مدیریت استرس در کرونا

مدیریت استرس در کرونا

مدیریت استرس در کرونا

راه های مدیریت استرس در دوران کرونا

به دلیل موج جدیدی که از کرونا؛ این روزها در ایران و همچنین در کل جهان به وجود آمده است. چند مقاله اخیر را به شرایط کرونا و استرسی که بر افراد حاکم است مقالاتی را برای شما نوشتیم. این مقاله هم با عنوان مدیریت استرس در کرونا، درباره تمامی راه کارهایی است که ما می توانیم در این روزها به کار بگیریم. تا بتوانیم استرس خود را مدیریت کرده و با آن مقابله کنیم. 

مقدمه:

فاصله اجتماعی به دلیل (Coronavirus COVID-19) بهترین کاری است؛ که اکنون می توانیم انجام دهیم. تا خطر انتشار ویروس در جوامع ما کاهش یابد. اما فاصله گرفتن از اجتماع و انزواطلبی می تواند واقعاً استرس زا باشد.

CDC می گوید افراد زیر ممکن است با فشار بیشتری نسبت به استرس واکنش نشان دهند:

  • افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های مزمن که آنها را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد
  • کودکان و نوجوانان
  • افرادی که در مراکز بهداشتی و بیمارستان ها هستند و از بیماران کرونایی مراقبت می کنند.
  • افرادی که سلامت روان ندارند و یا مصرف کنندگان مواد

حتی اگر جزء آن دسته از افراد قرار نگیرید، بودن مداوم در خانه زیاد هم آسان نیست. ما برای این مدت، و برای شما یک سری راه های برای کاهش استرس داریم که به شما ارائه می دهیم:

دیدارهای مجازی در روزهای کرونا:

در این دوران از هر فناوری که در دسترس دارید استفاده کنید. تا بتوانید با خانواده و دوستان و اعضای فامیل خود و کسانی که دوستشان دارید؛ ارتباط بگیرید. مثل اسکایپ، زوم، واتس اپ و … .می توانید برای اینکه در دوستان خود احساس خوشایند ایجاد کنید؛ با والدین دوستان کودک خود در ارتباط باشید. این کار باعث می شود تا حوصله کودکان شما سر نرود و در فضای مجازی به حد تعادل با دوستان خود در ارتباط باشند. 

مقالاتی که می تواند برای شما مفید باشند:

 

راه های مقابله با استرس در دوران کرونا

چگونه استرس را در دوران کرونا کاهش دهیم؟

تنظیم کردن زمان برای مدیریت کرونا:

این تنظیم زمان و داشتن برنامه ریزی در این روزها بسیار مهم است و باید هر روز در منزل زمانی را برای فرزندان خود قرار دهید؛ و یا اجازه دهید در یک زمان مقرر کاری را که دوست دارند انجام دهند و در اتاق خود مشغول باشند و در همین زمان هم برای خودتان تایک استراحتی قرار دهید و ریلکس کنید.

در دوران کرونا؛ به کارهای زیذ مشغول باشید:

  • 30 دقیقه یوگا کنید.
  • میان وعده ی مورد علاقه خود را درست کنید و بخورید.
  • آن سریال و یا برنامه تلویزیونی را که دوست داشتید نگاه کنید.

گاهی اوقات ممکن است تمامی کارهای روزانه شما وارونه شود. و طبق برنامه پیش نرود؛ این امر کاملا طبیعی است. حتی اگر کرونا هم نباشد؛ ممکن است برخی از روزهای شما سخت تر از روزهای دیگر باشد. پس به جای اینکه خود را عصبی کنید و با فرزندان خود بد خلقی کنید؛ مثبت بیاندیشید.

هر وقت که امکانش هست بیرون بروید:

اگر ایوان و یا حیاط دارید به آنجا بروید. کتاب بخوانید و یک چایی بنوشید. و به این صورت انرژی خود را افزایش دهید.

وقت خود را در فضاهای مجازی کمتر تلف کنید:

این کار ممکن است برای برخی افراد دشوار باشد زیرا آن ها از طریق رسانه های اجتماعی اغلب به عنوان روشی برای آرامش به کار می گیرند. اما قرار گرفتن در معرض اخبار و اتفاقات COVID-19 می تواند مضر باشد.

برای زمانی که در فضاهای اجتماعی و برای گوش دادن به اخبار می گذارید؛ برای خود محدودیت و برنامه بگذارید. کل زمان خود را صرف این کار نکنید. همین کار را نیز به فرزندان خود هم یاد دهید. قرار گرفتن آن ها در معرض اخبار COVID-19 می تواند باعث ترس، نگرانی و استرس شود. که منجر به ظاهر شدن یک سری عادت های ناسالم مانند:

  • خوردن و خوابیدن بیش از اندازه،
  • غم و اندوه بیش از حد و مشکل در توجه و تمرکز شود.

در مورد نحوه ی مدیریت استرس در دوران کرونا؛ حتما با همسر خود حرف بزنید:

این امر می تواند یک گام به عقب بوده و می توانید ارزیابی کنید که چگونه استرس را مدیریت کرده و فاصله اجتماعی را حفظ کرده اید؟ می توانید در این مورد و نحوه ی برخورد خودتان از همسرتان سؤال بپرسید و ببینید آیا در این مدت تغییری کرده ابد؛ آیا عصبی بوده اید؟ او به عنوان فردی از بیرون به راحتی می تواند در مورد نحوه ی برخورد شما نظر بدهد.

اگر متوجه شدید که استرس و نگرانی از اوضاع باعث تحریک و عصبانیت بیشتر شما نسبت اعضای خانواده شده است؛ موارد زیر را به خود یادآوری کنید:

  • در حال حاضر همه افراد در خانواده های خود سطحی از استرس را تجربه می کنند. هیچ کس عادی رفتار نمی کند. اگر فرزند شما بیش از حد طبیعی عمل می کند ، سعی کنید بفهمید دلیل اصلی وجود دارد یا خیر.
    بدانید که احساس تنهایی، کسالت، ترس و اضطراب واکنش های عادی هستند که ما به وضعیت استرس زا نشان می دهیم . ممکن است خودتان به اوقات فراغت نیاز داشته باشید. اتاق را بگذارید که بچه های شما برای چند دقیقه در آن قرار داشته باشند، به او بگویید که ساکت باشد و یا یک جای ساکت را برای خود پدا کنید؛ یا در صورت نیاز به پیش دوستان ، خانواده یا متخصصان سلامت روان بروید.
  • مطمئن شوید که هرگونه تاکتیک نظم و انضباطی که استفاده می کنید؛ عادلانه و منسجم است. هنگامی که والدین می دانند چگونه محدودیت ها را تعیین و اعمال کنند، انضباط مؤثرتر است، و رفتارهای مورد انتظار و مجازات ها براساس سن و سطح رشد فرزندشان صورت می گیرد.
  • در نهایت ، شما باید به فرزند خود بیاموزید که از آن ها می خواهید که چگونه در آینده عمل کنند.
  • در مورد احساس خود با فرزندتان ارتباط برقرار کنید. اگر به شکلی واکنش نشان دادید که به طور عادی عمل نمی کنید، برای شان توضیح دهید که با ناراحتی، سرخوردگی یا استرس دست و پنجه نرم می کنید و در مورد احساس خود در این شرایط با آن ها صحبت کنید. 

زندگی روتین خود را تا جایی که می توانید داشته یاشید:

سعی کنید کارهای روزمره و روتین خود را داشته باشید و آن را به انجام برسانید ولی حال که همگی مجبور به ماندن در خانه هستید؛ بهتر است وعده های غذایی را همراه با کل اعضای خانواده باشید این امر می تواند تا حد زیادی انسجام و حس خوب را به افراد خانواده منتقل کند. 

برای گذراندن وقت برنامه بریزید:

انجام پازل، شرکت در کلاس های آموزشی آنلاین، یا بازی در ساتی های خارجی با افراد دیگر برای تقویت زبان و …  همه  و همه راه های خوبی برای گذراندن زمان در طول قرنطینه هستند. این زمان بسیار خوبی است تا فیلم های آموزشی و درسی را با بچه های خود مرور کنید و برخی از آزمایش های آن را با هم بسازید!
اگر معمولاً با خانواده های دیگر برای بازی بازی های تخته، کارت یا تماشای فیلم جمع می شوید، بهتر است که هنوز هم این فعالیت ها را به طور مجازی انجام دهید. ممکن است در ابتدا کمی عجیب باشد اما به شما کمک می کند تا ارتباطات خود را با دیگران حفظ کنید و ذهن شما مشغول می شود.

این دوران قرنطینه می تواند یک زمان استرس زا برای بزرگسالان و کودکان باشد، اما با خلق و خوی انتظارات از خود و بچه های خود و پیدا کردن راه هایی برای گذر زمان می توانید از این بحران هم عبور کنید.

مطالعه کنید  7 روش علمی یادگیری زبان

شما چه نظری دارید؟