چگونه اضطراب دانش آموزان را کاهش دهیم

چه بخواهیم چه نخواهیم آزمون و امتحان یکی از اولین استرس ها و فشارهایی است که دانش آموزان با آن برخورد می کنند. خیلی از بچه ها آن ها را ار سر خود باز می کنند و برخی دگیر نیز برای قبولی در این آزمون ها تلاش زیادی می کنند و به خود فشار می آورند. در این مقاله ما به شما خواهیم آموخت تا استرس مثبت را جایگزین استرس منفی کرده و هر چه بیشتر از فشار به دور باشید. همچنین خواهیم آموخت که چگونه اضطراب دانش آموزان را کاهش دهیم ؟

مراقب علائم اولیه استرس باشید:

اگر به عنوان والد کودک خود در حال خواندن این مقاله هستید بهتر است که برخی از علائم استرس را در فرزند خود بشناسید و برای برطرف کردن آن ها فکری بکنیم. این علائم عبارتند از:

  • نگرانی های بیش از حد
  • سردرد و معده درد مداوم
  • احساس خستگی
  • زودرنج
  • بی اشتهایی
  • عدم علاقه به معاشرت با دوستان
  • استفاده از کلمات منفی

اگر این علائم و یا برخی از آن ها را در فرزند خود مشاهده کردید؛ حتما درباره احساس آن ها، با آن ها حرف بزنید. نه اینکه حتما سر صحبت را با امتحان و استرس باز کنید. بلکه درمورد احساس کلی او و حسش بپرسید و با او حرف بزنید. گاهی بهتر است این میزان استرس را با معلم او هم در میان بگذارید. دانش آموزان به خوبی از معلم خود حرف شنوی دارند.

سعی کنید اضطراب را ریشه ای حل کنید:

درست است در لحظه شاید تنها دلیلی که می تواند فرزند شما و یا دانش آموز شما را مضطرب کند؛ آزمون باشد؛ اما دلیل استرس فرزند شما می تواند دلایل دیگری را هم داشته باشد که برخی از آن ها در ادامه آمده است:

  1. مقایسه خود با همکلاسی هایش
  2. فشار والدین و معلم
  3. عدم آمادگی
  4. عزت نفس و اعتماد به نفس پایین ( برای افزایش اعتماد به نفس کودکان به این لینک مراجعه کنید)

این دلایل برای هر کودکی متفاوت است؛ اما مهم این است که آن ها را تشویق کنید که در مورد احساس خود حرف بزنند. وقتی که دلیل ان را ریشه یابی کردید؛ حال می توانید به دنبال راه حل باشید.

همه ما خوب می دانیم که داشتن احساسات منفی چقدر تاثیر بدی روی ما دارد و صحبت کردن در مورد آن با دیگران تا چه حد می تواند ما را آرام کند و همه چیز بهتر به نظر برسد. بهتر است به او بگویید که عصبی  و مضطرب بودن قبل از امتحان کاملا طبیعی است و تمام دوستان او هم همین حس را دارند و سپس حس مثبتی از امتخان به او بدهید مثلا:

  • این اولین امتحانی است که تا کنون شرکت کرده ای، اشکال ندارد.
  • این امتحان نمره ای ندارد و تنها برای تست میزان توانایی توست
  • با تمرین بیشتر و مطالعه بهتر می توانی بهترین عملکرد و نمره را داشته باشی.

دادن یک چشم انداز مثبت به کودک می تواندبه او این حس را بدهد که درست عمل نکردن در این آزمون به معنای پایان دنیا نیست و بهتر است که به چیزهای بهتر و مثبت فکر کند.

راه های افزایش ظرفیت حافظه در کودکان 

گوش دادن به موسیقی کلاسیک در حین مطالعه برای کاهش اضطراب:

گوش دادن به موسیقی کلاسک می تواند در کودکان احساس خوشایندی ایجاد کند. بهتر است آن ها را تشویق کنید که هنگام مطالعه به موسیقی آرام بخش کلاسیک گوش کنند. این کار مانع از حواس پرتی آن ها شده و همچنین قدرت مغز را نیز افزایش می دهد و احسای بهتری می دهد.

یکم ورزش کنید:

خوب است دانش آموزان برای مدتی از درس و امتحان به دور باشند و در یک فضای آزاد مشغول به فعالیت و ورزش مورد علاقه خود شوند. این کار می تواند باعث کاهش استرس شود. زیرا در زمان ورزش بدن ما هورمون سرتونین ترشح می کند؛ که به ماده شادی آور معروف است. این ورزش  ها می تواند چیزهایی مثل فوتبال، دو، یوگا، شنا و فعالیت های مشابه دیگری باشند.

 فعال باشید نه منفعل: 

دانش آموزان معمولا در طی روز با حجم زیادی از تکالیفی مواجه هستند که برای آن برنامه ای ندارند و هر آنچه که به آن ها تدریس می شود را بدون برنامه ریز و در مواقعی که حوصله داشته باشند به آن ها نگاهی می اندازند. اما بهتر است که شما به عنوان معلم و یا والدین به او کمک کرده تا بتواند بهترین برنامه را برای روز خود داشته باشد و به کارهای خود برسد. 

داشتن عادات غذایی خوب و داشتن خواب مناسب:

گرچه در لحظه بیدار ماندن یعنی اینکه فرزند شما به کارهای بیشتری می تواند رسیدگی کنید اما در دراز مدت اصلا خوب نیست. بهتر است او را به یک خواب منظم عادت دهید و ساعات منظمی را برای مطالعه او قرار دهید. این کار به او کمک می کند تا مفاهیم و اطلاعات را بهتر یاد بگیرد و به حافظه بسپارد.

در کنار خواب خوب، دانش آموز باید یک برنامه تغذیه ای مناسب داشته باشد. بین تغذیه و اضطراب رابطه مستقیمی وجود دارد آن ها را از مصرف شرینی جات و نوشیدنی های گازدار منصرف کنید. زیرا گرچه در کوتاه مدت می تواند باعث رفع گرسنگی شود اما به زودی انرژی او را تحلیل کرده و او را خواب آلوده می سازد. 

مطالعه کنید  راه های غلبه بر ناامیدی و افکار منفی

شما چه نظری دارید؟