تفاوت بین آزمون TOEFL و IELTS

تفاوت بین آزمون TOEFL و IELTS

تفاوت بین آزمون TOEFL و IELTS

 اما می خواهیم در این پست به شما بگوییم تفاوت بین آزمون TOEFL و IELTS در چیست و  کدامیک بیشتر مناسب شما است. TOEFL  و IELTS دو آزمون زبان بین المللی هستند؛ که شما را در چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی می سنجند. این چهار مهارت شامل Speaking، Listening، Reading، Writing است.

معمولا کسانی که می خواهند برای تحصیل و یا کار به کشور دیگری مهاجرت کنند؛ مدارک یکی از این دو آزمون را نیاز دارند. نتایجی که از این آزمون ها به دست می آید؛ سطح زبان شما را به جایی که در خواست پذیرش داده اید را نشان می دهد. نتایج این آزمون ها به کمیته ی پذیرش یا HR  فرستاده می شود تا میزان شایستگی شما برای کار و یا تحصیل در جایی که می خواهید؛ معین شود. اگر در مورد اینکه چه آزمونی برای شما بهتر است اطلاعات کافی در دست ندارید؛ در اینجا و این مقاله- تفاوت بین آزمون TOEFL و IELTS – ما به شما خواهیم گفت که فرق این دو چیست؛ تا شما بتوانید راحت تر در مورد انتخاب این آزمون ها تصمیم بگیرید.

چه تعداد آزمون زبان وجود دارد؟

آزمون های زبان بسیار زیادی در سراسر جهان وجود دارد که با کلیک بر روی این جا می توانید با همه آن ها آشنا شوید؛ اما آیلتس و تافل محبوب ترین نوع آزمون های زبان در دنیا هستند. آیلتس خود شامل دو نوع آزمون است:

  • جنرال
  •  آکادمیک

آیلتس آکادمیک :

برای کسانی که متقاضی دانشگاه هستند طراحی شده است.

آیلتس جنرال:

برای کسانی که قصد مهاجرت کاری یا سرمایه گذاری و … دارند طراحی شده و برای گرفتن ویزا لازم می باشد.

آزمون تافل:

تنها یک نوع است؛ و تنها برای کسانی است که متقاضی دانشگاه در کشورهای مختلف هستند. هر آزمونی را که انتخاب می کنید؛ باید حداقل نمره ای را که هر مرکز برای ورود شما می خواهد؛ بدانید.

فرمت امتحانات:

یکی از مهم ترین تفاوت های بین این آزمون IELTS  وTOEFL این است که:

TOEFL یک آزمون کامپیوتر- محور است اما آزمون IELTS یک آزمون مداد- کاغذی است. به این معنا که با مداد و کاغذ سرو کار دارید و باید جاهای خالی را در داخل یک کاغذ و با دست پر کنید.  از سال 2018 ، آزمون IELTS نسخه کامپیوتر_محور آن را نیز ارائه داده است که برخی کشورها آن را قبول کرده و اگر خوش شانس باشید می توانید آن را نیز تجربه کنید.

شباهت بین TOEFL و IELTS در چیست؟

هر دو آزمون 3 ساعت طول می کشد. اما در آزمون   آیلتس می توانید قسمت های مختلف آن را در زمان های متفاوتی امتحان دهید. گاهی این آزمون دو روز هم به طول می انجامد. شما یک روز را باید برای آزمون Speaking حضور داشته باشید و یک روز را برای 3 مهارت دیگر زمان بگذارید.

به رسمیت شناختن بین المللی:

این تفکر بسیار اشتباه است که فکر کنید چون آیلتس انگلیسی است؛ تنها برای کشور انگلستان و تافل چون یک آزمون انگلیسی- آمریکایی است . فقط در کشور امریکا مورد قبول است. این دو آزمون برای تمامی نقاط جهان مورد استفاده است و می توانید از هر دو در هر کشوری از آن بهره ببرید.

وقتی برای دانشگاه و کشور خاصی متقاضی هستید؛ حتما حداقل نمره ای که از شما می خواهند و نوع آزمونی که مورد قبول آن ها هست را چک کنید. اکثر مراکز و موسسات هر دو آزمون را قبول دارند و می توان آن ها را معدل سازی کرد؛ مثلا نمره 6.5 یا 7 آیلتس معادل 99- 100  در تافل است.

بخش های مختلف آزمون ها:

Reading:

شما در امتخان آیلتس در بخش ریدینگ 3 متن دارید و یک سری سؤالات که باید با توجه به متن به آن ها پاسخ دهید و میزان درک خود را از متن با پاسخ گوی به سؤالات نشان دهید. برای هر کدام از این بخش ها 20 دقیقه زمان دارید. این سؤالات اغلب شامل سؤالات True,False, Not Given ، چند گزینه ای، جای خالی هستند. متون آن شبیه به متن های مجلات و روزنامه ها است.

در تافل 3 یا 4 بخش ریدینگ وجود دارد که هر متن شامل حدود 700 کلمه است؛ پس از هر متن 10سؤال وجود دارد که همگی چهار گزینه ای هستند؛ جواب دادن به این سؤالات ساده تر از آزمون آیلتس است که طیف گسترده ای از سؤالات را همراه با متون طولانی در بر دارد.

فرمت بخش ریدینگ آیلتس:

در کل این بخش در حدود 54 تا 72 دقیقه به طول می انجامد. میزان زمانی که به شما داده می شود بستگی به این دارد که آیا سؤالات اضافی وجود دارد یا خیر. اما این سؤالات اضافی در نمره نهایی شما تأثیری ندارد اما به ممتحن کمک می کند تا نمرات آزمون های مختلف را با هم مقایسه کرده و به شما بگوید؛ که چگونه این گونه سؤالات در دنیای واقعی کار می کنند.

ترفندهایی برای آماده شدن در ریدینگ:

هر روز متون زیادی را مطالعه کنید؛ نه تنها متون دانشگاهی و آزمون ها بلکه متون مجلات علمی و روزنامه ها و اخبار را. بهتر است ابتدا با مطالعه متون مورد علاقه خود شروع کنید. سپس هر روز تنوع موضوعی خود را گسترش دهید. تا بتوانید بیشتر و بهتر متون مختلف را درک کنید. پس از خواندن متن سعی کنید اگر سؤالی در داخل هر کدام است به آن ها پاسخ دهید.

اگر سؤالی در آن ها وجود نداشت می توانید به صورت خلاصه وار آن ها را برای خود تکرار کنید. هر چه را که متوجه شده اید را بنویسید. تکرار و نوشتن آن می تواند به شما کمک کند؛ تا هم حافظه بهتری داشته باشید. و هم ساختارهای گرامری بیشتری را در خلاصه های خود به کار ببرید.

Listening:

در آزمون آیلتس یک سری سؤالات نتظیم شده وجود دارد و یک متن و قبل از اینکه صدا پخش شود؛ زمان کافی دارید تا به سؤالات نگاهی بیاندازید. سپس باید به فایل صوتی گوش داده و به سؤالات پاسخ دهید. میزان زمانی که برای پر کردن این بخش است حدود 30 دقیقه است و چند دقیقه هم زمان دارد تا جواب های خود را بررسی کرده و آن ها را به پاسخ نامه منتقل کنید.

در آزمون تافل دو نوع فایل صوتی داریم: شامل سخنرانی و مکالمه می باشد.

فایل های صوتی در آزمون تافل :

برای آمادگی آزمون تافل در ابتدا به 3 یا 4 فایل صوتی گوش می دهید که تقریبا بین 3 تا 5 دقیقه طول می کشد. سپس 2 یا 3 مکالمه را بین دو نفر می شنوید. که هر کدام 3 دقیقه طول می کشد. پس از پایان فایل صوتی، سؤالات چند گزینه ای را خواهید دید که مدت زمانی را برای پاسخ گویی به آن ها در اختیار شما قرار می دهند. در کل این قسمت از آزمون بین 41 تا 57 دقیقه طول می کشد.

برای پاسخگویی بهتر به فایل های صوتی تافل چه کنیم؟

برای اینکه بتوانید بهتر به سؤالات پاسخ دهید؛ بهتر است از آن ها یادداشت برداری کنید. در غیر این صورت ممکن است که بخشی از اطلاعات را فراموش کرده و بعدا در زمان پاسخ دهی در مورد جواب خود مطمئن نباشید.

در هر دو آزمون شما تنها یک بار فرصت دارید که به فایل صوتی گوش کنید. اگر قسمتی از متن را از دست بدهید. فرصتی برای بازگشت نخواهید داشت. لهجه های موجود در بخش listening شامل لهجه های بومی آمریکای شمالی، انگلستان، نیوزلند و استرالیا خواهد بود. هدف از این تنوع در لهجه به این دلیل است که بسنجند که چقدر آماده هستید. تا با انواع لهجه هایی که ممکن است در طول تحصیل در خارج از کشور با آنها روبرو شوید؛ مقابله کنید.

نکاتی برای عملکرد بهتر در بخش Listening:

سعی کنید هر روز به فایل های صوتی انگلیسی زبان گوش دهید. البته این فایل ها لازم نیست که حتما مربوط به امتحان باشد. بلکه می توانید پادکست، وبلاگ، اخبار، فیلم و آهنگ های زبان اصلی را گوش دهید. سعی کنید ایده و منظور اصلی فایل صوتی را درک کرده و آن را به طور خلاصه بازگو کنید.

راه های تقویت لیسنینگ:

نوشتن را تمرین کنید تا بتوانید هر آنچه را که می شنوید سریع بر روی کاغذ منتقل کنید. به دنبال کلمات سیگنال باشید تا بتوانید ساختار جملات فایل صوتی را بهتر متوجه شوید. مثل because یا since که به دنبال آن ها دلیل و علت بیان می شود. هنگامی که گوینده دو ایده را با هم مقایسه می کند. اغلب از کلماتی چون :“in contrast” و یا “than” استفاده می کند. برخی اوقات هم برای بیان یک ایده اضافی دیگر از “furthermore”, “moreover”, “besides” استفاده می کند.

Writing:

در هر دو امتحان شما باید دو متن کوتاه بنویسید. هدف از این بخش این است توانایی شما را در نوشتن بسنجد و شما باید ایده های خود را با روشی روشن و واضح بیان کنید.

در آزمون تافل یک تسک Integrated در نوشتن وجود دارد که در طی آن شما یک متن کوتاه را می خوانید و به یک سخنرانی کوچک گوش می دهید. سپس پاسخ آن ها را می دهید و در نوع تسک Independent  شما باید تجربه ی شخصی خود را در رابطه با موضوعی که به شما داده است بنویسید. برای نوشتن یک مقاله خوب، سعی کنید ایده های خود را بنویسید و از تجارب خود استفاده کنید.

نحوه ی انجام writing در آزمون های TOEFL :

شما برای هر دو نوع task، به مدت 50 دقیقه وقت دارید و باید سعی کنید پاسخ ها و متون طولانی بنویسید تا بتوانید نمره ی بالایی کسب کنید. حدود 300 تا 350 کلمه برای task اول و حدود 450 کلمه برای task دوم. به یاد داشته باشید که شما امتحان تافل را باید تایپ کنید. پس حتما باید در تایپ کردن مهارت کافی داشته باشید.

نحوه ی انجام writing در آزمون های IELTS :

در آیلتس task  اول یک سری نمودار، چارت و گراف به شما ارائه می دهد و از شما می خواهد که اطلاعات موجود در نمودارها را تجزیه و تحلیل کنید. task دوم آیلتس یک مقاله است که در آن از شما می خواهد با یک موضوع خاص موافقت یا مخالفت کنید .چند دلیل برای حمایت از موضع خود ارائه دهید.

هر دو بخش با هم یک ساعت طول می کشد بهش اول 20 دقیقه و بخش دوم 60 دقیقه. متن هایی که در آیلتس نوشته می شوند کوتاه تر اما ساختار یافته تر هستند و حدود 170 کلمه برای بخش اول و 250 کلمه برای بخش دوم نیاز است.

نکاتی برای بهبود عملکرد در بخش writing:

چگونه نوشتن مقالات را یاد بگیرید اینکه چه زمانی چه نوع عبارات و کلماتی را استفاده کنیم تا بتوانم قسمت های مختلف مقاله را از هم تفکیک دهیم. بتوانید استدلال کنید و نتبجه بگیرید. متن های آکادمیک و علمی بیشتری را به زبان انگلیسی بخوانید؛ این کار به شما در گسترش واژگان کمک می کند. 

عادت کنید به زبان انگلیسی بنویسید:

اگر عادت دارید خاطرات روزانه خود را بنویسید؛ و یا اهداف خود را مکتوب کنید و یا از روز فبل لیست کارهای روز بعد را بنویسید؛ حتما آن ها را به زبان انگلیسی بنویسید.این کار میزان دایره لغات شما را گسترش داده و و می توانید املای کلمات را به خوبی یاد بگیرید.  به نمونه های writing بیشتری نگاه کنید و آن ها مطالعه کنید. از این طریق می توانید تفکر تحلیلی و انتقادی خود را گسترش دهید. و دید خود را در مورد نوشته ها گسترش دهید. 

Speaking:

 در مهارت Speaking شما باید برای ممتحن در حدود 11 تا 14 دقیقه صحبت کنید. این سؤالات معمولا در مورد موارد شخصی، کار و محل زندگی و بیوگرافی و … است. همچنین باید یک متن کوتاه و خلاصه را به صورت Mind Map  برای پارت دوم این بخش باید آماده کنید و آن را به مدت 2 دقیقه ارائه دهید.

مهم ترین تفاوت بین آزمون IELTS  و TOEFL در چیست؟

در آزمون تافل شما با یک کامپیوتر مکالمه می کنید و این مهم ترین تفاوت بین آیلتس و تافل است. که در تصمیم گیری افراد تاثیر بسیار زیادی دارد. 6 سؤال در تافل وجود دارد که دو سؤال آن مربوط به علایق شخصی شما و تجربیات شماست و برای آماده کردن پاسخ خود 15 ثانیه زمان دارید و 45 ثانیه هم برای ضبط آن وقت دارید.

4 سؤال دیگر مربوط به خواندن یک متن و یا گوش دادن به یک فایل صوتی خلاصه کردن آن اختصاص دارد؛ که 30 ثانیه وقت دارید تا پاسخ را آماده کرده و 60 ثانیه هم برای ضبط و ارائه آن زمان دارید. 

ترفندهای برای ارتقای مهارت Speaking:

  1. با یک فرد Native حرف بزنید. 
  2. صدای خود را در حین انجام مکالمه ضبط کنید؛ از اشتباهات خود یادداشت بردارید و سعی کنید بر روی آن ها کار کنید. 
  3. ساختار و لغات جدید را یاد بگیرید؛ و از تکرار زیاد واژه ها خودداری کنید. 
  4. به پادکست ها گوش دهید. این کار به شما تلفظ درست واژه ها را یاد می دهد. و همچنین به دایره لغات شما را افزایش می دهد. 
  5. واژه های جدید را یادداشت کنید و از آن ها در مکالمات خود بهره ببرید. 
  6. بر روی تلفظ و لهجه خود کار کنید. هر چه میزان بیان شما واضح تر و شفاف تر باشد؛ نمره ی بالاتری کسب می کنید. ییک از بهترین کارها برای کار کردن بر روی لهجه ضبط کردن صدا و بلند صحبت کردن است. 

نحوه برگزاری آزمون ها در دوران کرونا:

در حال حاضر و با توجه به شرایط موجود هر دو آزمون به صورت آنلاین برگزار می شود. تافل مثل همیشه به روال خود ادامه می دهد اما در مورد آزمون آیلتس هر دانشگاهی آزمون آنلاین آن را قبول نمی کندو پس حتما قبل از ثبت نام برای آزمون آنلای نآیلتس دانشگاه و محل کار و جایی را که می خواهید بروید را بررسی کنید و مطمئن شوید که نمره ی آزمون آنلاین را قبول می کنند. 

مطالعه کنید  بهترین روش یادگیری لغات تافل

شما چه نظری دارید؟