چگونه درست تست بزنیم؟

در مورد چگونگي تست زدن دو موضوع عمده مطرح مي شود، يكي تكنيك‌ها و شرايط تست زدن و دوم مديريت و برنامه ريزي تست. تكنيكها وشرايط شامل نكاتي است كه بايد براي شروع تست زدن و هم چنين در حين آن رعايت كنيد، تا بتوانيد در اين كار مهارت و تسلط كافي و لازم را به دست بياوريد. مديريت و برنامه ‌ريزي تست هم مبحث جديدي است كه براي اولين بار به طور مكتوب مطرح مي‌شود. داوطلبان موفق كنكور در سال‌هاي قبل ، به كارگيري چنين روشي را از عوامل موفقيت خود مي‌دانند.

تكنيك ها و شرايط

۱) هيچ وقت قبل از مطالعه كامل درس، به تست زدن نپردازيد. قبل از شروع به حل تست‌هاي يك مبحث درسي، آن مبحث را به طور كامل و دقيق مطالعه كنيد و مطمئن شويد به درستي آن را درك كرده ايد. در غير اين صورت، زدن تست كاري اشتباه و بي‌فايده است و حتي مي‌تواند شما را دل‌سرد كند و علاقه و انگيزه شما را از بين ببرد.

۲) با تست هاي ساده شروع كنيد. بلافاصله بعد از مطالعه و يادگيري يك مبحث درسي به سراغ تست‌هاي مشكل و پيچيده‌تر نرويد. حل تست‌هاي ساده مي‌تواند تسلط شما را در آن مبحث درسي بيشتر كند و همچنين علاقه و انگيزه بيش‌تري نسبت به ادامه‌ي كار در شما ايجاد نمايد.

۳) تست‌هاي نكته دار: تست‌هاي نكته‌دار يا تست‌هاي مادر به تست‌هايي گفته مي‌شود كه حل آن‌ها براي داوطلب، منجر به يادگيري يك نكته مي‌شود و در نتيجه او مي‌تواند گروه زيادي از تست‌ها را حل كند. در هر فصل تعداد محدودي تست مادر يا نكته‌دار قابل ارائه مي‌باشد . سعي كنيد به درستي آنها را بشناسيد و به طور دقيق بر آن‌ها مسلط شويد.

مطالعه کنید  آموزش زبان انگلیسی در 30 روز

۴) فرمول‌هاي ثانوي مفيدند اما گمراه كننده: علاوه بر فرمول‌هاي اصلي كه هر درس در كتاب‌هاي درسي دارد ، تعداد زيادي فرمول ثانوي يا ميان برد به طور غير رسمي توسط دبيران يا دانش آموزان ابداع مي‌شوند. اين فرمول‌ها در خيلي از موارد مفيد و ساده‌ كننده‌اند ،اما توجه داشته باشيد كه به اندازه كافي درستي آنها براي شما اثبات شده باشد. بعضي از اين فرمول‌ها فقط در شرايط خاص جواب صحيح مي‌دهند . پس سعي كنيد تا آن جا كه مي‌توانيد از فرمول‌هاي اصلي و يا فرمول‌هاي ثانوي مطمئن استفاده كنيد.

5) به راه‌حل‌هاي تشريحي مسلط شويد. قبل از اين كه راه حل تستي حل يك مسئله را ياد بگيريد، مطمئن شويد كه به اندازه كافي به راه حل تشريحي آن مسلط شده‌ايد. راه حل‌هاي تستي ، در خيلي از موارد منجر به حل سريع‌تر تست مي‌گردند، اما در بعضي موارد در آزمون مجبور مي‌شويد از راه حل تشريحي مسئله را حل كنيد. مثلا در مواردي كه مسئله با شرايط خاص مطرح مي‌شود.

۶) گزينه‌هاي غلط را حذف كنيد. بايد تست‌هاي استاندارد و يا آزمون‌هاي سال‌هاي گذشته را با اطلاعات كافي پاسخ دهيد. در اين صورت بايد بتوانيد در كوتاه‌ترين زمان ممكن ، دو گزينه غلط را از ميان پاسخ‌ها حذف كنيد و در صورتي كه نسبت به دو گزينه باقي مانده به يك نسبت ترديد داريد، اولين گزينه‌اي را كه به هر دليل صحيح تلقي مي‌كنيد ، به عنوان پاسخ انتخاب نماييد.

۷) بر نگرديد! تجربه نشان داده است اكثر كساني كه پس از انتخاب پاسخ تست، بر مي‌گردند و دوباره گزينه‌هاي آن را بررسي و دست كاري مي‌كنند، با اشتباه و خطا مواجه مي‌شوند. در صورتي كه هيچ دليلي براي بازگشت و اصلاح تست وجود ندارد، به اين كار اقدام نكنيد.

مطالعه کنید  روش‌های صحیح مطالعه

۸) يك بار بخوانيد، يك بار پاسخ دهيد! سعي كنيد از مطالعه مكرر صورت تست و گزينه‌هاي آن پرهيز كنيد صورت تست را يك بار و به طور دقيق بخوانيد و بعد گزينه‌ها را بررسي كنيد. اگر پاسخ آن را نمي‌دانيد ، جلوي شماره تست علامت بگذاريد تا پس از اتمام همه‌ي تست ها، در صورت داشتن زمان، مجددا براي بررسي حل آن تلاش كنيد.

۹) گزينه‌هاي هم معني ومترادف ، صحيح نيستند! فقط يكي ازگزينه‌ها پاسخ صحصيح تست مي‌باشد ، پس گزينه‌هايي كه از معني و مفهوم مساوي برخوردارند ، جواب صحيح تست نمي‌باشند . پس سريعا آنها را حذف كنيد و در گزينه‌هاي باقي مانده به دنبال پاسخ صحيح بگرديد.

شما چه نظری دارید؟