آموزش زبان انگلیسی به بچه های پیش دبستانی

 

آیا درباره آموزش زبان به بچه‌ های پیش دبستانی کنجکاوید؟ به دوران کودکی خودتان فکر کنید. آیا زمانی که یک بزرگسال چیزی می‌پرسید و شما فقط با دهان باز به او خیره می‌شدید را به یاد دارید! این سکوت و حیران ماندن شما احتمالاً به دلیل عدم آگاهی‌تان بوده و این دقیقاً همان چیزی است که باعث می‌شود کودکان پیش دبستانی چیزی را نفهمند، ساکت بمانند و گاهی عصبی شوند. هنگام آموزش زبان انگلیسی به این کودکان نباید آن‌ها را بترسانید و چیزهای عجیب و غریب و سختی را بگویید بلکه لازم است اصول اولیه را به‌درستی بدانید و با روش‌های امتحان شده‌ای آموزش به آن‌ها را شروع کنید.

چرا آموزش زبان به بچه های پیش دبستانی چالش بر انگیز است؟

عامل اصلی که آموزش زبان را به این گروه سنی دشوار کرده نداشتن هیچ‌گونه دانش قبلی از زبان انگلیسی است. اگر می‌خواهید در آموزش مانند یک حرفه‌ای عمل کنید علاوه بر پر انرژی بودن باید فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده‌ای داشته باشید و دانش آموزانتان را به حرکت و مشارکت به زبان انگلیسی وادار کنید. مراحل آموزش به این گروه سنی به شرح زیر است.

 

  • تدریس زبان انگلیسی به بچه پیش دبستانی به یک روال احتیاج دارند

بچه‌های پیش دبستانی با داشتن یک روال مشخص احساس امنیت و اعتماد به نفس می‌کنند. برنامه‌های درسی باید ساختار یکسانی داشته باشند؛ به‌عنوان مثال همیشه درس‌ها با یک شعر شروع شوند، یک منطقه مشخص برای حل تمرین و یک منطقه دیگر برای بازی وجود داشته باشد. این کار باعث می‌شود تا آن‌ها احساس کنند در فضای امنی هستند، کم‌تر شیطنت کنند، منعطف باشند، قوانین را رعایت کنند و فرایند آموزشی و مباحث درسی را درک کنند. مثال زیر یک روز درسی را به تصویر می‌کشد:

  • شروع کلاس: جمله روز را آموزش دهید و از بچه‌ها بخواهید آن را تمرین کنند.
  • 9:00 تا 9:40: تمرین خواندن
  • 9:40 تا 9:50: پرسش و پاسخ در مورد بخش خوانده شده
  • 9:50 تا 10:00: استراحت
  • 10:00 تا 10:20: تمرین مکالمه انگلیسی
  • 10:20 تا 10:50: دانش آموزان یک تمرین را تکمیل می‌کنند و پاسخ را دوستشان بررسی می‌کنند.
  • 10:50 تا 11:00: استراحت
  • 11:00 تا 11:30: بچه‌ها نکته کلیدی گرامر روز را تمرین می‌کنند. (آموزش گرامر انگلیسی معمولاً چیز ساده مانند زمان‌های فعل است.)
  • 11:40 تا 11:50: زمان آهنگ (زبان آموزان هر دوشنبه یک آهنگ جدید انگلیسی را یاد می‌گیرند و تا آخر هفته به خواندنش ادامه می‌دهند.)
  • 11:50 تا 12:00: برای خوردن خوراکی آماده شوید (دانش آموزان در صف قرار می‌گیرند و در گروه‌های سه نفره دست‌هایشان را می‌شویند و شروع به خوردن خوراکی‌هایشان می‌کنند.)

 

  • مطالب آموزشی را حتی‌الامکان ساده نگه دارید حتی اگر احمقانه به نظر برسد

این مرحله مهم‌ترین مرحله تدریس زبان انگلیسی به بچه‌های پیش دبستانی است. اشتباه اکثر معلمان تازه کار این است که هنگام آموزش از زبان انگلیسی بیش از حد استفاده می‌کنند.

 

  •  در شرایط مختلف شاگردانتان را ارزیابی کنید و سطح درکشان را بسنجید

اشتباه بعدی این است که برخی از معلمان فکر می‌کنند بعد از آموزش، تمام دانش‌آموزان موضوع درس را درک کرده‌اند! در بعضی از فرهنگ‌ها هنگامی که دانش‌آموزان چیزی را متوجه نمی‌شوند دستشان را بالا می‌برند اما گاهی اوقات بچه‌ها فکر می‌کنند با این کار به نادانی خودشان اعتراف کرده‌اند و از سؤال پرسیدن خجالت می‌کشند پس ترجیح می‌دهند سکوت کنند. شما به‌عنوان یک معلم باید از طریق زبان بدن یا صحبت کردن متوجه شوید که آن‌ها درس را به‌درستی فهمیده‌اند یا نه.

مطالعه کنید  تقویت حافظه با بازی

 

  • سکوت هیچ اشکالی ندارد

این تفکر اشتباهی است که انتظار داشته باشید بعد از چند جلسه شاگردانتان به زبان انگلیسی صحبت کنند. اگر آن‌ها در طول کلاس ساکت هستند به این دلیل است که دائماً در حال پردازش زبانند پس شما بدون نگرانی به آموزشتان ادامه دهید.

 

  •  زمان زیادی را صرف تمرین کنید

شما نباید انتظار داشته باشید که دانش‌آموزان تمرین‌های درسی را فوراً حل کنند. آن‌ها برای درک مطالب جدید به زمان احتیاج دارند پس باید برای حل تمرین به آن‌ها فرصت کافی بدهید. برای درک راحت‌تر زبان انگلیسی می‌توانید از بچه‌ها بخواهید تا به‌صورت جداگانه یا گروهی مطالب درسی را تکرار کنند.

 

  • مطالب آموزشی را به جای گفتن، نشان دهید

نشان دادن مطالب آموزشی به جای گفتن بخش مهمی از آموزش زبان انگلیسی به بچه‌ های پیش دبستانی است؛ به عبارت دیگر شما می‌توانید به جای گفتن کلمات آن‌ها را در قالب تصاویر یا حرکات مختلف نشان دهید.

 

  • بچه‌ها را متحرک نگه دارید

کودکان ۳ تا ۶ ساله به تحرک زیاد شهرت دارند پس بهتر است هنگام آموزش زبان انگلیسی آنلاین آن‌ها را متحرک نگه دارید؛ به‌عنوان مثال هنگام سؤال پرسیدن از بچه بخواهید پاسخ‌هایشان را در قالب ایستادن، نشستن یا پریدن نشان دهند. بهترین راه آموزش زبان به کودکان پیش دبستانی استفاده از تخیلشان است؛ به‌عنوان مثال از آن‌ها بخواهید تا موضوعی را وانمود کنند، این کار آموزش و یادگیری را هم برای شما و هم برای آن‌ها ساده‌تر می‌کند.

 

  • همیشه از تقویت مثبت استفاده کنید

اگر کودکان هنگام سؤال پرسیدن جواب غلطی دادند نباید با صدای بلند به آن‌ها بگویید که اشتباه کرده‌اند؛ این کار نه تنها باعث شرمندگی و خجالتشان می‌شود بلکه خاطره بدی از کلاس را در ذهنشان ثبت می‌کند و احتمال دارد برای همیشه از انگلیسی متنفر شوند. در عوض می‌توانید با تعریف، تمجید یا لحن بهتری آن‌ها را متوجه اشتباهشان کنید به‌عنوان مثال در صورت تلفظ نادرست یک کلمه آن را مجدداً به‌صورت صحیح تکرار کنید و از او بخواهید تا این کار را انجام دهد.

جایزه دادن بهترین راه تشویق کودکان پیش دبستانی برای مشارکت کردن است. شما می‌توانید به‌صورت هفتگی یا ماهانه به شاگردانتان جایزه دهید و از آن‌ها بخواهید برای دریافت جایزه قوانینی را رعایت کند به‌عنوان مثال برای سؤال پرسیدن دستشان را بلند کنند، در طول کلاس با یکدیگر دعوا نکنند یا تمرین‌های گفته شده در هر جلسه را به‌درستی انجام دهند.

 

  • خودتان را با روش‌های اشتباه خسته نکنید

آموزش زبان انگلیسی در خانه به بچه‌های پیش دبستانی کار دشوار و طاقت فرسایی نیست. شما می‌توانید در قالب بازی‌های مختلف و متناسب با علایق زبان آموزانتان این مهارت را به آن‌ها یاد دهید. معمولاً هیچ کاری کسل کننده تر از خواندن کتاب‌های درسی نیست و مربی خوب کسی است که پر انرژی باشد و برای هر جلسه فعالیت‌های زیادی را از قبل آماده کرده باشد به‌عنوان مثال:

  • به یوتیوب مراجعه کنید و به کانال‌های Fun Kids English و Little Treehouse Nursery Rhymes و Kids Songs سری بزنید. این کانال‌ها اشعار و آهنگ‌های مختلفی دارند که به دانش آموزان کمک می‌کنند عبارات ساده انگلیسی را در زمینه حیوانات، کارهای روزمره یا روزهای هفته به‌آسانی یاد بگیرند.
مطالعه کنید  10 روش عجیب یادگیری زبان انگلیسی

 

هنگام آموزش زبان انگلیسی به بچه‌های پیش دبستانی هرگز این اشتباه را هرگز مرتکب نشوید!

گاهی اوقات در فرایند آموزش معلمان به حدی درگیر بازی‌ها، فعالیت‌ها و کار دستی‌ها می‌شوند که هدف آموزشی پشت این کار را فراموش می‌کنند. شما باید همیشه هدفتان را در نظر داشته باشید و برای راحت‌تر کردن آن از فعالیت‌های گفته شده استفاده کنید.

 

8 ایده کاربردی برای آموزش انگلیسی به بچه های پیش دبستانی

1.ادا بازی

وسایل لازم: فلش کارت واژگان _ تایمر

بچه‌ها را گروه بندی کنید. یک نفر را انتخاب کنید و از او بخواهید تا فلش کارتی را بر دارد سپس بدون صحبت کردن و با انجام حرکات مختلف آن واژه را نشان دهد؛ به‌عنوان مثال اگر «فلش کارت توپ» را برداشت باید در مدت زمان ۱ یا ۲ دقیقه این کلمه را به هم‌گروهی‌هایش بفهماند.

 

2. فرد مناسب را پیدا کنید

وسایل لازم: کاغذ _ تایمر

یک کاغذ بردارید، آن را به ۶ بخش مختلف تقسیم کنید و در هر بخش جملات زیر را بنویسید:

  • کسی که سگ را دوست دارد!
  • کسی که بستنی را دوست دارد!
  • کسی که رنگ آبی را دوست دارد!
  • کسی که مدرسه را دوست ندارد!
  • کسی که کیک دوست ندارد!
  • کسی که خواندن را دوست ندارد!

حالا از بچه‌ها بخواهید در کلاس قدم بزنند، بچه‌های دیگری را که در هر دسته قرار می‌گیرند پیدا کنند و نامشان را روی کاغذ بنویسند. هرکس زودتر این کار را انجام دهد برنده بازی است. این بازی مهارت گفتاری، شنیداری، خواندن و نوشتن بچه‌ها را به‌خوبی تقویت می‌کند.

 

3.اسم و فامیل زبانی

وسایل لازم: هیچی

در این بازی یک موضوع مانند «حیوانات» را مشخص کنید. از یکی بخواهید تا اسم یک حیوان را بگوید، نفر بعدی باید با آخرین حرف حیوان گفته شده نام یک حیوان جدید را بگوید. این بازی محدودیت سنی ندارد و روش خوبی برای آموزش زبان به بچه‌ های پیش دبستانی است.

 

4.پرسش ناهماهنگ

وسایل لازم: هیچی

از بچه‌ها بخواهید تا بایستند سپس به‌طور تصادفی دانش‌آموزی را انتخاب کنید و سؤالی در رابطه با موضوع درس جلسه پیش از او بپرسید؛ اگر درست پاسخ داد، می‌تواند بنشیند. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا کل کلاس سر جایشان بنشینند.

 

5. آموزش زبان به بچه‌ های پیش دبستانی سنگ کاغذ قیچی

وسایل لازم: تایمر

این بازی برای تقویت مهارت گفتاری و شنیداری کودکان پیش دبستانی خوب است ولی به فضای بزرگی احتیاج دارد. برای شروع یک نفر را انتخاب کنید و از او بخواهید فردی دیگر را انتخاب کند سپس به نوبت فعالیت مورد علاقه‌شان را به زبان انگلیسی بگویند و با یکدیگر سنگ کاغذ قیچی بازی کنند، بازنده باید پشت برنده بایستد. این کار برای دو نفر دیگر انجام می‌شود تا تمام بچه در قطارهای دو نفره قرار بگیرند. اکنون قطارها با هم بازی می‌کنند و این کار آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا کل کلاس یک قطار را تشکیل دهند.

مطالعه کنید  Realme 5 RMX1911 Latest Flash File Download Stock Rom

 

6.Simon say

وسایل لازم: هیچی

این بازی برای گروه‌های سنی کوچک‌تر مناسب است و مهارت شنیدن آن‌ها را به چالش می‌کشد. در این بازی دانش‌آموزان باید هر کاری که سایمون (اصطلاح فرضی) می‌گوید را انجام دهند به شرطی که جمله دستوری Simon say گفته شود. اگر دانش آموزی قبل از گفتن کاری عبارت Simon say فراموش کند از بازی اخراج می‌شود. شما می‌توانید برای جذاب‌تر شدن بازی تغییراتی را به آن اضافه کنید به‌عنوان مثال عبارت Simon says play football را به‌عنوان جمله ثابت در نظر بگیرید و بازی را ادامه دهید.

 

7. توپ رنگی

وسایل لازم: توپ

این بازی به انرژی زیادی احتیاج دارد. دانش‌آموزان باید با پخش موسیقی یک شیء مانند توپ را بین هم جابه‌جا کنند و به محض توقف موسیقی هر دانش‌آموزی که تو در دستش است باید به انگلیسی صحبت کند به‌عنوان مثال خودش را معرفی کند، یک دانش آموز دیگر را معرفی کند، به سؤال خاصی پاسخ دهد یا از یک فرد دیگر سؤال بپرسد.

 

8. کتاب بخوانید

وسایل لازم: کتاب

کتاب خواندن راهکار خوب، جذاب و سرگرم کننده‌ای برای تدریس زبان انگلیسی به بچه‌های پیش دبستانی است. شما می‌توانید هر روز برای بچه‌ها متناسب با موضوعی که آموزش می‌دهید کتاب بخوانید و از آن‌ها بخواهید در طول این مدت به تصاویر نگاه کنند. بعد از پایان کتاب می‌توانید پرسش و پاسخ داشته باشید و از دانش آموزانتان در رابطه با موضوع گفته شده سؤال بپرسید. این کار فرصت مناسبی است تا مطالب آموزشی در ذهن بچه‌ها به خوبی ثبت شود.

 

کلام آخر

همان طور که خواندید تدریس زبان انگلیسی به بچه‌های پیش دبستانی کار دردسرسازی نیست. شما می‌توانید با راهکارهای گفته شده آموزش را سرگرم کننده تر کنید فقط یادتان نشود که همیشه دانش‌آموزان را تحسین کنید تا هیچ گاه از یادگیری زبان دلسرد نشوند. اغلب بچه‌ها از زبان انگلیسی می‌ترسند و اعتماد به نفس کافی برای صحبت کردن ندارند پس صبور باشید و با آن‌ها مدارا کنید تا این مهارت را از ابتدا به‌درستی یاد بگیرند. همچنین شما می توانید برای راحت تر یاددادن به کودکان از پکیج‌ آموزشی زبان انگلیسی استفاده کنید.

 

سؤالات متداول در رتباط با اموزش زبان انگلیسی به کودکان پیش دبستانی ها

آیا آموزش زبان انگلیسی به بچه‌های پیش دبستانی کار خیلی دشواری است؟

برخلاف تصور عموم مردم آموزش زبان به این گروه سنی کار غیرممکنی نیست فقط به صبر، حوصله و انرژی بیشتری احتیاج دارد. فقط کافی است همیشه برنامه ریزی مشخصی داشته باشید و شاگردانتان را به حرکت و مشارکت بیشتر تشویق کنید.

آموزش زبان انگلیسی به بچه‌های پیش دبستانی چند مرحله دارد؟

قبل از هر چیز شما باید روال مشخصی برای آموزش داشته باشید سپس مطالب آموزشی را ساده نگه دارید، دانش آموزانتان را ارزیابی کنید، از سکوت آن‌ها نترسید، زمان زیادی را صرف حل تمرین کنید، مطالب آموزشی را به آن‌ها نشان دهید، تشویقشان کنید و آن‌ها را متحرک نگه دارید.

بهترین کانال‌های یوتیوب را برای دانلود اشعار و آهنگ‌های کودکانه معرفی کنید؟

Fun Kids English و Little Treehouse Nursery Rhymes و Kids Songs