آشنایی با روش‌های تقویت حافظه

آشنایی با روش‌های تقویت حافظه به شما کمک می‌کند تا سرعت عملکرد مغزتان را افزایش دهید و مسائل مختلف را زودتر یاد بگیرید یا زودتر به یاد آورید. بدون شک حافظه نقش زیادی در زندگی روزانه ما دارد. حافظه را می‌توان به سه مرحله حافظه حسی، حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت تقسیم کرد. حافظه حسی اولین مرحله از حافظه هست که مربوط به اطلاعات دیداری و شنیداری می‌شود، توجه و دقت به حافظه حسی باعث انتقال اطلاعات به بخش حافظه فعال یا کوتاه مدت می‌شود و در صورت تکرار، توجه و تمرین اطلاعات مختلف از حافظه کوتاه مدت به حافظه دائمی یا بلند مدت منتقل می‌شوند. در این مقاله قصد بررسی راهکارهایی که منجر به تقویت حافظه می‌شود را داریم پس در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با راهکارهای مختلف تقویت حافظه

یکی از روش‌های تقویت حافظه تکرار مداوم ۱ کار جدید است. فرض کنید یک فرزند ۳ ساله دارید که می‌تواند از قاشق و چنگال استفاده کند اما می‌توانید هنگام استفاده از قاشق و چنگال او را تنها بگذارید! بدون شک با انجام این کار افتضاح بزرگی به بار می‌آید. علی‌رغم اینکه کودکتان می‌تواند از قاشق و چنگال استفاده کند اما هنوز نمی‌تواند مانند بزرگ‌ترها غذا بخورد؛ با این حال تلاش می‌کند با تکرار مداوم این کار طرز صحیح استفاده از قاشق و چنگال هنگام غذا خوردن را یاد بگیرد.

مطالعه کنید  آموزش زبان انگلیسی ضمایر ملکی

تکرار مداوم یک رفتار تازه باعث شکل گیری مسیرهای عصبی جدید در مغز شده و در نهایت باعث یادگیری آن رفتار می‌شود. این فرآیند برای بزرگ‌سالان نیز اتفاق می‌افتد. هنگامی که شما یک کار جدید را تکرار می‌کنید مسیرهای عصبی جدیدی در مغزتان شکل می‌گیرد. برای شروع سعی کنید هیچ کاری را به تأخیر نیندازید و رفتاری را انتخاب کنید که اغلب به سراغ آن نمی‌روید. انجام این فرآیند به‌تدریج باعث تقویت حافظه شما می‌شود. دیگر روش‌های تقویت حافظه به شرح زیر هستند:

·        از حافظه خود کار بکشید

بر اساس تحقیقات انجام شده کار کشیدن از حافظه باعث افزایش قدرت مغز می‌شود. بر اساس این راهکار می‌توانید هر نکته جدیدی که به نظرتان می‌رسد را یادداشت کنید و آن را به ذهن بسپارید تا با دیگران در خصوصش صحبت کنید. یادگیری یک کار جدید مانند آموختن زبان یا نواختن ساز می‌تواند باعث تقویت حافظه شود.

·        جدول حل کنید

یکی از روش‌های تقویت حافظه که محبوبیت زیادی در میان گروه‌های مختلف سنی دارد «حل جدول» است. انجام این کار باعث قوی‌تر شدن حافظه می‌شود اما به‌تنهایی کافی نیست! اگر به‌قصد سرگرمی جدول حل می‌کنید حتماً به آن ادامه دهید اما اگر به دنبال تقویت حافظه هستید بهتر است از روش‌های کارآمدتری استفاده کنید.

·        ارتباطات خود را با خانواده و دوستانتان بیشتر کنید

معاشرت با اعضای خانواده یا دوستان جدید می‌تواند خلقتان را بازتر کند و باعث بهتر فکر کردن شما شود. ماریا بریلاکی معتقد است که افراد برونگرا با صحبت کردن به درک بهتری از افکار خود می‌رسند و با این کار افکارشان را بهتر پردازش می‌کنند.

مطالعه کنید  ضرب المثل های مهم انگلیسی درباره تلاش

·        وب گردی کنید

حتماً شما هم تا به حال ساعات طولانی را در شبکه‌های اجتماعی یا وب سایت‌های مختلف بوده‌اید. بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا افراد می‌توانند روزانه حداقل یک ساعت را به وب گردی اختصاص دهند. انجام این کار باعث تحریک قسمت قدامی مغز که وظیفه کنترل حافظه کوتاه‌مدت را دارد، می‌شود. هنگامی که وب گردی می‌کنید مهارت‌های زبانی، دید سه بعدی و مدارهای عصبی موجود در تصمیم گیری فعال می‌شوند؛ فقط دقت داشته باشید که جست و جوی بی‌هدف نتیجه‌بخش نیست! انتخاب موضوعات سخت‌تر روی فعالیت بیشتر مغز تأثیر گذار است و باعث افزایش اکسیژن دریافتی مغز می‌شود.

·        برای تقویت بهتر حافظه ورزش کنید

حتماً تا به حال شنیده‌اید که ورزش کردن علاوه بر سلامت جسمانی باعث تقویت حافظه می‌شود. اگر شما روزانه ۲۰ دقیقه از زمان خود را به ورزش کردن اختصاص دهید فرآیند پردازش اطلاعات و عملکرد حافظه‌تان بهتر می‌شود. ورزش باعث تشکیل اتصالات عصبی جدید در مغز شده و انجام آن علاوه بر افزایش سطح هوشیاری، باعث یادگیری سریع‌تر می‌شود. در حال حاضر که به دلیل وجود بیماری کرونا امکان حضور در باشگاه‌های ورزشی کم‌تر شده است، می‌توانید با استفاده از برنامه‌های ورزشی آنلاین این کار را انجام دهید و یک عادت جدید و مثبت را به زندگی خود را وارد کنید.

·        سعی کنید مسائل ریاضی را به شکل ذهنی حل کنید

در هر حرفه‌ای که فعالیت می‌کنید حتماً در طول روز با حساب کتاب‌های مختلف روبرو می‌شوید! سعی کنید تا حد ممکن مسائل ریاضی را بدون استفاده از ماشین حساب به شکل ذهنی حل کنید. این کار تمرین خوبی برای مغز است.

مطالعه کنید  بهترین راهکارهای آموزش زبان به کودکان

۴ تمرین مهم برای تقویت بهتر حافظه

  • انجام کارهای چالش برانگیز: یکی از روش‌های تقویت حافظه انجام فعالیت‌های چالش برانگیزی است که نیاز به تلاش مغزی بسیار زیاد دارد مانند نواختن یک قطعه سخت موسیقی. برخی از افراد به‌اشتباه فکر می‌کنند تمرین مداوم یک قطعه‌ای که از قبل آن را به یاد دارند در تقویت حافظه مؤثر است در صورتی که تکرار این کار تأثیر زیادی روی مغز ندارد.
  • یادگیری کارهای جدید: اگر به دنبال تقویت حافظه خود هستید باید از منطقه امنتان خارج شوید و به دنبال یادگیری مهارت‌های جدید باشید.
  • انجام کارهای رضایت بخش: جالب است که بدانید پاداش دادن بعد از انجام کارها، فرایند یادگیری مغز را بهبود می‌بخشد. هر چقدر که انجام فعالیتی برای شما جالب‌تر باشد علاقه شما به آن بیشتر می‌شود و به مزایا بیشتری دست می‌یابید؛ پس کارهایی را انتخاب کنید که در عین چالشی بودن راضی‌کننده هم باشد.
  • انتخاب مهارت‌هایی که سطوح مختلف دارد: مهارت‌هایی را یاد بگیرید که سطوح مختلفی دارد و بعد از انجام یک مرحله آسان به مراحل پیشرفته‌تر می‌روید.

کلام آخر

در این مقاله روش‌های تقویت حافظه را به‌دقت با یکدیگر بررسی کردیم. علاوه بر روش‌های گفته شده داشتن یک رژیم غذایی سالم نیز می‌تواند باعث افزایش حافظه و تقویت مغز شود؛ به‌عنوان‌مثال خوردن سبزیجات و میوه‌هایی که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند مانند اسفناج، گوجه فرنگی، مرکبات، توت، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین یا هویج می‌تواند احتمال سکته را تا ۱۱ درصد کاهش دهد. علاوه بر میوه و سبزیجات مصرف مواد دیگری که ویتامین‌های گروه B را دارند مانند اسیدفولیک یا نیاکتین نیز می‌تواند علاوه بر تقویت حافظه، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

شما چه نظری دارید؟