی با بزرگ‌ترین وب سایت‌های تقویت حافظه با بازی برای بزرگسالان و سالمندان

  • دانلود بازی برای تقویت حافظه بزرگسالان با وب سایت داکیم: این وب سایت فرصت خوبی برای تقویت حافظه است و اکثر مخاطبان آن افراد ۵۰ سال به بالا می‌باشند. طراحی داکیم به‌گونه‌ای است که می‌تواند عملکرد شناختی را در حافظه کوتاه مدت و بلند مدت بهبود ببخشد. این سایت تمرینات مختلفی در شش حوزه حافظه بلند مدت، کوتاه مدت، زبان، محاسبه، عملکرد اجرایی و حافظه بینایی فضایی دارد. شما می‌توانید به‌صورت رایگان از آن استفاده کنید اما برای دسترسی کامل‌تر باید هزینه‌ای حدود ۲۴۹۰۰۰ دلار را بپردازید.
  • happy-neuron: این وب سایت بازی‌ها و فعالیت‌های گوناگونی برای تقویت حافظه و توجه دارد، پیشرفت شما را ردیابی می‌کند و بازی‌هایی را ارائه می‌دهد که تحقیقات علمی روی آن‌ها انجام شده است. تمرکز اصلی این سایت بر عملکردهای مغزی می‌باشد. شما می‌توانید ۷ روز هفته به‌صورت رایگان از این برنامه استفاده کنید و در صورت تمایل برای استفاده از قابلیت‌های بیشترش اشتراک ماهانه یا سالانه بخرید.

به غیر از بازی چه پیشنهادی برای تقویت حافظه دارید

آیا تقویت حافظه با بازی تنها کاری است که می‌توانیم انجام دهیم؟ خیر، شما می‌توانید علاوه بر بازی با انجام کارهای سرگرم کننده دیگر هم به تقویت ذهن و مغزتان کمک کنید به‌عنوان مثال:

 به جای تقویت حافظه با بازی، آشپزی کنید

یک راهکار خلاقانه برای بهبود عملکرد مغز حضور در آشپزخانه است. آشپزخانه نه تنها محلی برای تقویت حافظه است بلکه می‌تواند فضای خوبی برای تعامل اجتماعی و صحبت با دوستان یا اعضای خانواده باشد. حتماً شما هم تا به حال شنیده‌اید که برخی از غذاها مانند ماهی، میگو، روغن گردو، روغن سویا و تخم کتان برای سلامت مغز مفید هستند. این مواد غذایی به دلیل داشتن امگا ۳ می‌توانند تا حد زیادی به تقویت ذهن و حافظه کمک کنند. سعی کنید هفته‌ای دو یا سه بار از این غذاها مصرف کنید.

باغبان شوید

باغبانی کردن می‌تواند ناراحتی‌های روانی مرتبط با آلزایمر و استرس را تا حد زیادی کاهش دهد. در مکتب آیین بودا هم به این موضوع اشاره شده است. شما می‌توانید با انجام این کار و انتخاب یک فضای دنج برای نشستن به آرامش بیشتر روح و جسمتان کمک کنید.

یوگا و مدیتیشن را یاد بگیرید

یوگا یک روش فوق‌العاده برای کاهش اضطراب و یک جایگزین خوب به جای تقویت حافظه با بازی است. بر اساس تحقیقات انجام شده بهتر است روزانه ۱۵ الی ۳۰ دقیقه از زمانتان را به مراقبه و یوگا اختصاص دهید. این فعالیت نه تنها باعث تحریک و تقویت ذهن شود بلکه مزایای اجتماعی بسیار خوبی دارد.

معاشرت‌هایتان را بیشتر کنید

یک کار ساده اما قدرتمند برای بهبود حافظه «صحبت کردن» است. شما می‌توانید با اعضای خانواده یا دوستانتان در مورد مطالبی که یاد گرفته‌اید، قصد یادگیری آن‌ها را دارید یا موضوعاتی که اتفاق افتاده صحبت کنید. معاشرت با گروه‌های اجتماعی علاوه بر تحریک ذهن باعث کم‌تر شدن حس تنهایی و انزوا می‌شود. برای ورود به گروه‌های جمعی می‌توانید در یک کلاس جدید ثبت نام کنید یا فعالیت‌های فعلی‌تان را گسترش دهید.

تقویت حافظه با بازی و موسیقی

اخیراً موسیقی را یک نوع درمان می‌دانند. گوش دادن به موسیقی روش خوبی برای یادآوری خاطرات گذشته است و مانند یک جرقه شما را به یک بازه زمانی خاص می‌برد. افرادی که دچار آلزایمر هستند با گوش دادن به آهنگ‌های قدیمی می‌توانند راحت‌تر خاطراتشان را به یاد آورند. افراد سالم با گوش دادن به موسیقی می‌توانند تمرکز بیشتری روی انجام کارهایشان داشته باشند.

مطالعه کنید  حافظه چگونه عمل می کند؟

کارها را وارونه کنید

یک تکنیک جالب برای به چالش کشیدن مغز انجام کارها به‌صورت معکوس است به‌عنوان مثال صبح‌ها با دست مخالف مسواک بزنید، با دست مخالفتان بنویسید، صبحانه بخورید، موهایتان را جمع کنید یا ساعت را روی مچ مخالفتان ببندید. انجام این کارها باعث فعال شدن بخشی از مغز می‌شوند. شما می‌توانید برای تقویت بیشتر حافظه‌تان هر روز یک یا چند کار مختلف را انجام دهید به‌عنوان مثال سرگرمی جدیدی مانند نقاشی یا بافتنی را شروع کنید یا برای انجام یک پروژه کاری داوطلب شوید.

 داستان سرایی کنید

برای انتقال اطلاعات به حافظه بلند مدت داستان‌سرایی کنید. منظور از داستان‌سرایی یعنی گفتن آیتم‌ها و حقایق مرتبط با هم برای یادآوری راحت‌تر یک موضوع است. هنگام طراحی داستان ابتدا یک تصویر ذهنی از چیزی که اتفاق افتاده را به وجود آورید به مثال زیر دقت کنید.

میزی را فرض کنید که ۱۰ شی‌ء روی آن وجود دارد. شما باید یک داستان کلی را در نظر بگیرید، یکشی را انتخاب کنید و اشیای دیگر را به‌تدریج به آن اضافه کنید؛ به‌عنوان مثال پرتغال _ دسته کلید و گوشی موبایل ۳ شی‌ء اول ما هستند. داستان این گونه شروع می‌شود:

  • در حیاط یک پرتقال از درخت افتاد.
  • زهرا خواست وارد حیاط شود اما فهمید در قفل است و دسته کلید همراهش نیست.
  • او با گوشی موبایلش تماس گرفت و از برادرش کمک خواست.

به همین شکل می‌توانید اشیاء دیگر را هم وارد داستان کنید و از این طریق تمام آن آیتم‌ها را به یاد آورید.

مطالعه کنید

یک فعالیت رایگان به جای تقویت حافظه با بازی «مطالعه کتاب» است. مطالعه کتاب افزایش دهنده تحریکات مغزی است. این کار قدرت مغز را افزایش می‌دهد. بر اساس تحقیقات انجام شده وقتی شخصی مغزش را تحریک می‌کند باعث کندتر شدن افت شناختی آن می‌شود پس همین حالا یک کتاب را شروع کنید.

برعکس بشمارید

برای انجام این کار حتماً نباید ریاضیات خوبی داشته باشید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به‌صورت برعکس اعداد را بشمارید به‌عنوان مثال عدد ۲۰۰ را انتخاب کنید و پنج تا پنج تا یا سه تا سه تا از آن کم کنید.

ورزش کنید

مجبور نیستید ورزش خیلی سنگینی را انتخاب کنید که باعث عرق کردنتان شود بلکه می‌توانید با چند تکنیک و تمرین ساده مانند پیاده‌روی یا دویدن به تقویت حافظه‌تان کمک کنید.

کلام آخر

بر اساس مطالعات انجام شده افرادی که فعالیت ذهنی بیشتری دارند معمولاً ۶۳ درصد کم‌تر از اشخاصی که این فعالیت‌ها را به‌ندرت انجام می‌دهند در معرض ابتلا به زوال عقل قرار می‌گیرند. بزرگسالانی که روزانه بازی‌های فکری انجام می‌دهند به طرز عجیب هوششان نسبت به افرادی که از انجام این کار خودداری می‌کنند بهتر است. تقویت حافظه با بازی یک راهکار ساده، ارزان و در دسترس است که باعث افزایش هوش و قوه ادراک فرد می‌شود.

سؤالات متداول در رابطه با تقویت حافظه با بازی

بهترین بازی‌هایی که به تقویت حافظه کمک می‌کنند را معرفی کنید؟

برای تقویت حافظه با بازی می‌توانید از پیشنهادات زیر کمک بگیرید:  Lumosity  Memozor  Sudoku  Mental Age Test  Exercise your Memory  NeuroNation  Crosswords  Elevate  Peak  Mind games  Train Your Brain  Brain Wars  Math Exercises  Memorado  Fit Brains Trainer  Clevermind  CogniFit Brain Fitness  Brain Dots  شطرنج  پازل  مکعب روبیک  کارت بازی

به غیر از بازی چه کارهایی به تقویت حافظه و تمرکز کمک می‌کنند؟

 آشپزی کردن  باغبانی کردن  یوگا و مدیتیشن انجام دادن  صحبت کردن و معاشرت داشتن  گوش دادن به موسیقی  انجام کار را به‌صورت وارونه  داستان سرایی کردن  مطالعه کردن  شمارش برعکس اعداد  ورزش کردن

شما چه نظری دارید؟


  1. علی محمد گفت:

    تقویت حافظه با بازی شطرج به نظرم مهم ترین و اصلی ترین بازیه…کل بازی به فکر کردن و استراتژی برمیگرده.

  2. نرگس گفت:

    تقویت حافظه با بازی که نوشتین چقدر باید بازی کنیم که حافظمون تقویت شه

    • خانوم ستایش (کارشناس مشتریان) گفت:

      برای استفاده از مشاوره رایگـان با شماره زیر تماس بگیرین 09368800072

  3. حسن زاده گفت:

    تقویت حافظه با بازی Fit Brains Trainer حتما پیشنهاد میکنم به همه خیلی کمکه

  4. منصوره گفت:

    تقویت حافظه با بازی «حل جدول کلمات متقاطع» خوبه ها ولی حوصله میخواد جدیدا یه کلماتی استفاده میکنن آدم نمیدونه از کجا دراوردنشون…

  5. ساناز گفت:

    Brain Wars برای تقویت حافظه با بازی خیلیییی خوبه

  6. علی رضا گفت:

    آره برا منم جالب بود تقویت حافظه با بازی..!!!

  7. محمد امین گفت:

    چه جالب نمیدونستم کارت بازیم رو تقویت حافظه تاثیر داره