راز تقویت حافظه با مصرف چند نوشیدنی خوشمزه

حتماً برای شما هم موقعیت‌هایی پیش آمده که شماره تلفن فردی را بخواهید اما آن را به یاد نیاورید یا در جلسات امتحان مطالبی که خوانده‌اید را فراموش کنید! همه ما واژه فراموشی را شنیده‌ایم و در بعضی از شرایط با آن مواجه شده‌ایم. امروزه تقویت حافظه دغدغه اکثر مردم است. افرادی که سرعت عملکرد مغزی بالا و حافظه قدرتمندی دارند از یک امتیاز خاص و ویژه بهره‌مند هستند. راهکارهای مختلفی مانند کار کشیدن از مغز، مثبت اندیش بودن، تکرار مداوم یک کار جدید، تمرینات ورزشی، یادگیری چیزهای تازه، خواب خوب یا رژیم غذایی سالم برای تقویت حافظه وجود دارد. در ادامه راز تقویت حافظه با مصرف نوشیدنی‌های مختلف را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

راز تقویت حافظه با مصرف چند نوشیدنی خوشمزه

راز تقویت حافظه با مصرف چند نوشیدنی ساده

مهم‌ترین دشمن حافظه «استرس» است. استرس مزمن در گذر زمان باعث از بین رفتن سلول‌های مغزی و تخریب ناحیه هیپوکامپ (ناحیه‌ای که مسئولیت احیا خاطرات قدیم و شکل‌دهی خاطرات جدید را به عهده دارد.) می‌شود. یکی از ساده‌ترین راهکارهای تقویت حافظه مصرف نوشیدنی‌هایی است که عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

 

·  کاکائو

بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه هاروارد مصرف روزانه دو فنجان کاکائو در بهبود حافظه مؤثر است. کاکائو حاوی فلاوانول است که فشار خون را طبیعی نگه می‌دارد همچنین یک عامل آنتی‌اکسیدانی عالی است که رادیکال‌های آزاد را برای تأثیر روی سلول‌های مغز محدود می‌کند. این نوشیدنی باید به‌صورت گرم مصرف شود و نباید بیش از حد شکر داشته باشد.

مطالعه کنید  چرا در سن پایین زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

·   راز تقویت حافظه با مصرف قهوه

محبوب‌ترین نوشیدنی که امروزه در میان مردم به‌ویژه جوانان طرفداران زیادی پیدا کرده «قهوه» است. بیشتر خواص این نوشیدنی از کافئین است اما ترکیبات دیگری هم مانند آنتی‌اکسیدان اسید کلروژنیک هم دارد که تأثیر زیادی بر عملکرد مغز می‌گذارد. بر اساس تحقیقات انجام شده کافئین در مقدار ۰.۵ تا ۳ فنجان یا ۴۰ تا ۳۰۰ میلی گرم می‌تواند به هوشیاری، تقویت حافظه به‌ویژه حافظه فضایی و بهبود تمرکز کمک کند. مصرف حدود ۴ فنجان کافئین در روز بی‌خطر است. افرادی که صبح‌ها یک فنجان قهوه می‌نوشند در طول روز هوشیارتر و سرحال‌تر هستند. سعی کنید کافئین را تا قبل از ساعت ۶ بعد از ظهر بنوشید تا دچار عوارض جانبی آن مانند بی‌خوابی نشوید.

·  پشتیبانی از حافظه با مصرف چای سبز

چای سبز کافئین کم‌تری نسبت به قهوه دارد اما دارای دو ترکیب مهم اپی‌گالوکاتچین گالات و نوتروپیک التیانین است. اپی‌گالوکاتچین گالات می‌تواند با بیماری‌های انحطاط عصبی مقابله کند و التیانین می‌تواند باعث آرامش شود؛ البته برای تعیین تأثیر این ترکیبات باید پروژه‌ها و آزمایشات بیشتری انجام شود. بر اساس تحقیقات انجام شده روی سوژه‌های انسانی مصرف چای سبز از حافظه، تمرکز و توجه پشتیبانی می‌کند. کارشناسان به افرادی که از اضافه وزن و افت توان ذهنی رنج می‌برند مصرف منظم چای سبز را توصیه می‌کنند.

راز تقویت حافظه با مصرف چند نوشیدنی

·  راز تقویت حافظه با آب انار

انار یک آنتی‌اکسیدان عالی است و علاوه بر حفاظت از سلول‌های مغز باعث افزایش جریان خون و محافظت از قلب می‌شود. افرادی که سیستم قلبی عروقی سالمی دارند از عملکرد مغزی خوبی هم بهره‌مند هستند.

·   آب هویج

هویج به دلیل خواص فوق‌العاده‌ای که دارد علاوه بر حفاظت از چشم برای مغز نیز بسیار عالی است. این میوه مانند سایر سبزیجات رنگی یک منبع عالی از آنتی‌اکسیدان است که میزان زیادی بتاکاروتن دارد. مصرف این نوشیدنی التهاب سلول‌های مغزی را کاهش می‌دهد و به بهبود حافظه کمک می‌کند.

مطالعه کنید  میان برهای یادگیری اصطلاحات انگلیسی

·  راز تقویت حافظه با نوشیدن آب پرتقال

نوشیدن یک فنجان ۲۴۰ میلی لیتری آب پرتقال می‌تواند ۹۳٪ از نیاز بدن به ویتامین C را تأمین کند. افرادی که ویتامین C زیادی در خون خود دارند یا از این ویتامین به میزان کافی استفاده می‌کنند حافظه بهتری نسبت به دیگران دارند. این نوشیدنی سرشار از فلاونوئید است. فلاونوئید تأثیر زیادی در عملکرد حافظه دارد. پرتغال کالری و قند زیاد دارد به همین علت مصرف نامنظم آن می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲، چاقی یا بیماری‌های قلبی را به وجود آورد به همین علت بهتر است به‌صورت منظم از آن استفاده کنید. مصرف پرتقال کامل کالری و قند آن را کاهش می‌دهد.

· مصرف آب میوه‌های سبز

منظور از آب میوه‌های سبز، نوشیدنی‌هایی هستند که ترکیبی از سبزیجات و میوه‌های سبز مانند خیار، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، گیاهان تازه یا سیب سبز را دارند. در تهیه اسموتی‌های سبز از ماست، آووکادو، موز یا پودر پروتئین استفاده می‌شود. این میوه‌ها بر اساس ترکیباتی که دارند به عملکرد بهتر مغز کمک می‌کنند. در ادامه دو دستور ساده برای تهیه این نوشیدنی‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. نصف یک موز+دو مشت کلم کیل خام+نصف یک آووکادو+یک فنجان ۲۴۵ گرمی ماست+نصف فنجان ۱۲۰ میلی لیتری شیر گیاهی یا لبنی+چند قطعه یخ
  2. دو عدد خیار متوسط+یک دسته کرفس+یک مشت علف لیمو+دو عدد سیب سبز کوچک+سه مشت اسفناج تازه+دو عدد لیمو شیرازی

· نوشیدن چای‌های گیاهان دارویی

برخی از دم‌نوش‌های گیاهی مانند مریم گلی، جینسینگ هندی، گیاه ریشه طلایی یا جینسینگ می‌توانند عملکرد مغز را تقویت کنند به شرطی که از آن‌ها به‌اندازه کافی استفاده شود.

مطالعه کنید  پنجاه استراتژِی برای تقویت مکالمه انگلیسی

· آب چغندر

چغندر مقادیر زیادی نیترات دارد. این ترکیب، پیش ماده اکسید نیتریک است که به بهبود جریان خون و تقویت اکسیژن سلولی کمک می‌کند. افرادی که عملکرد ورزشی زیادی دارند معمولاً از آب چغندر استفاده می‌کنند. تأثیر این نوشیدنی روی عملکرد مغز به‌طور قطعی مشخص نشده اما بر اساس نتایج به دست آمده مصرف آن روی بخش‌هایی از مغز که مسئولیت تصمیم گیری‌های پیشرفته و یادگیری را به عهده دارد مؤثر است.

راز تقویت حافظه با مصرف چند نوشیدنی عالی

کلام آخر

برای تقویت حافظه راهکارهای مختلفی وجود دارد. برخی از این روش‌ها با تکرار مداوم به تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز کمک می‌کنند و برخی دیگر مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی هستند که مصرف روزانه و منظم آن‌ها تأثیرگذار است. بعضی از اساتید برجسته دنیا تکنیک‌هایی را کشف کرده‌اند که انجام آن‌ها باعث بهبود و تقویت حافظه می‌شود. جالب است بدانید که خندیدن ساده روزانه ما تأثیر زیادی در تقویت حافظه دارد؛ زیرا این کار بخش زیادی از مغز را با خود درگیر می‌کند و به بهبود خلاقیت و یادگیری کمک می‌کند. دانیل گلمن معتقد است

سوالات متداول

مصرف چه نوشیدنی‌هایی باعث تقویت حافظه می‌شوند؟

راز تقویت حافظه در مصرف نوشیدنی‌های ساده‌ای مانند کاکائو، قهوه، چای سبز، آب انار، آب هویج، آب پرتقال، آب میوه‌های سبز، چای‌های گیاهی و آب چغندر می‌باشد.

آب میوه‌های سبزی که باعث تقویت حافظه می‌شوند را معرفی کنید؟

به‌طور کلی نوشیدنی‌هایی که ترکیبی از میوه‌های سبز مانند خیار یا سیب سبز و سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج هستند نقش زیادی در تقویت حافظه دارند.

ساده‌ترین راز تقویت حافظه در چیست؟

شما برای تقویت حافظه‌تان مجبور به انجام کارهای خیلی سخت نیستید بلکه تنها با خندیدن می‌توانید به تقویت حافظه و بهبود خلاقیت و یادگیری‌تان کمک کنید.

شما چه نظری دارید؟


  1. حمیدرضا گفت:

    واقعا عالی و کارسازه
    به همه پیشنهاد می کنم

  2. جواد گفت:

    آیا واقعا خوردن کندر باعث تقویت حافظه میشه؟