حافظه چگونه کار می کند

نحوه کار حافظهوقتی که دانستید حافظه چگونه کار می کند مرور اطلاعات جدید باعث می شود، کل احساسات موجود در آن تجربه دوباره ساخته شوند.  اینکه بدانید حافظه چگونه کار می کند در به یادسپاری و یادگیری مطالب کمک شایانی به شما خواهد کرد و می توان خیلی راحت به حافظه ایمان آورد و سعی کنیم بیشتر حواسمان به حافظه ی خود و تقویت آن باشد.حافظه یک فرایند فعال است که شامل تفکر در مورد اطلاعات، رمزگذاری اطلاعات و تمرین اطلاعات. این اتفاق در 3 مرحله رخ می دهد.حافظه چگونه کار می کند

مرحله اول درباره حافظه چگونه کار می کند : اکتساب

مانند حافظه کاری و یا تصاویر حسی گذرا (مثل یک عکس) که در عرض چند ثانیه محو می شوند، مگر اینکه شما به ویژگی های خاص آن توجه کنید و آنها را به صورت کلمات رمز گذاری کنید.

مرحله دوم: ذخیره سازی

حافظه کوتاه مدت و یا ذخیره سازی موقت: در این مرحله ظرفیت ذخیره سازی بسیار کم است (بین 3 تا 10 مورد) و زمان نگهداری اطلاعات نیز بسیار کوتاه است (بین 10 تا 30 ثانیه)، مگر اینکه اطلاعات به صورت شفاهی تکرار شوند.

حافظه بلند مدت: در این مرحله ذخیره سازی اطلاعات طولانی مدت بوده و حجم اطلاعات بیشتر و بزرگتری از خاطرات و گذشته ی ما خواهد بود.و اینجا دقیقا همان جایی است که بیشتر مردم به عنوان حافظه از آن یاد می کنند.

 مرحله سوم: بازیابی

این مرحله شامل گرفتن اطلاعات از حافظه بلندمدت و استفاده از آن است.

فرایند کارکرد حافظه توسط اینفوگرافی

فرایند کارکرد حافظه توسط اینفوگرافی

 مدل دوم حافظه و اینکه حافظه چگونه کار می کند: شامل 5 مرحله پردازش اطلاعات است.

چرا برخی اوقات وقتی در حال حل کردن یک مسئله هستید، خیلی راحت چیزی یادتان نمی آید، اما یهو در اواسط شب همان مسئله را به یاد می آورید. به این دلیل است که این نوع دانش در دسترس است و شما بدون هیچ گونه فکری آن را به خاطر آورده اید، و این اطلاعات به قسمت ناهوشیار ذهن انتقال یافته و از آنجا که بخش ناهوشیار از قسمت هوشیار قدرتمند تر است و اینکه چگونه این قسمت از فکر را فعال کنیم، بسیار مهم است. برای اینکه فرایند این بخش را متوجه شوید این 5 مرحله را ملاحظه کنید:

جدول انواع حافظه

جدول انواع حافظه

1. مرحله فکر کردن – هر آنچه را که به صورت آگاهانه انجام می دهید، به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل ، مقایسه ، سؤال کردن. اطلاعات تا مرحله شناخت قابل دسترس نیستند.

2. مرحله عاطفی- برای اینکه هر چه سریعتر به مرحله شماخت برسید، احساسات خود را درگیر کنید ، احساسات شما در حکم پلی است که بین ذهن هوشیار(خودآگاه) یعنی مرحله 1  و ناهوشیار (ناخودآگاه) مرحله 3 تا 5 شما ارتباط ایجاد می کند.

عواطف شالوده ی حس های شما هستند و ار مرحله اول عمیق تر است. وقتی احساسات شما درگیر است، شما به صورت خود به خود به مرحله جستجو حرکت منتقل می شوید.

برای اینکه بتوانید مغز خود را پرورش دهید و مغزی مانند انیشتین داشته باشید ما ر اینجا هدیه

ارزنده ای برای شما داریم که تنها با یک کلیک می توانید آن را داشته باشید:

دقیقا همینجاست!!!

3. مرحله جستجو- احساسات شما سیگنال هایی را میفرستند و ذهن شما در جستجوی اطلاعاتی است که در حافظه شما ذخیره شده است.

سعی کنید از شباهت بایگانی خود استفاده کنید تا هر آنچه را که دیده، شنیده و فکر کرده اید و در فایل های ذهنی شما ذخیره شده اند، نمایان شود.

البته نکته ای که اینجا وجود دارد این است که برای رسیدن به مرحله 5، همیشه گذراندن همه این مراحل لازم نیست.

4.مرحله تولید- برای حل مسئله عبور از مرحله تولید که قبل از مرحله آگاهی قرار دارد، الزامی است زیرا هنوز فایلی وجود ندارد.

برای سخت فایل و یا پرونده در ذهن، باید از بین تمامی فایل های موجود بچرخد، اطلاعات مفید را انتخاب کرده، آنها را با هم ترکیب کند و اطلاعات و فایل جدیدی خلق و یا تولید کند. 

این فرایند مدت زمانی را به خود اختصاص میدهد و نیاز به تلاش ذهن هوشیار دارد. گرچه، گاهی اوقات، وقتی از فکر کردن درباره مسئله دست می کشیم، اجازه می دهیم از حالت ناخودآگاه درآید و راه حل خود به خود پیدا می شود و ظاهرا یک کار بدون زحمت است.

وقتی در مغز خود فایل های جدیدی می سازید، در واقع در حال ساختن مسیرهای جدید عصبی هستید که حافظه شما را تقویت می کند. وقتی فایل جدیدی ساختید، یعنی از آن آگاهی دارید، پس به مرحله 5 می رویم.

بنابراین هر چه بیشتر بسازید، حافظه شما بهتر کار می کند. بنابراین، هنگام مطالعه و یادگیری سعی کنید سوالات خود را ایجاد کنید و تصاویرسازی و حافظه خود را به آسانی بهبود بخشید.

مراحلی که بیان شد درباره این بود که حافظه چگونه کار می کند و شما به راحتی می توانید با آگاهی بیشتر حافظه خود را تقویت کنید و آن را به یک ابر مغز تبدیل کنید.

 

مطالعه کنید  نحوه آموزش زبان انگلیسی بدون کتاب

 

شما چه نظری دارید؟