مدارک بین المللی زبان انگلیسی

این روزها به دلیل جهانی بودن زبان انگلیسی، داشتن یک مدرک از زبان انگلیسی بسیار مهم است و اگر متقاضی شرکت در دانشگاه های خارج از کشور خود باشید؛ حتما از شما مدرک زبان خواهند خواست. برای موفق بودن در گرفتن مدرک زبان باید مطالب و منابع درست در اختیار داشته باشید اما قبل از هر چیزی باید بدانید که در کجا چه نوع مدرکی برای شما مناسب تر است. در ادامه، این مقاله شما را با انواع آزمون های زبان و مدارک بین المللی زبان انگلیسی آشنا می کند.

برای گذراندن دوره های انگلیسی و گرفتن گواهی زبان، بسته به زمان و میزان دانش تان، باید زمان بگذارید و تلاش کنید. پس در اولین فرصت شروع به تمرین کنید. در ادامه شما را با مدارک مختلف زبان آشنا می کنیم که در سطح دنیا مورد قبول است؛ و می تواند به شما کمک کند تا ساختار و نمرات بهتری را داشته باشید. آشنایی با این آزمون ها به شما کمک خواهد کرد تا در مورد دانشگاه و کشور مورد نظر خود بهتر و با دید بازتری تصمیم بگیرید.

سطوح زبان:

سطح A گوینده ی پایه و آماتور

  • A1 مبتدی (beginner)
  • A2 مبتدی (elementary)

سطح B گوینده مستقل

  • B1 متوسط (intermediate)
  • B2 سطح متوسط به بالا(upper intermediate)

سطح C گوینده ی حرفه ای:

  • C1 پیشرفته ( advanced)
  • C2 سطح استادی  یا حرفه ای (proficiency)

در هر سطحی یک سری توضیحات وجود دارد که باید یادگیرنده در زمینه نوشتن، خواندن، گوش دادن و صحبت کردن یاد بگیرد. این سطوح یادگیری مربوط به تمامی زبان ها است و معمولا کل دنیا برای هر زبانی سطح  B  را قبول دارند. اما گاهی پیش می آید که برخی از مراکز و آموزشگاه ها و یا دانشگاه های سطوح بالاتری را مد نظر دارند.

دانشگاه ها معمولا در سایت خود سطح زبان مورد قبول خود را ذکر می کنند پس همیشه قبل از اقدام و درخواست این اطلاعات را کامل بخوانید تا بتوانید با اطلاعات کافی اقدام کنید.

مدارک بین المللی زبان انگلیسی

مدارک بین المللی زبان انگلیسی

مدارک زبان:

TOEFL) :Test of English as a Foreign Language)

مدرک تافل یکی از معروف ترین و در عین حال مورد قبول ترین مدارک زبانی است که در کل دنیا مورد قبول است. اغلب اوقات این آزمون به صورت اینترنتی انجام می گیرد. ولی در مکان ها و جاهایی که اینترنت ندارند این امتحان به صورت مداد-کاغذی انجام می گیرد.

با توجه به شیوع ویروس کرونا می توانید این امتحان را در منزل و به صورت آنلاین شرکت کنید؛ این آزمون به مدت 3 ساعت طول می کشد. اما اگر به صورت مداد -کاغذی باشد به مدت 2 ساعت و 25 دقیقه طول می کشد زیرا مهارت اسپیکینگ را شامل نمی شود. این آزمون شامل 4 قسمت است و هر قسمت با حداکثر 30 امتیاز درجه بندی می شود که بیشترین امتیاز آن شامل 120 امتیاز است.

این مهارت ها شامل:

  • Reading
  • Listening
  • Speaking
  • Writing

در طول کل آزمون، شما در حال تعامل با یک کامپیوتر هستید. در دو بخش اول متن را می خوانید و به ضبط های مربوط به موضوعات مختلف گوش می دهید و بعداً به سؤالات چند گزینه ای درباره محتوا پاسخ می دهید.

برای بخش Speaking ، پاسخ های گفتاری شما ضبط می شوند، به یک شبکه امتیاز دهی آنلاین ارسال می شوند و توسط سه تا شش ممتحن ارزیابی می شوند. قسمت Writing نیز به صورت آنلاین ارزیابی می شود.

رایج ترین امتیاز مورد نیاز دانشگاه ها بین 70-90 (B1 / B2) است. در برخی از دانشگاه ها نیز در 4 بخش آزمون حداقل نمرات را لازم دارند. قیمت TOEFL بسته به کشور و مرکز آزمونی که در آن امتحان می دهید، متفاوت است. به عنوان مثال، در آمریکا 205 دلار و در آلمان 255 دلار هزینه دارد. آزمون تاقل دو سال اعتبار دارد.

IELTS) :International English Language Testing System)

آمون آیلتس یک نسخه دانشگاهی و آموزشگاهی از خود ارائه می دهد؛ که بیشتر برای محیط های آموزشی مناسب است. IELTS  هم مانند TOEFL یکی از محبوب ترین تست های زبان انگلیسی در جهان است. آیلتس می تواند برای مجوزهای کاری خاص و همچنین برای مهاجرت پذیرفته شود. IELTS Academic دارای 4 بخش است:

  • Listening
  • Academic Reading
  • Academic Writing
  • Speaking

مدت زمان آزمون حدود 2 ساعت و 45 دقیقه است که هم به صورت آنلاین و هم به صورت مداد- کاغذی برگزار می شود. اما در هر دو مدل امتحان، Speaking به صورت حضوری و با حضور ممتحن و آزمون دهنده برگزار می شود. نمرات آیلتس بین 1 تا 9 است؛ و نمرات مورد قبول برای پذیرش معمولا بین 5/5 تا 6/5 است. مانند آزمون تافل، قیمت آیلتس هم در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال ، آیلتس آکادمیک بین 215 – 240 دلار در ایالات متحده و بین 331 – 337 دلار در نروژ هزینه دارد. آزمون آیلتس دو سال اعتبار دارد.

برای اینکه بتوانید در کمتر از یک ماه به توانایی ها و مهارت های زبانی خود بیافزایید به این قسمت نگاهی بیاندازید:

پکیج آمپول مکالمه 

آزمون زبان انگلیسی پیرسون (PTE Academic):

آزمون دانشگاهی PTE از نظر محبوبیت رشد زیادی داشته است. تعداد فزاینده ای از دانشگاه ها آن را به عنوان مدرکی برای اثبات دانش زبان انگلیسی از دانشجویان بین المللی می پذیرند. بر خلاف TOEFL ، IELTS Academic و امتحانات کمبریج که دارای 4 قسمت هستند، آزمون PTE به 3 بخش تقسیم می شود:

  • Speaking and Writing
  • Reading
  • Listening

مدت زمان این آزمون 3 ساعت است و فقط به صورت آنلاین برگزار شده و مبتنی بر کامپیوتر است.درجه های مقیاس جهانی آن بین 10 تا 90 متغییر است. اکثر دانشگاه ها معمولا بین 50  تا 60 را می پذیرند. دقیقا مانند آزمون های قبلی بسته به نوع کشور و محل آزمون هزینه های آن متفاوت است. به عنوان مثال ، PTE 200 دلار در آمریکا و 246 دلار در استرالیا هزینه دارد. آزمون PTE دو سال اعتبار دارد.

Cambridge English Qualifications:

ارزیابی  کننده زبان انگلیسی کمبریج (دانشگاه کمبریج ESOL سابق) یک سازمان غیرانتفاعی است که مدارک زبان انگلیسی را برای سطوح مختلف زبان ارائه می دهد. آنها انواع مختلفی از امتحانات ارائه می دهند، اما محبوب ترین آنها:

👈 B2 First (که قبلاً به عنوان اولین مدرک زبان انگلیسی شناخته می شد)  و مدرک آن FCE خوانده می شد. تقریباً با همان نمرات مشترک برای آزمون تافل B1 – B2 و آیلتس 5.5 – 6.5 است. حدود 3 ساعت و 30 دقیقه طول می کشد.

👈 C1 Advanced (که همان انگلیسی پیشرفته است) و مدرک آن CAE خوانده می شد. در سطوح بالای C1-C2  در آیلتس 6.5 – 8.0 است و توسط بسیاری از دانشگاه های انگلیس و بیش از 9000 موسسه آموزشی و مشاغل در سراسر جهان پذیرفته می شود. مدت آزمون آن حدود 4 ساعت طول می کشد.

👈 مهارت C2 (که قبلاً به عنوان گواهی مهارت در زبان انگلیسی – CPE شناخته می شد) پیشرفته ترین امتحانی است که در سطح C2 رتبه بندی شده است و بسیار بالاتر از حداکثر مقیاس آزمون TOEFL و آیلتس است. این آزمون هم 4 ساعت طول می کشد.

هر سه امتحان انگلیسی (B2 ، C1 ، C2 ) به 4 قسمت تقسیم می شوند:

  • Reading and Use of English
  • Writing
  • Listening
  • Speaking

مدارک انگلیسی کمبریج عمدتاً در انگلستان استفاده می شوند، اما توسط بسیاری از دانشگاه ها و کالج های جهان پذیرفته می شوند. با این حال، به اندازه TOEFL و IELTS محبوب نیستند.

بر خلاف مدارک زبان دیگر ، مدارک تحصیلی کمبریج تاریخ انقضا ندارند. با این حال ، دانشگاه ها و سازمان های دیگر تا حداکثر 2 یا 3 سال بعد قبول می کنند. اگر بتوانید ثابت کنید که در سال های اخیر و پس از گذراندن امتحان زبان انگلیسی را تمرین کرده اید، ممکن است از شما قبول کنند. اما اگر 5 سال قبل در امتحان کمبریج را گذرانده اید و پس از آن تمرین چندانی نداشته اید، نباید انتظار داشته باشید که هیچ موسسه گواهی شما را بپذیرد.

مدارک زبان دیگر:

علاوه بر گواهینامه های ذکر شده در بالا، تست های زبان انگلیسی دیگری نیز وجود دارد که می توانید در ادامه ببینید. گرچه ممکن است محبوبیت کمتری داشته باشند، اما توسط مؤسسات مختلف دانشگاهی، مشاغل و دولت ها پذیرفته می شوند:

  • Duolingo English Test
  • Test of English for International Communication (TOEIC)
  • Business English Certificate (BEC)
  • Integrated Skills in English exams (ISE)

مطالعه کنید  چگونه قدرت ذهن خود را افزایش دهیم؟

شما چه نظری دارید؟