ناب ترین راه کارهای افزایش اعتماد به نفس

ناب ترین راه کارهای افزایش اعتماد به نفس

اگر خوب فکر کنیم یکی از دلایلی که سال هاست ما را از رسیدن به آرزوهایمان باز داشته است ترس از ناکام ماندن و نبود اعتماد به نفس است. تقریبا این چیزی است که همه ما کم یا زیاد از آن رنج می بریم. اما سؤال اصلی این است که چگونه بر آن غلبه کنیم؟ و اینکه ناب ترین راه کارهای افزایش اعتماد به نفس چیست؟ در کمترین زمان خود را در هر چه بهتر شدن و پیشرفت در زندگی پیش ببرید. 

آرام صحبت کنید:

این امر بسیار ساده ای است اما می تواند تاثیر بسیار زیادی در نحوه ی برخورد دیگران با شما داشته باشد. شخصی که اعتماد به نفس و اقتدار دارد؛ آرام هم صحبت می کند. فردی که احساس می کند کسی برای حرف هایش ارزش قائل نیست سریع و بلند حرف می زند.

راست قامت باشید:

راه کارهای افزایش اعتماد به نفس

انجام این کار مقداری مشکل است زیرا گاهی ما آن را فراموش می کنیم؛ همین راست قامتی به من احساس بهتری می دهد و اعتماد به نفس مرا بیشتر می کند. شما هم این کار را امتحان کنید؛ اینگونه افراد راست قامت جذابیت بیشتری هم دارند.

توانایی ها و صلاحیت های خود را افزایش دهید:

  • چگونه احساس صلاحیت بیشتری کنید؟
  • با افزایش میزان صلاحیت خود.
  • چگونه صلاحیت خود را افزایش دهیم؟

با مطالعه و تمرین تنها قدم های کوچکی را در هر روز بردارید. مثلا اگر می خواهید یک نویسنده موفق شوید؛سعی نکنید یک شبه تمامی مشکلات نویسندگی خود را پیدا کنید؛ فقط کافی است شروع به نوشتن کنید. در یک ژورنال یا مجله، در وبلاگ شخصی خود، در دفتر خاطرات،هر جایی که دوست دارید. هر چه بیشتر بنویسید و بیشتر تمرین کنید؛ بهتر خواهید شد. می توانید روزی نیم ساعت را به این کار اختصاص دهید.

اهداف کوچک را تنظیم کنید:

سنگ بزرگ نشانه ی نزدن است. اگر قدم ها و اهداف بزرگ را برای خود انتخاب کنید و به آن ها نرسید شما را ناکام و دلسرد خواهد کرد. بهتر است سفر به ماه را فراموش کنید و به دنبال دستیابی به ادهاف نزدیک تر و واقع گرایانه تر باشید. هدف اگر چه خیلی کوچک اما وقتی به آن برسید کلی انگیزه خواهید گرفت.

نحوه ی مشخص کردن اهداف کوچک:

مثلا هر روز 5 دقیقه مدیتیشن کنید. یا 10 دقیقه ویدئوهای انگیزشی نگاه کنید و یا 5 دقیقه آهنگ شاد گوش کنید. یا حتی زمان کمی را در روز برای دستیابی به یک مهارت جدید اختصاص دهید. چک لیست اهداف کوتاه مدت خود را تهیه کنید و هر کدام از آن ها را که انجام دادید؛ جلوی آن ها تیک بزنید؛ کافی است تنها یک روز امتحان کنید و انرژی و انگیزه آن را به طور کامل درک کنید. کم کم می توانید با همین اهداف کوچک به اهداف بزرگتر خود برسید.

تغییرات کوچک ایجاد کنید:

مثلا هر روز یک نخ سیگار را ترک کنید. یا مثلا 5 دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید. یا هنگام بیدار شدن یک لیوان آب ولرم بنوشید. این کارها را به مدت 21 روز انجام دهید به مرور زمان جزو عادات روزانه شما خواهند شد. 

دنبال راه حل باشید:

اگر فرد شاکی هستید و همیشه از بودن مشکلات می نالید. اکنون زمان آن رسیده است که بر روی راه حل ها و چیزهای خوب تمرکز کنید. مثلا اگر فکر می کنید چاق هستید به جای اینکه مدام به خود این افکار را القا کنید؛ به دنبال راه حل باشید. 

لبخند بزنید: 

یکی دیگر از راهکارهای افزایش اعتماد به نفس این است که لبخند بزنید. وقتی که لبخند می زنید احساس بهتری خواهید داشت و نسبت به خود و دیگران مهربان تر خواهید بود. این کار باعث می شود تا این احساس خوشایند را نیز به دیگران انتقال دهید و این زنجیره ادامه پیدا کند. 

شاکر باشید: 

برای آنچه که در زندگی دارید از کمترین و کوچکترین نعمت ها تا بزرگترین آن ها از خدا سپاسگذار باشید و قدر هر آنچه را که دارید بدانید. به خاطر وجود افراد مهم و خوب در زندگیتان می توانید از خدا سپاسگذار باشید. 

ورزش کنید: 

این مورد را تقریبا در تمامی مقالات ما می بینید پس می توانید از همین جا به اهمیت آن پی ببرید. ورزش کردن انرژی شما را تخلیه کرده و به شما احساس بهتری می دهد. تنها کافی است چند روز در هفته را به پیاده روی اختصاص دهید و اثرات آن را در وجود خود ببینید. 

با دانش، خود را ارتقا دهید:

بهترین راه کارهای افزایش اعتماد به نفس

 

مطالعه کنید  زندگی خود را متحول کنید

توانمند سازی با دانش و آگاهی خود یکی از بهترین راه های ایجاد و افزایش اعتماد به نفس است. می توانید توانایی ها و آگاهی خود را از راه های مختلف مطالعه و تحقیق افزایش دهید. یکی از راه های مطالعه استفاده از اینترنت است. 

انجام کارهای عقب افتاده:

لیستی از کارهایی را که ناکنون انجام نداده اید را تهیه کنید و به مرور آن ها به پایان برسایند این کار به شما احساس بهتری می دهد. 

فعال باشید:

کار کردن و فعال بودن بهتر از ساکن بودن است. ممکن است در انجام هر کاری اشتباهاتی رخ دهد اما این اشتباهات بخشی از زندگی هستند و باید از آن ها درس بگیرید. بدون اشتباه کردن ما هرگز یاد نخواهیم گرفت. 

روی چیزهای کوچک کار کنید:

در دست گرفتن هر کار سنگین و پروژه های بزرگ می تواند برای هر کسی کمی دلهره آور و استرس زا باشد. در عوض باید یاد گرفت که با قدم های و تکه های کوچک شروع کرد. همین دستاوردهای ریز ریز می تواند به شما احساسی اعتماد به نفس و بهتر بودن بدهند.

 میز خود را مرتب کنید:

 به نظر کار بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر می رسد اما اگر روی میز کار شما و یا حتی دسکتاپ کامپیوتر شما شلوغ باشد آشفتگی های ذهنی شما را بیشتر می کند. 

ناب ترین راه های افزایش اعتماد به نفس

ناب ترین راه های افزایش اعتماد به نفس

کار کردن بر روی اعتماد به نفس و عزت نفس خود:

هیچ گاه در مورد حقایق حرف نمی زنیم و حاضر نیستیم از قالب زندگی سنتی خارج شویم و زمانی را هم برای خود قرار دهیم و واقعا خودمان باشیم. برخی افراد تمایز بسیار زیادی بین عزت نفس واعتماد به نفس قائل می شوند. آیا شما خود را لایق احترام دیگران به خود می دانید ( عزت نفس)  و یا خودتان به خودتان اعتماد دارید(اعتماد به نفس). در پایان مقاله به این نتیجه خواهیم رسید که هر دوی این ها یکی هستند و سعی می کنیم راه هایی را برای افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس به شما ارائه دهیم. در ادامه با ما باشید تا ناب ترین راه کارهای افزایش اعتماد به نفس را به شما بگوییم.

با استفاده از اعتماد به نفس خود را کنترل کنید:

ناب ترین روش های افزایش اعتماد به نفس

ناب ترین روش های افزایش اعتماد به نفس

 

مطالعه کنید  معرفی 10 بازی برای افزایش تمرکز

اگر اعتماد به نفس تان کم است آیا می توانید برای افزایش آن کاری انجام دهید و آیا میزان این اعتماد به نفس در کنترل شماست؟

افزایش اعتماد به نفس امر ژنتیکی نیست و شما به راحتی می توانید آن را در خود افزایش دهید و برای این کار لازم نیست به دیگران متکی باشید. اگر نظر شما در مورد خودتان این است که زیاد جذاب یا باهوش و … نیستید؛ این امر می تواند قابل تغییر باشد. شما می توانید به فردی که لیاقت احترام و رشد دارد تبدیل شوید و کسی که کارهای خود را بدون تذکر دیگران و با قدرت اراده خود دنبال می کند. این تغیرات تنها از طریق کنترل بر زندگی خودتان امکان پذیر است.

با انجام یک سری کارها بر روی صلاحیت و شایستگی شخصی به خوبی می توانید تصور خود را از خودتان و همچنین اعتماد به نفس خود را بدون نیاز به کمک دیگران، افزایش دهید.

در ادامه لیستی از مواردی را که می تواند به شما کمک کند را به شما ارائه می دهیم . قطعا این ها تمامی موارد نیستند اما می تواند به شما تا حدودی در افزایش اعتماد به نفس تان کمک کننده باشد؛ به علاوه این که همه ی این ها را هم لازم نیست که به کار ببرید؛ هر کدام را که برای شما جذاب تر هستند می توانید امتحان کنید.

خود را بیارایید:

مرتب کردن موها و آرایش صورت و مرتب کردن لباس و یا لباس های متنوع پوشیدن حتی در منزل هم می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

تصویرهای خود را تغییر دهید:

می توانید با گرفتن عکس های با مزه از خود و تغییر دادن آن ها در فوتوشاپ آن ها را به هر شکلی که دوست دارید درآورید و قاب بگیرید. هر کاری که دوست دارید روی صورتتان انجام شود را با فتوشاپ انجام دهید. هم سرگرم می شوید و هم به خوبی خواهید دید که چه چیزهایی برای شما مناسب تر است.

مثبت فکر کنید:

همیشه افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید و سعی کنید که از بدترین وقایع زندگی خود درس بگیرید و سپس آن را رها کنید. می توانید برای اینکه بدانید چگونه افکار خود را تغییر دهید از لینک زیر دیدن فرمائید:

👇

تبدیل افکار مزاحم به افکار مراحم!!!

از بین بردن افکار منفی:

خیلی مهم است که بدانید چگونه افکار خود را مدیریت کنید. خیلی اوقات که در حال انجام کاری به صورت خودکار هستید – مثلا آشپزی، ورزش کردن و یا کارهایی از این قبیل- ذهن ما شروع به حرف زدن می کند. افکار منفی خود را نمایان می کنند. کاش الان جلو تلویزیون می خوابیدم و فیلم مورد علاقه ام را می دیدم. باید خیلی سریع افکار منفی خود را بشناسید و آن ها را مدیریت کنید. خیلی سریع فکر منفی را پس بزنید ( با روشی که در بالا توضیح دادیم 👆) و سپس کار خود را با انرژی هر چه تمام تر ادامه دهید و آن را به پایان برسانید. 

خود را بشناسید:

یک ارتش خود وقتی موفق می شود که وقتی به جنگ می رود کاملا دشمن خود را بشناسد. شما اگر دشمن خود را نشناسید؛ نمی توانید در یک مبارزه پیروز شوید. وقتی می خواهید بر یک تصویر منفی از خودتان غلبه کنید؛ آن را با اعتماد به نفس جایگزین کنید. دشمن بزرگ شما خودتان هستید؛ سعی کنید خود را به خوبی بشناسید و به افکار خود گوش بسپارید.

شروع به نوشتن افکار منفی خود کنید و از آن ها لیستی تهیه کیند و سپس از خود بپرسید که چرا این افکار را در مورد خود دارید؟ سپس به افکار خوب خودتان بپردازید و اینکه چه توانایی هایی دارید و چه نوع موفقیت هایی را تا به امروز کسب کرده اید. درباره محدودیت های خود فکر کنید و ببینید آیا این ها واقعی اند یا زاده ی فکر شما هستند. با این کارها می توانید اعتماد به نفس را به خود هدیه دهید. 

به طور مثبت عمل کنید( ناب ترین راه کارهای افزایش اعتماد به نفس)

ناب ترین روش افزایش اعتماد به نفس

ناب ترین روش افزایش اعتماد به نفس

به همان مقدار که مثبت اندیشی می کنید باید به طور مثبت هم عمل کنید؛ و این امر کلید اعتماد به نفس شماست. به محض اینکه افکار مثبت خود را تبدیل به اعمال مثبت کردید؛ یعنی آن ها را به عمل در آوردید؛ می توانید تغییر کنید. به روشی مثبت عمل کنید. به جای اینکه مدام به خود بگویید نمی توانم؛ به هر آنچه که می توانید عمل کنید و افکار مثبت هم در کنار آن داشته باشید.

مهربان و سخاوتمند باشید  که یکی از ناب ترین راه کارهای افزایش اعتماد به نفس است

مهربان و سخاوتمند بودن نسبت به خودتان و دیگران، روشی بسیار فوق العاده برای تغییر تصویر شما از خودتان است. به این کار قانون طلایی گفته می شود. شما در این قانون کار خوبی انحام می دهید و همین کار خوب به شما حس مثبتی را می دهد و سپس همراه با آن اعتماد به نفس شما افزایش می یابد.

آماده باشید: 

اگر فکر می کنید در برخی موارد خوب عمل نمی کنید؛ سخت می توان اعتماد به نفس شما افزایش یابد. تا جایی که می توانید خود را برای کارهای مختلف آماده کنید و بر این احساس عدم اعتماد به نفس غلبه کنید. مثلا درباره یک امتحان فکر کنید اگر خوب نخوانید و مطالعه کافی نداشته باشید نمی توانید در آن نمره خوبی کسب کنید. اما اگر تنبلی را کنار بگذارید؛ می توانید خود را آماده کنید و اعتماد به نفس شما افزایش خواهد یافت. زندگی هم دقیقا مانند همان امتحان است باید برای هر یک از سختی های آن خود را آماده کنید تا بتوانید در برابر آنها به خوبی عمل کنید و در نهایت اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. 

اصول خود را بشناسید و با آن ها زندگی کنید:

 اساس و پایه زندگی شما بر چه اصولی بنا نهاده شده است؟ اگر اصول زندگی خود را ندانید پس فرد بی جهت و بی هدفی هستید و حتما دچار مشکل خواهید شد. شاید هم اصولی دارید اما تاکنون به آن ها به طور جدی فکر نکرده اید. 

 

مطالعه کنید  آموزش تقویت حافظه اعداد

 

 

 

شما چه نظری دارید؟