تنها در 30 روز مغز خود را به ابر مغز تبدیل کنید

تقویت مغز

تقویت مغز

تنها در 30 روز مغز خود را به ابر مغز تبدیل کنید

همه می خواهند مغز بهتر و باهوش تری برای پردازش سریعتر اطلاعات و یادآوری حافظه بهتر داشته باشند. درخشان ترین ذهن ها قدرت مغز بیشتری نسبت به یک فرد معمولی ندارند، آنها فقط از مغز خود به طور کارآمد تر استفاده می کنند. سلامت مغز شما محصولی از عادتهای روزانه شماست.
برای بهینه‌سازی مغز، تنها کاری که باید انجام دهید این است که تنظیمات جزئی را در روال خود انجام دهید. 30 روز فرصت کافی برای گذراندن واقع بینانه عادت های جدید را فراهم می کند که می تواند به شما کمک کند باهوش تر شوید و بهتر فکر کنید، در عین حال به اندازه کافی طولانی و چالش برانگیز هست.
در 30 روز یا کمتر، شما می توانید برخی از این عادت ها را برای تقویت قدرت مغز خود و تقویت حافظه جایگزین عادت های نامناسب خود کنید.

برای تبدیل مغز به ابر مغز، مغزتان را خسته کنید:

با استفاده از تجربه های جدید مغز خود را به چالش بکشید. مغز شما برای اینکه رشد کند نیاز دارد که خسته شود. 

فعالیتهای جدید و شناختی را دنبال کنید – کاری جدید که قبلاً هرگز آن را انجام نداده اید: رقص ، درس پیانو ، یک زبان خارجی – به احتمال زیاد باعث افزایش سرعت پردازش مغز، تقویت سیناپس ها و گسترش یا ایجاد شبکه های کاربردی می شود.

دکتر جنیفر جونز روانشناس و متخصص در حوزه موفقیت می گوید: وقتی شما در حال یادگیری چیزهای جدیدی هستید این چالش و درس جدید نه تنها باعث زنده ماندن مغز شما می شود بلکه آن را رشد می دهد. هر وقت چیزی را یاد می گیرید، اتصالات و زنجیره های جدیدی ایجاد می شود و هرچه ارتباط بیشتری داشته باشید، حفظ اطلاعات جدید در آینده آسان تر خواهد بود.

نباید احساس راحتی کنید:

تنها در 30 روز مغز خود را به ابر مغز تبدیل کنید

تنها در 30 روز مغز خود را به ابر مغز تبدیل کنید

آسایش وضعیت امنیت روانی را فراهم می کند. وقتی راحت باشید و زندگی خوب باشد، مغز شما می تواند مواد شیمیایی مانند دوپامین و سروتونین را آزاد کند، که منجر به احساس خوشبختی می شود. اما در طولانی مدت، این احساس راحتی برای مغز شما بد است.

بدون تحریک ذهنی دندریتیک، اتصالات بین نورون های مغزی که جریان اطلاعات را نگه می دارند، جمع می شوند یا به کلی از بین می روند.

یک زندگی فعال باعث افزایش شبکه های دندریت و همچنین ظرفیت احیا کننده مغز می شود که به انعطاف پذیری معروف است.
نورمن دوید در کتاب خود با عنوان مغزی که خود را تغییر می دهد ، می گوید: “غفلت شدید از یادگیری باعث می شود سیستم های انعطاف پذیری از بین بروند.”

وی می گوید: “این آمادگی برای ترک منطقه امن مهمترین عامل برای تازه نگه داشتن مغز است.”
جستجوی تجربیات جدید، یادگیری مهارت های تازه و باز کردن درهای ایده های جدید باعث الهام بخشی ما می شود و به طریقی به ما آموزش می دهد.
هر چیزی که شما را بسیار راحت کند واقعاً برای مغز شما مناسب نیست. هنگامی که در منطقه امن خود هستید ممکن است خارج از منطقه پیشرفت باشید. “
جونز می گوید: “مغز شما برای رشد نیاز به چالش دارد.” خارج شدن از منطقه راحتی شما به معنای واقعی کلمه می تواند مغز شما را بسط داده و اجازه دهد دندریت ها مانند شاخه های یک درخت بزرگ رشد کنند. 

تمرینات تمرکز ذهن را شروع کنید.

ذهن آگاهی را در آغوش بگیرید. تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد مراقبه باعث افزایش ماده خاکستری در مغز شما می شود. مدیتیشن می تواند کنترل توجه و پردازش سیگنال های حسی از جهان خارج را افزایش می دهد. بله، مدیتیشن مغز شما را بزرگتر می کند (به معنای واقعی کلمه).
مراقبه ، هنر خاموش کردن ذهن است. وقتی ذهن ساکت است، تمرکز بیشتر می شود و ما آرامش درونی و موارد دیگر را تجربه می کنیم.

سارا لازار، نویسنده و محقق، می گوید: “اگرچه تمرین مراقبه با احساس آرامش و آرامش جسمی همراه است، اما پزشکان مدعی هستند مدیتیشن مزایای شناختی و روحی و روانی را نیز جتی در طول روز به همراه دارد.

مغز شما هر روز به خواندن شما احتیاج دارد. خواندن باعث افزایش ارتباط مغز می شود. مغز ما هنگام خواندن از جهات جالب تغییر و توسعه می یابد.
با خواندن این کلمات، مغز شما در حال رمزگشایی یک سری نمادهای انتزاعی و ترکیب نتایج به ایده های پیچیده است. این یک روند شگفت انگیز است.

خواندن و مطالعه کردن را می توان به یک ارکستر سمفونی تشبیه کرد که در آن قسمت های مختلف مغز ما شروع به پردازش می کند و توئانیی ما را برای رمزگشایی متن بیشتر می سازد. 

خواندن شامل چندین کارکرد مغز، از جمله فرآیندهای بینایی و شنوایی، آگاهی واجی، تسلط، درک مطلب و موارد دیگر است.

با توجه به تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه های دانشکده علوم هاسکینز، خواندن، برخلاف تماشای تلویزیون و یا گوش دادن به رسانه، به مغز فرصت بیشتری می دهد تا مکث کند، فکر کند، پردازش و تصویر سازی نماید.

هر روز خواندن می تواند افت شناختی در اواخر زندگی را کند کرده و مغز را سالم تر نگه دارد.

جودی ویلیز MD، یک متخصص مغز و اعصاب، و معلم سابق کلاس توضیح می دهد : “تمرین نوشتن می تواند باعث افزایش توانایی مغز، پردازش، حفظ و بازیابی اطلاعات شود. این امر باعث تمرکز توجه مغز می شود و حافظه طولانی مدت را تقویت می کند. مزان زمانی که مغز برای تفکر و تامل می گذارد، و هنگامی که به خوبی هدایت شود، منبعی برای رشد و بسط مغز است.”

برای داشتن یک ابر مغز زیاد ننشینید:

در 30 روز مغز خود را به ابر مغز تبدیل کنید

در 30 روز مغز خود را به ابر مغز تبدیل کنید

زیاد نشستن یکی از دشمن های رشد مغز شماست. خواه ناخواه باید حتما در طول روز فعالیت داشته باشید. این کار می تواند خلق و خو و قدرت مغز شما را افزایش دهد. 

مغز اغلب به عنوان “مانند عضله” توصیف می شود. برای عملکرد بهتر باید ورزش کرد. تحقیقات نشان می دهد حرکت بدن شما می تواند عملکرد شناختی شما را بهبود بخشد. کاری که با بدن خود انجام می دهید بر قوه ی ذهنی شما تأثیر می گذارد. چیزی را پیدا کنید که از آن لذت می برید، سپس بلند شوید و آن را انجام دهید و از همه مهمتر، آن را به یک عادت تبدیل کنید.

طبق گفته آرت کرامر، ورزش ساده هوازی مانند پیاده روی 30-45 دقیقه پیاده روی سریع، سه بار در هفته، می تواند به رشد مغزی و ذهنی کمک کند، و عملکرد حافظه اپیزودیک و عملکردهای کنترل-اجرایی را تا حدود 20 درصد بهبود بخشد.

خواب خوب داشته باشید:

یک خواب خوب استرس روحی و روانی را کاهش می دهد. مغز سازماندهی مجدد اطلاعات را در هنگام خواب انجام می دهد. نکته مهم، چرت زدن بعد از ظهر می تواند به عنوان تقویت کننده انرژی برای مغز عمل کند. دانشمندان دهه هاست  می دانند مغز برای تحکیم یادگیری و حافظه به خواب نیاز دارد.

مطالعات انجام شده بر روی چرت زدن نشان می دهد که این سرعت واکنش را افزایش می دهد و به یادگیری کمک می کند – به شرط اینکه چرت بیش از 20 دقیقه نباشد.شما تنها در 30 روز مغز خود را به ابر مغز تبدیل کنید. 

اگر می خواهید بهره های بهتری از این نوشته ها و مقالات استاد مرتضی جاوید ببرید به سایر مقالات ما در این زمینه و بسیار زمین های مربوط به حافظه و راونشناسی سری بزنید و با ما همراه باشید. 

 

مطالعه کنید  مراحل آموزش زبان دوم به کودکان

شما چه نظری دارید؟