چگونه لیسنینگ خود را قوی کنیم

چگونه لیسنینگ خود را قوی کنیم

چگونه لیسنینگ خود را قوی کنیم

چگونه در لیسنینگ آیلتس موفق شویم؟

استاد مرتضی جاوید در زمینه یادگیری لیسنینگ مطالب نابی را مطرح می کنند که در هیچ کتاب و مجموعه ای پیدا نشده و نمی شود. اکنون به نکاتی درباره اینکه  چگونه لیسنینگ خود را قوی کنیم؟ نکاتی که در اینجا درباره لیسنینگ بیان شده است در هیچ کتاب و مقاله ای پیدا نخواهید کرد زیرا همگی این مطالب از تجارب خود استاد مرتضی جاوید بوده و بسیار ناب و ارزشمند هستند پس با ما همراه باشید تا به شما درباره اینکه چگونه لیسنینگ خود را قوی کنیم نکات و ترفندهایی را بیان کنیم.

بیایید در اینجا تنها با چند نکته مختصر اما بسیار مفید ببینیم که چگونه لیسنینگ خود را قوی کنیم و در امتحانات آیلتس و تافل و غیره موفق شویم؟

نکته اول در رابطه با اینکه چگونه لیسنینگ خود را قوی کنیم:

برای تقویت لیسنینگ ( Listening) این است که با یک مجموعه هدفمند پیش برویم.

مثلا هر روز یک کانال خارجی را نگاه کنیم یا مثلا معتقد به این باشیم در محیط یاد میگیریم.  یک مجموعه کتاب هایی با عنوان  tactics for listening  که در هر کجای دنیا سراغ آن را بگیرید می توانید خریداری فرمائید.

اما

تنها داشتن همین کتاب ها آیا کافی است؟

 خیر، وقتی نحوه ی استفاده از آنها را بلد نباشیم و ندانیم که چگونه با آنها کار کنیم، فایده ای ندارد.

نکته دوم :

 گوش کردن به کلیدها:

یعنی قرار نیست ما همه کلمات را متوجه شویم اگر در هر جمله یا چند جمله، یکی دو کلمه ی کلیدی را متوجه شویم، کافی است .

 نکته ی سوم:

 داشتن تفکر مثبت در هنگام گوش دادن است که بسیار امر مهمی ست.

اما داشتن تفکر مثبت در listening  به چه معناست؟ یعنی با حس فهمیدن گوش کنیم، به این معنا که مطمئن باشید متن و محتوایی را که قرار است بشنوید می فهمید. حتی اگر گاهی متوجه هم نشدید، حس بدی نسبت به خودتون نداشته باشید و وانمود کنید که محتوا را متوجه شدید.

اما اگر تفکر منفی داشتیم چاره چیست؟

گاهی اوقات حال و حوصله درست و حسابی نداریم، حال خوشی نداریم و اگر بخواهیم لیسنینگ هم کار کنیم چیزی متوجه نمی شویم. در چنین شرایطی بهترین کار این است که اصلا listening  گوش نکنیم و یا اینکه قبل شروع کردن به تمرین، تفکر و حال خود را مثبت و خوب کنیم اما چگونه تفکر خود را مثبت کنیم؟چگونه لیسنینگ خود را قوی کنیم

نکته ی چهارم:

 کافی است روز بعد یکی دو دقیقه از تراک روز قبل را گوش گنید،

مثلا از یک مجموعه که شامل 90 تراک است، و ما امروز باید تراک مثلا 20 را گوش کنیم، یکبار از اول یا آخر تراک 19 را گوش می دهیم در حد دو یا سه دقیقه آن را و سپس سراغ تراک بعدی می رویم و به محض اینکه مغزمان افتاد روی غلتک و متوجه تراک روز قبل شدیم، سریع آن را قطع کرده و سراغ تراک جدید امروز خود می رویم.

یک قسمتی در مغز ما وجود دارد به نام لیمبیک که آموخته و تجربه های ما را تعمیم می دهد، مثلا وقتی یک امتحان را خوب پاس می کنیم در امتحان بعدی موفق تر عمل می کنیم ولی اگر تصویر ذهنی ما در یک زمینه ای منفی شود، ممکن است در آن زمینه اعتماد به نفس ما پایین بیاید.

پس اگر ما با پیش فرض نفهمیدن چیزی شروع کنیم این امر گسترش پیدا می کند، اما اگر بتوان با فهمیدن شروع کرد، یعنی اولین چیزی را که گوش می کنیم بفهمیم، بقیه موارد را بهتر متوجه خواهیم شد.

نکته ی پنجم:

 برگشت به عقب ممنوع.

وقتی یک متنی را می خوانی، خیلی مواقع ممکن است بخشی از آن را متوجه نشوید، و بخواهید که برگردید و دوباره آن را مطالعه کنید، اما بهتر است متن را تا انتها ادامه دهید و در پایان متوجه می وشید که بخشی را که قابل فهم نبود و جا نیفتاده بود، برای شما جا افتاد.

در مورد لیسنینگ هم همین امر صدق می کند.

 نکته ششم:

 با رها کردن یک مطلب آن را یاد بگیرید.

با رها کردن یک مطلب، ضمیر ناخودآگاه سراغ آن می رود و بعد از مدتی متوجه می شویم که کاملا مطلب را یاد گرفته ایم. مثلا گاهی اوقات اسم و یا فامیل کسی را فراموش کرده ایم و با وجدو اینکه خیلی به آن فکر می کنیم بازهم چیزی به خاطر ما نمی آید، به محض اینکه آن را رها کردیم و دیگر به ان فکر نکردیم، یادآوری آغاز می شود.

بهترین پکیجی که می توانید برای یادگیری زبان با جدیدترین متد و در کوتاه ترین زمان یاد بگیرید در همین لینک در اختیار شما قرار داده ایم. تنها با یک کلیک از این آموزش عالی بهره مند شوید. 

نکته ای در رابطه با ضمیر ناخودآگاه  و اینکه چگونه لیسنینگ خود را قوی کنیم:

ضمیر ناخودآگاه ما در هنگامی که ما روح داریم فعال می شود یعنی از زمان 4 ماهگی جنینی و هنوز به دنیا نیامده ایم و اگر مادر در این دوران کتاب بخواند، قرآن گوش کند، ربان گوش کند و بخواند و همه اینها روی ضمیر ناخودآگاه جنین تأثیر می گذارد.

وقتی بچه به دنیا می آید، می توانید برای کودک کارتون هایی با زبان اصلی بگذارید که او ببیند، تمام این موارد روی ضمیر ناخودآگاه بچه تأثیر می گذارد و این موارد در سن 3 ا 4 سالگی برون ریزی می کند.

 خب سؤال این است که اکنون و در زمان حال برای فعال شدن ضمیر ناخودآگاه خود چه کنیم؟

نکته ی هفتم:

 شما هر تراکی را که می خواهید گوش کنید دوبار گوش دهید:

یکبار شب به صورت سر سری و قبل از خواب، مهم نیست اگر چیزی نفهمیدید و متوجه مطالب نشدید و یا حتی اگر به خواب رفتید.

یکبار هم صبح روز بعد در اولین فرصت همان تراک را کار کنید.

این کار باعث می شود که ضمیر ناخودآکاه شما روی آن تراک در فاصله زمانی شب تا صبح کار کند، و فردا که می خواهید آن را یاد بگیرید، یادگیری شما چند برابر خواهد شد.

نکته ی هشتم:

 یادگیری بین الطلوعین می تواند روی تقویت لیسنینگ شما تاثیر بگذارد

گاهی پیش می آید یک تراک را به هیچ عنوان متوجه نمی شوید و حتی با وجود اینکه چندین بار به آن گوش داده اید و احساس کرده اید سخت است؛ چه کار کنیم یاد بگیریم؟

 بهتر است این تراک را بین الطلوعین یاد بگیریم یعنی بین ساعت 4 تا 7 صبح که یادگیری مغز در این ساعات چند برابر بیشتر است.

مطالعه کنید  آموزش افعال بی قاعده در زبان انگلیسی

شما چه نظری دارید؟