6 عادت ساده برای داشتن مغزی سالم

6 عادت ساده برای داشتن مغزی سالم، شاید جزو مقالاتی باشد که می تواند بیشترین کاربرد را برای شما داشته باشد. زیرا راهکارها ساده و در عین حال کاربردی هستند و به راحتی می توانید آن ها را به کار بگیرید.  روابط بین مغز و بدن و دنیای اطراف ما پیچیده است. کاری که انجام می دهید یا انجام نمی دهید می تواند سلامت و رفاه شما را به میزان قابل توجهی تغییر دهد.
مغز سالم توسط عوامل بیولوژیکی و فیزیولوژیکی – ژن ها، هورمون ها، سیستم ایمنی بدن، تغذیه، ورزش و سایر گزینه های زندگی تعیین می شود.
عوامل اجتماعی، روانشناختی و محیطی از جمله روابط، استرس، احساسات، طرز فکر، رویدادهای زندگی و شرایط فعلی نیز در سلامت مغز شما نقش دارند.

تاثیر اعصاب بر افراد: 

هر عنصر می تواند دیگران را به روشی تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، افکار شما می توانند بر سلامت جسمی شما تأثیر بگذارند (به همین دلیل استرس مزمن می تواند منجر به ضربان های غیر طبیعی قلب یا حمله قلبی شود).
همه می خواهند زندگی طولانی و پر جنب و جوشی را داشته باشند. این هدف به سالم بودن مغز بستگی دارد. شما نمی توانید در مورد ژن های خود کار زیادی انجام دهید؛ اما سایر عوامل فیزیولوژیکی، اجتماعی و محیطی می توانند در بهبود مغز شما مؤثر شوند.
اگر هیچ کاری برای محافظت از آن انجام ندهیم؛ خیلی ساده دچار زوال عقل می شویم. اما اگر زود مداخله کنیم؛ می توانیم روند زوال را کند کنیم – محافظت از یک مغز سالم ساده تر از تلاش برای ترمیم آسیب های آن است.

شما می توانید عادت های زندگی خود را برای بهبود مغز ارتقا بخشید. این عادت ها فقط یک یادآوری هستند – شما از قبل اهمیت انتخاب این نوع سبک زندگی را می دانید. هزینه ای که برای این کار می کنید یک تلاش آگاهانه برای کمک به خودتان است.

 

6 عادت ساده برای داشتن مغزی سالم

عادات خوب برای داشتن مغزی سالم

1.تغذیه درست برای سلامت مغز:

این بدان معناست که تغذیه ارتباط مستقیمی با سلامت مغز و عدم افت شناختی دارد- مواد خوراکی چون : زغال اخته، سبزیجات (سبزیجات برگ دار – کلم ، اسفناج ، کلم بروکلی)، غلات سبوس دار، پروتئین هایی چون ماهی و حبوبات و انتخاب چربی های اشباع نشده سالم (روغن زیتون) به جای چربی های اشباع شده (کره).

(مقاله رابطه تغذیه و مغز را در اینجا مطالعه فرمائید.)

ارتباط بسیار قوی بین مغز شما و تغذیه شما وجود دارد. این رژیم برای مغز، قلب و رگ های خون نیز مفید است.
چربی های امگا 3 موجود در ماهی یا آجیل با التهابات موجود در رگ ها و اعصاب مقابله  می کند. میوه و سبزیجات با استرسی که  باعث سایش سلول های مغزی می شود؛ مبارزه می کنند.

2. یکی دیگر از عادت های ساده برای مغز سالم این است که آرامش دارد:

یک مکان آرام پیدا کرده و مدتی به مغز خود آرامش دهید. استرس مزمن می تواند بر روی کارکرد مغز ما تأثیر بگذارد. هورمون کورتیزول می تواند به طور موقت حافظه ما را مختل کند. برای ایجاد آرامش در ذهن و مغز خود از روش هایی چون مراقبه و مدیتیشن استفاده کنید.

در این لینک می توانید شاهد رکوردهای سلطان حافظه جهان باشید و از راهکارهای ایشان برای داشتن مغز و حافظه سالم لذت ببرید و از آن ها بهره ببرید. 

سلطان حافظه جهان چه راهکاری برای تقویت حافظه دارن؟

3. 20 دقیقه پیاده روی کنید:

فعالیت بدنی یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای مغز و بدن خود انجام دهید. همه ما فواید ورزش و فعالیت های بدنی و تأثیر آن ها را بر روی مغز و بدن خود می دانیم.
تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد تقریباً هر نوع فعالیت بدنی مانند: پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، وزنه برداری و حتی ورزش های ذهن آگاهی مانند یوگا و شطرنج می توانند به بهبود عملکرد شناختی ما کمک می کند.

فواید ورزش بر روی مغز :

ورزش مغز را تحریک می کند تا فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) آزاد شود؛ مولکولی که برای ترمیم سلول های مغزی و ایجاد ارتباط بین آنها ضروری است.6 عادت ساده برای داشتن مغزی سالم که تا کنون 3 مورد از آن ها بیان شده در ادامه 3 مورد بعدی را با هم مطالعه می کنیم. 

فعالیت بدنی همچنین باعث افزایش اندروفین می شود که می تواند روحیه شما را بهبود بخشد. دکتر جوئل سالیناس، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه هاروارد می گوید:

“ورزش هوازی با افزایش جریان خون به مغز و کاهش احتمال آسیب به مغز، از ایجاد کلسترول در رگ های خونی و فشار خون به بهبود سلامت بافت مغز کمک می کند.”  یک پیاده روی ساده در فضای باز، شما را از دستگاه های دیجیتال دور کرده و با طبیعت یکی می کند. هنگام راه رفتن بهتر فکر خواهید کرد.

4- درگیر شدن در فعالیت های تحریک ذهنی باعث ایجاد اتصالات جدید مغز و ذخیره شناختی بیشتر می شود:

تحریک و به چالش کشیدن مغز کمک می کند تا مدتی را در افکار جدید بگذرانید. برای ارتقای سلامت مغز خود، سعی کنید یک فعالیت انجام دهید که هر روز ذهنتان را به چالش می کشد – مدتی را در اندیشه های جدید بگذرانید. تمایل به یادگیری و درک افراد دیگر، ایده ها، فرهنگ ها و مفاهیم متفاوت می تواند مغز شما را تقویت کند.
دیوید س. نپمن ، پزشک اعصاب و روان، کلینیک مغز و اعصاب بالینی می گوید: “… کسانی که مغز را با فعالیت های بالای شناختی درگیر می کنند؛ در مقایسه با کسانی که فعالیت های بالای شناختی ندارند؛ آسیب کمتری به مغزشان وارد می شود”

اختلالات یادگیری مادام العمر و چالش های ذهنی باعث ایجاد ذخیره شناختی می شود. فعالیت های چالش برانگیزی را که می توانید به طور مرتب تمرین کنید؛ بیابید – فعالیت هایی را انجام دهید که چالش های ذهنی، اجتماعی و جسمی را با هم ترکیب می کنند.

مقالاتی که ممکن است برای شما مفید باشد:

 

حافظه کاری و نقش آن در موفقیت

 

چگونه حافظه خود را تقویت کنیم؟

5. برای داشتن مغز سالم ارتباطات معنی دار ایجاد کنید:

ما موجودات اجتماعی هستیم؛ به همین دلیل داشتن روابط اجتماعی باعث حس خوب و شادی در ما می شود. این حس خوب باعث می شود تا مغز ما بهتر کار کند. یک سری تحقیقات نشان می دهند که داشتن مکالمات در روز مغز را فعال نگه می دارد؛ شاید داشتن مکالمات در روز به نظر بسیار ساده بیاید؛ اما در واقع یک مکالمه نیاز به توجه، تمرکز و آگاهی اجتماعی دارد. مکالمات روزمره می تواند تا حد زیادی مانع از زوال عقل و آلزایمر می شود.

ارتباطات اجتماعی همان قدر برای مغز و ذهن ما لازم است که غذا برای بدنمان و سرپناه برای ایمنی ما. حمایت دوستان، ارتباطات خانوادگی و اجتماعی به شما کمک می کنند زندگی طولانی تر، شادتر و سالم تری داشته باشید. معاشرت، اثرات مضر استرس را کاهش می دهد.

6. داشتن خواب کافی، عادت ساده برای داشتن مغزی سالم:

خواب کافی اولین اصل داشتن زندگی و مغز سالم است.خواب خوب هر شب باید در اولویت زندگی شما باشد. نداشتن خواب خود استرس شما را افزایش می دهد؛ خواب خوب تسکین دهنده حس های بد است و می تواند از لحاظ ذهنی شما را کارآمدتر کند.

علاوه بر اینکه باید خواب کافی و خوب داشته باشید؛ باید حتما بین روز و بین کارهای شلوغ روزانه خود هم استراحت داشته باشید؛ البته نه اینکه لزوما بخوابید بلکه کافی است کمی استراحت کنید تا مغزتان کمی رفرش شود؛ برای این کار می توانید چند دقیقه چشمان خود را ببندید و در جایی دور از هیاهو بنشینید و آرام بگیرید.

کلام آخر:

هیچ گاه برای داشتن یک زندگی سالم دیر نیست؛ سعی کنید روز یک برنامه و یک کار خوب را به زندگی سالم خود اضافه کنید؛ مثلا پیاده روی و یا مطالعه و یا نوشتن برنامه و اهداف و … هر روز ذهن خود را به چالش بکشید و یا ارتباطات اجتماعی جدید ایجاد کنید.

مطالعه کنید  چگونه فرزندان خود را به زبان انگلیسی علاقه مند کنیم؟

شما چه نظری دارید؟