مدیریت زمان یا مدیریت خود

بسیار مهم است که بدانید مدیریت زمان یا مدیریت خود کدام یک مفهوم اصلی برای پیشبرد اهداف است. ما باید بدانیم که مدیریتی که ما برای برنامه های خود داریم در واقع مدیریت زمان نیست بلکه مدیریت بر خود است. ایده مدیریت زمان به طور معمول به عنوان توانایی شخص در استفاده از زمان به طور مؤثر و کارآمد تعریف می شود؛ به خصوص در مواردی مانند مدرسه و محل کار.
با این حال، دیوید آلن می گوید: “مدیریت زمان یک اصطلاح گمراه کننده است. ” شما به هر حال نمی توانید زمان را مدیریت کنید. دیوید گفت: “زمان همیشه هست و در حال گذر است.” “اما شما می توانید خود را در طول زمان مدیریت کنید؛ بنابراین آنچه مدیریت می کنید توجه و تمرکز شماست.”

 

مدیریت زمان یا مدیریت خود

مدیریت زمان یا مدیریت خود

 

مدیریت خود در طول زمان:

تک تک ما هر روز زمان یکسانی داریم. هیچ راهی برای ذخیره ، قرض گرفتن ، پس انداز یا افزایش زمان وجود ندارد. تنها کاری که می توانیم انجام دهیم تصمیم گیری در مورد چگونگی استفاده از آن است و همه ما می خواهیم از زمان  برای انجام فعالیت های با ارزش استفاده کنیم. آنچه در این مورد به دست می آید این است که مدیریت زمان یک بازی انتخابی است یا به عبارتی دانستن چگونگی مدیریت خودمان در مدتی که داریم.

ما به طور مداوم به همان اندازه وظایف خود را تحت فشار قرار می دهیم که می توانیم به روزهای خود برسانیم. در حقیقت، واقعاً در مورد ساده کردن نحوه کار، انجام سریع تر کارها و انجام کارهای بهتر است. با این کار، زمان بیشتری برای بازی، استراحت و انجام کارهایی که دوست داریم، خواهیم داشت. آیا این چیزی نیست که همه ما می خواهیم؟

هر روز که از خواب بیدار می شویم با حجم بسیار زیادی از کارها روبرو هستیم؛ در واقع باید یاد بگیریم چگونه حجم کارها را کم کرده و آن ها را ساده تر کنیم؛ با این کار می توان کارهای بیشتری برای استراحت و بازی و خشوگذرانی خود انجام دهیم و در واقع چیزی که ما در مدیریت زمان به دنیال ان هستیم همین است.

“به جای اینکه سخت تر کار کنید؛ سعی کنید هوشمندانه تر کار کنید.”

دستورالعمل های مدیریت زمان خود را بنویسید:

در زیر، پنج تکنیک آورده شده است. آنها ترکیبی از اصول، قواعد و مهارت هایی هستند که به شما امکان می دهند تمرکز خود را روی موارد مهم قرار دهید. همچنین این امکان را به شما می دهد تا کارهای بیشتری انجام داده و به شما در تولید بهتر کمک می کند.

مدیریت زمان شخصی :

اما به خاطر داشته باشید که هر کسی متفاوت از دیگری است. این تکنیک های مدیریت زمان یا خود مدیریتی است که من در زندگی ام به کار برده ام و بسیار برای من مفید واقع شده اند. اما ممکن است برای شما این طور نباشید. آنهایی را که برای شما مفید هستند انتخاب کنید و همیشه به دنبال مرتب کردنامور و چگونگی بهبود مدیریت خود و در نهایت به دنبال اصلاح امور باشید.
وقتی قانون مدیریت زمان خود را می نویسید؛ می فهمید که واقعاً ساعت کاری کافی برای هر کاری که می خواهید انجام دهید وجود دارد. برای یافتن آنها فقط باید کمی تصویر سازی داشته باشید.

شناخت ساعت های حال خوبی خودمان: 

ممکن است شما متوجه این موضوع نشوید؛ اما بهره وری به طور مستقیم با سطح انرژی شما مرتبط است. خودتان را بشناسید و پربارترین ساعت های روز خود را پیدا کنید. وقتی این را پیدا کردید؛ کار خود را در آن تایم ها برنامه ریزی کنید. طوری برنامه ریزی کنید که اول کارهای مهم و آن هایی که به انرژی زیاد نیاز دارند را انجام دهید و سپس کارهای کم اهمیت تر را دنبال کنید.

آگاهی از سطح انرژی خود :

همچنین خوب است که سطح انرژی خود را روز به روز بدانید. بعضی ها از شنبه ها متنفرند؛ فقط به همین دلیل انرژِ لازم برای انجام کارها را ندارند. سه شنبه ممکن است پربارترین روز شما باشد؟ چهارشنبه … به هر حال، اگر در این مورد نظری ندارید به مدت یک هفته خود و حالات درونی خود را چک کنید و سپس بر اساس آن برای خود برنامه ریزی کنید.

2. مهمترین کار خود را مشخص کنید

“اگرکار مهم شما خوردن یک قورباغه در روز است؛ بهتر است این کار را اول صبح انجام دهید؛ و اگر این کار شما خوردن دو قورباغه است، بهتر است ابتدا بزرگترین آن را بخورید.”
این قورباغه مهمترین وظیفه شما (MIT) برای روز است و بهتر است؛ ابتدا جنگ روزانه شما با آن شروع شود. زیرا MIT شما باید یک وظیفه باشد؛ که بیشترین تأثیر را در پیشرفت کار شما ایجاد می کند. با اتمام کار، در اوایل، به شما انگیزه و احساس فوق العاده ای می بخشد. به این ترتیب است که می توانید روز به روز و با تلاش های مداوم به اهداف بزرگ زندگی برسید.

لیست کارهای انجام شده :

به لیست “کارهای انجام شده” خود نگاه کنید و ببینید که کدام کارها به شما کمک می کند تا به اهداف خود نزدیک شوید و در کار معنادار پیشرفت کنید. این موارد را در صدر لیست خود قرار دهید تا در ابتدا بتوانید روی آنها متمرکز شوید و در برابر وسوسه مقابله با آسان ترین کارها در ابتدای روز خود مقاومت کنید.

3. محدودیت زمانی برای خود تعیین کنید. 

یاد بگیرید که مهلت تعیین کنید؛ زیرا وقتی زمان مشخصی را برای انجام یک کار خاص اختصاص می دهید؛ بیشتر کار  را پیش خواهید برد. قانون پاركینسون می گوید: “كار آنقدر کش می آید تا زمان لازم برای انجام آن برسد”. بنابراین، به عبارت دیگر، اگر زمان لازم برای انجام یک کار را کاهش دهید؛ مغز خود را وادار به تمرکز و تکمیل آن می کنید.

مهلت تعیین کنید حتی اگر نیاز نباشد:

اتفاقی که می افتد این است که شما مغز خود را وادار به تمرکز می کنید. به این ترتیب، شما احساس فوریت ایجاد می کنید و شما را به سمت تمرکز و کارآیی سوق می دهد؛ حتی اگر در پایان مجبور شوید به عقب برگردید و زمان بیشتری را اضافه کنید.

به عنوان مثال:

وقتی من مقاله یا وبلاگ را ویرایش می کنم؛ کاری که به طور معمول حدوداً 60 دقیقه طول می کشد؛ من در زمان برنامه ریزی برای آن 40 دقیقه زمان اختصاص می دهم. به این ترتیب من یک فوریت برای خودم ایجاد می کنم؛ بنابراین می توانم تمرکز خود را افزایش دهم تا هرچه بیشتر سخت کار کنم تا در 40 دقیقه کار خود را انجام دهم. همچنین، با دانستن این که فقط 40 دقیقه وقت دارم ویرایش را کامل کنم این اطمینان را می دهد که 20 دقیقه باقی مانده را می توانم بر روی ادیت و ویرایش نهایی مقاله وقت بگذارم.

4. حواس پرتی های اطراف خود را از بین ببرید:

از همه حواس پرتی های احتمالی خلاص شوید؛ زیرا به بهره وری و تمرکز شما آسیب می رسانند. یک مطالعه از دانشگاه کالیفرنیا ایروین مشخص کرد که به طور متوسط 23 دقیقه و 15 ثانیه طول می کشد تا پس از حواس پرتی به کار خود برگردید.
علاوه بر این، فرض کینم که شما تمرکز خود را پیدا کرده اید؛  اما ممطئنا دچار اختلال در ادامه کارهایتان شده اید؛ برای بازگشت به ریتم کاری قبلی باید دو برابر زمان بگذارید. 

5. با تقویم کار کنید:

کار از روی یک تقویم به جای لیست کارهای انجام شده. آنچه که در این مورد مفید است؛ این است که یک تقویم ما را مجبور می کند تا دوباره در مورد کار خود از وظایف تا زمان سر رسید آن ها تجدید نظر کنیم. این یک تغییر کوچک است؛ اما شانس انجام کارها را افزایش می دهد.
در اصل، لیست کارها جایی است که شما فعالیت های خود را مشخص کرده و تعریف می کنید؛ در حالی که یک تقویم جایی است که شما می دانید “چه زمانی” کار را انجام می دهید. 

چرا برنامه زمانی برای مدیریت خود جواب می دهد؟

الان میگویم که چرا این کار جواب می دهد: هر چه بیشتر براساس برنامه زمانی برای اهداف خود برنامه ریزی کنید؛ احتمال اینکه دیگران وقت شما را تلف کنند کمتر است. این کار را با هوشمندی انجام دهید و روزها و ساعاتی را هم برای کارهای غیر منتظره برای خود کنار بگذارید. پس همه چیز را منطقی برنامه ریزی کنید تا در صورت لزوم بتوانید آن ها را جایگزین و یا تغییر دهید. 

6.از سوخت خود لذت ببرید:

همه ما می خواهیم بیشتر وقت خود را صرف انجام کارهایی کنیم که از آن لذت می بریم و این لذت بردن شامل کار ما نیز می شود. کار می تواند و باید سرگرم کننده و لذت بخش باشد. امروزه، گرفتار شدن در مشغله ها بسیار آسان است به طوری که فراموش می کنیم از آنچه انجام می دهیم لذت ببریم.

کلام آخر : 

بنابراین، از وقت های خود برای انجام دادن فعالیت های ارزشمند خود استفاده کنید؛ مانند گذراندن وقت با خانواده، دیدار دوستی که دلتان برایش تنگ شده است؛  یا یک سرگرمی جدید را تجربه کنید. لذتی که از این فعالیت ها به دست می آورید؛ تبدیل به سوخت خوب و در نتیجه بالا رفتن بهره وری شما در محل کارتان خواهد شد.

مطالعه کنید  تنها قانون مهم برای مدیریت زمان

شما چه نظری دارید؟