آیا می دانید برای تقویت حافظه چی خوبه؟

آیا می دانید برای تقویت حافظه چی خوبه

برای تقویت حافظه چی خوبه؟ اگر احساس فراموشی می‌کنید شاید دلیلش سبک زندگی، عوامل محیطی، ژنتیک، کمبود خواب یا دلایل دیگر باشد! رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در سلامت مغز دارد. همان طور که تغذیه مناسب از قلب محافظت می‌کند از عملکرد مغز و حافظه ما نیز به‌خوبی نگهداری می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام شده خوردن برخی از خوراکی‌ها و انجام یک سری از کارها می‌توانند به تقویت حافظه و تمرکز ما کمک کنند. اگر به دنبال راهکارهای ساده و رایگان در این زمینه هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فکر می‌کنید برای تقویت کردن حافظه چی خوبه!

مغز مرکز کنترل بدن است و وظیفه حفظ ضربان قلب، تنفس ریه‌ها و مسئولیت‌های زیادی را بر عهده دارد. این بخش به شما اجازه می‌دهد تا احساس کنید، فکر کنید و حرکت کنید پس باید آن را در بهترین شرایط نگه دارید.

1.    چی بخوریم؟

مهم‌ترین ویتامین‌ها و خوراکی‌های مؤثر بر حافظه عبارت‌اند از:

·       ویتامین e

ویتامین E با کاهش oxidative stress به سلامت مغز کمک می‌کند. محققان معتقد هستند مصرف ویتامین E با دوز بالا می‌تواند به افراد مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط کمک کند اما از این بیماری جلوگیری نمی‌کند یا علائم دیگر آن را کاهش نمی‌دهد!

·       ویتامین‌های گروه B

ویتامین B6، B9 و B12 با تجزیه هموسیستئین کمک می‌کنند تا خطر ابتلا به زوال عقلی و بیماری آلزایمر کاهش پیدا کند؛ همچنین به تولید انرژی مورد نیاز برای رشد سلول‌های جدید مغز کمک می‌کنند. توصیه می‌شود این ویتامین از طریق مواد غذایی سالم دریافت شود.

·       اسیدهای چرب امگا ۳

این اسید که در ماهی‌های چرب مانند ماهی خال خالی و سالمون یافت می‌شود تأثیر خاصی بر تقویت حافظه انسان دارد. امگا ۳ به ساخت غشاهای سلولی در مغز کمک می‌کند، خاصیت ضد التهابی دارد و به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های خاصش از سلول‌های مغزی محافظت می‌کند. برخی از مردم به جای خوردن ماهی، مکمل‌های روغن ماهی را مصرف می‌کنند اما برای تقویت حافظه، خود ماهی توصیه می‌شود.

برای تقویت حافظه چی خوب است

·       سبزیجات

برای تقویت کردن حافظه چی خوبه؟ مصرف سبزیجات به‌ویژه سبزیجاتی که برگ‌های تیره دارند و کلم بروکلی به بهبود حافظه کمک می‌کند.

  • کلم بروکلی سرشار از ویتامین k می‌باشد. این ویتامین به «بهبود قدرت مغز و تقویت عملکرد شناختی» معروف است. سطوح پایین استیل کولین با بیماری آلزایمر مرتبط است. محققان اثبات کرده‌اند کلم بروکلی به دلیل داشتن گلوکوزینولات می‌تواند ترشح استیل کولین را تحت تأثیر قرار دهد. گل کلم، کلم پیچ و کلم بروکسل هم از سبزیجات سرشار از گلوکوزینولات هستند.
  • گوجه فرنگی: ممکن است مصرف گوجه فرنگی مانع آسیب به رادیکال‌های آزاد شود. این میوه دارای آنتی‌اکسیدان بسیار قوی از جمله «لیکوپن» است که مانع از زوال عقل و آلزایمر می‌شود. از دیگر غذاهای تأمین کننده این ویتامین می‌توان به گریپ فروت صورتی، هندوانه یا پاپایا اشاره کرد.
مطالعه کنید  چگونه در زبان انگلیسی پیشرفت کنیم ؟

برای افزایش حافظه چی خوبه

·       میوه‌ها

  • پرتقال: مصرف یک پرتقال به‌صورت روزانه تأثیر زیادی در جلوگیری از زوال ذهنی دارد. ویتامین‌های موجود در این میوه به توجه، تمرکز و حافظه را بهبود می‌بخشد و سرعت تصمیم گیری را افزایش می‌دهد. ویتامین C از فرد در برابر آلزایمر، اسکیزوفرنی و اضطراب محافظت کند و باعث حفظ سلامت مغز با افزایش سن می‌شود. فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی و کیوی هم مقادیر زیادی ویتامین C دارند.
  • زغال اخته: اگر می‌پرسید “برای تقویت حافظه کوتاه مدت چی خوبه؟” توصیه می‌کنیم زغال اخته را امتحان کنید. بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه تافتز مصرف بلوبری و زغال اخته به دلیل داشتن آنتوسیانین در به تأخیر انداختن حافظه کوتاه مدت مؤثر است. این خاصیت را می‌توان از میوه‌های بنفش تیره یا قرمز هم دریافت کرد.
  • گیلاس+توت: گیلاس، توت به‌ویژه شاه توت منبع فلاونوئید و آنتوسیانین هستند که از عملکرد حافظه پشتیبانی می‌کنند. مصرف این میوه یا ترکیب آن با غلات پخته شده منبع غنی از آنتی‌اکسیدان است که حس و حال شما را حسابی تغییر می‌دهد.
  • انگور سیاه: این میوه در کاهش استرس و اضطراب مؤثر است. تحقیقات نشان داده‌اند ویتامین C موجود در این میوه باعث چابکی بیشتر ذهن می‌شود و گاهی خطر انحطاط مغز (مرتبط با افزایش سن) را کاهش دهد. علاوه بر انگور سیاه کلم بروکلی، پرتقال و فلفل قرمز هم چنین خاصیتی دارند.

·       مغزیجات

آجیل بهترین انتخاب برای داشتن قلب و مغز سالم است. این خوراکی در کاهش خطر زوال شناختی افراد مسن بسیار تأثیر گذار است. در میان آجیل‌ها گردو به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ و خاصیت ضد التهابی مزیت بیشتری نسبت به سایرین دارد.

مطالعه کنید  چگونه برای امتحان آماده شویم

·       غلات سبوس دار

مغز مانند هر عضو دیگری در بدن نمی‌تواند بدون انرژی کار کند! مصرف کمی کربوهیدرات سالم مانند غلات می‌تواند باعث تحریک پذیری بیشتر این ناحیه شود. غلات سبوس دار قهوه‌ای، پاستا، برنج یا نان غلات با انرژی که در خود دارند به آرامی جریان خون را آزاد می‌کنند و باعث می‌شوند فرد در طول روز هوشیاری بیشتری داشته باشد.

برای تقویت کردن حافظه چی خوبه

·       تخم مرغ

افزایش سطح هموسیستئین باعث افزایش خطر سکته مغزی، بیماری آلزایمر و اختلالات شناختی می‌شود. اسیدفولیک و ویتامین‌های گروه B می‌توانند هموسیستئین خون را کاهش دهند. بر اساس تحقیقاتی که روی تعدادی فرد مسن با اختلالات شناختی خفیف انجام شد فهمیدند افرادی که اسیدفولیک، B6 و B12 مصرف می‌کنند انقباض مغز کم‌تری نسبت به گروه دیگر دارند. این ویتامین‌ها به همراه کولین نقش مهمی را در تنظیم عملکرد طبیعی مغز ایفا می‌کنند. زرده تخم‌مرغ سرشار از کولین و ویتامین B است. افرادی که گیاهخوار هستند، می‌توانند غلات صبحانه و شیرهای گیاهی را مصرف کنید در غیر این صورت خوردن آووکادو، سویا، برخی از دانه‌ها، انگور سیاه، مرغ، ماهی، لبنیات و سبزیجات برگ دار منبع خوبی برای دریافت ویتامین‌های گفته شده است.

چای سبز

اگر می‌خواهید بدانید “برای افزایش حافظه چی خوبه؟” این نوشیدنی ساده و سالم را به شما پیشنهاد می‌کنیم. چای سبز باعث بهبود هوشیاری، حافظه و تمرکز می‌شود. این چای فرکانس امواج آلفا در مغز را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا احساس خستگی کم‌تر و احساس آرامش بیشتری را تجربه کنید.

·       دانه کدو تنبل

برای تقویت حافظه چی خوب است؟ ما به شما دانه کدو تنبل را توصیه می‌کنیم. این دانه نه تنها به تقویت حافظه کمک می‌کند بلکه در بهبود خلق و خو هم مؤثر است. دانه کدو تنبل سرشار از منیزیم، تریپتوفان و ویتامین B است. اگر به این دانه دسترسی ندارید، می‌توانید صدف _ گوشت گاو _ بادام _ بادام هندی و نخود را جایگزین کنید.

مطالعه کنید  نکاتی برای تصمیم گیری بهتر

·       قهوه

چای و قهوه حاوی کافئین هستند و آنتی‌اکسیدان‌هایی دارند که می‌تواند باعث بهبود هوشیاری، تقویت عملکرد مغز و افزایش فعالیت انتقال دهنده‌های عصبی شود.

·       زردچوبه

این ادویه زرد تیره که در پودر کاری هم وجود دارد دارای خاصیت ضد التهابی است. کورکومین ماده فعال زردچوبه می‌باشد که می‌تواند از سدهای خونی عبور کند و مستقیماً وارد مغز شود. استفاده از این ادویه افسردگی را کم می‌کند و باعث رشد سلول‌های جدید مغز و بهبود حافظه می‌شود.

·       مریم گلی

از زمان‌های قدیم به افرادی که می‌پرسیدند برای تقویت حافظه چی خوبه مریم‌گلی توصیه می‌شد. بر اساس مطالعاتی که در طول این سال‌ها روی مریم گلی انجام دادند، فهمیدند این گیاه باعث بهبود حافظه و تمرکز می‌شود. شما می‌توانید آن را با لیمو استفاده کنید یا در سوپ بریزید.

کلام آخر

برای تقویت حافظه چی خوبه؟ حافظه هم یک مهارت است و مانند هر مهارت دیگری با تمرین و عادات صحیح بهبود پیدا می‌کند؛ پس از کارهای کوچک شروع کنید یادگیری یک کار چالش برانگیز، چند دقیقه ورزش، خواب درست، مدیتیشن، اصلاح تغذیه، مصرف بیشتر میوه جات / سبزیجات و آجیل‌ها می‌توانند شما را به قهرمان حافظه تبدیل کنند.

 

سؤالات متداول در رابطه با تقویت حافظه 

برای تقویت حافظه چی خوبه تا بخوریم؟

ویتامین‌های B و C، سبزیجات، میوه جات، مغزیجات، غلات سبوس دار، ماهی و تخم مرغ، داروهای گیاهی، ادویه جات و قهوه از مؤثرترین خوراکی‌ها در تقویت حافظه و تمرکز هستند.

کدام میوه‌ها نقش مهمی در تقویت حافظه دارند؟

اگر به دنبال این هستید که بدانید برای تقویت حافظه چی خوبه توصیه می‌کنیم میوه جاتی مانند پرتقال، انگور سیاه، کیوی، توت فرنگی، زغال اخته، توت، گیلاس و سایر میوه‌های قرمز و بنفش مصرف کنید.

آیا برای تقویت حافظه فقط باید برنامه غذایی‌مان را اصلاح کنیم؟

خیر، علی رغم اینکه اصطلاح برنامه غذایی تأثیر بسیار زیادی در تقویت حافظه و تمرکز دارند اما شما باید یک سری از عادت‌ها را به زندگی روزانه خودتان اضافه یا از آن حذف کنید؛ به‌عنوان مثال برای بهبود تمرکزتان یک مهارت جدید را یاد بگیرید، مراقب کنید، ورزش کنید، خوابتان را منظم و استرستان را مدیریت کنید.