9 تکنیک کاربردی برای ایجاد خلاقیت

خلاقیت مانند عضله است؛ باید آن را کشش دهید به چالش بکشید و گاهی اوقات آن را از منطقه امنش خارج کنید. در مقاله قبل 10 راهکار برای تقویت خلاقیت را به شما معرفی کردم. امروز در این مقاله می خواهیم با 9 تکنیک کاربردی برای خلاقیت آشنا شویم که می تواند خلاقیت شما را به طرز چشمگیری تقویت کند.

از طریق همکاری یاد بگیرید:

کنجکاوی، شما را به سمت خلاقیت سوق می دهد؛ Andrew Ng قبلا در گوگل و اکنون در Baidu، گفته است که نوآوری و خلاقیت از طریق یک سری نبوغ غیر قابل پیش بینی و ناگهانی ظهور نمی کند؛ اما باور دارد که می توان به صورت سیستماتیک خلاق تر و مبتکر تر شد.

او می گوید من در زندگی خود فهمبدم که هر وقت مطمئن نبودم باید چه کار کنم؛ به دنبال یادگیری چیزهای زیادی می رفتم؛ چیزهای زیادی مطالعه می کردم؛ با متخصصین حرف می زدم و یا وقتی ورودی های جدیدی به مغزم داشتم؛ همیشه ایده های بهتری به ذهنم می رسید. در واقع همکاری کردن و مشارکت با دیگران می تواند یکی از کارهای بسیار عالی برای پرورش خلاقیت شما باشد.

مقالاتی که ممکن است برای شما مفید باشد:

10 راهکار بی نظیر برای افزایش خلاقیت 

نقش خلاقیت در موفقیت 

کاری را انجام دهید که دوست دارید:

ایده ای ندارید؟ نمی دانید باید چه کار کنید؟ زندگی شما نیاز به نوعی تعادل دارد تا بدانید خلاقیت اصلا اذیت کننده نیست. آلبرت انیشتین در نامه ای به پسرش بینش پدرانه ای دررابطه با نواختن پیانو ارائه داد. پسرش علاقه اش را به پیانو صرف اینکه خلاقیت ندارد از دست داده بود؛ او گفت کاری را که خوشایند توست و دوست داری انجام بده! این یکی از مواردی است که باعث یادگیری بیشتر می شود؛ وقتی یک کاری را با لذت انجام می دهی؛ گذر زمان را حس نمی کنی.”

عشق و خلاقیت در هم تنیده اند. یک سرگرمی مانند نواختن یک آلت موسیقی، دویدن، جمع کردن یادگاری ها،می تواند به شما آرامش داده و استرس را شکست دهید و به علاوه خلاقیت شما را افزایش دهد.

از صنایع دیگر الهام بگیرید:

ایده ی شما نباید کپی از یک فرد دیگر باشد که کارش مشابه شما است و در واقع رقیب شما به حساب می آید. پس به دنبال نوآوری در صنایع مختلف و برای سلیقه های مختلف باشید.

  • درباره اینکه مشاغل بیشتر حول چه چیزهای هستند تحقیق کنید؟ و دلیل آن را نیز پیدا کنید.
  • نسبت به چه مشاغلی بیشتر پایبند هستید و دوست دارید و چرا؟
  • چگونه می توانید کارهایی را که در خارج از صنعت شما رخ می دهد را وارد صنعت و کسب و کار خود کنید؟ الهام گرفتن از صنایع دیکر می تواند یکی دیگر از راه های عالی پرورش خلاقیت باشد.

 

9 تکنیک کاربردی برای ایجاد خلاقیت

تکنیک های افزایش خلاقیت

استراحت کنید:

گاهی اوقات لازم است هیچ کاری انجام ندهید؛ همانطور که زمانی را به کار و تلاش و فکر اختصاص می دهید مدتی را هم استراحت کنید. اگر مغزتان استراحت کند و هیچ درگیری فکری نداشته باشید و به خود استراحت بدهید چه بسا که افکار و ایده های جذابی به ذهن شما خطور کند.

ممکن است در حال دوش گرفتن باشید، یا در حال چرت زدن، پیاده روی، ورزش، رانندگی. اما اگر چیزی هم به فکرتان خطور نکرد اصلا مهم نیست. این زمان، زمان آرامش و استراحت شماست پس به خود فرصت دهید.

پیاده روی کنید:

افراد حدود 7 تا 15 ساعت را در طول روز می نشینند. دیوانگی است، درسته؟ این کار برای روحیه و در نتیجه برای خلاقیت شما ضرر دارد و ممکن است آن را از بین ببرد. تحقیقات استنفورد نشان داده است که پیاده روی باعث افزایش تفکر خلاق می شود.

حال و هوای خود را خوب کنید:

عدم توانایی در ارائه یک ایده و یا حل یک مشکل می تواند ناامیدکننده باشد. برای این تغییر حالت می توانید کارهای متفاوتی انحام دهید؛ مثلا گوش دادن به موسیقی. استیو جابز برای تغییر حالات روحی خود به موسیقی گوش می داد.

از تکنیک 7 کلاه تفکر استفاده کنید:

بعضی اوقات فقط باید شروع کنید. همه چیز را کنار بگذارید؛ و با یک تخته وایت برد خالی شروع کنید و 7 کلاه را روی آن بکشید.استفاده از این تکنیک به شما کمک می کند تا با دید متفاوت تری به مسائل نگاه کنید. مثلا کلاه سفید به معنای “دیدن حقایق و واقعیات” است؛ اشتباهات و یا چیزهایی که ممکن است به اشتباه رخ دهند کلاه سیاه. ایده های جدید و جذاب کلاه سبز. وقتی به یک مسئله از 7 جهت مختلف (واقعیات آن مسئله، چیزهای اشتباهی که درباره آن وجود دارد، دادن ایده های جدید درباره آنو …) نگاه می کنید؛ می تواند به شما در حل کردن آن کمک کند.

از پیشنهادات و انتقادات استفاده کنید:

گاهی اوقات چون شما در دل مشکل هستید؛ آن را به خوبی و با دید باز نمی توانید ببینید. کمک خواستن از دیگران اصلا نشانه ضعف نیست. می توانید از دوستان و نزدیکان خود سؤآل بپرسید و از آن ها کمک بگیرید. هر فردی به تنهایی گنجینه ای از اطلاعات و توانایی ها و تجارب است که می تواند به شما کمک کند. حتی اگر از تجارب آن ها استفاده نمی کنید؛ می توانید از آن ها ایده بگیرید. 

ایده ای وحشتناک انتخاب کنید:

از هر ایده ای که در آن گیر کرده اید بیرون بیایید و بدترین و مسخره ترین ایده هایی که به نظرتان می رسد را بر روی یک کاغذ بنویسید. چالش شما در اینحا این است که نکته ی مثبت این ایده های بد را بیرون بکشید. شاید با کمی دستکاری کردن و تغییر دادن این ایده ها بتوانید بهترین ایده ی ممکن را از آن بیرون بکشید. 

مطالعه کنید  آموزش زبان انگلیسی روزهای هفته

شما چه نظری دارید؟