7 تکنیک تقویت حافظه بزرگسالان

از لحاظ ارثی قدرت افراد با یکدیگر متفاوت است اما روش‌های مختلفی وجود دارد که منجر به تقویت حافظه و افزایش قدرت ذخیره اطلاعات در ذهن می‌شود. همه مردم می‌توانند حافظه خود را تقویت کنند مگر اینکه بیماری خاصی داشته باشند و بخشی از حافظه آن‌ها تحت تأثیر قرار گرفته باشد. علاوه بر ژن، سبک زندگی و انتخاب‌های هر فرد نقش زیادی در کیفیت حافظه آن دارد. یکی از اشتباهات رایج عموم مردم این است که فکر می‌کنند افزایش سن مانع از یادگیری چیزهای جدید می‌شود در حالی که مغز انسان این قابلیت را دارد ارتباط‌های عصبی و سلول‌های جدیدی خلق کند به شرطی که در معرض محرک‌های درست قرار بگیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا تکنیک‌های مختلف تقویت حافظه بزرگسالان را با یکدیگر بررسی کنیم.

7 تکنیک تقویت حافظه بزرگسالان

تکنیک های تقویت حافظه بزرگسالان

نوروپلاستیسیتی توانایی و ظرفیت مغز انسان برای تغییر، بهبود و رشد در طول زندگی است. عادت‌های روزانه هر فرد بر چگونگی عملکرد مغزش تأثیر زیادی دارد. برای افزایش قدرت و توانایی مغز جهت بهبود حافظه می‌توان از تکنیک‌های زیر استفاده کرد.ب

1. وزن خود را ایده آل نگه دارید

وزن سالم برای سلامت بدن ضروری است و منجر به حفظ سلامت ذهن می‌شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که چاقی یک عامل خطر زوال شناختی است. در حقیقت چاق بودن می‌تواند باعث تغییرات در ژن‌های مرتبط با حافظه شود. افراد چاق در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند. برای داشتن وزن ایده آل باید تغذیه مناسبی داشته باشید. محققان چینی معتقد هستند که نوشیدن چای سبز آلزایمر را به تأخیر می‌اندازد و باعث تقویت حافظه می‌شود. مولکول آبی اپی‌گالوکتشین گالات یا همان EGCG موجود در چای سبز خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و در برابر بیماری‌های تباه کننده که با افزایش سن ارتباط دارد مؤثر است.

مطالعه کنید  آموزش انواع رنگ ها به زبان انگلیسی

بر اساس تحقیقاتی که روی گروهی از بزرگسالان در زمینه حافظه، تمرکز و قدرت یادگیری انجام شد، افراد بزرگسالی که در هفته 5 تا 6 مرتبه از محصولات لبنی استفاده می‌کردند نسبت به گروهی که این کار را به‌ندرت انجام می‌دادند وضعیت بهتری داشتند. مصرف شکلات تأثیر زیادی روی حافظه دارد. هنگامی که افراد قبل از انجام محاسبات ذهنی مقادیر زیادی فلاونوئید که در شکلات وجود دارد را مصرف می‌کنند این کار را راحت‌تر انجام می‌دهند.

2. خواب کافی داشته باشید

کمبود خواب بعد از مدتی باعث ضعیف شدن حافظه می‌شود. اگر شما خواب کمی دارید این اتفاق روی حافظه شما تأثیر منفی می‌گذارد. گروهی از محققان آزمایشی را در خصوص تأثیر خواب روی ۴۰ کودک بین ۱۰ تا ۱۴ سال انجام دادند. گروهی از کودکان برای آزمایش در عصر آموزش دیدند و صبح روز بعد، پس از خواب شبانه آزمایش شدند. گروه دیگر در همان روزی که آموزش دیدند مورد آزمایش قرار گرفتند و بین تمرین و آزمایش نخوابیدند. نتایج به دست آمده بسیار جالب بود زیرا افرادی که بین تمرین و آزمایش خوابیده بودند ۲۰٪ عملکرد حافظه بهتری داشتند. خواب کافی علاوه بر تثبیت بهتر خاطرات باعث تقویت حافظه کوتاه مدت در بزرگسالان می‌شود.

تکنیک های تقویت حافظه بزرگسالان

3. مصرف شکر خود را کم‌تر کنید

مصرف بیش از حد شکر باعث بروز مشکلات مختلفی می‌شود. تحقیقات مختلف نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی حاوی قند می‌تواند منجر به کاهش حجم مغز و حافظه به‌ویژه حافظه کوتاه مدت شود. بر اساس مطالعات انجام شده روی یک گروه، افرادی که نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که مصرف قند آن‌ها کم‌تر بود خاطرات ضعیف‌تری داشتند. کاهش مصرف قند علاوه بر اینکه به تقویت حافظه کمک می‌کند در سلامت کلی شما نیز مؤثر است.

مطالعه کنید  چگونه انگیزه خود را افزایش دهیم

4. تایمی از روز خود را به مدیتیشن اختصاص دهید

یکی از تکنیک‌های تقویت حافظه بزرگسالان «مدیتیشن» است. مدیتیشن علاوه بر آرام بخش بودن باعث کاهش استرس، درد و فشار خون می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده مدیتیشن ماده خاکستری در مغز را افزایش می‌دهد. ماده خاکستری حاوی سلول‌های عصبی است. افزایش سن ماده خاکستری را کاهش می‌دهد و این امر بر حافظه و شناخت تأثیر منفی دارد.

استفاده از تکنیک‌های مدیتیشن باعث بهبود حافظه کوتاه مدت در افراد مختلف با رنج سنی متفاوت می‌شود. بر اساس تحقیقاتی که روی دانش‌آموزان تایوانی انجام شد، دانش آموزانی که از تمرینات مدیتیشن استفاده می‌کردند نسبت به گروهی که این کار را انجام نمی‌دادند حافظه کاری فضایی بهتری داشتند.

5. ذهن آگاهی را با خود تمرین کنید

ذهن آگاهی در حقیقت یک حالت ذهنی است که در آن شما روی وضعیت فعلی خود تمرکز خوبی دارید و آگاهی خود را در زمینه محیط و احساساتتان حفظ می‌کنید. ذهن آگاهی در مدیتیشن هم کاربرد دارد اما با یکدیگر یکی نیستند؛ در حقیقت مدیتیشن یک فرایند رسمی‌تر است در صورتی که ذهن آگاهی یک عادت ذهنی محسوب می‌شود. ذهن آگاهی در تقویت حافظه بزرگسالان، بهبود تمرکز و کاهش استرس مؤثر است.

این تکنیک به شما کمک می‌کند تا به وضعیت فعلی خود بیشتر توجه کنید و بر تنفستان تمرکز داشته باشید. بر اساس مطالعات انجام شده روی ۲۹۳ دانشجوی روانشناسی، افرادی که تحت آموزش ذهن آگاهی قرار گرفتند در مقایسه با دیگر دانشجویانی که این کار را انجام ندادند حافظه بهتری در به خاطر آوردن اشیا داشتند. جالب است بدانید که ذهن آگاهی خطر زوال شناختی مرتبط با سن را کاهش می‌دهد.

مطالعه کنید  از کجا معلوم واقعا دوستم داره؟!

6. روزانه تایمی از وقتتان را به ورزش کردن اختصاص دهید

همان طور که می‌دانید ورزش علاوه بر سلامت جسمی و روانی باعث بهبود حافظه در کودکان و بزرگسالان می‌شود. ورزش ترشح پروتئین‌های محافظ عصبی را افزایش می‌دهد، باعث رشد سلول‌های عصبی جدید می‌شود و در نهایت به سلامت مغز کمک می‌کند.

7. مغز خود را تربیت کنید

یکی از تکنیک‌های تقویت حافظه بزرگسالان «انجام بازی‌های مغزی» است. این تکنیک در عین سرگرم‌کننده بودن باعث تقویت حافظه می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال بازی‌های یادآوری کلمات، کلمات متقاطع یا اپلیکیشن‌هایی که در زمینه حافظه طراحی شده‌اند یک راهکار عالی هستند. انجام این بازی‌ها مغز را به چالش می‌کشد و خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد.

روش های تقویت حافظه بزرگسالان

سخن پایانی

علاوه بر روش‌هایی که برای تقویت حافظه بزرگسالان با یکدیگر بررسی کردیم می‌توانید با یادگیری یک زبان جدید به تقویت مغز و حافظه خود کمک کنید. بر اساس تحقیقات انجام شده زوال عقل در افرادی که دو زبانه هستند چندین سال به تأخیر می‌افتد، این امر هم در افرادی که زبان دوم را از کودکی آموخته‌اند و هم در افرادی که در سنین بزرگسالی این مهارت را یاد گرفته‌اند صادق است.

سوالات متداول

تکنیک‌های تقویت حافظه بزرگسالان را توضیح دهید؟

وزن خود را ایده آل نگه دارید، خواب کافی داشته باشید، مصرف شکر را کم‌تر کنید، مدیتیشن انجام دهید، ذهن آگاهی را تمرین کنید، ورزش کنید، مغزتان را تربیت کنید.

خواب چه تأثیری در تقویت حافظه بزرگسالان دارد ؟

بر اساس تحقیقات انجام شده کمبود خواب منجر به ضعیف شدن حافظه می‌شود! خواب کافی علاوه بر اینکه به تقویت حافظه در بزرگسالان کمک می‌کند باعث تثبیت بهتر خاطرات می‌شود.

شما چه نظری دارید؟


  1. قربانعلی الیاسی گفت:

    عالی

  2. کاظم گفت:

    برای خرید پکیج آموزشی چیکار باید بکنم؟

    • خانوم محمدی (کارشناس مشتریان) گفت:

      باکارشناسمون ارتباط بگیرید راهنماییتون میکنن09027010394

  3. جواد یساری گفت:

    توضیحات خیلی مفید بود
    ممنون از آقای جاوید عزیز