6 فایده شاد بودن در زندگی

6 فایده شاد بودن در زندگی

6 فایده شاد بودن در زندگی

خیلی کم پیش می آید کسی نخواهد در زندگی شاد باشد و دلیل آن هم کاملا روشن است؛ زیرا خوشحالی و شاد بودن یک تجربه موفقیت آمیز است و همه سعی داریم که آن را در زندگی خود چند برابر کنیم. در این مقاله 6 فایده شاد بودن در زندگی را برای شما بیان می کنیم امیدواریم از آن ها نهایت بهره را ببرید و آن را به کسانی که دوستشان دارید و شادی آن ها برایتان مهم است؛ هدیه دهید.

اما داشتن حس خوب واقعا تنها دلیل ایجاد شادی در زندگی است؟ محققان به این نتیجه رسیده اند که تنها داشتن حس خوب دلیل آن نیست، شاد و خوشحال بودن مزایای بسیار زیاد دیگری دارد که ما در ادامه به تعدادی از آن ها می پردازیم.

مزایای خوشبختی چیست؟

ارسطو روزگاری می گفت “خوشبختی معنی و هدف زندگی انسان است” – یعنی تمامی حس هایی كه امروز نیز صادق هستند. در حالی که ارسطو یک مفهوم فلسفی در مورد اهمیت خوشبختی برای رفاه انسان دارد، امروز ما طیف وسیعی از تحقیقات برای پشتیبانی از اینکه شاد بودن در زندگی جه مزایایی دارد در دسترس داریم. مطالعات نشان می دهند که تعدادی از این فواید شادی در زندگی می توان به بهداشت و سلامت فیزیکی و بدنی ما از جمله :

  •  سیستم ایمنی قوی تر
  • مقاومت بیشتر در برابر استرس
  •  قوت قلب بیشتر
  •  کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی
  •  بهبود سریع تر در هنگام جراحی
  •  حتی افزایش طول عمر

اشاره کرد. ما تا اینجا با 6 مزیت شاد بودن در زندگی آشنا شدیم

 6 مزیت شاد بودن در سلامت:

توانایی مقابله با استرس به صورت هر چه مؤثرتر:

استرس بیش از حد باعث بالاتر رفتن سطح کورتیزول – هورمون استرس – می شود که می تواند مقدار بالای آن منجر به صدمه به برخی از آیتم های سلامتی شود. مطالعات متعدد نشان داده اند که افراد خوشبخت تر به طور مداوم سطح کورتیزول را در خون خود پایین می آورند. فایده شاد بودن در زندگی

سیستم ایمنی قوی تر :

برخی تحقیقات نشان داده اند که احساس خوشبختی داستن می تواند از یک سیستم ایمنی قوی پشتیبانی کند و منجر به سلامتی بیشتر در کل و منجر به بالا بردن توانایی مقابله با عفونت ها یا بیماری ها شود.

داشتن روش زندگی سالم تر:

 وقتی احساس خوب و خوشبختی داشته باشید می توانید رژیم غذایی سالم تر و فعالیت های بیشتر را نیز برای حفظ و افزایش سلامت خود انجام دهید.

کاهش درد:

محققان معتقدند افرادی که شادتر هستند، چشم انداز بهتری نسبت به همه اتفاقات دارند و قادرند افکار جدید را به راحتی بپذیرند، که می تواند منجر به تجربه کمتری از درد به خصوص در ارتباط با شرایط مزمن مانند آرتروز و … شود.

افزایش طول عمر

یكی از جالب ترین یافته های این تحقیق در مورد مزایای سلامتی شادی ، ارتباط آن با طول عمر است. محققان معتقدند که به دلیل تأثیر خوشبختی در تمام مزایای سلامتی فوق ، در نهایت می تواند به شما کمک کند زندگی طولانی تری داشته باشید.

 مزایای خوشبختی در محل کار:

فایده های شاد بودن در زندگی

فایده های شاد بودن در زندگی

خیلی راحت می توان بین موفقیت و شادی تفاوتی احساس نکرد و گاهی افراد موفقیت و شادی را در دستیابی به پول می بینند و تلاش برای تحقق آن می کنند.

برخی از مزایای خوشبختی در محل کار عبارتند از:

تصمیم گیری بهتر و حل مسئله خلاقانه تر :

طیف خوشحالی و داشتن حال خوب در محل کار این امر را برای ما به دنبال دارد که روی مغز ما و نحوه ی کار ما تأثیر بگذارد وقتی خوشحال هستیم تمایلی به تمرکز روی عوامل منفی و افکار ناخوشایند نداریم و فضای بیشتری برای مقابله با مشکلات با دید مثبت تری داریم.

بهبود بهره وری فردی و تیمی:

تحقیقات نشان می دهد که کارکنان خوشحال تمایل به 12% تولید بیشتر دارند در حالی که افراد ناراضی 10% تولید کمتری داشته اند و این آمار در واقع سطح ناکارآمدی افراد را نشان می دهد.

ایجاد رضایت در مشتری:

کارکنان خوشحال و راضی می توانند با مشتریان و ارباب و رجوع خود ارتباط بهتری داشته باشند و اگر به عنوان فروشنده نقشی به عهده داشته باشند حتی تا 20% هم فروش خود را افزایش دهند این دقیقا به دلیل داشتن حس خوبی است که ما در وجود خود احساس می کنند و دوست دارند دیگران را نیز در آن شریک کنند و در نتیجه همین فروش بیشتر منجر به کسب درآمد بیشتر هم می شود.

 حال چه کنیم تا احساس خوبی داشته باشیم :

شکرگذاری را تمرین کنید:

ممکن است همیشه از شرایطی که در آن گرفتار شده اید شاکی باشید اما تنها سه روز به خاطر چیزهایی که در زندگی دارید خدا را سپس بگویید و معجزه ی آن را در زندگی خود ببینید.

کمی تحرک داشته باشید:

ورزش و تمرین کردن اندروفین را در بدن افزایش می دهد و تأثیر مستقیمی بر بالا بردن روحیه ما دارد.  این ورزش حتما به معنای رفتن به باشگاه نیست بلکه می توانید به پیاده روی بروید و یا در طول روز نیم ساعت برقصید.

آشتی با طبیعت:

با طبیعت در ارتباط باشید می توانید تمرین های هوازی خود را با طبیعت هماهنگ کنید زیرا اختصاص دادن زمانی به بیرون از منزل می تواند بر روی روحیه خوب ما تأثیر گذارد. مثلا دویدن در یک پارک و یا پیاده روی در یک جنگل و … می تواند شما را با طبیعت آشتی دهد و حال و هوای شما را تغییر دهد.

تمرین ذهن آگاهی:

آگاهی از وضعیت ذهنی تان و مدیتیشن و بودن در همین لحظه می تواند احساسات روزمره ما را بهبود بخشد و ما را تا حدودی از افکار منفی دور سازد.

اختصاص زمان به افرادی که دوستشان دارید:

مثلا قدم زدن و یا خوردن یک قهوه و کمی درد دل کردن با آن ها می تواند حالو هوای شما را بهتر کند.

کلام آخر اینکه خوشحالی یک حس درونی است و کاملا نسبی است و نمی توان برای آن نسخه ای پیچید؛ گاهی اوقات همین که حتی از خوردن یک فنجان قهوه و یا یک لیوان چایی لذت ببرید می تواند لذت بخش باشد حسی که ممکن است کسی در بهترین و مجلل ترین منازل هم این حس را نداشته باشد. 

سعی نکنید خود را به زور شاد کنید بلکه به خود فرصت دهید اما گاهی اگر ادای آدم های شاد را هم در بیاورید و در نقش آن ها غرق شوید خود به خود مانند آن ها می شوید و شادی تمام وجودتان را می گیرد. 

 

مطالعه کنید  بهترین تکنیک برای موفقیت

 

 

 

شما چه نظری دارید؟