ضرورت تندخوانی | چرا یادگیری تندخوانی اهمیت بالایی دارد؟

اهمیت-تندخوانی-

آیا تا به حال برای شما هم پیش آمده از خواندن بترسید؟ صدها نفر مانند شما هستند که خواندن یک رمان یا کتاب درسی را دائماً به تعویق می‌اندازند زیرا فکر می‌کنند، نمی‌توانند به اندازه کافی سریع بخوانند! دلایل مختلفی برای آهسته خواندن وجود دارد که مهم‌ترین آن روشی است که در وهله اول به ما آموزش داده‌اند. در این مقاله شما را با ابزارها و تمرین‌هایی آشنا می‌کنیم که می‌توانید با کمک آن‌ها نحوه و آموزش تندخوانی برای کنکور را یاد بگیرید و هم مطالبی را که می‌خوانید به خوبی به یاد آورید. در ادامه به بررسی اهمیت تندخوانی می پردازیم

.

فواید تندخوانی چیست؟

  • تندخوانی به شما کمک می‌کند تا در زمان کم‌تری مطالب بیشتری را بخوانید. با کمک این تکنیک می‌توانید مقداری که همیشه مطالعه می‌کردید را دو سه برابر کنید.
  • با خواندن سریع‌تر می‌توانید توجه بیشتری به مطالبی که می‌خوانید داشته باشید و راحت‌تر روی آن تمرکز کنید.
  • با افزایش تمرکز، درک بهتری از چیزی که می‌خوانید را به دست می‌آورید.
  • اهمیت یادگیری تندخوانی زمانی بیشتر می‌شود که شما می‌توانید اطلاعاتی که خوانده‌اید را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنید.
  • هنگامی که تکنیک‌های تندخوانی را یاد می‌گیرید، می‌توانید با اعتماد به نفس بیشتری کتاب بخوانید و از تک‌تک لحظات خواندن لذت ببرید.
  • تندخوانی گشت و گذار در اینترنت را برای شما مفیدتر و کارآمدتر می‌کند.
  • شما می‌توانید نحوه کارکرد موضوعات مختلف را خیلی سریع یاد بگیرید.
  • شما می‌توانید هنگام خرید آنلاین خیلی سریع محصولات مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید.
  • هنگامی که بدانید مطالعه یک کتاب چقدر طول می‌کشد، می‌توانید زمانتان را به‌طور عاقلانه‌تری برنامه ریزی کنید.
  • جالب است بدانید دانش‌آموزانی که تکنیک تندخوانی را یاد می‌گیرند تمایل بیشتری به افزایش نمراتشان دارند.

 

چگونه تندخوانی به شما کمک می‌کند؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بر حسب تحصیل یا موقعیت شغلی‌تان هر روز با کاغذها یا کتاب‌های زیادی درگیر شده باشید! گاهی برخی از این یادداشت‌ها یا کتاب‌ها را باید در همان روز مرور کنید و قطعاً سرعت خواندنتان روند انجام کارهایتان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آموزش تندخوانی و تقویت حافظه کمک می‌کند تا نسبت به افراد دیگر سریع‌تر عمل کنید و از زمانتان به شکل بهینه‌تری استفاده کنید.

مطالعه کنید  شرایط استجابت دعا

 

چگونه سبک خواندنمان را فراموش کنیم!

چگونه-سبک-خواندنمان-را-فراموش-کنیم

تا این بخش از مقاله فهمیدیم که چرا یادگیری تند خوانی مهم است حالا می‌خواهیم یاد بگیریم که چگونه سبک خواندنی که تا به حال داشته‌ایم را فراموش کنیم.

در دوران مدرسه به ما یاد دادند به تک‌تک کلمات کتاب توجه کنیم. ما به کلمات نگاه کردیم، آن‌ها را تلفظ کردیم و سراغ کلمه بعدی رفتیم. قطعاً این تکنیک برای کودکی که به تازگی خواندن را یاد می‌گیرد عالی است اما برای یک فرد بالغ درست نیست؛ زیرا این شخص نیازی به تمرکز روی تک‌تک کلمات ندارد.

هنگامی که تکنیک تندخوانی را یاد می‌گیرید، می‌توانید به جای تمرکز جداگانه بر کلمات آن‌ها را به‌صورت گروه بندی شده یاد بگیرید. برای تسلط بر این مهارت چند پیشنهاد داریم.

1.     دویدن را یاد بگیرید

در حال حاضر چه قدر طول می‌کشد تا یک رمان ۱۰۰۰۰۰ کلمه‌ای را بخوانید؟ اگر این کار را با سرعت ۲۰۰ وات در دقیقه انجام دهید خواندن شما تقریباً ۸ ساعت و نیم طول می‌کشد. این مطالعه طولانی قطعاً شما را از نظر فیزیکی خسته می‌کند و باعث درد در ناحیه چشم و کمر می‌شود.

این موضوع یکی از دلایلی است که باعث می‌شود افراد از خواندن وحشت داشته باشند. هنگامی که تندخوانی را یاد می‌گیرید، می‌بینید که این مشکلات کاملاً حل می‌شوند و شما می‌توانید زمان مطالعه‌تان را از ۸ ساعت و نیم به ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه کاهش دهید.

2.     پیش نمایش متن را جدی بگیرید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که خوانندگان مرتکب می‌شوند این است که هنگام خواندن کتاب مطالب را پیش نمایش نمی‌کنند. این روش یکی از بدترین عادات مطالعه است. همانطور که هنگام رانندگی باید جاده پیش رویتان را بشناسید هنگام مطالعه هم باید نقشه خواندن را بلد باشید. مثال‌های زیر را با دقت بخوانید تا ضرورت تندخوانی و پیش نمایش را راحت‌تر درک کنید:

پیش نمایش یک کتاب غیرداستانی

  • جدا از مطالب کتاب، تصاویر / نظرات و موضوعات جانبی را بررسی کنید.
  • نام نویسنده را یادداشت کنید و اطلاعات بیوگرافی آن را مطالعه کنید.
  • نام ناشر و تاریخ چاپ را بررسی کنید تا متوجه شوید که اطلاعات چقدر قدیمی هستند.
  • مقدمه و پیشگفتار را بخوانید.
  • به فهرست نگاه کنید و موضوعات آن را یادداشت کنید.
  • به سرعت کتاب را ورق بزنید و به تصاویر گرافیکی / عکس‌ها و صفحه آرایی کتاب نگاه کنید.
  • خلاصه یا نتیجه را بخوانید.
  • و در نهایت هدف کتاب را با توجه به موضوعاتی که جمع‌آوری کرده‌اید ارزیابی کنید.
مطالعه کنید  14 راه افزایش تمرکز در کودکان پیش دبستانی

پیش نمایش یک کتاب داستانی

نحوه پیش نمایش یک کتاب داستانی نسبت به یک کتاب غیر داستانی کاملاً متفاوت است زیرا شما نمی‌خواهید آخر داستان را متوجه شوید. شما باید به شکل زیر عمل کنید:

  • در مورد نویسنده بخوانید.
  • نظرات و گفتگوهایی که پیرامون کتاب است را بخوانید.
  • تاریخ انتشار و حق چاپ را بررسی کنید.
  • در صورت وجود فهرست آن را کاملاً مطالعه کنید.
  • کتاب را ورق بزنید تا فرمت و تصاویر آن را ببینید.

 

3.     عادات اشتباهتان را اصلاح کنید

اصلاح-عادات-اشتباهتان-برای-تند-خوانی

اگر به نحوه مطالعه افراد دیگر دقت کرده باشید متوجه می‌شوید که چشم‌هایشان حرکات خاصی را انجام می‌دهند به‌عنوان مثال روی بعضی از کلمات متوقف می‌شوند. خوانندگان عادی چند اشتباه رایج دارند که در تندخوانی باید اصلاح شوند:

رگرسیون‌های بصری: نگاه کردن به بالا

یک فردی که تندخوانی را یاد گرفته با کم‌ترین توقف چشمانش روی خطوط کتاب حرکت می‌کند. این افراد عادت ندارند به مطالب قبلی بازگردند و بخشی را مجدداً بخوانند و اگر نکته کوچکی را از دست بدهند بعد از پایان خواندن مجدداً یک مرور سریع می‌کنند؛ به همین علت هم سرعت بیشتری در مطالعه دارند.

پیشرفت‌های بصری: نگاه کردن به جلو یا پایین

خوانندگان عادی معمولاً عادت دارند به پایین کتاب نگاه کنند، شماره صفحه را ببینند و با خودشان بسنجند که چند صفحه دیگر باید بخوانند. این افراد دوست دارند کتاب را به جلو ورق بزنند تا زودتر تمام شود این اشتباه فقط باعث هدر رفتن زمان و تمرکز می‌شود. برای اینکه بر این عادت غلبه کنید باید چشمانتان را عادت دهید تا روی آنچه می‌خواند تمرکز کند نه آنچه در راه است.

حواس‌پرتی بصری: نگاه کردن به چپ و راست

این حواس پرتی زمانی اتفاق می‌افتاد که بدون هیچ دلیلی مطالعه را متوقف می‌کنید و اطرافتان نگاه می‌کنید. اگر بتوانید این حواس پرتی‌ها را به حداقل برسانید به‌عنوان مثال مکان آرامی را برای مطالعه انتخاب کنید قطعاً سرعت مطالعه‌تان افزایش پیدا می‌کند.

 

4.     شروع به تندخوانی کنید

شروع-به-تندخوانی-کنید

جملات اول پاراگراف‌ها را جدی بگیرید

اگر از این به بعد بخشی از متن را خواندید و احساس کردید آن را متوجه نشدید به جای اینکه آن را بارها و بارها مطالعه کنید فقط کافی است یک یا دو جمله ابتدایی پاراگراف را بخوانید تا آن بخش در ذهنتان تداعی شود. با این کار در زمان و انرژی‌تان صرفه جویی می‌کنید.

مطالعه کنید  مثلث تلاش

با صدای بلند نخوانید:

بلند خواندن بدترین عادت ما است. این کار سرعت مطالعه را کاهش می‌دهد. از این پس به جای اینکه از لب و دهانتان برای خواندن استفاده کنید از ذهنتان کمک بگیرید.

از تایمر استفاده کنید:

حالا که علت اهمیت یادگیری تندخوانی را فهمیدید برای مطالعه کردن از تایمر استفاده کنید. تایمر یک اهرم فشار است که شما را تحریک می‌کند تا در یک تایم تنظیم شده مقدار مشخصی از کتاب پیش روی‌تان را بخوانید.

خط ببرید:

احتمالاً شما هم بارها این کار را انجام داده‌اید اما تأثیر آن در تندخوانی را نمی‌دانستید. خط بردن می‌تواند سرعت مطالعه را افزایش دهد و مانع از دوباره خوانی متن شود پس از امروز به بعد هنگام کتاب خواندن از یک مداد، خودکار یا انگشت دستتان برای خط بردن استفاده کنید.

کلام آخر

تندخوانی یعنی با سرعت بیشتری کتاب بخوانیم و به درک بیشتری برسیم. در این مقاله با یکدیگر فهمیدیم که چرا یادگیری تندخوانی اهمیت بالایی دارد. اگر دانش‌آموز هستید یا برای کنکور آماده می‌شوید حتماً این مهارت را جدی بگیرید. تندخوانی تأثیر زیادی در سرنوشت شما خواهد داشت و به صرفه جویی در زمان و انرژی‌تان کمک می‌کند.

 

سؤالات پر تکرار در رابطه با اهمیت تندخوانی :

1. چه باورهای غلطی درباره تندخوانی وجود دارد؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شده شما علی رغم اهمیت تندخوانی این مهارت را ندیده بگیرید باورهای غلطی است که احتمالاً شنیده‌اید مانند اینکه فرد تندخوان نمی‌تواند مفاهیم را درک کند، با افزایش سرعت مطالعه میزان تمرکز کاهش پیدا می‌کند یا حداکثر سرعت در مطالعه دقیقه‌ای ۵۰۰ کلمه است و نمی‌توان آن را افزایش داد!

2. آیا همه مردم می‌توانند تندخوانی را یاد بگیرند؟

اگر اهمیت تندخوانی را درک کردید پس احتمالاً دوست دارید این مهارت را یاد بگیرید. همه مردم می‌توانند این تکنیک را یاد بگیرند و نه تنها سرعت مطالعه‌شان را افزایش دهند بلکه کار کم‌تری از چشمانشان بکشند و هنگام درس خواندن کم‌تر احساس خستگی کنند.

3. تندخوانی چرا اهمیت دارد؟

تندخوانی کمک می‌کند تا در زمانتان صرفه جویی کنید، از حواس پرتی و عدم تمرکز جلوگیری کنید، انگیزه و علاقه بیشتری نسبت به مطالعه پیدا کنید، به تقویت حافظه‌تان کمک کرده و مانع از خستگی خودتان شوید.