علت حواس پرتی و فراموشی در جوانی چیست؟

علت-حواس-پرتی-در-جوانان

آیا اخیراً احساس فراموشی کرده‌اید! آیا برای شما هم پیش آمده اصلاً ندانید که چه چیزی را فراموش کرده‌اید! قبل از اینکه تصمیم به خواندن این مقاله بگیرید در برابر موضوعاتی که فراموش می‌کردید چه واکنشی از خودتان نشان می‌دادید؟ اگر مسن نیستید و در دهه ۲۰ سالگی دچار عدم تمرکز، حواس پرتی و از دست دادن حافظه شده‌اید نگران نباشید؛ این مشکلات معمولاً نشانه آلزایمر یا زوال عقل نیستند بلکه دلایل دیگری دارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا علت حواس پرتی در جوانان و راهکارهایی برای تقویت حافظه را به‌طور کامل بررسی کنید.

 

علت حواس پرتی و فراموشی در جوانی

علت فراموشی در جوانان معمولاً موضوعات و چیزهای معمولی و بسیار کوچکی است که حتی گاهی اوقات متوجه آن‌ها نیستیم. در ادامه رایج‌ترین عواملی که باعث ایجاد چنین تنش‌ها و نگرانی‌هایی شده‌اند را بررسی خواهیم کرد.

 

1. استرس (علت فراموشی کوتاه مدت در جوانان)

اگرچه استرس به‌عنوان مخرب‌ترین عامل حافظه شناخته می‌شود اما در واقعیت بیشتر از اینکه بر حافظه تأثیر بگذارد تمرکز و توجه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. استرس می‌تواند توانایی شما در به خاطر آوردن اطلاعات جدید را کاهش دهد.

هنگامی که استرسی می‌شوید ذهنتان با افکار مختلف پرت می‌شود و نمی‌توانید روی کاری که در حال انجامش بودید تمرکز کنید؛ به‌عنوان مثال اگر مادرتان به شما بگوید که ساعت ۷ به غذا نمک بزنید احتمالاً بعد از گذشته مدتی به یاد نمی‌آورید که باید چه ساعتی در غذا نمک بزنید. این موضوع به دلیل عدم توجه کافی شما رخ می‌دهد نه به دلیل ضعف حافظه و زوال عقلتان.

 

مطالعه کنید  10 راز ناگفتنی تقویت حافظه که تا به حال نشنیده‌اید!!

2. رسانه‌های اجتماعی و وب گردی

وب-گردی-علت-فراموشی-جوانان

واضح‌ترین و بدترین علت حواس پرتی و عدم تمرکز جوان رسانه‌های اجتماعی، اینترنت و به‌طور کلی ابزارهای الکترونیکی است. شما می‌توانید با یک گوشی هوشمند کارهای زیادی را انجام دهید و با کمک اینترنت در اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، فیسبوک، توییتر، یوتیوب، نتفلیکس و … ساعت‌ها بگردید؛ به همین علت رهایی از این فضا فوق‌العاده سخت شده است!

بر اساس مطالعاتی که اخیراً انجام شد دانشمندان فهمیدند کودکان امروزه حدوداً 3 ساعت در روز را صرف وب گردی با تلفن همراه می‌کنند. این عدد تقریباً معادل یک روز کامل در هفته است. اولین قدمی که شما می‌توانید برای حذف حواس پرتی‌ها بردارید حذف هر برنامه‌ای است که مانع از انجام کارهایتان می‌شود.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی را به‌طور کلی از زندگی‌تان پاک کنید بهتر است برای جلوگیری از فراموشی اعلان‌های آن‌ها را خاموش کنید یا در طول روز زمان خاصی را به این کار اختصاص دهید تا در مابقی روز بتوانید کارهایتان را به درستی انجام دهید.

 

3. تلویزیون

کاملاً درسته، تلویزیون هم می‌تواند علت حواس پرتی در جوانی باشد! ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر روز فیلم‌ها، سریال‌ها، برنامه‌ها، مستندها و به‌طور کل ویدئوهای جذاب و سرگرم کننده‌ای ساخته می‌شود که بی‌توجهی به آن‌ها تقریباً غیرممکن است.

بهترین راه حل این است که این عوامل حواس پرتی را تبدیل به یک پاداش کنید. از امروز به بعد با خودتان قرار بگذارید تا بعد از انجام کارهای روزانه‌تان 1 ساعت را به تماشای فیلم یا سریال مورد علاقه‌تان اختصاص دهید و اگر کارهایتان را انجام ندادید خودتان را از این پاداش محروم کنید.

 

4. کمبود خواب

بی-خوابی-دلیل-فراموشی-جوانان

بی‌خوابی علت حواس پرتی و فراموشی جوان است و باعث استرس و اضطراب زیادی می‌شود.

 

5. چند وظیفه‌ای

احتمالاً تا به حال مقالاتی را درباره علل حواس پرتی در جوانی و تأثیر چند وظیفه‌ای بر آن را مطالعه کرده‌اید. بر اساس تحقیقات انجام شده درصد پایینی از مردم می‌توانند چند کار را به‌طور هم‌زمان انجام دهند. در حقیقت انجام وظایف بیش از حد باعث می‌شود تا دچار استرس شوید، حواستان پرت شود یا نتوانید اطلاعات را به درستی در حافظه‌تان ذخیره کنید!

 

مطالعه کنید  ما چه تاثیری بر جامعه داریم

6. مسائل مربوط به سلامت روان

از لحاظ پزشکی افسردگی یکی از شایع‌ترین عواملی است که باعث فراموشی می‌شود اما برخی از متخصصان معتقدند هر چیزی که بتواند بر مغز تأثیر بگذارد، می‌تواند باعث ایجاد مشکل در حافظه شود مانند افسردگی، مشکلات خواب، برخی از داروها، اختلالات تغذیه‌ای، بیماری تیروئید، بیماری کلیوی، بیماری کبد، دیابت یا اختلالات چربی؛ پس از این به بعد اگر دچار حواس پرتی شدید آن را سریعاً به افسردگی ربط ندهید.

 

7. داروها

دارو-دلیل-فراموشی-جوانان

اگر برای درمان هر چیزی از اضطراب گرفته تا پارکینسون از یک سری داروها استفاده کنید این احتمال وجود دارد که توانایی حافظه شما تحت تأثیر قرار بگیرد. اگر مجبور به استفاده از چنین داروهایی هستید نگران نباشید زیرا همیشه داروهای جایگزین خوب وجود دارد.

 

8. کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید گاهی اوقات علت حواس پرتی و گیجی در جوانی است. این مشکل معمولاً باعث کاهش متابولیسم، اختلال در پریود، تغییر حس دمای بدن و به‌طور کلی ایجاد حس تنبلی می‌شود و می‌تواند علائمی شبیه به افسردگی را در فرد ایجاد کند.

حواس پرتی و ناتوانی در تمرکز یا مشکلات حافظه که به دلیل کم کاری تیروئید رخ می‌دهند را می‌توان به راحتی با برخی از داروها درمان کرد پس به هیچ عنوان نگران نشوید.

 

9. خانواده و دوستان

دوستان-و-خانواده-دلیل-حواس-پرتی-در-جوان

اگر از من بپرسید که علت حواس پرتی در جوانان چیست به شما می‌گویم خانواده یا دوستان می‌توانند گاهی اوقات بزرگ‌ترین عامل حواس پرتی باشند. احتمالاً برای شما هم پیش آمده ساعات زیادی را با دوستانتان گذرانده باشید بدون اینکه به خواندن درس‌ها یا انجام کارهایتان فکر کنید.

والدین، خواهر و برادر، دوستان یا فامیل کسانی هستند که خاطرات خوبی را با آن‌ها دارید. بدون شک این روابط ضروری هستند اما هر چیز خوبی باید به درستی مدیریت شود در غیر این صورت نتیجه خوبی به دنبال ندارد.

 

مطالعه کنید  14 راه افزایش تمرکز در کودکان پیش دبستانی

کلام آخر

فکر و خیال علت حواس پرتی زیاد در جوانانی است که مشکل تمرکز دارند. جوانان همیشه تحت تأثیر عوامل بیرونی حواسشان پرت نمی‌شود بلکه گاهی اوقات افکار خودشان آن‌ها را منحرف می‌کند.

بهترین راه درمان فراموشی با تقویت حافظه است که هنگام انجام کارها هر فکری که به سراغتان می‌آید را روی کاغذ بنویسید و در طول روز دقایقی را به بررسی و پردازش آن‌ها اختصاص دهید؛ این کار تا حد زیادی درصد حواس پرتی شما را کاهش می‌دهد.

 

سؤالات متداول در رابطه با علت حواس پرتی در جوانان

1. دلیل حواس پرتی در جوانی چیست؟

استرس، فکر و خیال، اینترنت و رسانه‌های اجتماعی، تلویزیون، بی‌خوابی، چند وظیفه‌ای، کمبود تیروئید، مصرف برخی از داروها یا مسائل مربوط به سلامت روان شایع‌ترین دلایل حواس پرتی در جوانان و نوجوانان است.

2. برای از بین بردن حواس پرتی در زندگی روزمره چه کار کنیم؟

اگر موفق شدید علت فراموشی درحافظه کوتاه مدت را پیدا کنید، می‌توانید با کمک ورزش منظم، خواب کافی و رژیم غذایی صحیح حافظه‌تان را تقویت کنید.

3. چه زمانی برای درمان حواس پرتی از متخصص کمک بگیریم؟

اگر مشکلات حافظه اطرافیانتان روز به روز بدتر می‌شود، مشکلات حافظه‌شان با علائم فیزیکی همراه است، کیفیت زندگی‌شان تحت تأثیر قرار گرفته، دچار اضطراب و افسردگی شدید شده‌اند، در انجام وظایف روزمره‌شان و مدیریت امور مالی مشکل دارند یا می‌ترسند از اینکه دیگران را به خطر بیندازند پیشنهاد می‌کنیم به یک متخصص مراجعه کنید تا علت حواس پرتی در جوانان و درمان آن را به شما بگویند.