تکنیک‌هایی جادویی برای یادگیری تندخوانی در 7 روز

یادگیری-تندخوانی-در-7-روز-

آیا شما هم دوست دارید سرعت مطالعه‌تان مانند سرعت یک ورزشکار در حین مسابقه باشد؟ اگر می‌خواهید سریع‌تر بخوانید باید با شکستن عادت‌های بد شروع کنید سپس تکنیک‌های جدیدی را برای بهبود کارایی خواندن و حفظ اطلاعات امتحان کنید. در این مقاله به آموزش تندخوانی می پردازیم و یادگیری تندخوانی در ۷ روز را خواهید آموخت. همراه ما باشید.

 

برنامه هفت روزه یادگیری تندخوانی در ۷ روز

برای شروع از این روش‌ها استفاده کنید:

·        پیش نمایش اطلاعات را جدی بگیرید

وقتی قصد مطالعه یک مطلب طولانی، سنگین و خسته کننده را دارید باید با آمادگی کافی این کار را شروع کنید. پیش نمایش اطلاعات فرصت خوبی برای یادگیری مهارت تندخوانی در هفت روز است.

منظور ما از پیش نمایش اطلاعات یعنی عناوین، فصل‌ها، زیر عنوان‌ها و خط اول هر پاراگراف را بخوانید. با این کار یک نمای کلی از متن به دست می‌آورید و می‌توانید قسمت‌های نامربوط و اضافی را حذف کنید و به‌صورت آگاهانه مطالعه را شروع کنید.

پیش نمایش و آماده سازی ۴۰٪ از اطلاعات کلیدی را در اختیارتان قرار می‌دهد و مابقی‌مان صرفاً جهت تکمیل سازی همان اطلاعات اولیه است. به خاطر داشته باشید که تندخوانی فقط یک مهارت نیست بلکه یک فرایند فکری است و حتی قبل از اینکه خواندن را شروع کنید آغاز می‌شود.

·        هدفمند مطالعه کنید

مطالعه-هدفمند-برای-تند-خوانی

قبل از اینکه کتابی را برای مطالعه انتخاب کنید ابتدا از خودتان بپرسید چرا دارم این کتاب را می‌خوانم؟ چرا به این اطلاعات احتیاج دارم؟ پاسخ به این سؤالات کمک می‌کند تا مطالب غیرضروری را هنگام مطالعه حذف کنید و هدفمندتر بخوانید.

·        بیش از حد راحت نباشید

اگر به دنبال روش یادگیری تندخوانی در ۷ روز هستید نباید هنگام مطالعه بیش از حد راحت باشید؛ به‌عنوان مثال در رختخواب دراز بکشید، یک فنجان چای بنوشید و در همان حالت مطالعه کنید. محیطی که برای مطالعه انتخاب می‌کنید باید چارچوب بندی مشخصی داشته باشد به‌عنوان مثال آرام یا به دور از عواملی که منجر به حواس پرتی می‌شوند، باشد.

·        هر کلمه را نخوانید

برای این کار چند ترفند جالب داریم:

1.    روی کلمات کلیدی تمرکز کنید

روی-کلمات-کلیدی-تمرکز-کنید

برای فهمیدن معنی، نیازی به خواندن کل جمله ندارید. کلمات کلیدی معمولاً بیش از ۳ حرف هستند و تمام اطلاعات مورد نیاز شما را در خود جای می‌دهند.

2.    روش تورفتگی را امتحان کنید

دید محیطی خود را با این تکنیک تقویت کنید. شما باید نگاهتان را روی بخش وسط جمله که تقریباً نیم اینچ از ابتدا و انتهای یک خط قرار می‌گیرد متمرکز کنید. در ابتدا این کار به نظر غیرطبیعی است اما بعد از اینکه چند بار آن را امتحان کنید طبیعی به نظر می‌رسد.

شما باید این کار را تا پایین صفحه ادامه دهید و چشمانتان را روی بخش وسطی خط متمرکز کنید و در لحظه کلمات اطراف را ببینید؛ با این کار می‌توانید سرعت مطالعه‌تان را افزایش دهید.

مطالعه کنید  مهمترین تفاوت بین اعتماد به نفس و عزت نفس

3.    زیرا آوازی کردن را متوقف کنید

زیر آوازی زمانی است که شما با صدای بلند مطالب را در ذهنتان می‌خوانید. این اشتباه سرعت شما را تا حد زیادی کند می‌کند! برای اینکه از زیر آوازی جلوگیری کنید آدامس بجوید تا حواستان پرت شود.

4.    از انگشت خود به‌عنوان راهنما استفاده کنید

چشمان ما به‌طور طبیعی این طرف و آن طرف می‌روند اما برای اینکه آن‌ها را از حرکات اضافه منع کنید باید در طول مطالعه از انگشتان برای خط بردن استفاده کنید.

5.    ترفند جادویی کارت سفید را امتحان کنید

احتمالاً به شما هم در دوران مدرسه یاد داده‌اند با کمک یک کارت / کاغذ / خط کش / نشانک یا چوب خط زیر جملات کتاب را خط ببرید. این تکنیک برای بچه‌هایی که معمولاً عقب می‌مانند یا می‌خواهند کلمات جدید را یاد بگیرند خوب است.

در این روش شما روی جملات بعدی را می‌پوشانید و تمرکزتان را روی جملات فعلی می‌گذارید. این تکنیک برای کودکان کاربردی است اما برای بزرگسالانی که می‌خواهند روش تندخوانی و یادگیری سریع در ۷ روز را یاد بگیرند مناسب نیست.

هنگامی که این کار را انجام می‌دهید به‌صورت ناخودآگاه به عقب بر می‌گردید و جملاتی که خوانده‌اید را مجدداً می‌خوانید به همین علت سرعت شما پایین می‌آید. برای حذف این عادت که اصطلاحاً به آن رگرسیون گفته می‌شود باید به خودتان اعتماد کنید و تا زمانی که یک صفحه را به‌طور کامل تمام نکرده‌اید به عقب برنگردید.

6.    سرعت خودتان را افزایش دهید

هنگامی که در حال پیاده روی هستید یا می‌دوید اگر چت کنید، رؤیا پردازی کنید یا پیامک بنویسید قطعاً حواستان پرت می‌شود و سرعتتان پایین می‌آید. تندخوانی هم مانند دویدن است. برای اینکه سرعت مطالعه‌تان را افزایش دهید باید عواملی که باعث حواس‌پرتی می‌شوند را حذف کنید و با افزایش تمرکز کتاب بخوانید.

 

یادگیری تندخوانی در هفت روز بدون آسیب رساندن به درک مطلب

اگر دوست دارید سریع بخوانید و درعین‌حال اطلاعات را به خوبی حفظ کنید پیشنهاد می‌کنیم از دو استراتژی زیر کمک بگیرید:

1.    استراحت کنید

استراحت-کنید-برای-تند-خوانی

مطالعات نشان می‌دهند افراد در بهترین حالت می‌توانند برای ۲۰ دقیقه تمرکزشان را حفظ کنند و معمولاً بعد از هر ۲۰ الی ۳۰ دقیقه تمرکز به ۱۰ دقیقه استراحت کوتاه احتیاج دارند. پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال برنامه ۷ روزه یادگیری تندخوانی هستید استراحت کردن را هرگز فراموش نکنید.

2.    یادداشت برداری کنید

این روزها بیشتر مردم یادداشت برداری کردن را فراموش کرده‌اند در صورتی که این روش قدیمی تأثیر زیادی در یادگیری و درک مطلب دارد. شما می‌توانید از تکنیک‌های تندخوانی که در بخش قبلی بررسی کردیم استفاده کنید اما در لحظه نکاتی که به نظرتان مهم می‌رسد را هم روی یک کاغذ بنویسید.

 

یک خواننده خوب چه تفاوتی با یک خواننده ضعیف دارد؟

برای تبدیل شدن به یک خواننده تندخوان بهتر است تفاوتی که میان خواننده‌های خوب با خواننده‌های ضعیف وجود دارد را بشناسید. این موضوع کمک می‌کند تا به راحتی تشخیص دهید که شما در کدام دسته قرار می‌گیرید و برای بهتر شدن به چه چیزهایی احتیاج دارید.

خواننده خوب با هدف مطالعه می‌کند

یک خواننده خوب قبل از اینکه مطلبی را بخواند اهداف روشنی را تعیین می‌کند و چیزهایی که قرار است بعد از مطالعه به دست آورد را در ذهنش پیش بینی می‌کند. در حالی که یک خواننده ضعیف هدفی ندارند و حتی در طول مطالعه ناخودآگاه کلمات مهم را از دست می‌دهد؛ به همین علت باعث می‌شود کند بخواند، توجه و درکش تحت تأثیر قرار بگیرد.

مطالعه کنید  چند نکته اساسی برای تسلط بر زبان انگلیسی

خواننده ضعیف مدت توجه کوتاهی دارد

  • خوانندگان ضعیف معمولاً دامنه توجه کم‌تری دارند. این موضوع از متنی به متن دیگر متفاوت است اما معمولاً آن‌ها هنگام خواندن نمی‌توانند به راحتی توجه و تمرکزشان را جمع کنند. این گروه از خوانندگان با همه متون یکسان برخورد می‌کنند به‌عنوان مثال خواندن یک داستان کوتاه برای آن‌ها آسان است اما خواندن یک فصل کتاب درسی برایشان دشوار می‌شود؛ زیرا می‌خواهند با همان روشی که کتاب داستان خوانده‌اند، کتاب درسی را بخوانند. این گروه از افراد خیلی آهسته می‌خوانند به همین علت مغزشان خسته می‌شود و ناخودآگاه می‌خواهد به دنبال کار هیجان‌انگیزتری برود؛ به همین علت از مطالعه دست می‌کشد!
  • خوانندگان خوب دامنه توجه بهتری دارند. آن‌ها هنگام مطالعه حسابی درگیر می‌شوند و از خودشان سؤال می‌پرسند. این گروه به دلیل تمرکز بالایی که دارند کم‌تر نگران بازخوانی دوباره یک عبارت یا جمله هستند.

خواننده خوب مسلط است

ویژگی-خواننده-خوب-مسلط-است

منظور از تسلط توانایی خواندن سریع و درک درست است. خوانندگان ضعیف نمی‌توانند هم سریع بخوانند و هم مطالب را درک کنند. خوانندگان خوب هم لزوماً با سرعت نور نمی‌خوانند اما می‌توانند از حد معمول سریع‌تر بخوانند و درک بالایی را از خودشان نشان دهند.

تسلط به افزایش اعتماد به نفس یک خواننده کمک می‌کند و باعث می‌شود که او مطمئن شود هر مطلبی را که می‌خواند، درک می‌کند. این مهارت ارزشمندی است که خوانندگان ضعیف آن را ندارند. آن‌ها معمولاً فکر می‌کنند اگر آهسته‌تر بخوانند بهتر درک می‌کنند در صورتی که این‌طور نیست.

خواننده ضعیف در خواندن کلمات یک متن کوتاهی می‌کند

هنگام مطالعه به‌طور طبیعی با کلمات ناآشنا مواجه می‌شوید. خواننده خوب می‌تواند به راحتی این کلمات را با کمک متن جمله یا پاراگرافی که در حال خواندنش است رمزگشایی کند در صورتی که وقتی یک خواننده ضعیف با چنین کلمه‌ای مواجه می‌شود معنای آن را نمی‌داند و این موضوع بر کل تجربه‌اش هنگام خواندن تأثیر می‌گذارد.

هنگامی که این اتفاق می‌افتد خوانندگان ضعیف برای ادامه کار دچار مشکل می‌شوند و گاهی اوقات مجبورند یک بخش را چندین بار بخوانند. این موضوع بر خواندن متن، سرعت آن، درک مطلب و تجربه خواندن تأثیر می‌گذارد.

خواننده خوب خلاصه می‌کند و نظر می‌دهد

وقتی یک خواننده خوب مطلبی را می‌خواند تمایل دارد درباره آنچه خوانده فکر کند، آن را خلاصه کند و در ذهنش آن را تجزیه و تحلیل کند. این فعالیت‌ها باعث می‌شوند تا خواننده تفسیر و درک بهتری از متن داشته باشد. خوانندگان فقیر هیچ کدام از این کارها را انجام نمی‌دهند به همین علت خواندن برایشان تبدیل به یک کار طاقت فرسا می‌شود.

 

تا به حال چیزی درباره قانون ۵ ساعته شنیده‌اید!

اگر به دنبال یادگیری تندخوانی یا هر مهارت دیگری هستید پیشنهاد می‌کنیم از قانون ۵ ساعت استفاده کنید. قانون ۵ ساعته قانونی است که توانسته افراد معمولی را مانند بیل گیتس یا مارک زاکربرگ به افراد موفق تبدیل کند.

این قانون شامل ۵ ساعت در هفته یا ۱ ساعت در روز می‌شود، شما باید این تایم‌ها را روی کاری که دوست دارید یاد بگیرید تمرکز کنید؛ یعنی صفر تا صد توجه خود را به یادگیری آن‌ها اختصاص دهید بدون اینکه حواستان پرت شود.

این ترفند یادگیری بهترین نتیجه را به شما می‌دهد. اگر تحت تأثیر تندخوانی در یادگیری در ۷ روز فرا گرفته‌اید پیشنهاد می‌کنیم این تکنیک را امتحان کنید. قانون ۵ ساعته بهتر است ترکیبی از موارد زیر باشد:

مطالعه کنید  آموزش تند خوانی

·        خواندن

قانون-5-ساعته

خواندن عادت اکثر افراد موفق است و روش خوبی برای یادگیری می‌باشد. سعی کنید همیشه همراه خودتان یک کتاب داشته باشید و در طول هفته ساعاتی را به مطالعه اختصاص دهید. اگر این کار برای شما دشوار است، می‌توانید از کتاب‌های الکترونیکی استفاده کنید. مطالعه در زمینه مهارتی که قصد یادگیری آن را دارید به شما کمک می‌کند تا آن کار را سریع‌تر یاد بگیرید.

·        انعکاس

بازتاب نقش کلیدی یادگیری است. سعی کنید همیشه بعد از مطالعه زمانی را به بررسی آنچه یاد گرفته‌اید یا خوانده‌اید انعکاس دهید. این فکر کردن به شما فرصت می‌دهد تا در کارتان پیشرفت کنید و حتی ایده‌های جدیدتری پیدا کنید.

·        آزمایش

اگر می‌خواهید در زمینه تندخوانی یا هر مهارت دیگری پیشرفت کنید آزمایش ضروری است. هر هفته زمانی را به آزمایش نظریه‌ها یا ایده‌های جدید اختصاص دهید. هنگامی که خودتان را مورد ارزیابی قرار می‌دهید حتی اگر شکست بخورید باز هم درس‌های ارزشمندی را یاد می‌گیرید.

·        کار را با یادگیری اشتباه نگیرید

شاید فکر کنید چون در طول هفته ۴۰ ساعت مطالعه می‌کنید پس حتماً تندخوانی را یاد می‌گیرید اما معمولاً این‌گونه نیست. هنگامی که در حال انجام دادن یک کار مشخص هستید معمولاً فرصتی برای رشد و پیشرفت پیدا نمی‌کنید اما قانون ۵ ساعته شما را مجبور می‌کند تا حتماً ۱ ساعت در روز را صرفاً به یادگیری اختصاص دهید، برای یادگیری مهارت مد نظرتان زمان بگذارید تا در طول زمان شاهد پیشرفت خودتان باشید.

·        بهبود و بهره‌وری

شاید فکر کنید هر چقدر بازدهی بیشتر باشد موفق‌تر هستید! بدون شک بهره‌وری نقش زیادی در موفقیت دارد اما به شرطی که همراه با یادگیری مادام‌العمر باشد. اگر به جای بهبود بلند مدت خود روی کار فعلی تمرکز کنید پیشرفت زیادی نمی‌کنید. فقط باید ۵ ساعت در هفته را صرف یادگیری کاری که دوست دارید، کنید تا در طولانی مدت از خودتان بابت پیشرفت چشمگیری که داشته‌اید تشکر کنید.

 

کلام آخر

در این مقاله یاد گرفتید چگونه در دوی ماراتن “سرعت” موفق شوید و به شیوه متفاوتی مطالعه کنید. تندخوانی فقط به دنبال افزایش تعداد کلمات در دقیقه نیست بلکه شما را تشویق می‌کند تا اعتماد به نفستان را افزایش دهید و با هدف‌های بیشتری زندگی کنید. اگر نمی‌توانید به تنهایی مهارت تندخوانی را یاد بگیرید و به دنبال فیلم یادگیری تندخوانی در 7 روز هستید پیشنهاد می‌کنیم پکیج دوپینگ مغز جاوید را امتحان کنید.

 

سؤالات پر تکرار در رابطه با یادگیری تندخوانی در 7 روز

1. برای یادگیری تندخوانی در ۷ روز چه پیشنهادی دارید؟

اگر دوست دارید سرعت مطالعه خودتان را افزایش دهید قبل از هر چیز هدف خود را از متنی که می‌خواهید، بخوانید مشخص کنید، شرایط خوبی را برای مطالعه فراهم کنید و پیش نمایش اطلاعات را جدی بگیرید.

2. برای یادگیری تندخوانی در ۷ روز چه عادات مطالعاتی را باید حذف کنید؟

زیر آوازی را متوقف کنید، رگرسیون (برگشت به متن یا جملات قبلی) را حذف کنید، برای متمرکزتر شدن روی متن با کمک انگشت یا خودکار خط ببرید و تمرکزتان را روی کلمات کلیدی بگذارید.

3. چگونه هم تندخوانی کنیم و هم مطالب را به خوبی درک کنیم؟

اگر به دنبال یادگیری تندخوانی در ۷ روز هستید و نگرانید میزان درک شما از مطالبی که می‌خوانید پایین بیاید حتماً یادداشت برداری کردن و استراحت‌های کوتاه در طول مطالعه را جدی بگیرید.