هوش مالی چیست و چه تاثیراتی در پولدار شدن دارد؟

هوش ممکن است در موفقیت کاری نقش داشته باشد اما در زمینه ثروتمند شدن همیشه این طور نیست! شاید شما تا به حال واژه هوش مالی را شنیده باشید اما آیا می‌دانید که این واژه به چه معناست؟ آیا تا به حال در زمینه هوش اقتصادی تست داده‌اید؟ این مهارت چیزی نیست که تعداد کمی از مردم آن را داشته باشند. همه ما بر اساس تجربه، طرز فکر و ریسک پذیری که داریم قادر به مدیریت و استفاده کم‌تر یا بیشتر از پولمان هستیم.

آگاهی از نحوه صحیح مدیریت پول از قرن‌ها پیش آغاز شد و در حال حاضر مسئولیت استفاده از آن پیچیده‌تر شده است. تفکرات غالب در مورد پول خرج کردن یا خرج کردن _ پس انداز یا سرمایه گذاری کردن است. هوش مالی در واقع پیش بینی در خصوص تصمیماتی است که ما روی نتایج کسب و کار و ثروت شخصی‌مان می‌گیریم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا دوره هوش مالی و جنبه‌های مختلف آن را به‌دقت با یکدیگر بررسی کنیم.

Financial intelligence یا هوش مالی چیست؟

هوش مالی در حقیقت یک مفهوم ذهنی است که به کارها و عملکردهای خاصی اشاره دارد که می‌تواند باعث ورود ثروت به زندگی شما شود. جالب است که بدانید هوش مالی را به بازی شطرنج تشبیه کرده‌اند.

در شطرنج شما باید تمام حرکات احتمالی حریفتان را بعد از هر حرکت بدانید و در هوش مالی باید در خصوص حداکثر سود و ایجاد ثروت اطلاعات کامل داشته باشید به‌عنوان مثال زمانی که می‌خواهید یک غذا سفارش دهید باید فکر کنید که آیا این غذا ارزش سفارش دادن را دارد یا نه _ شما ترجیح می‌دهید یک غذای گران با حجم کم سفارش دهید یا به دنبال یک غذای معمولی با حجم بیشتر هستید.

در همه انسان‌ها هوش مالی وجود دارد اما همه افراد از آن استفاده نمی‌کنند. به‌طور طبیعی شما در طول روز به هوش مالی احتیاج دارید اما این بحث در زمینه کسب و کار و تجارت اهمیت بیشتری دارد.

اگر شما نتوانید حقوق و دستمزدتان را مدیریت کنید خیلی سریع آن را از دست می‌دهید پس برای ثروتمند شدن باید بدانید که چگونه پولتان را نگه دارید. با یک جست و جو ساده در اینترنت انواع مختلف آموزش هوش مالی را می‌بینید. بعضی از افراد فکر می‌کنند فقط پول درآوردن اهمیت دارد اما میزان پولی که شما به دست می‌آورید

تضمین کننده موفقیت مالی‌تان نیست؛ زیرا هر چقدر درآمد بیشتر شود هزینه‌ها هم افزایش پیدا می‌کند و در صورتی که شما هوش مالی نداشته باشید هیچ وقت به موفقیت نمی‌رسید. مهم‌ترین چیزی که در این زمینه اهمیت دارد این است که می‌توان Financial intelligence را یاد گرفت.

یکی از مواردی که باعث شده افرادی که هوش مالی خوبی دارند روز به روز ثروتمندتر شوند یادگیری راه‌های افزایش هوش مالی است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم. شما می‌توانید برای سنجش و تست هوش مالی در خودتان این موارد را به تفکیک بررسی کنید.

یادگیری راه‌های افزایش هوش مالی

  •  تقویت هوش مالی با برقراری ارتباط مؤثر

حتماً شما هم جمله “اگر نتوانید ایده‌هایتان را در ۳ جمله بیان کنید یعنی شما هیچ ایده‌ای ندارید” را شنیده‌اید. این جمله اهمیت مهارت کلامی در زمینه مالی را نشان می‌دهد. یکی از ابزارهای اصلی ثروتمند شدن «مهارت‌های کلامی» است. اگر شما این مهارت را نداشته باشید، نمی‌توانید در معاملات تجاری‌تان موفق شوید. ارتباط مؤثر نه تنها در زمینه معاملات بلکه در بخش‌های مختلف زندگی مانند ازدواج و روابط دوستانه هم اهمیت دارد.

  • توانایی کافی در زمینه مذاکره

یکی از مهم‌ترین خواسته‌هایی که همه ما آرزوی رسیدن به آن را داریم «ثروتمند شدن» است و برای رسیدن به آن باید نحوه مذاکره کردن را یاد بگیریم. مذاکره یکی از پایه‌های اصلی هوش مالی است که باعث می‌شود شما شرایط پیش روی‌تان را به‌خوبی ارزیابی کنید و نحوه سازش کردن را بیاموزید.

  • برخورداری از مهارت فروش و بازاریابی

اگر شما نتوانید ایده، محصولات یا خدمتتان را بفروشید، نمی‌توانید ثروتمند شوید. مهارت فروش و بازاریابی در زمینه مالی اهمیت زیادی دارد اما افراد زیادی از آن فرار می‌کند زیرا می‌ترسند که نتوانند به حد کافی توجه دیگران را به خود جلب کنند. به عقیده اثر کارآفرینان مهارت فروش و بازاریابی در هر کسب و کاری نقش اکسیژن را دارد. در صورتی که شما این مهارت را یاد بگیرید، می‌توانید هنگام مصاحبه، در روابط دوستانه و در زمینه کاریتان موفق شوید.

  •  افزایش هوش مالی با داشتن تفکر خلاقانه

گسترش اینترنت و تکنولوژی باعث شده تا ما روزانه در معرض حجم زیادی از اطلاعات قرار بگیریم اما آیا می‌توانیم این اطلاعات را به‌درستی پردازش کنیم! تفکر خلاقانه به ما کمک می‌کند تا در میان حجم انبوهی از اطلاعات داده‌های مفید را به سمت هدف معینمان هدایت و درهای ثروتمند شدن را به روی خود باز کنیم. تمرکز باعث تخلیه اطلاعات اضافی می‌شود. شما برای یادگیری مهارت حل مسئله و خلاقیت ذهنی فقط باید آرامشتان را حفظ کنید.

مطالعه کنید  تقویت حافظه تنها با 8 روش عالی در کوتاهترین زمان

بررسی دقیق اجزای اصلی هوش مالی برای پولدار شدن

هوش مالی مجموعه مهارت‌هایی است که از چهار عامل اصول پایه، درک هنر، درک صحیح تجزیه و تحلیل و درک تصویر بزرگ‌تر تشکیل می‌شود. کتاب هوش مالی انواع مختلفی دارد اما به‌طور کلی برای موفقیت در هوش مالی باید از این چهار عامل استفاده شود. امور مالی زبانی است که در همه سازمان‌ها شناخته و استفاده می‌شود به عبارت دیگر وجه اشتراک همه سازمان‌ها «امور مالی» است.

  • فهمیدن اصول پایه

در قدم اول شما باید از اصول پایه مربوط به این بخش مانند سود، جریان نقدینگی یا ترازنامه اطلاعات کامل داشته باشید. آگاهی از این مسائل باعث می‌شود تا هنگامی که اطلاعات مالی به شما داده می‌شود گیج نشوید.

  • فهمیدن و درک هنر

امور مالی و حسابداری به‌عنوان علم و هنر محسوب می‌شوند. این دو رشته تلاش می‌کنند تا هر آنچه که به‌صورت اعداد نشان داده نمی‌شود را کمی کنند. این کمی سازی بر اساس اصول، قوانین و فرض‌ها است.

  • درک صحیح تجزیه و تحلیل

هنگامی که ایده اصلی مالی و کاربرد آن تدوین می‌شود مدیران باید بتوانند آن‌ها را درک کنند و بر اساس آن‌ها تصمیمات آگاهانه بگیرند.

  • درک تصویر بزرگ‌تر

بررسی اعداد و ارقام مالی به‌تنهایی کافی نیست بلکه مدیران باید با دید وسیع‌تری همه چیز را تجزیه و تحلیل کنند تا به یک نتیجه درست دست یابند.

تقسیم بندی Financial intelligence

بهترین کتاب هوش مالی متعلق به رابرت کیوساکی است. بر اساس تقسیم‌بندی کیوساکی هوش مالی را می‌توان در ۵ بخش زیر بررسی کرد.

  • بخش اول: کسب درآمد

افرادی که درآمد پایین و پول کم‌تری به دست می‌آورند در مقایسه با افرادی که سالانه پول بیشتری به دست می‌آورند هوش مالی پایین‌تری دارند. شما برای سرمایه گذاری‌های زیاد به پول زیادی احتیاج دارید پس باید برای تقویت هوش مالی‌تان قبل از هر چیز درآمد خوبی کسب کنید.

 بخش دوم: حفظ

یکی از اصول مهم تقویت هوش مالی «مهارت جلوگیری از خریدها و خرج‌های بدون برنامه ریزی» است. برای به دست آوردن پول باید مهارت و توانایی حفظ پول را داشته باشید. برخی از افراد به‌اشتباه فکر می‌کنند چون درآمد بالایی دارند، می‌توانند بدون برنامه خرج کنند در صورتی که با حفظ پول می‌توانید در آینده به موفقیت برسید.

  •  بخش سوم: بودجه بندی

اگر می‌خواهید از لحاظ اقتصادی به وضع مطلوبی برسید باید برنامه مالی داشته باشید. این برنامه باید به‌طور دقیق اولویت بندی شود و در بازه طولانی مدت سرمایه خوبی را برای شما به وجود آورد. اگر به دنبال تقویت هوش مالی‌تان هستید باید سعی کنید بر اساس یک برنامه ریزی دقیق درآمدتان را خرج کنید.

  • بخش چهارم: اهرم سازی پول

تقویت هوش مالی در این بخش اهمیت زیادی دارد. در این مرحله شما باید بر اساس پس اندازی که کرده‌اید سرمایه گذاری کنید؛ پس ابتدا اطلاعات لازم را جمع آوری و سپس سرمایه گذاری خود را انجام دهید.

  • بخش پنجم:  به‌روز‌رسانی اطلاعات مالی

به‌روز‌رسانی اطلاعات مالی منجر به پیشرفت مالی می‌شود. شما باید بخشی از زمانتان را به مطالعه کتاب یا شرکت در کلاس‌های مربوط به مباحث مالی اختصاص دهید؛ همچنین باید هنگام تصمیم گیری آگاهی خود را بالا ببرید و مشورت کنید تا سرمایه‌تان را از دست ندهید.

چگونه هوش مالی خود را افزایش دهیم

افرادی که دغدغه افزایش هوش مالی خود را دارند، می‌توانند با کمک راهکارهای زیر این مهارت را در خودشان تقویت کنند.

  •  تعیین هدف

تعیین هدف در برنامه هوش مالی هم مانند هر برنامه دیگری اهمیت دارد. انجام این کار باعث می‌شود تا برای رسیدن به چیزی که می‌خواهید تلاش کنید. هنگامی که هدف مشخصی دارید راه رسیدن به آن را خیلی آسان پیدا می‌کنید اما هنگامی که بی‌هدف هستید تمام کارهایی که انجام می‌دهید بی‌معنی می‌شوند پس ابتدا هدفتان را تعیین کنید.

  •  زمان بندی دقیق

زمان‌بندی یعنی در زمان تعیین شده کار و در زمان تعیین شده استراحت کنید. یکی از تصوراتی که به‌اشتباه در میان مردم رایج شده این است که افراد موفق حتی در زمان استراحت و خوابشان هم کار می‌کنند در صورتی که اگر شخصی استراحت، خواب یا تفریح کافی نداشته باشد یا به‌طور بی‌رویه‌ای این کار را انجام دهد بازدهی ذهن و مغزش پایین می‌آید؛ پس برای خودتان زمان بندی مشخصی داشته باشید و به‌طور منظم کارهایتان را انجام دهید.

  • تغییر باورها

در زندگی ما باورها نقش پررنگی دارند. باورها، ذهنیت‌هایی هستند که در ضمیر ناخودآگاه و تفکر ما وجود دارند. گاهی اوقات انسان با تکرار بیش از حد یک فکر آن را تبدیل به یک باور می‌کند. اگر شما در زمینه پول و ثروت باورهای اشتباهی داشته باشید هیچ گاه نمی‌توانید پولدار شوید پس برای رسیدن به هوش مالی به باورهای درست احتیاج دارید.

  •  افزایش میزان آموزش پذیری

همه ما در هر سطحی که هستیم برای پاسخ به سؤالات و حل مشکلاتمان به آموزش‌های جدید و خوب احتیاج داریم. اکثر افراد ثروتمند و موفق یک مشاور خوب در حوزه مالی دارند که به آن‌ها کمک می‌کند تا هوش مالی را به‌درستی یاد بگیرند و ثروت و پولشان را به‌درستی سرمایه گذاری کنند.

  • حرکت مطمئن

هنگامی که تصمیم می‌گیرید کاری را انجام دهید یا نه با اطمینان آن را پیش ببرید. ایمان داشتن در انجام یک کار باعث می‌شود تا آن را با موفقیت پشت سر بگذارید و عدم ایمان باعث می‌شود در مسیر رسیدن به اهدافتان دچار مشکل می‌شوید. برای تصمیم گیری درست می‌توانید از افرادی که در این زمینه تجربه کافی دارند کمک بگیرید.

  •  پکیج هوش مالی

شما می‌توانید برای پرورش مغز، تقویت حافظه، پرورش تمرکز، تقویت محاسبات ذهنی و یادگیری تکنیک‌های خلاقیت و ایده پردازی از پکیج دوپینگ مغز جاوید استفاده کنید. این پکیج به شما در یادگیری مهارت‌هایی که اشاره کردیم کمک می‌کند همچنین باعث تقویت دو نیمکره مغز و حواس پنج‌گانه‌تان می‌شود.

  • هوش مالی بورسی

یکی از راه‌های رسیدن به ثروت بیشتر سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری در بازار بورس یکی از روش‌هایی است که امروزه توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. داشتن هوش مالی بورسی یکی از مسائل ضروری‌ترین این کار است.

مطالعه کنید  ده قانون اساسی برای داشتن یک ارتباط کلامی موثر

هوش مالی و تاثیرش بر ثروت

افراد موفق در مقایسه با افرادی که موفق نیستند ذهنیت کاملاً متفاوتی نسبت به پول دارند. در ادامه چند ویژگی مشترک در میان مدیران پردرآمد را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

  • داشتن استراتژی هنگام خرج کردن: مدیران موفق از کوچک‌ترین خریدهایشان هم آگاه هستند. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که خریدهای کوچک در طولانی مدت چه نتیجه‌ای به دنبال دارد.
  • پس انداز بخشی از درآمد: به هیچ عنوان نمی‌توان آینده را پیش بینی کرد اما افرادی که هوش مالی بالایی دارند همیشه به فکر پس انداز و سرمایه گذاری هستند. آن‌ها به‌طور منظم حداقل ۱۰ درصد از درآمدشان را پس انداز می‌کنند. پس انداز یا سرمایه گذاری این مبلغ اندک در طولانی مدت باعث سود خوبی می‌شود.
  • داشتن یک طرح عملیاتی: اغلب افرادی که از هوش مالی بالایی برخوردار هستند یک طرح عملیاتی خوب دارند که برای اجرا و مدیریت آن برنامه‌ریزی دقیق انجام داده‌اند.
  • تعیین اهداف مالی کوتاه مدت و بلند مدت: یک مدیر موفق بر اساس طرح عملیاتی که به آن اشاره کردیم برای خود اهداف مالی کوتاه مدت و بلند مدت تعیین می‌کند.
  • کاهش میزان بدهی: یک ویژگی مشترک میان افرادی که هوش مالی بسیار خوبی دارند «کاهش میزان بدهی» است. این افراد به‌خوبی می‌دانند که بدهی سنگین می‌تواند در طولانی مدت ثروت آن‌ها را نابود کند پس میزان بدهی‌ها را تا حد ممکن کاهش می‌دهند.
  • تعامل با مدیران موفق مالی: مدیران موفق عادات، خصوصیات، ویژگی‌ها و رفتارهای مشخصی دارند که با الگوبرداری از آن‌ها شما هم می‌توانید موفق شوید.
  • آموختن استراتژی‌های جدید مالی: هوش مالی آموختنی است پس یادگیری استراتژی‌های جدید می‌تواند این مهارت را در شما تقویت کند. یک مدیر موفق دائماً در حال یادگیری شیوه‌های جدید و درست سرمایه گذاری و پول درآوردن است. این افراد سعی می‌کنند در سمینارهای مربوط به امور مالی شرکت کنند یا تایم‌های آزاد خود را به شنیدن کتاب صوتی هوش مالی، پادکست‌های مربوط به ثروت، رادیو، خواندن کتاب یا معاشرت با افراد دیگر در زمینه مباحث مالی اختصاص دهند.
  • افرادی که در زمینه مالی موفق نیستند دائماً دچار مشکل می‌شوند، اغلب هیچ پس اندازی ندارند، دائماً درگیر قرض و بدهی هستند، هیچ هدفی برای کسب درآمد ندارند، در دوره هوش اقتصادی شرکت نمی‌کنند، دائماً به حرف دیگران گوش می‌کنند و حتی هنگام مواجهه با مشکلات از افراد باتجربه کمک نمی‌گیرند.
مطالعه کنید  راه های درآمدزایی از زبان انگلیسی

آیا شما هم به جمله “پولدارها همیشه پولدارتر می‌شوند” اعتقاد دارید

همه ما این جمله را شنیده‌ایم اما آیا به نظر شما این حرف واقعیت دارد؟ رابرت کیوساکی در کتاب خود به این موضوع اشاره می‌کند و معتقد است که دلیل اصلی پولدار شدن افراد پولدار توانایی صحیح آن‌ها در حل مشکلات مالی است. افراد پولدار هنگامی که با یک مشکل مالی مواجه می‌شوند آن را فرصتی برای پیشرفت و یادگیری می‌دانند.

آن‌ها معتقدند که هرچقدر یک مشکل بزرگ‌تر باشد باعث می‌شود تا آن‌ها به پول بیشتری دست یابند. این در حالی است که افراد فقیر وقتی دچار مشکل مالی می‌شوند خود را یک قربانی می‌دانند و هیچ تلاشی برای حل آن نمی‌کنند؛ همین مسئله باعث می‌شود تا آن‌ها همیشه فقیر بمانند. اگر این افراد نگرششان را نسبت به مشکلات مالی تغییر دهند و هوش مالیشان را تقویت کنند، می‌توانند تحول بزرگی را در زندگی‌شان به وجود آورند.

چگونه هوش مالی داشته باشیم

از لحاظ روانشناسی هر فردی طرز فکر و شخصیت خاص خودش را دارد، بر همین اساس افراد رفتار مالی متفاوتی را از خودشان نشان می‌دهند. مردم را بر اساس دیدگاهی که نسبت به سرمایه‌گذاری و ثروت دارند می‌توان به گروه‌های زیر تقسیم کرد:

  • ذهن پولدار

این افراد معتقد هستند که می‌توانند زندگی‌شان را بسازند پس دائماً در حال تلاش هستند و برای رسیدن به اهداف و آرزوهایشان بی‌وقفه تلاش می‌کنند. آن‌ها ذهن ثروتمندی دارند و از پولی که دارند به‌خوبی کار می‌کشند.

  •  ذهن فقیر

بارزترین ویژگی این افراد نگرانی آشکار یا مخفی‌شان از بی‌پولی یا مرگ ناشی از فقر است. این گروه از مردم باورهای اشتباهی در ذهن دارند به‌عنوان مثال اغلب آن‌ها می‌گویند که اگر شرایطم فرق می‌کرد، اگر کمی سرمایه داشتم، اگر پدرم فلان شخص بود یا اگر کمی شانس داشتم! این افراد هیچ هدف و انگیزه‌ای ندارند و ترس مهم‌ترین عاملی است که مانع از تلاش کردنشان می‌شود. آن‌ها دائماً در حسرت موقعیت یا شرایط دیگران هستند.

  • ذهن کارمندی

این طرز فکر معمولاً برای اقشار متوسط جامعه است. آن‌ها معتقد هستند که اگر یک آب باریکه ثابتی جاری باشد کافی است پس از فقیر شدن نمی‌ترسند اما همیشه منتظر یک اتفاق و معجزه خاص در زندگی‌شان هستند. این افراد برای رسیدن به اهداف کوچکشان تلاش می‌کنند و گاهی در چند شغل یا شیفت کار می‌کنند. یکی از مواردی که باعث می‌شود این افراد در زندگی مالی‌شان هیچ تحولی نداشته باشند عدم داشتن هوش مالی است. آن‌ها معتقد هستند که هر فردی شانس ثروتمند شدن را ندارد پس به شرایطی که دارند قناعت می‌کنند.

کلام آخر

در این مقاله هوش مالی اقتصادی و مسائل پیرامون آن را به‌دقت با یکدیگر بررسی کردیم. هوش مالی توانایی فرد برای حل مشکلات مالی خود یا دیگران است. نکته‌ای که به‌عنوان کلام آخر قصد داریم به آن اشاره کنیم «تأثیر محیط روی ذهنیت افراد و هوش مالی آن‌ها» است. هر خانواده‌ای اصول و قوانین مخصوص به خودش را دارد، این محیط روی تصمیم گیری‌های اعضای خانواده تأثیر می‌گذارد.

رابرت کیوساکی معتقد است که اگر دو کودک با شرایط مالی یکسان و در محیط مدرسه بزرگ شوند باز هم عقیده خانواده‌هایشان روی شخصیت آن‌ها تأثیرگذار است اما زمانی که این دو کودک بین خود و خانواده‌ای که دارند تمایز ایجاد کنند از لحاظ مالی شرایط جدیدی را تجربه می‌کنند. این مسئله اثبات کننده تأثیر محیط روی هوش مالی و ذهنیت افراد است.

سؤالات متداول در رابطه با هوش مالی :

  • هوش مالی به چه معناست؟

    هوش مالی توانایی شخص برای حل مشکلات مالی خودش یا دیگران است.

  • • چه مهارت‌هایی به ما کمک می‌کند تا هوش مالی بهتری داشته باشیم؟

    1. توانایی برقراری ارتباط مؤثر 2. توانایی کافی در زمینه مذاکره 3. برخورداری از مهارت فروش و بازاریابی 4. داشتن تفکر خلاقانه

  • • رابرت کیوساکی هوش مالی را به چند بخش تقسیم کرد؟

    1. کسب درآمد 2. حفظ 3. بودجه بندی 4. اهرم سازی پول 5. به‌روز‌رسانی اطلاعات مالی