چگونه می توان اطلاعات را سریع و موثر جذب کرد؟

چگونه می توان اطلاعات را سریع و مؤثر جذب کرد؟

چگونه می توان اطلاعات را سریع و مؤثر جذب کرد؟

سرعت خواندن فرایند فهم و درک و جذب عبارات جملات به صورت یکباره است نه خواندن جملات به صورت جزء به جزء. ما هر روز بر میزان اطلاعاتی که پردازش می کنیم می افزاییم، خواه از طریق ایمیل، گزارش و وب سایت در محل کار یا رسانه های اجتماعی، کتاب و مجله در خانه باشد. به احتمال زیاد برای دستیابی سریع تر به این اطلاعات احساس فشار می کنیم تا بتوانیم در این میدان پر رقابت بمانیم و تصمیم درست بگیریم. با این احساس فشار و ترس از عدم موفقیت اینکه بدانیم چگونه می توان اطلاعات را سریع و موثر جذب کرد؟ می تواند موضوع مهمی باشد که ما امروز در سایت استاد مرتضی جاوید به آن می پردازیم پس با ما همراه باشید.

اکثر مردم با سرعت متوسط 250 کلمه در دقیقه می خوانند، اگرچه برخی از آنها به طور طبیعی سریعتر از سایرین هستند. اما، سرعت خواندن می تواند به معنای دو برابر شدن این مقدار باشد.

در ادامه با تعدادی دیگر از متدهای جذب سریع و موثر اطلاعات آشنا می شویم:

چگونه می توان اطلاعات را سریع جذب کرد؟

چگونه می توان اطلاعات را سریع جذب کرد؟

تمامی تکنیک های خواندن به هم شباهت دارند شما باید حرف زدن در سر خود را متوقف کنید و به جای آن عبارات و کلمات را باید “SKIM”  کنید که می تواند سرعت خواندن شما را سرعت بخشد. 

یکی از راه هایی که می تواند به شما کمک کند که سریع و موثر بخوانید این است که به جای خواندن کلمه به کلمه جملات، آن ها را به صورت مجموعه ای از کلمات بخوانید. 

روش اشاره گر راه دیگری برای اینکه دانست چگونه می توان اطلاعات را سریع و مؤثر جذب کرد؟

قرار دادن انگشت در زیر کلمات و یا هر نوع اشاره گر دیگری می تواند سرعت شما را چندین برابر کند. روش متا هدایت بصری چشم با استفاده از انگشت و یا اشاره گر مانند قلم است تا بتوان در حین خواند متن سریعتر حرکت کرد. این شامل ترسیم اشکال نامرئی در صفحه متن به منظور گسترش حوزه بصری برای سرعت خواندن است.

به عنوان مثال، به مخاطبان در سمینار سرعت خواندن آموزش داده خواهد شد که از این انگشت یا قلم برای ساختن اشکال در صفحه استفاده کنند . این کار هم سرعت و هم حوزه بصری اقراد را افزایش می دهد. این کار می تواند خواندن در سر شما را کاهش دهد و در نتیجه سرعت خواندن را افزایش می دهد.

از آنجا که این کار چشم را به اسکیم کردن ترغیب می کند، می تواند درک و حافظه را کاهش دهد و منجر به از دست رفتن جزئیات مهم متن شود. تأکید بر مشاهده هر کلمه، البته به طور خلاصه و بدون رگرسیون (رگرسیون یک فرآیند ناخودآگاه است که چشم ها دو یا سه متوقف می شوند و سپس به عقب برمی گردند) برای این کار مؤثر است.

روش ردیابی:

این نیز روشی مرتبط با اشاره گر است که در آن سر قلم خود را یک خط قرار دهید و آن خط را به صورت یک مجموعه از کلمات بخوانید و به همین ترتیب تا انتهای متن این کار را ادامه دهید. سعی کنید تنها چند ثانیه را به خواندن آن خط اختصاص دهید ممکن است در ابتدا چیزی متوجه نشوید اما به مرور که تمرین کنید سرعت شما افزایش می افتد.

روش اسکن کردن:

اسکن” شامل حرکت سریع چشمان شما در صفحه و شناسایی کلمات و عبارات خاص در هنگام خواندن است. این عبارات و کلمات کلیدی اغلب شامل جمله اول و سپس تمامی اعداد و ایده ها و نام ها و … است. با این روش شما مجبور به خواندن تمامی کلمات نیستید؛ بلکه تنها کلماتی را می خوانید که مهم هستند. 

چه هنگام باید تند خوانی کنیم؟

این تکنیک هایی که در اینجا گفته شد همگی برای تندخوانی مؤثر هستند اما آیا شما را به آنچه می خواهید می رسانند. 

میزان سرعت خواندن، تعادل بین سرعت و درک است. مطالعات نشان داده اند که هر چه سریعتر بخوانید، اطلاعات کمتری به خصوص هنگام یادآوری جزئیات دریافت می کنید. 

بنابراین، اگر می خواهید یک سند پیچیده حقوقی یا فنی را بخوانید، حتی اگر برای زمان تحت فشار قرار گرفته اید، خواندن سریع جوابگو نخواهد بود. به همین ترتیب، اگر مطالبی که شما می خوانید جدید یا نا آشنا است، یا اگر مجبورید آن را به شخص دیگری آموزش دهید، کاهش سرعت آن کار عاقلانه تری است.

هنگامی که شما فقط باید استدلال های اساسی یا نتیجه گیری را ارائه دهید؛ تکنیک های تندخوانی می توانند مؤثر باشند. 

به طور کلی، اگر می خواهید چیزی را به خاطر بسپارید، باید به آرامی و کمتر از 100 دور در دقیقه بخوانید. سرعت عادی برای یادگیری 100-200 دور در دقیقه است و برای درک آن 200-400 دور در دقیقه است.

سرعت خواندن به طور معمول با سرعت حدود 400-700 دور در دقیقه انجام می شود. هر چیزی بالاتر از 500-600 دور در دقیقه به معنای قربانی کردن درک است، گرچه این مسئله در افراد مختلف متفاوت است.

چگونه می توان سرعت خواندن را بهبود بخشید:

دانستن چگونگی انجام و زمان انجام تندخوانی تنها قدم اول موفقیت است؛ در این قسمت متدها و راهکارهای بیشتری را به شما ارائه می دهیم:

آسان بگیرید:

یک رمان و یا مقاله ای ساده را انتخاب کنید تا بدانید که کدام روش برای شما بهتر کار می کند میزان فهم و درک خود را اندازه گیری کنید و با یک تایمر میزان سرعت خود را بسنجید. 

کلماتی را که قبلا خوانده اید را به نوعی بپوشانید این کار کمک می کند تا چشم شما کلمات تکراری را نخواند و تمرکز شما روی مطالب جدیدتر باشد. 

مشخص کنید چه چیزی می خواهید از متن بیرون بکشید:

وقتی از روش اسکیم اشتفاده می کنید دانستن این نکته بسیار مفید خواهد بود. وقتی کلمات و جملات مورد نظر خود را دیدید می توانید روی آن ها توقف کنید و سرعت خواندن خود را کاهش دهید دور نکات مهم را خط بکشید و در غیر این صورت به راحتی از روی متن رد شوید. 

در کل به خاطر داشته باشید همیشه سریع خواندن مفید نیست و برای تبحر در این امر تمرین را نباید فراموش کنید. 

سه نوع خواندن وجود دارد :

خواندن ذهنی: یعنی با صدای بلند در ذهن خود بخوانید که این روش کندترین مدل خواندن است و حتی باهوش ترین افراد هم با این روش تنها می توانند 250 کلمه را در یک دقیقه بخوانند. 

خواندن شنیداری: یعنی کلماتی که به گوش می رسد را خوب به خاطر بسپارند که این روش سریعتری برای خواندن است. 

خواندن بصری: به معنای درک کامل جملات و کلمات است و این سریع ترین روند است. خوانندگان ذهنی 250 کلمه، خوانندگان شنیداری 450 کلمه و خوانندگان بصری 700 کلمه در دقیقه را می خوانند.

 

مطالعه کنید  می‌خوام راحت بیدارشم!

شما چه نظری دارید؟