راهکارهای افزایش تمرکز در محل کار

افزایش تمرکز

به تلاش‌های ذهنی شما هنگام انجام یک کار یا یادگیری یک مهارت «تمرکزم گفته می‌شود. دامنه توجه و تمرکز می‌تواند به دلایل مختلفی متفاوت باشد به‌عنوان‌مثال بعضی از افراد به دلیل کمبود خواب یا سن به‌سختی می‌توانند تمرکز کنند. معمولاً افزایش سن باعث فراموشی بیشتر و کاهش تمرکز می‌شود حتی در بعضی از شرایط می‌تواند با از دست دادن حافظه همراه باشد! برخی از اتفاقات مانند آسیب‌های سر، ضربه مغزی یا حتی شرایط نامناسب بهداشت و روانی می‌تواند روی تمرکز تأثیر بگذارد. زمانی که شما تلاش می‌کنید تمرکز بیشتری داشته باشید اما این اتفاق نمی‌افتد دچار استرس می‌شوید! اگر این مشکلات برای شما آشنا است پس به خواندن این مطلب ادامه دهید تا با روش‌های افزایش تمرکز در محل کار آشنا شوید.

 

راهکارهای کاربردی برای افزایش تمرکز در محل کار

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های اساسی در اداره کسب و کار «آگاهی از چگونگی تمرکز و حفظ آن در طول روز» است. برای اینکه حواس پرتی و عدم تمرکز در کارتان را به حداقل برسانید می‌توانید از 9 راهکار زیر استفاده کنید:

راهکارهای کاربردی برای افزایش تمرکز در محل کار

1. وظایف خود را ارزش گذاری کنید و به ترتیب اهمیتشان آن‌ها را انجام دهید

نوشتن کارهایی که باید آن‌ها را انجام دهید یک راهکار عالی برای سازماندهی روزتان است. بهتر است همیشه ابتدای کار وظایف خود را فهرست بندی کنید و آن‌ها را به ترتیب اولویتی که دارند انجام دهید. شاید برخی از این کارها مربوط به آن روز نباشند اما زمانی که شما آن‌ها را زودتر انجام می‌دهید کم‌تر به تعویق می‌افتند و می‌توانید از روز بعدتان نهایت استفاده را ببرید.

مطالعه کنید  آموزش زبان انگلیسی از اول در 20 روز

2. همیشه فضای کار خود را تمیز و منظم نگه دارید

برای کاهش حواس پرتی خود در طول انجام کار مطمئن شوید که فضای کارتان تمیز و مرتب است. این کار باعث می‌شود تا هم با سرعت بیشتری کارهای خود را انجام دهید و هم انگیزه بیشتری برای انجام کارهایتان داشته باشید.

3. زمان جدیدی را برای تمرکز دوباره خود انتخاب کنید

گاهی اوقات دور شدن از کار تنها چیزی است که شما به آن نیاز دارید تا توجه خود را دوباره متمرکز کنید. شما می‌توانید ساعتی را به قدم زدن اختصاص دهید، برای خودتان ناهار درست کنید یا یک قهوه آماده کنید؛ این کارها باعث می‌شوند تا عملکرد مغزتان تقویت و تمرکزتان بهبود یابد. شما می‌توانید بعد از هر ۲۵ دقیقه کار ۵ دقیقه استراحت کنید و این چرخه را تا چهار بار تکرار کنید؛ سپس ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت طولانی داشته باشید و مجدداً به کارهایتان بپردازید.

4. روتین مناسبی را پیدا کنید

همه ما برای اینکه روز خوبی را شروع کنیم عادات و روتین‌های مخصوص به خود را داریم به‌عنوان‌مثال برای یک نفر خوردن صبحانه بعد از بیدار شدن لذت بخش است اما یک فرد دیگر ترجیح می‌دهد به کافی‌شاپ برود و در این فاصله برنامه روز کاری خود را مرور کند. این عادات شخصی باعث افزایش تمرکز و عملکرد شما در طول روز می‌شود پس سعی کنید این روال روزانه خود را تحت هر شرایطی انجام دهید.

5. به دنبال آرامش باشید

برای همه ما پیش آمده که گاهی در محل کار بحث کوتاهی با رئیسمان داشته باشیم، سر و صداهای همکاران را در راهروی دفتر کار شنیده یا از همکار پر سر و صدای کناری خوب آزرده خاطر شده باشیم! در این شرایط نمی‌توانیم روی کار به‌خوبی تمرکز کنیم پس بهترین راه فیلتر کردن صداهای مزاحم است؛ به‌عنوان‌مثال می‌توانید یک موسیقی آرامش بخش از دستگاه خود پخش کنید تا دوباره روی کار متمرکز شوید. جالب است که بدانید در هر ساعت ۱۰ دقیقه استراحت باعث افزایش کارایی و تمرکز می‌شود. اگر شما مجبور هستید تمام روز را پشت میز بنشینید، می‌توانید با دیدن یک وبلاگ به خودتان استراحت دهید یا به‌جای خیره شدن به صفحه نمایش لپ تاپ یا گوشی کار دیگری انجام دهید. این کارها تمرکز شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهند.

مطالعه کنید  نکات و استراتژی های ناب برای تست زنی در کنکور

6. حواس پرتی‌های آنلاین را به حداقل برسانید

یک از متداول‌ترین عوامل حواس پرتی تماس‌های تلفنی، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل یا پیامک‌ها است. برای به حداقل رساندن این حواس پری‌ها بهتر است هنگام شروع کار تلفن خود را در حالت هواپیما قرار دهید، اعلام‌های ایمیل و شبکه‌های مجازی را خاموش کنید و چند ساعت آنلاین نباشید؛ در این شرایط می‌توانید طبق برنامه‌ریزی انجام شده کارهایتان را انجام دهید و از اتلاف وقت جلوگیری کنید.

حواس پرتی‌های آنلاین

7. خط مشی‌های کاری خود را اعلام کنید

برای خود مرزبندی مشخصی داشته باشید. در حال حاضر انجام کارهای فریلنسری و دور کار بیشتر شده است. این کارها در فضای خانه انجام می‌شود به همین علت برای افزایش تمرکزتان بهتر است چهارچوب بندی مشخصی داشته باشید تا درصد حواس پرتی‌تان کاهش پیدا کند.

8. به پاداش‌های کوچک توجه کنید

کمی تشویق می‌تواند خسته‌کننده‌ترین کارها را هم با ارزش کند. وقتی درگیر کار می‌شوید، نمی‌توانید به‌راحتی از خودتان قدردانی کنید پس پاداش‌های کوچک را از خودتان دریغ نکنید. شما می‌توانید بعد از انجام کارهایتان با حداکثر تمرکز، یک پیاده روی کوتاه را به خودتان پاداش دهید حتی گپ زدن با یک دوست یا خواندن چند صفحه کتاب هم می‌تواند حال و هوای شما را حسابی تغییر دهد.

9. در اوقات فراغت خود از پکیج‌های آموزشی افزایش تمرکز استفاده کنید

پکیج افکار مزاحم را به مراحم تبدیل کنید محصولی است که به شما راهکارهای عملی مدیریت ذهن، افزایش اعتماد به نفس، کنترل و مدیریت افکار مزاحم، تقویت اراده_انگیزه و پشتکار، مهارت‌های زندگی، رسیدن به آرامش و رسیدن به رؤیاها را آموزش می‌دهد. تمام اقشار جامعه اعم از محصلین، کنکوری‌ها، بانوان، مدیران یا کارمندانی که در رنج سنی ۹ تا ۹۰ سال هستند، می‌توانند از این پکیج آموزشی برای افزایش بیشتر تمرکزشان استفاده کنند.

مطالعه کنید  چگونه بدون فراموشی سریعتر بخوانیم

 

برای بهبود تمرکز مغزتان را آموزش دهید

تمرین‌های متنوعی مانند شطرنج، سودوکو، بازی‌های تقویت حافظه یا جدول کلمات متقاطع وجود دارند که می‌توانند به افزایش تمرکز شما کمک کنند. این سبک از بازی‌ها برای آموزش مغز کودکان بسیار مفید است. شما می‌توانید با خرید پازل یا کتاب‌های رنگ آمیزی علاوه بر فراهم کردن اوقات فراغت لذت بخش برای کودکانتان به تمرکز بیشتر آن‌ها کمک کنید. این دسته از بازی‌ها برای بزرگسالان مسن‌تر هم بسیار مفید است.

برای بهبود تمرکز مغزتان را آموزش دهید

سخن پایانی

برای افزایش تمرکز در محیط کار می‌توانید با چند نفس عمیق شروع کنید. شما باید روی هر نفس به‌خوبی تمرکز کنید. با انجام این فعالیت تنفسی در هر زمان و مکانی که هستید، می‌توانید به‌راحتی از شر افکار مزاحم نجات یابید و تمرکز خود را مجدداً روی کاری که انجام می‌دادید، برگردانید.

شما چه نظری دارید؟