نحوه آموزش زبان انگلیسی به نوزادان

یادگیری یک زبان جدید توسط نوزادان بدون دردسر انجام می‌شود. این یک فرایند طبیعی است که به‌تدریج اتفاق می‌افتد. کودکانی که در خانه‌های دو زبانه بزرگ می‌شوند، می‌توانند خیلی آسان دو زبان را یاد بگیرند با این حال فرایند یادگیری زبان انگلیسی به‌عنوان یک زبان خارجی برای بعضی از نوزادان دشوارتر است. همه نوزادان این توانایی ذاتی را دارند که هر زبانی را به‌طور طبیعی یاد بگیرند. آن‌ها وقتی بزرگ می‌شوند خیلی بیشتر به زبان مادری عادت می‌کنند و در اکثر مواقع آن را به کار می‌برند. در ادامه مواردی بسیار کاربردی در رابطه با آموزش زبان انگلیسی به نوزادان و آموزش گرامر انگلیسی  صحبت می کنیم.

 

چقدر از نحوه آموزش انگلیسی به نوزادان اطلاع دارید!

نوزادان می‌توانند به راحتی صداهای مختلف سازنده یک زبان را تشخیص دهند و آن را یاد بگیرند در نتیجه والدین می‌توانند از این مهارت آن‌ها به‌منظور آموزش زبان به نوزادان استفاده کنند. در مرحله اول نوزادان به صداهایی که در زبان مادری‌شان وجود دارد عادت می‌کنند و این امر از طریق فعالیت‌های روزمره مانند غذا خوردن، برنامه‌های روزانه یا بازی اتفاق می‌افتد.

معمولاً اعضای خانواده دائماً با نوزادان تعامل دارند و به‌طور منظم با آن‌ها صحبت می‌کنند پس هنگام آموزش زبان هم باید صبر و حوصله زیادی داشته باشند و به‌تدریج کلمات و صداها را با تکرار زیاد به آن‌ها بگویند. موضوعی که می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند شناخت نقاط عطف یادگیری و آموزش زبان انگلیسی به نوزاد است. آن‌ها در ماه اول به‌سرعت مراتب مختلف شناختی را پشت سر می‌گذارند به همین علت شناخت مراحل یادگیری لازمه آموزش زبان دوم به آن‌ها است.

 

  • نقاط عطف یادگیری از ۰ تا ۶ ماهگی نوزادان

علی رغم اینکه نوزادان در بدو تولد نمی‌توانند به‌درستی کلمات را تشخیص دهند اما به ریتم زبان از طریق تأکید، گام زدن و زیر و بم پاسخ می‌دهند. این سه بخش گفتار تعیین می‌کنند که چگونه یک نوزاد چیزی که به او گفته می‌شده را درک می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا او متوجه صحبت‌های سرگرم کننده یا جدی‌تر شود. معمولاً بعد از ماه سوم نوزادان می‌توانند صداها را تشخیص دهند و این موضوع نقش بزرگی در یادگیری زبانشان دارد.

 

  •  نقاط عطف یادگیری از ۶ تا ۱۲ ماهگی نوزادان

به محض اینکه نوزادان وارد ۶ ماهگی می‌شوند شروع به غر زدن می‌کنند و این اولین نشانه یادگیری زبان در آن‌ها است. نوزاد در این سن به دنبال شنیدن و دریافت صداهای مختلف هست و اگر در حال یادگیری دو زبان باشد قطعاً به دنبال پیدا کردن هر دو زبان می‌گردند.

در ماه ۸ آن‌ها می‌توانند تعدادی از صداها را تشخیص دهند حتی اگر به وضوح معنی کلمات را ندانند.

در ۱۲ ماهگی نوزادان می‌توانند بعضی از کلمات را با معنی که دارند مطابقت دهند و این اولین قدم برای ساخت واژگان است. در این ماه آن‌ها حتماً شروع به تقلید برخی از کلمات و اولین تلاش‌هایشان برای صحبت کردن می‌کنند.

مطالعه کنید  آموزش زبان انگلیسی در 60 روز

 

  • نقاط عطف یادگیری نوزادان از ۱۲ تا ۲۴ ماهگی

در سال اول نوزادان اولین کلمات خودشان را می‌گویند. این کلمات معمولاً اسامی هستند. در این سن آن‌ها مشتاق‌اند تا چیزهایی که روزانه با آن‌ها تعامل دارند را بگویند. به‌تدریج اسامی و افعال بیشتری را تشخیص می‌دهند و دوست دارند ساختار جملات را درک کنند تا نیازهایشان را به شکل بهتری به زبان آورند. هنگامی که در این ماه‌ها آموزش زبان انگلیسی به نوزادان را شروع می‌کنید آن‌ها می‌توانند برخی از واژگان را به زبان آورند، ضمایر را یاد بگیرند و در مکالماتشان از آن‌ها استفاده کنند.

 

روش های آموزش زبان انگلیسی به نوزادان را بشناسید

به گفته اکثر متخصصان کودک، مغز بچه‌ها تا ۲ سالگی می‌تواند بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کلمه را جذب کند. بنابراین تا جایی که ممکن است با فرزندتان به زبان انگلیسی صحبت کنید. آن‌ها به زودی با کمی تلاش از جانب شما یاد می‌گیرند که به شکل روانی انگلیسی حرف بزنند. بهترین راه های آموزش زبان به نوزادان به شرح زیر است.

 

  • از اسباب بازی‌هایش استفاده کنید

اسباب بازی‌ها روش ساده‌ای برای آموزش هستند. شما می‌توانید کلمات مختلف را به اسباب بازی‌ها ربط دهید به‌عنوان مثال درباره رنگ آن‌ها یا شکلی که دارند صحبت کنید.

 

  • آهنگ‌های ساده را برای نوزادتان بخوانید

برای شروع آموزش زبان انگلیسی به نوزادان از آهنگ‌های ساده‌تری که «واژگان راحت با تکرار زیاد» دارند استفاده کنید. (آهنگ‌ها برای کودکان بزرگ‌تر بسیار مفید است.)

 

  •  هر شب داستان بخوانید

شما باید صرف نظر از زبان مادر کودک هر شب برای او داستان انگلیسی بخوانید، این امر به درک زبان نوزادتان کمک می‌کند. برای توسعه جمله سازی فرزندتان می‌توانید به تصاویر اشاره کنید و از او بخواهید تا درباره آن‌ها حرف بزند. کتاب‌های مصور علاوه بر اینکه از لحاظ ظاهری جذاب‌ترند، به اندازه کافی آسانند و می‌توانند به راحتی مطالب مختلفی را به کودکان بیاموزند. یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود کودک شما در سنین بزرگسالی کتاب خوان شود مطالعه کتاب از سنین پایین است.

 

  • بازی‌های حافظه را امتحان کنید

برای آشنایی کودکان با اشیا مختلف می‌توانید از کارت‌های آموزشی استفاده کنید یا با جست و جو در اینترنت و یوتیوب برنامه‌های آموزشی مرتبط با نوزادان را دانلود و طبق آن عمل کنید.

 

  • ویدئوهای متنوعی را دانلود کنید

کودکان تمایل زیادی به یادگیری بصری دارند به همین علت تماشای فیلم‌ها و برنامه‌های کودکانه می‌تواند مسیر خوبی برای آموزش به آن‌ها باشد. شما باید فیلم‌هایی را انتخاب کنید که اسامی ساده و واژگان مفیدی را به آن‌ها بیاموزند.

 

  • روزتان را توصیف کنید

مهم نیست که زبان انگلیسی برای کودک شما حکم یک زبان جدید را دارد یا نه در هر صورت شما نباید کلماتی که به زبان مادری از دهانتان خارج می‌شود را پنهان کنید. بدون شک ترکیب زبان مادری و زبان انگلیسی می‌تواند روند آموزش و یادگیری او را سریع‌تر کند پس هوشمندان عمل کنید و این دو زبان را به‌صورت ترکیبی به او آموزش دهید.

 

  • از برنامه‌های آموزشی به عنوان روش جدید آموزش زبان انگلیسی به نوزادان استفاده کنید

برنامه‌های آموزشی منبع خوبی برای یادگیری زبان دوم هستند که معمولاً توسط کودکان بزرگ‌تر استفاده می‌شوند؛ با این حال می‌توانید برای آموزش زبان انگلیسی به نوزادان هم از آن‌ها استفاده کنید. این برنامه‌ها از طریق صدا و با تکرار زیاد مهارت‌های شناختی کودکان را بهبود می‌بخشند و راه امن و جذابی برای سرگرم کردنشان هستند.

مطالعه کنید  5 راه خلاقانه جهت آموزش زبان به کودکان

 

  • اجازه دهید تا از یادگیری زبان لذت ببرد

کودکان نوپا ذهن تأثیرپذیری دارند. هنگامی که می‌بینید آن‌ها از چیزی لذت می‌برند حتماً به آن‌ها اجازه دهید تا آن را امتحان کنند. کودکان در این بازه سنی به شما نگاه می‌کنند پس اجازه دهید در حین آموزش از موسیقی، خواندن کتاب یا تماشای برنامه کودک به زبان انگلیسی لذت ببرند.

 

  • برای پاسخ دادن به سؤالات هرگز اصرار نکنید

احتمالاً پاسخ دادن به زبان انگلیسی برای کودک نوپای شما دشوار است پس هرگز او را تحت فشار نگذارید. برای شروع بهتر است از جملات ساده استفاده کنید مانند:

  • Let’s go, Come here, Put on your shoes
  • Great work, Good job
  • It’s so hot today, This is a beautiful flower
  • Where are your books?, Where is Dad?, Do you want some ice-cream?

 

  •  از فلش کارت‌ها استفاده کنید

توصیف تصاویر با کمک فلش کارت‌ها می‌تواند روند یادگیری را تسریع کند. هر فلش کارتی یک شیء، رنگ یا شکل را توضیح می‌دهد و ابزار ایده آلی برای شناسایی موضوعات مختلف به کودکان نوپا به ویژه نوزادان است.

 

  •  همیشه همراهتان یک دفترچه مخصوص داشته باشید

بریدن و چسباندن تصاویر حیوانات و اشکال مختلف در یک دفترچه کمک می‌کند تا فرزندتان در کوتاه‌ترین زمان انگلیسی را یاد بگیرد. شما می‌توانید او را تشویق کنید تا با رنگ آمیزی تصاویر از روندی یادگیری بیشتر لذت ببرد (البته این امر برای کودکان بزرگ‌تر امکان پذیر است.).

 

  • دایره لغات نوزادتان را گسترش دهید

هنگامی که کودک شما شروع به صحبت می‌کند باید با آرامش دایره واژگانش را گسترش دهید؛ به‌عنوان مثال هنگامی که به لگو اشاره می‌کند علاوه بر لگو رنگ، مدل یا اندازه او را هم به فرزندتان یاد بدهید.

 

  • از روش‌های آنلاین غافل نشوید

وب‌سایت‌های مختلفی هستند که صورت رایگان یا پولی زبان انگلیسی را از سنین پایین تا بزرگسالی و از سطح مبتدی تا پیشرفته با روش‌های خلاقانه آموزش می‌دهند. شما می‌توانید برای پیدا کردن ایده‌های جدیدتر از آن‌ها کمک بگیرید.

 

طریقه آموزش زبان انگلیسی به نوزادان گاهی اوقات اشتباه است!!

برخی از پدر و مادرها بعد از اینکه کودکشان به دنیا می‌آید، می‌خواهند قبل از هر چیزی زبان انگلیسی را به او بیاموزند این در حالی است که هنوز زبان مادری برای کودک جا نیفتاده، همچنان برخی از حرف‌ها را اشتباه استفاده نمی‌کند و حتی نمی‌تواند کلمات را به‌درستی ادا کند؛ در این شرایط آموزش زبان انگلیسی در خانه به او کار درستی نیست. مکان زبان اول با مکان زبان دوم در مغز فرق می‌کند. هنگامی که کودک زبان اول را یاد می‌گیرد منطقه خاصی در مغزش فعال می‌شود و با یادگیری زبان دوم منطقه دیگری این تغییر را شاهد است: پس باید در بهترین بازه سنی آموزش زبان به او شروع شود. سن دقیق در هر کودکی متفاوت است و از لحاظ نظری زمان دقیقی برای آن تعیین نشده است. ۳ دلیل کلی برای عدم آموزش زبان انگلیسی به نوزادان وجود دارد:

  • شاید آن‌ها با یادگیری زبان دوم در یادگیری زبان مادری دچار مشکل شوند.
  • شاید آموزش این مهارت‌ها باعث شود تا آن‌ها در جنبه‌های روانشناسی و جنبه‌های ساختاری رشد دچار مشکل شوند.
  • شاید یادگیری این مهارت باعث شود تا آن‌ها مهارت‌های زبانی یا ارتباطی که در طول زندگی به آن احتیاج دارند را به‌درستی یاد نگیرند.
مطالعه کنید  حافظه کاری و نقش آن در موفقیت

 

والدینی که تسلط کافی به زبان انگلیسی ندارند چه‌کار کنند!

اگر شیوه آموزش زبان انگلیسی به نوزادان را مطالعه کردید اما نگران عدم تسلطتان بر این مهارت هستید، می‌توانید از سایت‌های زیر کمک بگیرید:

  • آموزش اعداد: https://www.englishclub.com/babies/123.htm
  • آموزش ABCD: https://www.englishclub.com/babies/abc.htm
  • آموزش اسباب بازی‌ها: https://www.englishclub.com/babies/toys.htm
  • آموزش رنگ‌ها: https://www.englishclub.com/babies/colours.htm
  • آموزش خانواده: https://www.englishclub.com/babies/family.htm
  • آموزش غذاها: https://www.englishclub.com/babies/food.htm
  • آموزش طبیعت: https://www.englishclub.com/babies/nature.htm
  • آموزش اعضای بدن: https://www.englishclub.com/babies/body.htm

 

کلام آخر

به عقیده عموم مردم آموزش زبان انگلیسی به نوزادان کار غیرممکنی است در حالی که این بازه سنی بهترین زمان برای یادگیری زبان انگلیسی است. بر اساس تحقیقات انجام شده نوزادانی که در خانواده‌های دو زبانه بزرگ می‌شوند، می‌توانند در بزرگسالی زبان انگلیسی را مانند زبان مادری صحبت کنند. شاید بپرسید که این موضوع باعث گیج شدن نوزادان نمی‌شود!

محققان معتقدند که کودکان از زمانی که در رحم مادر هستند صداها را می‌شنوند و می‌توانند زبان را یاد بگیرند. یادگیری زبان در حقیقت به فرآیند صدا وابسته است. کودکان بعد از تولد قدرت عجیبی در تشخیص صداها دارند و می‌توانند با گوش کردن به شکل تدریجی زبان واحد را تشخیص دهند. سنین ۶ تا ۱۲ ماهگی بهترین سن برای یادگیری زبان مادری است و شما می‌توانید بعد از اینکه فرزندتان تا حدودی زبان مادری را یاد گرفت آموزش زبان انگلیسی آنلاین  را شروع کنید.

 

سؤالات متداول در ارتباط با آموزش زبان انگلیسی به نوزادان

آیا آموزش زبان انگلیسی به نوزادان خیلی زود نیست؟

آموزش این مهارت هیچ موقع زود نیست. نوزادان علاقه زیادی به داستان‌ها، صداها و قافیه‌ها دارند و اکثر کارشناسان معتقدند که سنین کودکی بهترین زمان برای یادگیری زبان انگلیسی است. از زمان تولد تا دو الی سه ماهگی مغز کودک مانند یک اسفنج است و شما می‌توانید با تکرار زیاد زبان دوم را به او آموزش دهید.

چرا کودک من زبان انگلیسی را یاد نمی‌گیرد؟

آموزش زبان انگلیسی به نوزادان از طریق روش‌های مختلفی انجام می‌شود اما اکثر آن‌ها با گوش دادن و شنیدن، کلمات مختلف را یاد می‌گیرند و شروع به تقلید می‌کنند. شما باید شرایط یادگیری را برای آن‌ها آماده کنید و بقیه چیزها را به زمان بسپارید.

آیا آموزش زبان انگلیسی به نوزادان باعث گیج شدنشان می‌شود؟

محققان معتقدند که نوزادان می‌توانند به‌طور هم‌زمان بیشتر از یک زبان را یاد بگیرند. اگر آن‌ها در محیط‌های دو زبانه بزرگ شوند خیلی راحت‌تر این مهارت را می‌آموزند. گاهی اوقات آن‌ها تصمیم می‌گیرند زبانی که بیشتر استفاده می‌شود را به‌عنوان زبان بومی انتخاب کنند و وظیفه شما این است که به‌درستی از هر دو زبان استفاده کنید. برخی از والدین به‌اشتباه فکر می‌کنند تلویزیون می‌تواند جای انسان را بگیرد و نقش معلم را ایفا کند در حالی که این تصور اشتباه است پس خودتان آموزش را به عهده بگیرید.